Veronika Valíková Šubová
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
- Počet článků 459
- Celková karma 26,22
- Průměrná čtenost 1715x
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky
Veronika Valíková Šubová
Maturitní slohy a pohádka O chytré horákyni
Na dotaz, proč CERMAT nemá výsledky slohových prací, odpověděla ministryně Valachová v duchu známé pohádky – nejsem si vědoma, že bychom neměli výsledky, jen některé ještě nejsou úplně hotové. Zajímavý oxymóron...
Veronika Valíková Šubová
Maturita z ČJL 2017 – zatím jsou informace mírně matoucí
Dnes se dozvíme souhrnné výsledky písemných maturitních zkoušek. Informace, které dostávají školy, jsou zatím neúplné. Chybí často hodnocení slohů - vrátilo se centrální hodnocení, které v roce 2012 zrušil ministr Fiala.
Veronika Valíková Šubová
Data, procenta, body aneb horký maturitní gulášek
Kolik maturantů nenapsalo test z češtiny a sloh? Na celková data si počkáme. Maturanti dnes dostali výsledky didaktických testů a písemné práce z cizích jazyků. Bodové ohodnocení slohových prací z ČJL prý budou dostávat postupně.
Veronika Valíková Šubová
Jeden Cermat vládne všem...
Nerada píšu o politice. Situace je však nepřehledná, velké vládní strany se navzájem viní z korupce a tunelářství a novináři "kvůli nestrannosti" mlčí o tunelu, který diktuje češtinářům v celé republice, co mají učit. Cermat...
Veronika Valíková Šubová
V rychlosti maturitní didaktický test z ČJL - jaro 2017
Opravuji terciánské slohy, tedy stručně... Těžký, ale relativně korektní. Dlouhé texty, mnoho porozumění textu, středně pravopisu, tvarosloví, syntaxe... a velké množství jazykovědných a literárních pojmů, většinou vysvětlených...
Veronika Valíková Šubová
Vychovávají, či nevychovávají české školy stádo?
Jsou jednotné přijímačky, státní maturity, inkluze a další novinky cesta do pekel, nebo našemu školství prospívají? Osobně si myslím, že orwellizace českého vzdělávání pokračuje a že tento proces může zastavit pouze zásadní změna.
Veronika Valíková Šubová
Tajné opravování slohů aneb za co mám tu kuli, milý Cermate?
Studenti po oznámení známek ze slohových prací nebudou vědět, jaké chyby napáchali – centrální hodnotitelé si ponechají jejich oskenované písemné práce s poznámkami u sebe a do systému pošlou pouze tabulky s bodovým ohodnocením.
Veronika Valíková Šubová
Témata maturitních slohů - jaro 2017
Cermat právě vyvěsil zádání maturitních slohů, které budou letos opravovat centrální hodnotitelé. Už jste někdy zkusili napsat článek s prvky fejetonu, dopis kvůli přejmenování náměst či vypravování o ohrožení Země za dvě hodiny?
Veronika Valíková Šubová
Maturitní slohy letos opět opraví CERMAT
Centrální hodnocení maturitních slohů jsme tu měli v roce 2012 a mnozí zúčastnění si jistě vzpomínají na problémy s ním spojené - i výborně píšící studenti tenkrát obdrželi známku pět za nedodržení útvaru či zadání...
Veronika Valíková Šubová
Kvalita českého školství překvapivě závisí na kvalitě... učitelů!
Média jsou zaplavena rozbory českého školství. Neustále se dozvídám, proč je špatné, zaostalé, proč studenti nezvládají tu či onu gramotnost, jaké další projekty a zkoušky chystá MŠMT, Cermat či Sdružení pro lepší dovednosti XY..
Veronika Valíková Šubová
České školství je sekulární, řekla ministryně Valachová. Literatura též? II. (adventní)
První článek měl ukázat i nesmyslnost některých otázek v maturitním testu. Otevřel však další problémy. Do jaké míry učit o náboženství? Lze srovnávat nacismus a křesťanství? Neuniklo dítě z Betléma o vlas statusu "nemanželské"?
Veronika Valíková Šubová
České školství je sekulární (bez náboženství), říká ministryně Valachová. Literatura též?
Reaguji na článek paní ministryně Valachové Islám do škol? Ani náhodou. V roce 2015 se v jarním termínu maturit objevila otázka, která souvisela s náboženským, respektive islámským pohledem na svět. Už tehdy mě její výběr udivil.
Veronika Valíková Šubová
Státní maturita z ČJL v roce 2016/17 - jak ji vidí češtinářka.
Letos naposledy o maturitě. Potom počkám do 11. dubna, kdy budou maturanti psát slohové práce a školy je odešlou k centrálnímu hodnocení. Článek je určen především studentům a rodičům stávajících i budoucích maturantů.
Veronika Valíková Šubová
Proč je S. K. Neumann pro Cermat důležitější než Shaw, Sienkiewicz a Tolkien?
V diskusi pod článkem o Lampionu ministryně V. se mě kolega bloger zeptal, co mi vadí na Seznamu autorů a literárních směrů k DT z ČJL, když jsou v něm Kundera, Kohout, Vaculík, Havel, Svěrák. Pokusím se odpovědět obšírněji.
Veronika Valíková Šubová
Lampion od ministryně Valachové 17. 11. na Albertově - další roztomilý paradox naší doby
Studenti na Albertově dnes deklarovali celonárodní akademickou jednotu, do níž zahrnuli i ministryni Kateřinu Valachovou. Zjevně jim nevadí nesvoboda, která s nástupem sociálnědemokratických ministrů přišla do českého školství.
Veronika Valíková Šubová
Maturitní ušiska a epizeuxis
"A po krátké době/ když utich povyk/ líbil se přec lidu/ dobrý panovník./ Zdálo se jim, že ty dlouhé uši/ právě dobře ke koruně sluší/ všechno zmůže zvyk." Sděluje nám Havlíček na konci Krále Lávry.
Veronika Valíková Šubová
Evropanství a "světovost" podle Cermatu
V říjnu vydalo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání zajímavý dokument – Seznam autorů, žánrů, směrů a hnutí k didaktickým testům 2016. Protože jsem na podzim měla radostnější starosti, dostávám se k jeho rozboru až nyní.
Veronika Valíková Šubová
Fokus (Václava Moravce) o školství – očima češtinářky
Právě sleduji Fokus VM a nějak mě to zvedlo ze židle. V úvodu P. Halík zasvěceně hovořil o školství – spolu s kolegyní, která učí ZSV - a oba si posteskli, jak ti studenti dnes neumí česky.
Veronika Valíková Šubová
Humbuk kolem Jidáše a Pallas Athény
Samozřejmě, že novozákonní zrádce i řecká bohyně moudrosti a s rozvahou vedené války do maturitních testů patří. Stejně jako tam paří hrdinové Shakespearových her či románů V. Huga, F. M. Dostojevského nebo J. R. R. Tolkiena.
Veronika Valíková Šubová
Na počátku bylo slovo, nikoli funkční styl
MŠMT a Cermat chtějí od roku 2016/17 obnovit centrální hodnocení maturitních slohů, které bylo zrušeno hned po zavedení (2012). Je tedy nutné znovu rozebrat kritéria, podle nichž mají být slohy opravovány.
předchozí | 1 2 3 4 | další |