Taháky k maturitě

Veronika Valíková Šubová

Vyhoďme ho z kola ven - taháky k maturitě

Maturitní taháky pro MF Dnes jsem zakončila rozborem knihy, která patří k mým nejmilejším. Když jsem prvně četla, jak R. P. McMurphy posílá do háje nedotknutelnou Velkou sestru, kvetla u nás hluboká totalita - a já jsem už tenkrát nejistě tušila, že můj vztah k falešným autoritám bude vždy problematický. Velké Sestry a Velké Bratry nemám ráda dodnes. Byť se jejich konkrétní podoby stále proměňují.

23.3.2014 v 19:33 | Karma článku: 18.52 | Přečteno: 2059 |

Veronika Valíková Šubová

Spalovač mrtvol - taháky k maturitě

K téhle knížce se mi ani nechce nic psát do perexu. Pan Kopfrkingl mě občas straší i ve snech... tak laskavý, tak obětavý... tak dokonalý občan nového světa :).

22.3.2014 v 21:38 | Karma článku: 13.39 | Přečteno: 1525 |

Veronika Valíková Šubová

Pán prstenů – Společenstvo prstenu - taháky k maturitě

A moje láska největší - když jsem se do Gandalfa prvně zamilovala, psal se rok 1990. Tenkrát jsem si ještě myslela, že čaroděje můžeme potkat jen v literatuře... Od té doby jsem potkala v životě hodně trpaslíků i skřetů, několik elfů a entů a dva tři hobity. Ale čaroděje jen jednoho:). Chcete vidět moje chlupaté nožičky?

16.3.2014 v 23:01 | Karma článku: 17.37 | Přečteno: 1857 |

Veronika Valíková Šubová

Farma zvířat - taháky k maturitě

Tuhle knihu nám nahlas čítal jeden spolužák na VŠ, samozřejmě ze samizdatového vydání. Dokonce naší partě začal říkat Prasata a sobě Hlavní prase - nebudu ho prozrazovat, dnes je to známá osoba :). Já jsem už tenkrát byla jen malé prasátko, které zálibně pošilhávalo po Molině s červenými stužkami v načesané hřívě.

15.3.2014 v 20:12 | Karma článku: 20.64 | Přečteno: 1433 |

Veronika Valíková Šubová

Jozova Hanule

Želary, Šádova huť... loni jsem projela na kole velkou část Slovácka a nevyhnula se ani horským oblastem. Chtěla jsem ten kraj poznat trochu blíž, jedna má oblíbená studentka žije v nejvýše položené vesnici na Moravě. Docela jsem jí záviděla, ačkoli mám raději tamější roviny s jezery, štěrkovnami a hladkými cyklostezkami.

15.3.2014 v 11:45 | Karma článku: 15.51 | Přečteno: 3460 |

Veronika Valíková Šubová

Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou - taháky k maturitě

Tento rozbor jsem nepsala já, ale kolegyně Lenka Dohnalová a Dana Lekešová z Gymnázia Olomouc - Hejčín. S jejich svolením vkládám na svůj blog.

9.3.2014 v 14:39 | Karma článku: 18.56 | Přečteno: 2530 |

Veronika Valíková Šubová

Kytice - taháky k maturitě

Kytici považuji za klenot. Vybroušený diamant. Žádné slovo tam není zbytečné, každý motiv přesně zapadá do soukolí těch děsivě přísných příběhů. Jako první jsem samozřejmě četla Svatební košile. Ne že bych si z nich vzala to správné ponaučení...

8.3.2014 v 22:07 | Karma článku: 18.63 | Přečteno: 1409 |

Veronika Valíková Šubová

Máj - taháky k maturitě

Máj jsem nikdy příliš ráda neměla.Jednoduchý příběh, který na mě působí jako telenovela. Hlavní postavy, jejichž jednání odporuje mým představám o etice. Filosofické úvahy, které mi vždy byly velmi vzdálené. Rozbor jsem napsala...

8.3.2014 v 10:15 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 1304 |

Veronika Valíková Šubová

Evžen Oněgin - taháky k maturitě

Tenhle román ve verších jsem milovala už v šestnácti. Možná proto, že jako nejstarší sestra mám mnoho společného s Taťjanou. Zatímco nám ruštinářka diktovala obsah Oněgina, kterému nikdo nerozuměl, já jsem si četla božský překlad Olgy Maškové. Tady začala moje láska k ruské literatuře: Puškin, Dostojevskij, Bulgakov, Pasternak... Nikdy je nepřestanu milovat.

7.3.2014 v 21:03 | Karma článku: 19.84 | Přečteno: 2988 |

Veronika Valíková Šubová

Hamlet - taháky k maturitě

Od února spolupracuji s redaktorkou MF Dnes na seriálu Maturitní taháky, který vychází v příloze deníku. Připravuji modelové otázky ke zkoušení - vycházím z ukázky na PL, následuje rozbor díla, autorský, literárněhistorický a

6.3.2014 v 20:29 | Karma článku: 23.00 | Přečteno: 8387 |
Počet článků 456 Celková karma 28.36 Průměrná čtenost 1674

Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz