Nezařazené

Veronika Valíková Šubová

Zpráva o pohřbívání a třídění brambor v Čechách

Glosa ze středeční MF Dnes. Nějak mi ty pohřby vlezly na mozek, možná i proto, že jsme se nedávno loučili s kamarádem z divadla, jedním z nejhodnějších lidí, jaké jsem poznala.

17.10.2019 v 17:57 | Karma článku: 24.03 | Přečteno: 810 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Katedrála aneb mše smíření

Zádušní mše za Karla Gotta vyvolávala předem mnohé otázky i zvědavost, zda organizátoři tuto emotivní záležitost promění, zda pražský arcibiskup a umělci skutečně „promluví“ k národu, nikoli jen ke katolíkům a Mistrovým fanouškům.

15.10.2019 v 10:36 | Karma článku: 33.67 | Přečteno: 1070 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Jak by měl vypadat maturitní sloh

Začínají maturity, ve středu se psaly slohové práce. Budu vás opět stručně informovat o jednotlivých etapách zkoušky z češtiny - zvlášť mě zajímá, zda nestoupne míra obtížnosti didaktického testu. Nejdříve tedy ty slohy...

13.4.2019 v 17:40 | Karma článku: 24.33 | Přečteno: 1913 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Anketa o vyloučení Václava Klause mladšího z ODS

Také se zapojím. Když dnes zasedá výkonná rada strany, aby rozhodla, jak potrestat neposlušného poslance, který setrvale hřeší svou pravdomluvnosti. Pevně věřím, že ODS Klause juniora nevyžene. V opačném případě ji nebudu volit.

16.3.2019 v 11:06 | Karma článku: 47.26 | Přečteno: 9698 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Pátek třináctého

Jsem pověrčivá jen trošičku. Černé kočky ráda nemám, to raději obejdu blok. Ale pátek třináctého mě z míry nevyváděl. Den jako každý jiný, nebo ne?

13.5.2016 v 22:52 | Karma článku: 22.77 | Přečteno: 1676 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Pořád se jednou rukou drž!

Vraceli jsme se z třítýdenní plavby kolem Pontinských ostrovů. Zprvu nás na plachetnici bylo pět, v závěru jsme zbyli dva. Až do Ostie připomínala naše plavba letní romanci. Teprve u ústí Tibery moře vystrčilo drápky.

21.9.2015 v 20:37 | Karma článku: 17.76 | Přečteno: 552 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Slovácká svatba

„Na svatbě v Hradišti opili mě“ zpívám si na známou táhlou melodii. Nebyla jsem ve slovácké metropoli rok; na uvítanou mi poslala svatební píseň, která mě bezpečně dovedla k jednomu z hradišťských kostelů.

10.5.2015 v 13:27 | Karma článku: 21.41 | Přečteno: 1607 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Jak jsem padla okem na záchodovou dlažbu

Minulý rok byl rokem pádů. Padala jsem fyzicky i obrazně. Na parkety, na trávu i na hubu. Padala jsem z výšky i ze záchodového prkénka. Na hlavu, na dlažbu i do fekálií. Kundera by napsal - "do h...."

9.1.2015 v 16:10 | Karma článku: 21.39 | Přečteno: 925 |

Veronika Valíková Šubová

NE! plošné střídavce - ústavní soudci asi nečetli Grimmy a Medeiu

Ústavní soud upřednostnil střídavou péči před jinými formami porozvodové péče o děti. Pokud tedy matka nebude se střídavkou souhlasit, bude muset dokazovat, že otec je nezpůsobilý se o děti starat. To ještě více rozbouří už tak dost divoké pře o děti. Ty ovšem nebudou vítězi. Na tomto rozhodnutí vydělají především právníci.

7.6.2014 v 19:41 | Karma článku: 42.38 | Přečteno: 8299 |

Veronika Valíková Šubová

Předmanželská smlouva

Hrdinka jednoho nejmenovaného seriálu (který používám jako večerníček – často při něm opravuji nebo smolím přípravy) nedávno řešila předmanželskou smlouvu. Přemýšlela jsem, co bych chtěla mít ve smlouvě ošetřeno já. Zcela jistě porozvodovou péči o děti.

31.5.2014 v 17:52 | Karma článku: 23.84 | Přečteno: 1561 |

Veronika Valíková Šubová

Tak nám uzákonili střídavou péči i proti vůli jednoho z rodičů

Ústavní soud se vyjádřil k případu, ve kterém matka střídavou péči odmítala: Pokud soud tuto formu porozvodové péče o děti nařídí, musí ji oba rodiče dodržovat. Až doposud, pokud vím, byla střídavá péče alespoń formálně vázána na souhlas obou rodičů.

17.5.2014 v 12:05 | Karma článku: 20.65 | Přečteno: 898 |

Veronika Valíková Šubová

Byla Ibsenova Nora naivka, zásadová žena nebo kukaččí matka? (7)

Klytaimnestra, Maryša a krásná paní Kuo své muže zavraždily. Anna Karenina, Paní Bovaryová a Eva z Gazdiny roby spáchaly sebevraždu. Medea, Markétka a Viktorka zabily - možná v pomatení smyslů - vlastní děti. I tak mohou končit partnerské krize.

10.2.2014 v 20:52 | Karma článku: 21.33 | Přečteno: 830 |

Veronika Valíková Šubová

Pohádka o touze

Paul Claudel, velký básník a ještě větší dramatik, měl za to, že největším úkolem člověka je vzbudit touhu. Protože jen ta nás dokáže zvednout ze země, vzkřísit z popela a vrátí nám víru v zázraky. Jednou jsem o ní napsala pohádku...

22.4.2013 v 20:48 | Karma článku: 14.86 | Přečteno: 535 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

S kolty proklatě nízko

Podmračený muž v mexickém klobouku a tmavé kostkované košili stojí před nálevnou. Proti němu dáma v modrém korzetu a černých síťovaných punčochách. Na cestě mezi nimi leží soudek whisky. Kolem dav čumilů a dva, tři kovbojové. Z dáli doléhá bučení krav a štěkot psů.

31.10.2012 v 20:35 | Karma článku: 19.64 | Přečteno: 1271 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Bezpečné místo k nadechnutí (1.) - HRDINOVÉ SE PŘEDSTAVUJÍ

Zkusím psát detektivku (vlastně mě k tomu přivedl Watsonův blog v seriálu BBC Sherlock Holmes). A zasadím ji do prostředí, která znám nejlépe. Lékařské ordinace a mikrokosmos středního školství. Postavy a události jsou samozřejmě smyšlené...

28.10.2011 v 19:12 | Karma článku: 13.14 | Přečteno: 779 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Karibik, koště nebo blázinec?

„Chce ještě někdo něco poznamenat k problému přezouvání?“ Porada. Půl čtvrté odpoledne. Čtyřicet vyčerpaných pedagogů tupě zírá na svého pohlavára. Slova se ujímá organizační zástupkyně.

22.10.2011 v 13:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 67 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Nejlepší kámoška

„Mami, Julinka mi píše, že už nejsem její nejlepší kámoška,“ stěžuje si moje dcera plačtivě. Derou se mi slzy do očí. Jako Týnce. Tuhle „Instituci“ jsem přece v mládí stokrát obrečela. A teď se kvůli ní bude trápit moje beruška.

19.10.2011 v 13:51 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 78 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Odjezd na tábor

„Pozítří jedeme, mami. A nemám sandály, kufr, pyžamo, brejle, krém na opalování a spodní kalhotky. Jestli tě to náhodou nezajímá.“ „Beruško, zajímá. Ale neměla jsem čas.“ „A kdy budeš?“ Týna stojí mezi dveřmi, které jsem stále ještě nedala zasklít, a tváří se velmi zuřivě.

18.10.2011 v 9:34 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Ahoj, babi

„Ahoj mami. Mám se dobře, jen ti chci říct, že jsem v nemocnici, mám zlomenou nohu a urvaný jedno ucho! A taky jsem se trošku přiotrávil večeří a mám nějaký divný vředy na jazyku...a mami, jaký je přesný význam slova epidemie?“

17.10.2011 v 12:31 | Karma článku: 7.30 | Přečteno: 98 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Bláznovství ve dvou

Před čtrnáct lety proběhla tiskem zpráva, že Ministerstvo zdravotnictví hodlá zrušit jednu oblíbenou porodnici. Byl to pro mě tenkrát šok. Před čtrnácti lety jsem se také seznámila s Danajkou.

16.10.2011 v 17:59 | Karma článku: 15.51 | Přečteno: 1148 | Diskuse
Počet článků 456 Celková karma 28.36 Průměrná čtenost 1674

Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz