Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svatební dort

„A teď prosím snoubence, aby si vyměnili prstýnky.“ Moje sestra Evelýna plavným pohybem hmátla do plastikové krabičky, kterou jí pohotově přistrčila její ošklivá svědkyně. Všechny Evelýniny kamarádky byly ošklivé, aby lépe vynikla Evelýnina neobvyklá krása.

Potom navlékl Evelýně prsten i ženich a rozechvěle mou mladší sestru políbil.

„Ta mrcha ale umí vypadat zamilovaně,“ šeptla jsem rozzuřeně Pavlovi.

„Tsss!“ napomenul mě důrazně. V kostele byla skvělá akustika a Pavel, ať už prožíval cokoliv, měl na tváři masku dokonalé vyrovnanosti. Ještě před měsícem kvůli Evelýně plakal na politých hospodských stolech a polykal tuby rohypnolů.

Moje mladší sestra Evelýna byla typická femme fatale. Krásná jako jitro a nebezpečná jako masožravá orchidej. Už v pěti letech systematicky nahlodávala mé skromné ženské sebevědomí

„Tyhle šaty jsou ti skoro malé, Hedviko,“ říkala maminka často a zálibně si přitom prohlížela nějaký oblíbený kousek mé garderoby. „Dáme je Evelýnce, jí budou určitě slušet.“

Tak Evelýnka dědila a všechno jí ohromně slušelo. Moje šaty, moje kalhoty, moje svetry, moji kamarádi. Pak ji to čekání přestalo bavit.

„Už tě nemiluju,“ oznámil mi jednou na gymplu spolužák Olda. Nevěřícně jsem na něj vytřeštila oči, chodili jsme spolu sotva měsíc a naše dotyky byly zatím velmi nevinné. „Jak si včera nebyla doma, přišla mi otevřít tvoje sestra Evelýna. Člověk by asi neměl dělat kompromisy, Hedviko!“ Olda pro mě byl vyřízená záležitost, ale Evelýnu jsem těžko mohla škrtnout ze života. Byla v něm usazená jako veliký, naducaný Buddha. Zamykala jsem skříně a držela Evelýnu stranou všech potenciálních otců svých dětí. Marně. Vždycky si našla skulinku a kradla dál jako o závod.

Začínala jsem uvažovat o vraždě. Ale pak Evelýna konečně našla svoji lásku s velkým L a dala se na pokání. Nebo to tak alespoň chvíli vypadalo.

 

Farář právě požehnal novomanželům a v uličce se rovnali gratulanti. Nasadila jsem ten nejsladší svatební úsměv a familiérně se zavěsila do Pavla. Brečet můžu až po představení.

Když Evelýna před dvěma lety Pavla potkala, změnila se k nepoznání. Takřka přes noc z ní matka příroda vykouzlila vlídnou, přátelskou sestřičku z dívčích románů. Taky mi přestala drancovat šatník. Nějak jsem tenkrát polevila v ostražitosti a pozvala ji i s Pavlem na večírek k Tomášovi.

Tomáš byl polobůh. Hvězda našeho kruhu. Ztepilý, krásný, na kytaru drnkal k uzoufání sladce.  Však ho ta zmije jedovatá taky nepřehlédla.

„Kdo je tamhleten vysokej v rohu?“ špitla úlisně, jen vkročila do dveří. Když ke své spokojenosti zvěděla, že hostitel, okamžitě roztáhla svá motýlí křídla. To už mi můj osudný omyl začínal docházet. Pak jsem se opila a pozvracela Tomášovi záchod.

A teď tu stála Evelýna v bílém, s kyticí žlutých růží v náručí, a vedle ní se usmívala moje Láska s velkým L, oba navěky spojeni nerozlučným poutem manželským. Kousala jsem se do rtů, dýchala zhluboka a snažila se působit dojmem vyrovnané svatebčanky. Mít tak odvahu ty hadry z ní strhat, rozdupat a nacpat i se závojem do nejbližší popelnice…

„Děkuju, Hedviko, je to od tebe milé, opravdu, jsi báječná sestra…“

Stála jsem před Evelýnou a tvářila se obřadně. Štrůdl svatebních hostů mě popostrčil k Tomášovi a můj nový švagr mi uštědřil bratrský polibek. Hlava se mi zatočila, kolena podlomila…A kostelem sladce zněly andělské tóny Ave Maria…

 

V hotelu na obědě nás bylo čtyřicet. Máma se dmula pýchou, táta tonul v dojetí a teta Jarmilka, elegantní jako obvykle, mi nenápadně naznačila, že když se mladší sestra vdává dřív než starší, měla by se nad tím ta starší přinejmenším zamyslet.

„Je to vážně pěknej kluk, ten Tomáš. Že si je seznámila, říkala Evelýnka. No, dobře děláš, Hedviko, že se do vdávání nehrneš, nejdřív hezky dostuduj, zařiď si existenci, a pak uvidíš. To víš, v dnešní době se ženská musí ohánět, aby jí někdo nepřeskočil.“

Polkla jsem zběsilé zaúpění a nalila do sebe becherovku. Možná, když se opiju, budu se na to všechno dívat z jiné perspektivy. Vytáhnu odněkud zbytky sesterské lásky.  Kráva. Proč musí vždycky dostat to, co chci já.

„Nepřežeň to,“ šeptl mi za zády Pavel a starostlivě přede mě postavil sklenici s kolou. Můj anděl strážný! Možná cítí, že brzy vybuchnu, že mi žhavá láva pomalu vystupuje trávicím ústrojím až k hrtanu…

„Taky mě to mrzí, Hedviko. Mám Evelýnu pořád rád, ale nemůžeme přece skuhrat do smrti!“

„Tobě se to mluví! Ty to nemáš v rodině! Ty budeš ten starej dobrej kamarád, co jí zobe z ruky a zvedá sebevědomí! Tohle vona umí, mrcha jedna studená.“

Asi jsem to přehnala. Pavlovi ztuhly rysy a rozpačitě se odvrátil. Jako bych byla nemocná. Můj poslední spojenec sedá do záchranného člunu a opouští potápějící se kocábku.

„Moc jí to sluší, viď. Vypadá jako princezna.“

Táta se vždycky mohl z Evelýny zbláznit. Nikdy jí nedal ani pohlavek, stačilo, aby na něj koukla těma svýma baziliščíma očima a byl hned na měkko. Možná kvůli té operaci v dětství. Ale co, dopadlo to dobře. Tak co ze sebe pořád dělá chudinku? Já jsem chudinka! Kopla jsem do sebe další becherovku. Tatínek dál plácal nesmysly.

„Ona je taková bezbranná citlivka, zaplaťpánbůh, že bude mít tak hodnýho muže. Ty si úplně jiná, Hedviko, ty se umíš se životem poprat, ale Evelýnka, o tu jsem se vždycky bál. No, snad s ním bude šťastná? Říkala, že je ti moc vděčná, žes ji s Tomášem seznámila. Že ti to nikdy nezapomene.“

V krku mi zaskočil šunkový chlebíček. Naštěstí zrovna přicupitala teta Jarmilka a odvlekla tátu na parket. Evelýna s Tomášem už pluli sálem jako párek bílých labutí. Tančili i ženichovi příbuzní. Jen já jsem seděla nasupeně u stolu jako odstrčená opelichaná husa.

Písnička dohrála, svatebčané se vrhli zpátky ke stolům a vedle mě se zčistajasna objevila sama Evelýna. Její měkký, jakoby ojíněný výraz šťastné nevěsty najednou vystřídala kárající maska, kterou si Evelýna schovávala jen pro naše láskyplné sesterské debaty.

„Cos to, prosimtě, Pavlovi zase napovídala? Je z tebe úplně vyřízenej! To se nemůžeš ovládat aspoň na svatbě, Hedviko?“

Vytřeštila jsem na ni oči. Pavel mě taky zradil! Nikdo mi nezbývá, jsem prokletá a bude ze mě zahořklá stará panna! Dostala mě, Evelýnka, zase mě dostala!

„Stejně ste spolu nechodili! Tomáš řikal, že ti dal jednou pusu na rozloučenou, a ty vyvádíš, jako bych ti přebrala manžela! Tak už se uklidni, Hedviko, nikdo na ty tvý hysterický scénky neni zvědavej!“

Mluvila tiše, věcně, rozhodně. Na tváři už zase měkký úsměv šťastné nevěsty. Dokonalá Evelýnka.

Nevím, co mě to tenkrát zvedlo ze židle. Asi ty becherovky. Zaječela jsem jako podříznutá myš, plivla po ní svým bezbřehým zoufalstvím a narazila jí na hlavu veliký tác se zbytkem krémového svatebního dortu.

Za Oldu! Za Pavla! Za Tomáše! Za tu modrou hedvábnou sukni, co mi ještě před týdnem pokecala jahodovou marmeládou!  Ať vidí, jak vypadá pravá, nefalšovaná hysterie!

Ať ji ze sebe ta mrcha zrádná olíže!

 

„Hedviko! Telefon!“

Jeník stál v kuchyni, v ruce držel sluchátko a naše dvojčata zuřivě bušila vařečkami do bezbranných kastrolů a pekáčů.

„Strč je do vany, nebo uteču,“ vydechla jsem zoufale a s nadějí se přisála ke sluchátku.

„Hedviko! Tady máma. Slyšíš mě?“ Neviděla mě tři roky. Ráno po Evelýnině svatbě jsem odstěhovala svoje knihy a oblečení na kolej. Na svatbu nikdo z rodiny nepřišel.

„Hedviko, jak se máš? Potřebuju s tebou mluvit. Kvůli Evelýně.“ Už jsem chtěla sluchátko odhodit, když přiškrceně zapípalo: „Bude se rozvádět. Zhroutila se, sesypala a spolykala nějaký prášky. Nemohla bys jí navštívit? Je to přece tvoje sestra, Hedviko!“

Sluchátko jsem položila po pěti minutách. Pak jsem zavolala Pavlovi. A tetě Jarmile. Zvláštní. Svatební dort na Evelýnině hlavě už pro ně byl jen veselou příhodou z prehistorie.

Dvojčata seděla ve vaně a kvičela jako selátka. Dvě na vlas stejné holčičky, podobné jedna druhé jako vejce vejci. Jeník vypadal pobaveně.  „Tonička zlobí Aničku.“

„Jen jestli to není naopak, Jeníku. Sama se v nich nevyznám.“

Pak jsem ze šuplíku vyndala dvě stejné noční košilky, na polštáře položila dvě stejné panenky a začala psát dopis pro svou krásnou sestru Evelýnu.

Možná ho jednou dokonce strčím do schránky.

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | čtvrtek 8.9.2011 21:19 | karma článku: 20,24 | přečteno: 1332x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 14,94 | Přečteno: 418x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,07 | Přečteno: 1286x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 564x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,61
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz