Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sešívané potěšení

Výjimečně jsme u nás doma měli vzorně uklizeno. A napadlo nás s Týnkou, že nafotíme patchworkové deky a přehozy, bez kterých si naši domácnost už ani neumím představit. A že vám o každém kousku něco prozradím…

 

1. Moje první potěšení

První veliký patchwork jsem šila na manželskou postel, než se nám narodil Jáchym, a zlikvidovala přitom šicí stroj. Chtěla jsem, aby můj syn měl doma něco hezkého a barevného – inspirovaly mě obrázky H. Zmatlíkové z Dětí z Bullerbynu a předsádka z knih o Kocouru Vavřincovi. Máme ho jedenadvacet let – je pospravovaný, mnoho čtverců jsem musela vyměnit. V současné době slouží jako závěs v mém pokoji.

Šít patchworkové deky mě naučila moje maminka. Viděla je v nějakém časopise a dočetla se tam (bylo to v dobách normalizace), že tuhle techniku vynalezly chudé anglické venkovanky, které neměly peníze na deky a přehozy, proto je začaly šít z bavlněných zbytků. A protože u nás doma také nebylo peněz nazbyt, maminka to zkusila – a všichni jsme si patchwork zamilovali.

Patchwork je technika velice stará, znali ji už ve staré Číně. V Anglii se skutečně rozšířila v 17. století, ale nepoužívaly ji jen anglické venkovanky – složité a krásné patchworkové přehozy zdobily i šlechtická sídla. A velkou oblibu získal patchwork i v Americe.

Já, vyučena maminkou, jsem se nikdy do složitých obrazců nepouštěla. Vždy jsem si vystačila se čtverci a obdélníky. Látky střádám – kdykoli nás omrzí stará košile či šaty, zbavím oděv zipů a knoflíků, uložím a čekám na příhodný čas. Pak, většinou o vánočních prázdninách, koupím jednu až dvě základové látky a začnu stříhat čtverce. Když jich mám dostatečné množství, pustím se do výroby - nejdříve sešiji ze čtverců dlouhý pruh, potom druhý. Pak první dva pruhy sešiji k sobě, čtverce samozřejmě musí ladit. Pak přidám třetí pruh, čtvrtý…

 2. Psí deka

Tenhle patchwork jsem šila v rychlosti a trochu ho odbyla. Jen jsem plácala barevné zbytky na starou deku. Máme ho v kuchyni na dvojkřesle a večer ho vyhrnujeme nahoru, naše Maggie na tom křesle v noci spí. Někdy zapomeneme vyhrnout – pak musím našít novou záplatu, protože Maggie má ostré drápky.

Když je svrchní vrstva z barevných čtverců dostatečně veliká, je nutné podložit patchwork starší bavlněnou látkou a svrchu prošít entlovacím stehem. A pak už záleží na tom, jaké mám s patchworkem úmysly – jestli z něj bude povlak, přehoz nebo závěs… ostatně podívejte se sami, když už jsem vás pozvala k nám na návštěvu...

3. Týnina deka

Kristýna i Jáchym mají každý svou deku. K té Týnčině ještě patřil barevný kapsář – nejdříve měla růžový s princeznou a sešívaným palácem, potom podědila po Chumovi vlak s barevnými vagóny (došívala jsem čtverce tak, aby ladily k dece). Teď oba kapsáře odpočívají ve skříni a čekají na vnoučata. A Týnka už si bude zdobit svůj pokojíček sama. Šít jsem ji naučila.

4. Sukně jako terapie

Když se se mnou v mládí rozešel nějaký chlap, vždycky jsem ušila sukni a pojmenovala ji po něm. Tyhle dvě sukně jsem šila v podobné situaci, jednu pro sebe, druhou pro Týnu – ale byla jsem při práci docela veselá.

5. Manželská deka

Veliký povlak na manželské dvoulůžko. Teď ho občas používá Týnka na druhou postel ve svém pokoji – ale třeba se povlak jednou zase dočká své původní funkce.

6. Pánský styl

Chum má deku z obdélníků a v poněkud tmavších barvách. Až si bude zařizovat svou domácnost, přibalím mu ji do kufru. Jinak toho ode mě moc nedostane. 

7. Modré hnízdo

A to je můj poslední výtvor. Přehoz a současně povlak na velikou deku. Moje měkké modré potěšení. Tady je mi nejlíp. Tady sním své modré sny.

Teď mě napadá, že jsem si do hnízda měla nastlat všechny své modré polštáře. Ale Chum i jeho úžasná Elis právě odešli na filmovou noc a já neumím vkládat fotky do blogu. Proto vám přeji pěkný večer a dobrou noc. Snad se vám u nás líbilo.

V krabicích se mi zase nastřádaly štůčky veselých látek. Už se těším na vánoční prázdniny. Komu bych tak ušila další barevnou deku...

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | sobota 9.11.2013 18:12 | karma článku: 20,65 | přečteno: 901x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 33,48 | Přečteno: 1189x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 888x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 17,87 | Přečteno: 478x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,63 | Přečteno: 559x

Veronika Valíková Šubová

Markétka letí

Markétka otevřela mobil a pročítala jména, která se rojila pod Krčílkovými pamflety. Opakovala se s železnou pravidelností. Ti lidé přicházeli, aby si kopli do jejího Mistra. Měli z toho zvláštní, zvrácené potěšení.

2.4.2024 v 13:17 | Karma: 29,76 | Přečteno: 1112x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 460
  • Celková karma 26,64
  • Průměrná čtenost 1711x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz