Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

A myslete tam na nás, bratři a sestry...

Včera bylo Všech svatých, dnes máme Památku zesnulých. Jeden den slavili svátek naši patroni, druhý vzpomínáme na své zemřelé. Ti i ti mohou být našimi přímluvci a pomocníky. A pomoc potřebujeme všichni. I proto zavzpomínám. 

Nejdříve k těm patronům. Jsem křtěná Veronika Libuše, biřmovaná Marie Pavel.

První dvě jména mi vybrali rodiče spolu s kmotrou. Roušku svaté Veroniky jsem vždycky vnímala jako symbol pravdivého zobrazení skutečnosti – proto mám své první jméno i svou první patronku velmi ráda. K Libuši mě váže vztah trochu složitější (je-li mou první patronkou bájná kněžna Libuše), ale jistou předvídavost jsem od ní do vínku zřejmě dostala.

Druhá dvě jména jsem si vybrala sama. Marii jako symbol mateřství – její početí, těhotenství a porod jsou natolik veřejnou záležitostí, že ať v této oblasti učiním či napíšu cokoli, vždycky se od ní budu mít co učit. Svatého Pavla jsem volila především kvůli slovu – a kvůli lásce („…ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon." I. Korintským 13. 1)

Naši zemřelí nemívají svá jména vytištěná v kalendáři, světském ani církevním, mají je ovšem vyryta v našem srdci. Kdo však jsou naši zemřelí? Členové rodiny? Přátelé?

Mám několik rodin. Z té první, biologické, nejčastěji myslím na maminku, obě babičky, dědu a především báječného strejdu Vojtěcha, který byl dobrým andělem mého dětství. Spolu s nimi ale nemohu nevzpomenut na maminku svého kamaráda Michala či kamarádky Ivany, na dědečka svých dětí, díky kterému jsem si ponechala a ponechám své příjmení, alespoň tedy pro psané texty, či na babičku své dávné přítelkyně Julinky, která se narodila ve stejný den a ve stejné vesnici jako moje babička a která mě nejednou prohnala po zahradě kvůli poblinkaným peřinám či pošlapanému záhonu jahod.

Krom biologické rodiny mám ještě dvě rodiny nebiologické.

Tou první je stará Podolská porodnice, ve které jsem se narodila já i moje děti. Termínem „stará“ myslím lékaře a sestry, kteří v tom krásném domě na břehu Vltavy dříve pracovali a kteří se o mě v různých fázích mého života starali či starají. Nikdo z nich už v té porodnici nepůsobí. Všichni postupně odešli.

Dva z nich svůj odchod přežili jen nakrátko – vrchní sestra, paní Eva Richterová, a pan primář Kovařík. Na ně dnes také vzpomínám.

Mou druhou nebiologickou rodinou je literatura, respektive všichni spisovatelé, které tak ráda čtu a někdy i učím. A tady nemohu nezmínit jednu důležitou skutečnost.

Dvacet pět let se my, středoškolští češtináři, snažíme vymýtit povinnou četbu a vést studenty k literatuře skrze lásku a zájem. Systém státních maturit nám výrazně zkomplikoval život, přesto jsme dokázali ubránit autory, na kterých nám i studentům záleželo.

Nyní jsme definitivně nuceni vytvářet školní maturitní seznamy literatury – tedy povinnou školní četbu. V zájmu kolektivu škrtáme autory i díla a připadáme si jako na pohřbu. A ptáme se úředníků, kteří mají ten kolos zvaný státní maturita na starost - proč jste nám tohle udělali?

Abych byla konkrétnější – zde jsou jen někteří autoři, kteří byli letos vypuštěni ze školního seznamu našeho gymnázia - vybrala sem ty, kteří jsou nepochybně ve Spisovatelském nebi:

Dante Alighieri, J. R. R. Tolkien, C. S. Lewis, P. Claudel, F. Mauriac, B. Pasternak, J. Čep, K. Schulz, K. Poláček, E. Valenta, V. Renč, K. Pecka, K. Kryl,  J. Seifert, T. Williams, E. O´Neill, J. Anouilh, R. Jeffers,  M. Mitchellová, T. Wilder, B. McDonaldová, K. Kesey, A. Myrer, D. Lodge, I. B. Singer, CH. Potok, V. Nabokov, N. Kazantzákis, J. Fowles, R. Bradbury …

Myslete tam na nás, bratři a sestry.

I vaši pomoc budeme potřebovat!

 

A jeden související, ale úsměvný straší článek- snad vás na Dušičky nepohorší

Jak se Mistr Villon setkal se svým lyrickým subjektem (zobr)

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | neděle 2.11.2014 16:46 | karma článku: 14,82 | přečteno: 505x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 14,25 | Přečteno: 342x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,07 | Přečteno: 1281x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 564x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Prodej rodinného domu 103 m2, pozemek 331 m2
Prodej rodinného domu 103 m2, pozemek 331 m2

Hradišťská, Uherský Ostroh - Kvačice, okres Uherské Hradiště
2 490 000 Kč

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,53
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz