Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do třetice Sametová – stávka, výjezdy a tři setkání s temnotou

Třetí článek o listopadových událostech 1989 věnuji studentské stávce a výjezdům mimo hlavní město. V době internetu si nikdo neumí představit, jaké to bylo žít bez informací. Praha v prvním týdnu po 17. 11. bouřila - ale zbytek republky nevěděl téměř nic.

,Okupační stávka

20. 11. jsem dorazila na fakultu se spacákem. V plné aule jsme debatovali s našimi učiteli, kteří většinou skepticky tvrdili, že tohle revoluce nebude a že bychom měli být opatrní. Přesto byla vyhlášena okupační stávka (studentští vůdcové ji víceméně dojednali už o víkendu).

Učitelé z fakulty zmizeli, ovládli ji studenti. Střídali jsme se v nočních hlídkách, občerstvovali se v hromadné občerstvovně, ve dne jezdili na výjezdy a chodili na demonstrace.

A v noci... no, já už jsem byla vdaná!

Výjezdy

Praha byla ostrůvek v moři neinformovanosti – noviny nepsaly, televize a radio pouštěly kusé informace o potlačení malých protistátních demonstrací. Proto jsme považovali za nejdůležitější jezdit mimo Prahu a vyprávět o tom, co se stalo 17. 11 a co se v hlavním městě děje teď. Nikoho jsme se neptali, kam jet a co tam říkat – prostě jsme ráno nasedli k někomu do auta, doběhli na vlak nebo šli stopovat.

Z měst, která jsem v prvním týdnu navštívila, si vybavuji Kladno, Kolín a Dobříš. Obíhali jsme školy, továrny, velké podniky. Odpoledne jsme doráželi na demonstrace na Václaváku, kde už se vesele zvonilo klíči. Revoluční euforie je zajímavá věc – rychle stoupá do hlavy. Proto jsem si jako protiváhu ukládala úkoly – občas jsem umyla záchody na fakultě. Aby mi to příliš nestouplo do hlavy.

První setkání s temnotou – Zatčení v Kolíně 21. 11.

Do Kolína jsem jela hned v úterý, vlakem. Potkala jsem se ráno se třemi známými studentkami psychologie, bez dlouhého dohadování jsme do batohů naložily informační letáky a vyrazily „bourat režim“. Obešly jsme několik škol, rozdaly všechny papíry, na dně batohu mi zbyl jen jeden výtisk Několika vět. Kolegyně se na chvíli odpojily a vedle mě na ulici zastavilo auto Veřejné bezepečnosti.

21. listopad byl v určitém smyslu přelomový den. Dodnes se neví, co všechno bylo ve hře, ale jisté je, že armáda nějaké povely měla, hovoří se o tancích u Prahy a Lidových milicích v pohotovosti. Nikdo ještě toho dne nevěděl, jak to dopadne. Samozřejmě jsem se bála a spustila pořádný povyk - abych nezmizela anonymně. Celý Kolín věděl, že VB odchytilo na ulici nějakou studentku z Prahy. Pustili o mně fámu, že jsem byla zfetovaná. Tímto zdravím pamětníky z Kolína - byla jsem zcela střízlivá.

Drželi mě na služebně čtyři hodiny, stejně dlouho mě vyslýchali. Dva uniformovaní, dva v civilu. Vždycky jeden hodný, jeden zlý. Ten jeden zlý na mě řval, že jsem čarodějnice a budu viset v komíně, ten hodný se zajímal o mé koníčky a původ mého „luxusního“ oblečení. Práskla jsem mu, že si šiju, abych nějak vyplnila čas. Vykopli mě po sedmé, kolegyně už mezitím informovaly mou rodinu i hlídku na fakultě. 

Druhé setkání s temnotou...

...si raději nechám pro sebe.

Třetí setkání s temnotou – Noční děs

Stalo se to až v prosinci. To už Sametová revoluce pomalu končila, pozvali mě do nějakého podniku daleko od Prahy. Cestou se na mě nalepil podivný, ukecaný chlápek, vlezl se mnou i do auta. Vraceli jsme se v noci – ve dvě mě vysadili kousek od mé adresy. Vesele jsem si to štrádovala hlavní ulicí (nechápu, kam se poděla moje opatrnost), když jsem si těsně u našeho domu všimla, že se za mnou plouží auto.

Vyrazila jsem s řevem sprintem k našemu domu. Aauto zabočilo do boční uličky. V rychlosti jsem postřehla, že z něj vylezli dva chlápci v černém, ale já jsem byla rychlejší. Odemykání starého domu na prázdné noční ulici zřejmě proběhlo v kómatu. Téměř v mdlobách jsem dodusala do třetího patra, kde už stál zelený David v otevřených dveřích...

Dodnes nevím, kdo ti chlápci byli. A vědět to nechci. Čtyři roky jsem nechodila sama po noční Praze - když jsem neměla doprovod, brala jsem si s sebou preventivně našeho velkého černého knírače.

To bylo mé třetí setkání s temnotou.

Pak přišly Vánoce a nový rok 1990… a normální život.

 

PS: Za symbol studentských výjezdů je považován hrec Jan Potměšil, který spolu s Janem Kačerem boural na dálnici nedleko Říčan - vraceli, se myslím, z Ostravy.

Dnes mi ovšem kamarád říkal, že zahynuly i dvě studentky, jejichž jména neznám - jim věnuji tento článek.

 

Související články: (zobr) (zobr) (zobr)

 

 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 17.11.2014 20:35 | karma článku: 12,96 | přečteno: 383x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 17,07 | Přečteno: 538x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,23 | Přečteno: 1305x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 565x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,62
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz