Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

To jsou paradoxy aneb maturita VH

Nemoc mi umožnila vrátit se na chvilku  k dlouhému textu o českém školství. Snad to jednou bude román. A protože začínají maturity, vkládám jeden aktuální úryvek - snad vás pobaví.

„Vlítla jsi po prázdninách do třídy a začala učit úplně jinak! Měl jsem pocit, že ti přeskočilo, Terezo,“ stěžuje si Josef.

Zase sedíme na maturitním večírku. S Josefem, Danielem, Bárou, Alžbětkou a Margaretkou. Vzpomínáme na uplynulý rok. Zřejmě mi moje oktavánské běsnění nikdy nezapomenou.

 „Vždycky jsme si s tebou o knížkách povídali, rozebírali motivace postav, jejich vývoj a propojení s naším životem. A najednou jsi po nás chtěla rozbory básní,“ vyčítá mi Alžbětka plačtivě. „Fakt jsme ti přestávali rozumět. Navíc všechny ty divný slova, který jsi do nás hustila… anafora, epifora, epizeuxis…   

 „Občas se mi zdálo, že mluvíš sprostě,“ glosuje Alžbětčiny výtky Bára.

 „A taky bylo hrozný, jak jsi pořád řikala: „Nepřemejšlejte o těch odpovědích, zaškrtněte to, co zaškrtne většina,“ usmívá se Margaretka

 Snažím se hájit. Asi zbytečně. 

 „Musela jsem to do vás natlouct.“ 

„Každopádně díky"  culí se Daniel. "Kdybys do nás nezačala mlátit kladivem, nikdo z nás si neuvědomil, jak můžou bejt ty otázky zrádný.“

Nejhorší známka z testů byla v jejich třídě dvojka. Dokonce i slohy, opravované centrálním sborem mloků podle subjektivních a ideologických kritérií, zvládli jen s třemi trojkami.

Jednu z nich dostala Margaretka. Za skvělý fejeton o komunikaci, ve kterém nebyla jediná gramatická chyba. Fejeton napsala jako absurdní minidrama, v němž je samotný Václav Havel zkoušen z rozboru vlastní hry podle nových pravidel státní maturity.

Zralý maturant ovšem není schopen pochopit, co po něm zkoušející vlastně chtějí. Nerozumí odborným termínům ani otázkám, které ho mají dovést k oficiálnímu výkladu jeho notoricky známé frašky.

 Maturita skončí nevyhnutelným karambolem.

„To jsou paradoxy,“ stěžuje si v závěrečném monologu český velikán zdrceně do televizních kamer. „Nebyl jsem schopen správně popsat časoprostor ani uvést hlavní téma díla. Ani kompoziční stavbu jsem nějak nevystihl podle představ komise… a zapomněl jsem na nějaké důležité motivy ve výňatku. Také přiznávám, že mě nikdy nenapadlo, jak složité jazykové prostředky používám a jak zvláštní je můj autorský vztah k postavám… skoro jako bych je nebral příliš vážně, že…“

„Jak se budete připravovat na podzimní termín, pane prezidente?“

„Velmi intenzivně. Podrobím hru analýze, rozkryji všechny skryté významy, žlutě si označím a dešifruji všechna obrazná pojmenování a vyvaruji se vlastních interpretací. Pak to snad udělám…eh, co myslíte? Ačkoli samozřejmě zvažuji nějaké doučování. Zejména na ty jazykové prostředky…“

I s trojkou ze slohu se Margaretka dostala na žurnalistiku.

To jsou paradoxy ...

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | středa 4.5.2016 14:42 | karma článku: 25,66 | přečteno: 1147x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 16,58 | Přečteno: 517x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,23 | Přečteno: 1299x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 565x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  14:05

Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

Podvodník prodával falešné vstupenky na koncerty i sport, naletělo mu 500 lidí

26. dubna 2024  12:50

Falešné vstupenky na kulturní a sportovní akce nabízel na internetu muž z Uherskohradišťska, který...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,61
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz