Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč je S. K. Neumann pro Cermat důležitější než Shaw, Sienkiewicz a Tolkien?

22. 11. 2016 17:47:34
V diskusi pod článkem o Lampionu ministryně V. se mě kolega bloger zeptal, co mi vadí na Seznamu autorů a literárních směrů k DT z ČJL, když jsou v něm Kundera, Kohout, Vaculík, Havel, Svěrák. Pokusím se odpovědět obšírněji.

Nejdříve chci všechny budoucí maturanty a rodiče budoucích maturantů poprosit, aby si pozorně pročetli zmíněný seznam, který visí na webu novamaturita.cz (ČJL - didaktický test; a buďte trpěliví, často to hlásí chybu sítě).

Seznam autorů literárních děl, literárních žánrů, směrů a hnutí k DT ČJL_2016-2017

Podotýkám, není to seznam četby. Cermat chce, aby student o každém jménu, názvu, směru... něco věděl. A tady se dostáváme k prvnímu problému - co všechno má maturant o jednotlivých položkách vědět a jsou všechny stejně důležité?

Je chvályhodné, že nechybí Bible, Homér či Shakespeare. Jsou tu ovšem mnohé literární ismy a skupiny, bez nichž se budoucí maturant v životě zcela jistě obejde. A chybí tu naopak jména velmi oblíbených a ceněných spisovatelů, kteří jsou pro literaturu mnohem důležitější než pět ismů dohromady. Cermat svým modelem maturity studentům a učitelům vnucuje koncepci literární výuky, jež se praktikovala za komunistického režimu a s níž se poctivě prali češtináři celých sedmadvacet let.

Koncepci, podle níž jsou směry, ismy a hnutí důležitější než díla a jejich autoři, forma zásadnější než obsah.

Seznam byl nepochybně vytvořen i proto, aby studenti nemohli protestovat proti úlohám, v nichž se objevují jména Ezop, Jidáš či Pallas Athéna. I to je zavádějící - pokud studenti proberou podle učebnice v jedné hodině Starý a Nový zákon a v druhé Homéra, jak je na mnoha školách zvykem (hodinové dotace jsou často neúprosné), a poženou se dál, aby stihli Dalimilovu kroniku, rukopisy a ruchovce a lumírovce, na výše zmíněná jména stejně narazí jen stěží. Jejich učitelé budou ovšem v maturitním ročníku řešit dilema, zda alespoň trochu otevřít moderní literaturu, nebo dávat testy z husitství a národního obrození.

A nyní k samotnému výběru autorů, který prý byl vytvořen i s ohledem na průmyslovky a učňovské školy. Nemám nic proti Joyceovi, Camusovi a Beckettovi, ale kdo někdy rozečítal mladé lidi, ví, že začínat se musí u jasného a etického příběhu. Ne nadarmo moji studenti v sextě a septimě nejraději píšou a hovoří o Cyranovi, květinářce Líze Doolittleové z Pygmaliona, Viniciovi a Lygii z Quo Vadis, Gatsbym, Frodovi a Gandalfovi... E. Rostand, G. B. Shaw (NC), H. Sienkiewicz (NC), F. S. Fitzgerald a J. R. R. Tolkien ovšem v seznamu nejsou!

A takto bych mohla pokračovat až do osmdesátých let 20. století (Cermat avizoval, že do výběru nezařadil díla posledních třiceti let). Žádného z autorů bych si nedovolila vyhazovat (krom svého oblíbence S. K. Neumanna, který už se objevil v mnoha DT). Chci jen upozornit, že tu chybí:

A, Spisovatelé, kteří zažili nacistické koncentráky - K. Poláček, I. Kertész (NC)... Zastoupen pouze Lustig.

B, Spisovatelé, kteří zažili komunistické koncentráky a vězení v 50. letech u nás - J. Zahradníček, V. Renč, K. Pecka, Z. Rotrekl, J. Stránský... Za vězně ze 70. let je tu pouze V. Havel, ale I. M. Jirous byl skvělý básník a seděl déle než pan prezident :).

C, Další křesťansky orientovaní autoři - z českých v seznamu najdeme pouze J. Durycha, chybí autor ceněných povídek J. Čep i tvůrce nádherného nedokončeného románu (a že těch románů máme poskrovnu) Kámen a bolest, K. Schulz. Ze světových jmenujme J. R. R. Tolkiena, C. S. Lewise, P. Claudela, F. Mauriaca (NC), D. Lodge...

D, Autoři židovského vyznání, které moji studenti čtou velmi rádi, protože řeší etické problémy mladých lidí - I. B. Singer (NC), CH. Potok.

E, Ženské autorky - sestry Brönteovy, S. Lagerlöfová (NC), M. Mitchellová (PC), B.MacDonaldová, V. Woolfová, Z. Salivarová...

F, Moderní autoři 2. poloviny 20. století - v čem je J. Kerouac lepší než K. Kesey nebo K. Amis? A proč tu není V. Nabokov, J. Irving či J. Fowles?

Jistě, studenti průmyslových a učňovských škol nemohou znát všechna tato jména a každý seznam je tak předem omezený. I proto považuji jakýkoli plošný celostátní seznam literatury za nesmysl.

V tuto chvíli ovšem výběr Cermatu určuje, jací autoři a jaká díla se budou v českých školách skloňovat přednostně. A ve spojení s ústní částí zkoušky, kdy studenti vybírají dvacet děl z minimálního počtu šedesáti titulů (seznam musí být jednotný pro všechny maturující ročníky na škole, češtináři se musí domluvit - mnohde už tvoří jednotné, neměnné a unifikované seznamy, které fungovaly i za naších prarodičů) dělá opět z literatury ten nezáživný předmět, v němž nešlo o čtenářský prožitek, etiku a hledání otázek a odpovědí, tolik důležitých pro život mladého člověka, ale o seznamy, data, ismy, rozbory, jazykové prostředky...

To už jsme tu jednou měli.

Takže, milí rodiče, až se na nás, češtináře, budete zlobit, co vaše děti učíme, obraťte se na Cermat. Ten má v tuto chvíli v rukou nejen naprosto centralizovaný a unifikovaný model maturity z ČJL, ale i přijímací zkoušky na střední školy.

I tak může vypadat svobodné a demokratické školství sedmadvacet let po pádu totality.

pozn. NC - Nobelova cena, PC - Pulitzerova cena

Autor: Veronika Valíková | úterý 22.11.2016 17:47 | karma článku: 25.28 | přečteno: 1202x

Další články blogera

Veronika Valíková

Problémy českého školství jsou důležitější než bludy jedné komunistky

14. 9. se v Knihovně Václava Havla konala debata o budoucnosti českého školství. Média akcentují především účast paní Semelové – k ostatním účastníkům diskuse ani k problémům, na něž nebylo dostatečně odpovězeno, se nevyjadřují.

16.9.2017 v 13:48 | Karma článku: 24.44 | Přečteno: 1101 | Diskuse

Veronika Valíková

Jak jsme kupovali kotvu

"Miláčku, přijeď do Holešovic. Musíme zajít do přístavu a koupit kotvu," oznámil mi včera Kapitán. "Víš, že jsme jednu utopili na Tavoláře." A tak jsem nastoupila do tramvaje ve slavnostním, neb právě skončil další školní rok...

1.7.2017 v 9:51 | Karma článku: 23.22 | Přečteno: 989 | Diskuse

Veronika Valíková

Maturitní testy z ČJL 2013 a 2017 - malé srovnání (konec maturitního seriálu)

Jsou ty letošní náročnější než ty z roku 2013? Stoupá postupně od roku 2013 jejich obtížnost? Dostaly se nyní testy někam mezi původní základní a vyšší úroveň z roku 2012, kdy ministr Fiala dvouúrovňovou maturitu zrušil?

30.6.2017 v 20:51 | Karma článku: 23.00 | Přečteno: 860 | Diskuse

Veronika Valíková

Ještě jednou maturitní slohy - jedničkáři, kteří se odvolávají kvůli své cti

Juanito napsal knihu fantasy, která se docela dobře čte. S jazykem rozhodně zacházet umí, DT měl asi na 92%, ústní na 100%,ze všech předmětů kromě ČJL dostal za jedna. Jen z češtiny za dvě - u maturity si vybral úvahu - dostal 3-.

26.6.2017 v 19:32 | Karma článku: 26.69 | Přečteno: 979 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Adam Mikulášek

Chci povinný trénink empatie na školách

Empatie = schopnost vcítit se do jiného člověka a snažit se porozumět tomu, jak myslí a co cítí. Můžete namítnout, že empatie se „nedá naučit“. Ovšem není to tak úplně pravda. Je to podobné jako u svalů.

25.9.2017 v 18:37 | Karma článku: 11.06 | Přečteno: 199 | Diskuse

Milada Šnajdrová

Mýty o neziskovkách - Politické neziskovky

Mýtus: Nikým nevolené politické neziskovky prosazují své vlastní zájmy, aktivisté přikazují politikům a nám všem, co je jediné správné.

25.9.2017 v 12:30 | Karma článku: 12.31 | Přečteno: 926 |

Most mezi námi

Krok za krokem aneb kam jsme za rok došli

Říká se, že když budete postupovat hezky krůček po krůčku, třebas pomalu, ale hlavně soustavně, zaručeně dojdete ke svému cíli.

25.9.2017 v 8:30 | Karma článku: 4.66 | Přečteno: 143 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Cla, sankce, dotace a nová ekonomika

Již se zvěřejňují katastrofické scénáře v souvislosti s Brexitem.Každá strana přináší vlastní argumenty přechodu do nevyzkoušené fáze. Z pohledu většinové společnosti v EU jde asi o krok špatným směrem.

24.9.2017 v 8:34 | Karma článku: 5.77 | Přečteno: 182 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Na dlani chlup většinou nenajdeš. A kdo ho vlastně hledá?

Blížící si volby ukazují problémy v plné nahotě. Sice většina odpůrců Babiše a ANO vykřikují něco o tom všeobecném kradnutí, tak skutek jaksi utek.Penzijní reforma je prý nevyhnutelná, jen ty finanční prostředky chybějí.

23.9.2017 v 17:38 | Karma článku: 10.70 | Přečteno: 330 | Diskuse
Počet článků 231 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1595

Blogy "jsou nádobky, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral." (Karel Havlíček Borovský + VV :)) Prvotina Soukromý nebe, dokončené povídky, pohádky pro starší holčičky, hra o KHB a různé dramatizace textů ...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.