Lodní deník - Sardinie s Kapitánem

3. 12. 2016 21:29:18
Náš Kapitán má narozeniny. Proto mu na blog pověsím několik zápisů z Lodního deníku. Letos jsme obeplouvali východní část Sardinie. Mořská panna přezimuje ve Fumicinu u Říma. Nejdříve jsme ji museli pořádně uklidit...

2. červenec - Kapitán: Rituální očista

Tereza si už včera prohlédla Mořskou pannu, pokrčila nos, očichala plísně, vyházela z ní všechny předměty, které hodlala vydrbat a polít vodou, pak se osprchovala a zalezla do stanu se slovy:

„Snad se mi ta bronchitida do rána vyléčí. Zatím pracujte beze mě.“

Večer bronchitidu poléčila červeným vínem a s chrchláním se zabalila do tří spacáků. Petr, zvyklý na tvrdé klima v horách a svou pracovitou, submisivní ženu, jen nevěřícně kroutil hlavou.

„Zítra začne běsnit, nemusíš se bát. Předvede ti rituální očistu celé lodi a veškerého příslušenství. Třikrát všechno omyje, rozhodí na slunce, mě možná namočí do sava. Naštěstí ho máme málo, ale to jí neříkej.“

Ráno Tereza vstala v pracovní náladě. Třikrát zakašlala, usoudila, že bronchitidu přeléčilo italské klima, snědla tři tatranky, vypila dva hrnky kafe, navlékla jedny ze svých pracovních šatů a žluté gumové rukavice a vrhla se i se svými škopky do lodi.

Mořská panna se zhluboka nadechla a poslušně se podrobila nezbytné proceduře. Tereza myje důkladně. Každou plochu omyje nejdříve savem, potom saponátem a nakonec čistou vodou. V některých případech i dvakrát.

„Nemohla bys to, miláčku, mýt trochu méně důkladně,“ snažím se trochu krotit její vášně. „Té práce je opravdu hodně.“

„Zmiz,“ zasyčí na mě zvnitřku jedné z postelí, kde v jakési podivné poloze omývá dřevěný strop. „Zmiz a nech mě tu loď pořádně uklidit. Já nebudu žít dva měsíce mezi plísněma a špínou. Já mám prázdniny jenom jedny.“

Raději vyklízím pole. Když je Tereza v ráži a pustí se do svých pohanských rituálů, je lepší jí nepřekážet.

Odpoledne přijíždí Jáchym s Elou. Mají připravený stan a nevěřícně sledují Terezu, která neustále přibíhá z lodi pro další a další kanystry s čistou vodou.

„Máma chce tu loď rozmočit?“ ptá se Chum nevinně a s pochopením se na mě culí. Ela se tváří trošku vyděšeně, ale hrdinně se přizpůsobuje polním podmínkám Jacopovy loděnice (jeden velmi sešlý záchod a sprcha s podivným černým korytem, dřez na umývání nádobí přímo u Tibery a jídelní stůl, obložený hromadami naších věcí).

„Přece znáš máminy rituály. Všechno třikrát omýt, textilie vyprat nebo alespoň namočit. Obrovská proti špíně! Všechny bakterie se leknou a utečou.“

Večer je každá plocha i ploška na Mořské panně vydrbaná a Tereza sotva plete nožičkama.


Umytá a neumytá podlaha. (Valíková)

Uklizená, vydrbaná a polakovaná kuchyně. (Valíková)

Ložnice pro hosty a nová prostěradla. (Valíková)

Tereziny kapsáře nad kapitánskou postelí - jedna rozseknutá hlava stačila :) (Valíková)

Spokojený Kapitán na moři... (Valíková)

Spokojená Tereza na moři... (Valíková)

Spokojená Mořská panna v Arbataxu ... za rok ji polakuji i zvenčí :), berušku. (Valíková)

„Zítra lakuju,“ prohlásí zlověstně. „Připrav mi laky a štětce a nesnaž se mě zastavit.“

„Barvy a štětce,“ dodávám smírně.

„Barvy jsou na zeď, dřevo já lakuju,“ odsekne Tereza „Ty si barvi, já budu lakovat. A nesnaž se mi to nějak zarazit. Ta žlutá musí pryč.“

Mořská panna má skutečně poněkud omšelý vnitřek. Naposledy jsme ji zevnitř renovovali před šesti lety. Tereza je alergická na jasně žlutou barvu, jíž jsme natřeli část vnitřních prostor.

„Všichni se raději držte daleko od lodi, jinak vás zalakuje,“ říkám šeptem všem zúčastněným. Jáchym s Elou se chystají do Říma, Petr na mě poněkud nechápavě hledí.

Ta žlutá musí pryč.

Čeká nás další den Terezina běsnění.

Autor: Veronika Valíková Šubová | sobota 3.12.2016 21:29 | karma článku: 14.05 | přečteno: 536x

Další články blogera

Veronika Valíková Šubová

Blogu by slušela nová forma i transparentnější pravidla

Blog čeká inovace. Nic proti, změna je život. Ale pod informačním blogem adminů se objevila mohutná diskuse, kterou jsem, přiznávám, zčásti iniciovala já. Domnívám se, že "inovace" by se měla dotknout i celkového fungování blogu.

27.3.2024 v 12:19 | Karma článku: 15.87 | Přečteno: 384 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Maminka, rozhodčí a naše vláda mají vždycky pravdu!

Při sledování poslední mimořádné schůze Sněmovny mi došlo, proč je ve vládě tolik učitelů. Ministrů je totiž na vládnutí škoda! Proč řešit inflaci, rozzlobené zemědělce, peníze do školství či distribuci léků, ...

26.3.2024 v 17:21 | Karma článku: 34.49 | Přečteno: 880 |

Veronika Valíková Šubová

Naše stařečky dnes okradl zloděj vydávající se za pracovníka charity

Našim stařečkům je přes osmdesát let. Muž s přízvukem, kolem šedesáti let, mluvící slušnou češtinou, vydávající se za pracovníka charity, přijel v červeném hyundai pro knihy a ukradl Kapitánovým rodičům snubní prstýnky a šperky.

21.3.2024 v 18:43 | Karma článku: 27.77 | Přečteno: 928 |

Veronika Valíková Šubová

Proč všichni mluví o válce... (plzeňský koncert Jarka Nohavici)

V pondělí 18. 3. jsme vyrazili na koncert Jarka Nohavici do Plzně, což jistě nikoho nepřekvapí. Možná jsem tak podvědomě chtěla zamáznout dávný smutek z Porty v roce 1985, na které Nohavica hrát nesměl.

20.3.2024 v 12:29 | Karma článku: 41.97 | Přečteno: 2161 |

Další články z rubriky Poezie a próza

Alena Bures

Recenze - Martina Boučková: Šílená babička

Rodiče si nevybereš. Ale to koneckonců ani děti. A mít mírně šílenou matku je někdy k vlastnímu zešílení, ale někdy....

28.3.2024 v 17:24 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 61 | Diskuse

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 14.20 | Přečteno: 194 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.52 | Přečteno: 197 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.96 | Přečteno: 129 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.09 | Přečteno: 191 | Diskuse
Počet článků 461 Celková karma 28.29 Průměrná čtenost 1667

Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz

 

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...