Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autocenzura

Už několik let mám pocit, že vidím dvojí skutečnost. Tu, kterou mám vidět (protože je to správný pohled, který ode mne vyžaduje mé vzdělání, postavení, moji přátelé...). A tu, na kterou mě neustále upozorňuje moje zkušenost...        

Začalo to ve školství. Nejdříve podivné RVP a ŠVP (rámcové a školní vzdělávací programy), které nám naservírovaly nové pojmy i formu. Pak státní maturita z ČJL - jakmile vám začnou upravovat, osekávat a znásilňovat rodný jazyk, je něco v nepořádku. Pustila jsem se do boje, který trvá doposud. Počítám ztráty a přemýšlím, jak dlouho mi ještě tahle válka bude stát za to.

Pak jsem začala narážet na fb. Můj osobitý názor přestal být vhodný a žádaný - přátelé mě začali peskovat, umravňovat, začali se pohoršovat nad některými postoji. Chvíli trvalo, než jsem se naučila filtrovat své příspěvky a nepouštět se do zbytečných diskusí.

Tady na blogu jsem si zvykla řešit školu, literaturu a porodnice. To je moje práce, to jsou úkoly mně svěřené. Záměrně se nepouštím do primárně politických článků (státní maturita je také politikum), protože nechci veřejně ventilovat své názory na problémy, které tolik vzrušují obec blogerskou.

Říká se tomu autocenzura a starší ročníky si na ni dobře pamatují. Učili nás od mala, ještě za socíku, co máme říkat doma a co můžeme pustit ven.

Možná dnes na mnoha místech (školství je výjimečné, tam se striktně vyžaduje angažovaná apolitičnost - nevím ovšem, jak ta obludka vypadá) nehrozí ztráta zaměstnání, protože společnost se polarizovala a jeden správný názor nelze cpát lidem do nekonečna. Ale hrozí ztráta přátel, ztráta pocitu, že někam patříte. A to je pro mnoho lidí ještě podstatnější.

Možná proto často předstíráme, že vidíme žluté kolečko, ačkoli překvapeně zíráme na červený čtverec (abych parafrázovala kolegu Valíčka, jehož poslední článek mě k tomuto nakopl). Možná proto už zase pěstujeme tu hru na "tohle můžu pustit ven a tohle si můžu jenom myslet."

Nikdy jsem snad nebyla zbabělec, když šlo o věci konkrétní - zůstat 17. 11. 1989 na Národní až do obušků, přijít o práci kvůli záchraně jedné porodnice, poprat se s Cermatem i za cenu, že mi bude "odňato" právo maturovat.

Nechci však (a podobně na tom byl možná Karel Čapek v roce 1938) blamovat sebe a své  nejbližší okolí zveřejňováním jasných názorů na současné společenské a politické dění. Možná bych přišla i o tu hrstku přátel, která mi ještě zůstala.

Situace je asi opravdu vážná a měli bychom se nad ní zamyslet. Nůžky se totiž rozevírají...

A autocenzurní hru nelze hrát donekonečna. Což ostatně dokazuje i tento článek.

Děkuji za pochopení.

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | středa 7.12.2016 9:45 | karma článku: 29,46 | přečteno: 1000x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 14,92 | Přečteno: 406x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,07 | Přečteno: 1286x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 564x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,60
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz