Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

To je křiku kvůli Bohémě!

22. 02. 2017 9:40:00
Je to vždy problém, když vznikne umělecké dílo, v němž vystupují skutečné postavy bez krycích jmen a formulky: postavy a události ... jsou smyšlené. Český snář Ludvíka Vaculíka způsobil na počátku osmdesátých let podobný poprask.

Tenkrát prolétla vichřice „jen“ skrze obec disidentů, emigrantů a všech, kdo k samizdatovému a exilovému vydání Českého snáře měli přístup. A byl to pěkný hukot.

Ludvík Vaculík si ve Snáři vede deníkové záznamy o svém ročním životě od ledna 1979 do ledna 1980. Barvitě popisuje pochůzky po domácnostech chartistů, zmiňuje diskuse a spory, které vede s Havlem, Kohoutem, Pithartem, zveřejňuje soukromé rozhovory a dopisy, včetně polemik, které vede s přáteli v exilu. A nešetří ani svou ženu Madlu, své syny, stávající a budoucí milenky...

„Všichni budete plakat,“ říkal prý přátelům. A když kniha vyšla, mnozí také plakali.

Jedni ho odsuzovali, že odkryl disidentské soukromí. Druzí, že ublížil svým blízkým. Třetí, že zjednodušil práci Stb.

Pouze několik hlasů upozornilo na to, že pokud takto vznikne skutečně dobrý román, silná umělecká výpověď, je takové psaní ospravedlnitelné. Ba dokonce nutné.

Český snář dnes považujeme za jednu z nejdůležitějších knih z období normalizace. Když pomineme kouzlo Vaculíkova jazyka, který je naprosto unikátní, máme tu na dlani život skupiny lidí, která sehrála poměrně zásadní roli v dějinách naší země. Z učebnic historie se o nich mnoho nedozvíme, jsou tam často naloženi do škrobové krusty s názvem “prezident“, „předseda vlády“ či „význačná spisovatelka“. O jejich slabostech, pochybnostech, láskách, animozitách tam nestojí téměř nic..

Naštěstí máme Vaculíka. A Škvoreckého, který ovšem se svými hrdiny pracuje trochu jinou metodou. Přinejmenším všechny známé spisovatele, politiky, zpěvačky a filmové režiséry důsledně přejmenovává.

Bohéma spustila v určitých kruzích podobnou vichřici nevole a nesouhlasu jako kdysi Český snář. Zlobí se filmoví historici i praktici a přes média učí scénáristku a režiséra jejich řemeslu. Zlobí se potomci slavného herce a příbuzní dalších postav. Řeší se stará známá otázka, kam až smí tvůrce zajít při vytváření fikce, zobrazuje-li jeho dílo skutečné a nepřejmenované osobnosti.

Tato hranice bude vždy citlivá a problematická.

Konečným soudcem sporu však bude opět síla výpovědi uměleckého díla, tedy seriálu Bohéma. A ta je, dle mého názoru, veliká.

Provést diváky dvěma totalitami, které se odlišovaly a přece si byly v mnohém podobné, ukázat, co všechno musí umělec (a jakýkoli tvořivý člověk) mnohdy vydržet, aby mohl dělat svou milovanou práci (ano, i o tom je Bohéma), ukázat, jak nám kompromisy a ústupky pomalu lámou duše a charaktery... co lepšího pro nás mohla česká televize v dnešní nepřehledné době udělat!

Možná jsou v seriálu nepřesnosti, ale je to podstatné? Mnohem podstatnější je, že seriál vzbudil zájem o všechny ty velikány českého filmu - Nového, Buriana, Štěpánka, Havla. O jasné oběti nacismu i komunismu - Annu Letenskou, Hašlera, Gollovou. Že poukázal na lidské a dojemné okamžiky jejich života. Že donutil lidi přemýšlet a chápat, kde by jindy jenom soudili.

A za to mu budiž vzdán veliký hold.

A pokud se zlobí příbuzní osobností kvůli fiktivním rozhovorům, čepicím, Juliu Fučíkovi, vyraženému ze Štěpánkovic postele (krásná představa, ale asi opravdu jen fikce) a neproneseným projevům, měli by si vzpomenout na jedno zlaté pravidlo showbyznysu:

I špatná reklama je reklama.

Důkazem budiž fakt, že i já teď budu na to poněkud strnulé ztvárnění Maršála v Bílé nemoci pohlížet s větším pochopením. Když vím, jaké běsy musel Zdeněk Štěpánek v té době překonávat.

A až začne Maršál řvát tu větu o malé zemi, kterou je třeba zničit, vzpomeňte - to jen zoufalý legionář, kterému se brzy zhroutí všechno, čemu věřil, pateticky varuje svůj národ před dvěma totalitami, které byly jedna za osmnáct a druhá za dvacet bez dvou.

A které se k nám mohou kdykoli vrátit, jen v trochu jinak laděných kostýmech.

Autor: Veronika Valíková | středa 22.2.2017 9:40 | karma článku: 29.08 | přečteno: 1676x

Další články blogera

Veronika Valíková

Co s maturitními slohy ?

Zítra, 5. 6., mají maturanti poslední možnost odvolat se proti centrálnímu hodnocení maturitních slohů. Na jaké zásadní problémy v zadávání i hodnocení slohů upozorňují češtináři od roku 2012? A jaká řešení navrhujeme?

4.6.2017 v 20:58 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 459 | Diskuse

Veronika Valíková

Centrální hodnocení slohů nadělilo jedničkářům trojky a čtyřky i za slušné úvahy

Chvíli jsem nepsala - četly jsme s kolegyněmi slohy maturantů. Letos není tolik propadlíků jako v roce 2012. Budou se však odvolávat jedničkáři, kteří nechápou, za co dostali nízký počet bodů. Odvolání mohou podat do 5. 6.

2.6.2017 v 18:46 | Karma článku: 29.47 | Přečteno: 1323 | Diskuse

Veronika Valíková

Copak někdo zabíjí děti? Malé, usmrkané děti...?

Poznali jste? Závěr ze hry Karla Čapka Matka. Nemám tu hru tolik ráda jako Bílou nemoc, mnozí ji považují za agitku... ale dnes mi ta slova vytanula na mysli zcela samovolně. V souvislosti s útokem v Manchesteru.

23.5.2017 v 13:50 | Karma článku: 45.89 | Přečteno: 7398 | Diskuse

Veronika Valíková

Maturitní slohy a pohádka O chytré horákyni

Na dotaz, proč CERMAT nemá výsledky slohových prací, odpověděla ministryně Valachová v duchu známé pohádky – nejsem si vědoma, že bychom neměli výsledky, jen některé ještě nejsou úplně hotové. Zajímavý oxymóron...

20.5.2017 v 17:18 | Karma článku: 26.50 | Přečteno: 1085 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Má ANO dobrou základnu pro realizaci snů ?

Nejsem politický analytik,ale vidím začínající boj v hnutí ANO. Babiš dobře předpověděl tento vývoj a zajistil si jakési právo Veta při tvorbě kandidátek. Jistě mu to ostatní klasické strany vyčtou,ale budou plakat na cizím hrobě.

23.6.2017 v 15:54 | Karma článku: 9.50 | Přečteno: 264 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Jsou to zase jen kecy ? - II.

Byl jsem zařazen do sekty Rusofilů a dopisovatelů do ruských agentur, Tato skupina houstne a je tam zasouváno pořád více lidí.Celý náš problém v Česku je jednoduchý. Chybí nám symboly a motivace.Masaryk nás již netáhne .

23.6.2017 v 10:46 | Karma článku: 18.04 | Přečteno: 440 | Diskuse

Karel Trčálek

Agenti Člověka v tisni, placeni Norskem, hlasi: „Pozor na Větvičku!"

Sakra, už zase si dovoluji polemizovat s poněkud, jako vždy, přepjatým blogerem roku. Můžete se to ještě tady vůbec? Nebo budu taky zlikvidován jako nevhodná osoba? Označen za parazita? Ale proč bych nemohl taky napsat pravdu?

22.6.2017 v 18:39 | Karma článku: 28.16 | Přečteno: 2296 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Jsou to zase jen kecy ?

Určitá část naší politické scény již jen papouškuje řeči o ruské agresi a nebezpečí.TV Zoom Prima zařadila do vysílání dokument amerického režisera Olivera Stone s názvem" Svět podle Putina". Je to jistě značná odvaha .

22.6.2017 v 12:35 | Karma článku: 33.42 | Přečteno: 1007 | Diskuse

Ladislav Větvička

Agenti Člověka v tisni, placeni z Norska hlasi: blogy na iDnesu su nenavistne

Sudružky a sudruzi. Obdrželi zme prachy z ciziny, tuž za to vytvořime jakysik nenavistny material. Konec koncu, přesně to se od nas, multykulturnich hejfriťaku očekava.

22.6.2017 v 11:11 | Karma článku: 48.70 | Přečteno: 13984 | Diskuse
Počet článků 227 Celková karma 30.18 Průměrná čtenost 1591

Blogy "jsou nádobky, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral." (Karel Havlíček Borovský + VV :)) Prvotina Soukromý nebe, dokončené povídky, pohádky pro starší holčičky, hra o KHB a různé dramatizace textů ...

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.