Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Projekt Šikana

29. 03. 2017 19:36:23
Celoškolní projekt, který musí v průběhu roku zrealizovat každý náš vzdělávací ústav, může být záležitost zajímavá, podnětná a smysluplná. Ale může to také být nudný, formální „opruz“, obtěžující studenty, učitele i rodiče ...

„Když slyším slovo projekt, sahám po revolveru,“ parafrázoval před lety kamarád, vysokoškolský učitel, známý výrok nacistického pohlavára. Tenkrát jsem nechápala – na středních školách bylo projektové vyučování v plenkách, opíralo se o individuální nasazení učitelů a poskytovalo možnost vymýšlet i realizovat mnoho nových, zajímavých věcí.

Dnes už rozumím. Z projektů se během let stala „instituce“, úkol, který je třeba splnit a vykázat - něco jako lampionový průvod a malování Aurory v dobách našeho dospívání.

Přesto projektové vyučování nezavrhuji. I Jan Amos Komenský tvořil své reformy na bázi nápadů, které sám realizoval. Jen by možná měl zajít na návštěvu do českých škol a připomenout ředitelům, že projekty mají vyrůstat zdola, ze zájmů a schopností učitelů, nikoli být nadirigovány shůry. A že povinný celoškolní projekt má stejný potenciál jako povinná celoškolní úcta a láska (o povinném sexu ani nemluvím)...

Loni v září jsem po dlouhé projektové abstinenci měla konečně zase jednou projektový nápad. Navrhla jsem, aby naše škola spustila projekt o šikaně. Respektive o podhoubí a příčinách, z nichž šikana vyrůstá, o jejích projevech i způsobech obrany proti ní.

Mnoho lidí se domnívá, že šikana je nějaký strašidelný jev, který se vyskytuje pouze v narušených kolektivech, především u dětí, a vyžaduje si péči odborníků všeho druhu. Opak je pravdou. Různé formy šikany s vykytují prakticky všude – ve školách, v pracovních kolektivech vzdělaných lidí, v zájmových skupinách... Slyšela jsem o šikaně lékařů v prestižní porodnici. Zažila jsem šikanu v nemocničním pokoji i v zaměstnání. Četla jsem o šikaně výjimečných a invenčních jedinců...

Začíná to už v dětství. Tři kamarádky se sejdou na pokoji a jedna zůstane sama. Většinou to obrečí, někdy odstůně. S dospíváním přichází složitější vztahy ve třídě; kolektiv má často tendenci vyčleňovat na okraj určité jedince - handicapované, odlišné i ty s mimořádnými schopnostmi. Ostatně, kolik umělců, vynálezců a reformátorů se muselo v životě poprat s nepochopením a odvržením. Mnohdy měly projevy veřejnosti jasné projevy šikany.

Při úvahách o možném projektu jsem tedy vycházela z předpokladu, že zárodky šikany jsou potenciálně přítomny v našem každodenním životě. Zvolila jsem několik klíčových slov: LHOSTEJNOST - NEPOCHOPENÍ - VÝSMĚCH - OSTRAKISMUS - ŠIKANA.

A zde jsou možnosti či cesty pro učitele, skupiny, obory:

1. MOŽNOST (pro všechny předměty): Najděme v různých oborech lidi, kteří viděli dále a byli za to (či v souvislosti s tím) ostrakizováni, vyčleněni, sešikanováni. Pojmenujme příčiny a důsledky (co viděli, objevili či hlásali; jak to přijala veřejnost; kdo a proč je likvidoval).

SÓKRATÉS - bořil falešné autority a učil mladé lidi přemýšlet.

SV. VOJTĚCH - vystupoval proti falešné morálce a dvojakosti v církvi.

Ignác Filip SEMMELWEIS - objevil horečku omladnic.

Alan TURING - pravděpodobně sestrojil první počítač.

Karel Havlíček BOROVSKÝ - kritizoval přerušení cesty k demokracii.

T. G. MASARYK - likvidoval falešné národních iluze.

Karel ČAPEK - pojmenoval rozdělování společnosti v pretotalitním období.

W. CHURCHILL - jako jeden z prvních rozpoznal znaky nových totalitních režimů.

Příkladem, respektive výsledkem organizované a vyhraněné šikany jsou potom projevy jakékoli totality, která drsně potírá a likviduje své oponenty - nacismus i komunismus měly mnoho prostředků, jak ovládat kolektivní vědomí (počínaje demagogickou propagandou a konče strachem z táborů a trestů smrti)

2. MOŽNOST (ČJL, případně jazyky): Hledejme znaky ostrakismu a šikany v literatuře a ve filmu:

Bible (Josef a jeho bratři; Kristus na Veliký pátek)

Báje o Orfeovi

W. Shakespeare: Kupec benátský

S. King: Carrie;

F. S. Fitzgerald: Berenika stříhá vlasy

I. B. Singer: Silní (Světnice, kde otec soudil)

J. Irving: Modlitba za Owena Meanyho

CH. Dickens: David Copperfield

CH. Bronteová: Jana Eyrová

H. Ibsen: Nepřítel lidu

B. Němcová: Divá Bára

J. Rowlingová: Harry Potter

E. Hunter: Džungle před tabulí

filmy: Kód Enigma

Králova řeč

Vlna

3. MOŽNOST (ZSV, OV, psychologie): Pojmenujme příčiny a projevy školní a pracovní šikany (mobbing, bossing)

4. MOŽNOST (dramatická výchova, OV, ČJL): Ztvárněme divadelními prostředky konkrétní projevy ostrakismu a šikany.

5. MOŽNOST (IVT): Hledejme příklady a typy internetové šikany

6. MOŽNOST (biologie): Sledujme chování živočišných druhů k jedincům s odlišnými dispozicemi (Bílé vrány, černé labutě...)

7. MOŽNOST: Stanfordský experiment...

A co by mělo být cílem projektu?

Pochopení a přijetí faktu, že jedinci, kteří se jakýmkoli způsobem odlišují od zbytku společnosti, kteří vykazují různé znaky „jinosti“ a nepřizpůsobivosti, nejsou pro ostatní hrozbou. Mnohdy dokážou rozkrýt a pojmenovat problémy, otevřít nové cesty a posunout vývoj lidského druhu. Stejnost a nehybnost může fungovat pouze ve smrti a v totalitních strukturách.

A jakkoli jsou demokracie i řízení úspěšných struktur založeny na majoritě názorů a společenském konsenzu, je zdravé naslouchat hlasu „jiných“ a vnímat jejich podněty. Už mnohokrát právě potenciální i faktické oběti ostrakismu a šikany zachránily svět před velkými problémy.

Posilování kolektivního vědomí se však opět stává prioritou českého školství. A to mě trochu děsí...

PS: Možná by vás zajímalo, jak vypadal náš letošní celoškolní projekt :) ... inu, šikanou se nezabýval.

Tak třeba příští rok...

Autor: Veronika Valíková | středa 29.3.2017 19:36 | karma článku: 15.33 | přečteno: 761x

Další články blogera

Veronika Valíková

Jak jsme kupovali kotvu

"Miláčku, přijeď do Holešovic. Musíme zajít do přístavu a koupit kotvu," oznámil mi včera Kapitán. "Víš, že jsme jednu utopili na Tavoláře." A tak jsem nastoupila do tramvaje ve slavnostním, neb právě skončil další školní rok...

1.7.2017 v 9:51 | Karma článku: 22.56 | Přečteno: 912 | Diskuse

Veronika Valíková

Maturitní testy z ČJL 2013 a 2017 - malé srovnání (konec maturitního seriálu)

Jsou ty letošní náročnější než ty z roku 2013? Stoupá postupně od roku 2013 jejich obtížnost? Dostaly se nyní testy někam mezi původní základní a vyšší úroveň z roku 2012, kdy ministr Fiala dvouúrovňovou maturitu zrušil?

30.6.2017 v 20:51 | Karma článku: 21.67 | Přečteno: 809 | Diskuse

Veronika Valíková

Ještě jednou maturitní slohy - jedničkáři, kteří se odvolávají kvůli své cti

Juanito napsal knihu fantasy, která se docela dobře čte. S jazykem rozhodně zacházet umí, DT měl asi na 92%, ústní na 100%,ze všech předmětů kromě ČJL dostal za jedna. Jen z češtiny za dvě - u maturity si vybral úvahu - dostal 3-.

26.6.2017 v 19:32 | Karma článku: 25.96 | Přečteno: 936 | Diskuse

Veronika Valíková

Co s maturitními slohy ?

Zítra, 5. 6., mají maturanti poslední možnost odvolat se proti centrálnímu hodnocení maturitních slohů. Na jaké zásadní problémy v zadávání i hodnocení slohů upozorňují češtináři od roku 2012? A jaká řešení navrhujeme?

4.6.2017 v 20:58 | Karma článku: 16.37 | Přečteno: 543 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Vnitro chce zpřísnit podmínky pro ekonomické migranty

Tak naše moudré hlavy zase vymýšlejí novinky.Když pomineme pitomost termínu ekonomický migrant,tak další opatření již jsou "opravdu dokonalá". Samozřejmě nějaký isolacionismus ve vztahu ke světu a EU nemůže fungovat.

23.8.2017 v 20:42 | Karma článku: 6.45 | Přečteno: 363 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Chcete šetřit vodou ? Zapomeňte !

Kdysi takto argumentoval jeden akciový fond a vznikly miliardové zisky. Dnes se ozývají jiní příjemci bezpracných peněz a chtějí navýšit stočné u lidí,kteří dostanou dotace na používání dešťové vody.Zatím hovoří jen o splachování.

22.8.2017 v 17:01 | Karma článku: 26.67 | Přečteno: 1250 | Diskuse

Milada Šnajdrová

Mýty o neziskovkách - Dotace z veřejných rozpočtů

Mýtus: "Není třeba platit neziskovky z veřejných rozpočtů. Každý člověk si sám lépe rozhodne, kterou organizaci podporovat, a tak se poznají ty přínosné od zbytečných."

22.8.2017 v 12:30 | Karma článku: 16.08 | Přečteno: 1371 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Rusko zničilo velké množství automobilů s velkorážnými kulomety.

Vhodné a oblíbené pick-upy japonské výroby IS jistě kupuje veskrze legálně a ve velkém množství. Velkorážní kulomety také nejsou běžným zbožím na domácím trhu.

21.8.2017 v 11:30 | Karma článku: 19.48 | Přečteno: 860 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Agrofert a Pirátská strana

Kdyby to bylo jindy a jinde,tak by příznivci ANO a Pirátské strany mohli být spolu.Piráti vyrazili na Free Ride, ale na svých akcích kritizují Ano a konglomerát Agrofert,což se nesmí. Pirátská strana jen ukazuje do budoucnosti.

20.8.2017 v 10:02 | Karma článku: 10.39 | Přečteno: 509 | Diskuse
Počet článků 230 Celková karma 23.40 Průměrná čtenost 1591

Blogy "jsou nádobky, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral." (Karel Havlíček Borovský + VV :)) Prvotina Soukromý nebe, dokončené povídky, pohádky pro starší holčičky, hra o KHB a různé dramatizace textů ...

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené články

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.