O jedné úžasné češtinářce i hudebnici - Lenka Dohnalová z Olomouce

Kolegové, současní i bývalí studenti, Olomoučané - ti všichni ji znají jako osvícenou a stále ještě nezlomenou češtinářku a současně skvělou hudebnici, šéfku několika sborů, složených převážně z bývalých svěřenců. Lenka je zázrak.

Možná bych měla nejdříve vysvětlit, jak jsme se my dvě seznámily.

Koncert v Olomouci 2016

V roce 2012 proběhlo v rámci maturity z ČJL první centrální opravování maturitních slohů. Jedna moje studentka (nyní na žurnalistice) dostala za prakticky bezchybnou úvahu dvacet bodů, tedy známku 3. Protože jsem měla pochybnosti o objektivitě kritérií, podle nichž CERMAT a jeho hodnotitelé písemné práce opravovali, požádala jsem kolegy z celé republiky, aby mi slohy, které nešťastní maturanti posílali, pomohli znovu opravit. Nejvíc práce tehdy odvedly Lenka Dohnalová a Hanka Vacková z gymnázia Olomouc - Hejčín a moje spolužačky z FF UK, Šárka Šandová a Ivana Kimlová.

V roce 2012 se podařilo dokázat, že kritéria zcela nefungují, a ministr Fiala centrální hodnocení zrušil. Tento rok je  MŠMT znovu zavádí... to je ovšem jiná pohádka.

Mnohokrát jsem od té doby s Lenkou hovořila - o knihách, které obě milujeme a které se snažíme studentům nějak přetlumočit, o literatuře, kterou jsme nuceny učit jinak, než bychom si představovaly... A jako mě zachraňuje psaní, Lence pomáhá hudba - její útočiště a svět, v němž smí být svobodná.

Vlastně nechápu, kdy Lenka spí a odpočívá. K tomu všemu je totiž také předsedkyní Společnosti učitelů ČJL. Velmi odpovědnou a pracovitou předsedkyní - donutila mě za těch pět let napsat hodně článků a prohlášení :).

3. 6. 2016 jsem se vypravila do Olomouce na úžasný koncert pod širým nebem - výběr z písní muzikálů Jusus Christ Superstar a Hair, který Lenka nazkoušela s mnoha generacemi svých studentů a darovala městu Olomouc k výročí hejčínského gymnázia.  

Představte si krásný teplý večer (ačkoli chvíli hrozil déšť), stánky s vínem, tvarůžky a vším, na co vám nadcházející léto dovolí pomyslet, a hlavní olomoucké náměstí nacpané k prasknutí. A do toho zaznívají první tóny milovaného muzikálu...

Snad vám atmosféru nezapomenutelného koncertu lépe ukážou následující fotografie:

 

Jesus Christ a Hair v Olomouci

Lenka

Lenka Dohnalová-Mlynářová učí od roku 1994 na Gymnáziu v Olomouci-Hejčíně, kde založila pěvecký sbor a nazkoušela s ním několik hudebně-dramatických projektů (výběry písní z Jesus Christ Superstar, Hair, Godspell, Evangelium podle houslí P. Helebranda, Labyrint vášně T. Hanzlíka, Zbojnická balada). Nejstarší generace jejích studentů vytvořila při Hv PdF UP Olomouc Komorní sbor a pod Lenčiným vedením se věnuje jazzu  a vážné hudbě 20. století (Kreolská mše, Africká mše, Carmina Burana, tvorba E. Whitacra). Současně vede ženský prostějovský sbor Proměny.

Autor: Veronika Valíková Šubová | neděle 2.4.2017 16:59 | karma článku: 15,58 | přečteno: 759x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 17,87

Veronika Valíková Šubová

Markétka letí

2.4.2024 v 13:17 | Karma: 29,76

Veronika Valíková Šubová

Divoká noc

16.3.2024 v 12:38 | Karma: 0

Veronika Valíková Šubová

Čas návratů

26.2.2024 v 17:41 | Karma: 27,69
  • Počet článků 459
  • Celková karma 27,04
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz