Veronika Valíková Šubová

Maturitní slohy letos opět opraví CERMAT

10. 04. 2017 11:57:27
Centrální hodnocení maturitních slohů jsme tu měli v roce 2012 a mnozí zúčastnění si jistě vzpomínají na problémy s ním spojené - i výborně píšící studenti tenkrát obdrželi známku pět za nedodržení útvaru či zadání...

Letos se nám centrální hodnocení vrací. Zítra, 11.4, budoucí maturanti napíšou slohovou práci (vyberou si jedno z deseti zadání, na práci budou mít zhruba dvě hodiny). Školy odešlou práce naskenované CERMATu, který je přepošle armádě centrálních hodnotitelů.

MŠMT se rozhodlo k centrálnímu hodnocení vrátit po průzkumu, z něhož prý vyplynulo, že učitelé opravují slohy svých svěřenců příliš benevolentně. Čeští studenti prý mají problém s vytvořením jednoduchého textu a dělají strašidelné pravopisné chyby...

To všechno je zčásti pravda. Učitelé nejsou neomylní a studenti vyrábějí hrubky - tak tomu vždy bylo a bude. Centrální hodnocení slohů tomu nezabrání - jeho působením se především zvýší počet propadlíků z ČJL.

I letos na rodiče, učitele a celou veřejnost čeká několik zajímavých otázek: Jsou kritéria hodnocení, podle nichž centrální hodnotitelé budou už podruhé opravovat maturitní slohy, natolik kvalitní a objektivní, aby bezpečně odlišila slušnou práci od té pětkové? Zvládnou letos hodnotitelé opravit svých sto až dvě stě maturitních slohů lépe než v roce 2012? Nedostanou opět velmi slušné, nadstandardně napsané slohy nulu v problémových, likvidačních kritériích 1 A a 1 B (naplnění zadání a útvaru)?

Odpovědi nám přinese nejbližší budoucnost. Z oficiálních stránek nové maturity zmizel podrobnější rozpis kritérií, podle nichž opravovali slohy učitelé, najdeme tu pouze větu "Text písemné práce se hodnotí ve třech oblastech: vytvoření textu podle zadaných kritérií, funkční použití jazykových prostředků a syntaktická a kompoziční výstavba textu." V Maturitním zpravodaji č. 40, věnovanému ČJL, se studenti dočtou, že si mají dát opět pozor především na tvoření podle kritérií, tedy neodchylovat se od tématu, psát v daném útvaru a respektovat funkční styl, který útvar vyžaduje.

http://www.novamaturita.cz/pisemna-prace-z-ceskeho-jazyka-a-literatury-1404033214.html

Nechci se opět rozepisovat o teorii funkčních stylů, která je zajímavá při třídění a klasifikaci textů, ale jako základní metoda pro psaní je poněkud rigidní. Raději přiložím svůj starší článek Na počátku bylo slovo, nikoli funkční styl:

http://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=460277

A na závěr několik rad pro maturanty a posléze i rodiče.

Pro maturanty:

1. Dobře, s rozmyslem si vyberte zadání (nejen pole tématu, ale i podle útvaru). Pozor, některá jsou nevhodná (pokud si nejste jisti, že zvládnete formu, téma si nevybírejte).

2. Pište hlavou, nikoli srdcem, "na jistotu". Rozum je při "produkování funkčního stylu" účinnější pomocník než emoce.

3. Pokud bude kupříkladu v zadání vypravování věta "Jak jsem se stal pověrčivým", váš hrdina se musí stát pověrčivým, i kdybyste to považovali za blbost - nepíšete o svém světonázoru, naplňujete zadání.

4. K výběru doporučuji: vypravování, úvahu, charakteristiku, případně líčení, pokud ho umíte. Nedoporučuji útvary publicistického stylu (v roce 2012 dostali studenti nuly za nedodržení formy reportáže či zprávy) a jakékoli texty s náročnou formální stránkou (pozor na stížnosti atd.).

5. Nezaplétejte se do složitých souvětí, hlídejte si přehlednost, odstavce, počet slov a samozřejmě pravopis. Neopakujte stejná či příbuzná slova (pozor na být, mít) ve dvou větách po sobě.

Pro rodiče:

Zajímejte se o slohovou práci svých dětí. A pokud budete mít po zveřejnění hodnocení nějaké pochybnosti, obraťte se na ředitelství školy - práci i hodnocení by vám měli ukázat.

A já přeji všem maturantům ŠTĚSTÍ, INSPIRACI A ROZUMNÉ CENTRÁLNÍ HODNOTITELE!

Autor: Veronika Valíková Šubová | karma: 23.86 | přečteno: 1700 ×
Poslední články autora