Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Oko, do duše okno

Měli jsme pod blogem vášnivou diskusi, zda je přípustné hodnotit politiky podle vzhledu. Můj oponent tvrdil, že je to povrchní a zaslepené, hodné pomatených důchodkyň, došlo dokonce na mazání. Já to považuji za legitimní přístup.

Abychom si rozuměli - nechci v politice vídat jen barbíny a hollywoodské krasavce. Nezajímají mě vypracované postavy a široká ramena, dlouhé nohy, ostře řezané rysy ani sexy účesy.

Zajímají mě politikovy oči.

Staré přísloví říká: Oko, do duše okno. Mám ráda oči spisovatelů, kteří neustále komunikují se svými čtenáři. Oči básníků a obzvlášť oči jednoho ostravského barda. Oči herců, jejichž filmy nestárnou. Oči moudrého lékaře, bez něhož bych neměla děti a možná ani mozek. I zranitelné oči svého manžela.

Thorton Wilder nechal v jedné povídce Devíti měst diskutovat své postavy o tom, co by jim nejvíce scházelo, kdyby přišli o zrak. Pohled do očí. Texty se dají číst prsty, obraz vám někdo popíše a pomůže vytvořit představu. Ale pohled do očí nic nenahradí.

Sama mám oko jedno a celý život se o ně bojím. O to raději pozoruji oči druhých. Co se v nich skrývá? Co na sebe prozrazují? Je v nich moudrost,  vtip a laskavost, nebo přetvářka a lež?

Nemám ráda oči studené, přezíravě přivřené, vypoulené jako kapr, kravské, těkavé a nestálé, nejisté, tvrdé, příliš sebejisté a pokrytecké.

Mám ráda oči laskavé, veselé, moudré, přátelské, empatické, vědoucí, klidné, mírné, zasmušilé až smutné.

Snesu i oči arogantní, sebestředné a namyšlené, pokud je v nich láska a vtip.

Spolu s hlasem (miluji měkký moravský přízvuk) a slovy, které politik vypouští do světa, jsou pro mě oči základní identifikační znamení. Nikdy jsem nevolila politika, jehož oči se mi nelíbily (platí i pro političky, ale ty já moc nekroužkuji). 

Klidně mi napište, že jsem povrchní a hloupá, že nemám mít volební právo a další roztomilosti. Já to unesu. Ale hlavně mi napište, podle čeho se řídíte vy. Už Karel Havlíček Borovský hlásal, že nemáme věřit stranickým proklamacím, ale sledovat, co konkrétní lidé dělají. A Karel Kryl to svým slavným výrokem o kontrole politiků potvrdil.

Předem děkuji za vlídnou a kultivovanou diskusi. Slibuji, že nebudu mazat a případné pitomosti zůstanou pro vaše oči nezakryté. 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | úterý 26.10.2021 10:30 | karma článku: 26,25 | přečteno: 661x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 14,59 | Přečteno: 374x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,07 | Přečteno: 1282x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 893x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,10 | Přečteno: 481x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 564x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,59
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz