Další rok plný experimentů
Školáci usednou do lavic s novými batohy a penály. Učitelé vplují do tříd a potrápí žáky opakováním a testy. A politici nás zasypou informacemi, které jimi prosazované reformy posunou naše vzdělávání vpřed.
Máme čerstvého, za hnutí STAN už třetího ministra školství, ten si vybral i čtyři poradce. Janu Strakovou z Pedagogické fakulty, která se věnuje boji s nerovností a s osmiletými gymnázii, neúspěšného pražského inovátora Bohumila Kartouse, který jako český elf bojuje s miliardáři a troly, Daniela Müniche a Karla Garguláka. Vědci, výzkumníci, inovátoři pohybující se léta v podobné názorové a vlivové skupině.
Jako obvykle se v září řeší finance. V posledních dvou letech platy ve školství nerostly, nový rozpočet zkracuje rezort o 11, 6 miliard. Učitelé prý ale v tomto školním roce dosáhnou na slibovaných 130% průměrné mzdy, jen zřejmě není jasné, jak se to bude počítat. Jinak prý se bude na platech šetřit a propouštět.
Ale koho mohou školy postrádat? Školníky? Kuchařky? Asistenty či úřednice? Mezi učiteli už se hlasitě hovoří o další stávce.
Inovace spíše úsměvné...
Pokud k ní opravdu dojde, neměla by být za kantory vedena jen kvůli platům. Ty jsou samozřejmě podstatné, ale existuje něco ještě podstatnějšího. Svoboda učitelského povolání, která je stále systematičtěji osekávána.
Na schválení čeká nová hygienická vyhláška, která řediteli dovoluje navýšit počet míst ve třídách či nabídnout teenagerům společné záchodky k radostnému dovádění. Podle poslankyně ODS Renáty Zajíčkové je to moderní evropský trend, ale prý nebude povinný, konzervativní ředitelé mohou ponechat status quo.
Digitalizaci přijímacích zkoušek vítám, má to však jeden háček – mnohé školy zaměstnávají tucty asistentů, psychologů, sociologů a poradců, ale postrádají jednoho schopného ajťáka, který by ve škole seděl celý den a řešil problémy na síti. V případě digitalizovaných přijímaček by to mohl být zásadní problém.
Několik let už trvá práce na úpravě rámcových vzdělávacích programů ZŠ a nikoho to příliš netrápí. Jen ať se pověření experti ještě chvíli přou o tom, která fakta vypustit a které kompetence posílit, zda k hudebce a výtvarce přidat ještě dramaťák, jak naučit děti štěstí a poučit je o genderu. Češtinu a matematiku výrazně ovlivňují přijímací zkoušky, výuku jazyků nedostatek angličtinářů a (ne)plnění školního vzdělávacího programu se mnohdy řeší až tehdy, když je potřeba postavit do latě nějakého renegáta.
Stejně je nakonec přes všechny reformy a prosazování týmové práce učitel ve třídě jen sám za sebe a záleží především na jeho osobnosti, zkušenostech a znalostech. Na to se občas zapomíná.
...a pak ty méně úsměvné
Letos v srpnu se novináři ptali mladých lidí, co jim říká 21. srpen 1968. Dopadlo to tristně, veřejnost má jasno. Mohou za to kantoři. Ale věc je složitější.
Ve svobodných devadesátkách se mnozí učitelé snažili co nejlépe vstřebat a předat to, co je totalitní školství nenaučilo. V novém tisíciletí přišly rámcové a školní vzdělávací programy a učitelé dostali místo jednoduchých osnov složité dokumenty, které často ani nečtou, natož aby si je pamatovali. K tomu přišel tlak na metody a postupy, forma začala být podstatnější než obsah. Tvůrci státní maturity odsunuli dějepis do pozadí, upřednostnili společenské vědy. Moderní české dějiny často doučovali i češtináři při hodinách literatury, ale nová maturita téměř vypudila literární historii, studenti maturují z dvaceti náhodně vybraných textů.
A výsledkem všech těchto reforem je i skutečnost, že mladí neznají naše moderní dějiny.
A protože reforem není nikdy dost, prošla v létě za pomoci pozměňovacího návrhu sněmovnou novela školského zákona, jež bere učitelům možnost volit při výuce vlastní metody a postupy, pokud je neschválí ředitel. Začne platit od 1. 1. 2024. Ředitelé z ní mají radost, protože prý jim umožní efektivněji řídit školu. Jazykáři se naopak nemohou dočkat, až jim bude výuku organizovat matematik či tělocvikář.
Proklamativně je v českém vzdělávacím systému kladen důraz na individualitu a rozmanitost, fakticky přivedly reformy posledních desetiletí žáky a studenty k nácviku didaktických testů a papouškování rozborů a tvořivé učitele často ke kafkovskému odcizení, poslušnosti a dodržování pořádků.
A když páni poslanci sebrali učitelům i možnost volit podle uvážení postupy při výuce, zbavili je vlastně velkého dílu učitelské svobody. Přičtěte k tomu fakt, že ředitelé jsou často politické funkce, že na mnoha školách za ně vládnou zástupci a že za metodu lze snadno zaměnit názor či nekonformní postoj. Už teď se kvůli vyhrocené atmosféře ve společnosti i aktivitám bývalého ministra školství a současného ministra vnitra bojí mnozí učitelé ventilovat své myšlenky nejen před studenty, ale i před kolegy. Ten strach logicky vzroste.
Nevím, zda odbory povedou učitele do stávky, ale pokud bych měla stávkovat já, pak jedině za návrat či obnovu učitelské svobody. Bez ní to povolání ztrácí přitažlivost i smysl. A jak zpívá Karel Hašler: „Svoboda je svoboda/ bez té nelze žít/ tu nám nikdo neprodá/ pro tu musíme se bít!“
My všichni včetně učitelů.
Psáno pro MF Dnes, 4. 9. 2023
PS: Do odvolání neotevírám diskusi a nechodím diskutovat na hlavní stranu blogu. Nutná ochrana. Děkuji za pochopení.
Veronika Valíková Šubová
Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...
Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.
Veronika Valíková Šubová
Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023
Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...
Veronika Valíková Šubová
Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“
Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.
Veronika Valíková Šubová
Markétčin sen
Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...
Veronika Valíková Šubová
Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka
Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová
Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...
Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy
Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...
Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé
Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
- Počet článků 461
- Celková karma 25,68
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky