Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lékař, který zachránil mnoho maličkých a jednu porodnici

14. 12. 2023 brzy ráno zemřel ve věku osmdesáti pěti let MUDr. Pavel Šmeral. Začínal v nemocnici v Teplicích, třicet dva let pracoval v ÚPMD v Podolí a dalších dvacet let ordinoval a operoval v pražském GynCentru.

Pacientky přijímal téměř do osmdesátky. Byl skvělý lékař, gynekolog a porodník, odborník s obrovskými zkušenostmi, který se v Podolí staral o těžce riziková těhotenství a pomohl ke zdravému potomkovi mnoha maminkám, jež po zlých zkušenostech téměř ztratily naději, že se vlastního miminka dočkají.

Nikdy nespočítám, kolik žen mu vděčí za zázrak, protože jsem v průběhu dlouhých těhotenských hospitalizací a hodin čekání před ordinacemi v Podolí a GynCentru mluvila jen s nepatrným vzorkem jeho pacientek. Lišily se věkem i temperamentem, ale jedno měly společné – když na ně promluvil v nemocničním pokoji nebo je zavolal do ordinace, neplula jim v očích nejistota a odevzdanost, ale radost z nadcházející komunikace.

Pan doktor měl dary, které nejsou samozřejmostí. Říkal vždy jen to podstatné, pečlivě vážil slova, která mohou pomoci i ublížit. Dokázal spojit humor s laskavostí a soucitem. Byl přísný i benevolentní, věděl, kdy zapráskat bičem a kdy naopak rozhazovat bonbóny a barevné cukroví.

Ale především uměl své pacientky zbavit strachu, nejistot a pochybností.

Jednou jsem se ho ptala na význam zákroku, který se dřív často prováděl při rizikových těhotenstvích a který mi zjevně pomohl donosit obě děti. Proč byl tak důležitý?

„Kvůli hlavě!“  zaťukal si můj lékař na čelo.

Gynekolog, který připustí, že máte v těhotenství v hlavě mozek a že je třeba ho něčím krmit, je vzácný exemplář. Pokud na něj narazíte, držte se ho jako klíště.

Pan doktor Šmeral st. byl v tomto směru naprostý unikát. Možná proto se dostal i do těhotenské literatury. Byl jasnou inspirací pro věčně vtipkujícího doktora Pavlíčka z románu Slávky Poberové Čekatelky:

Pak chtěli, aby zatlačila, a vzápětí jí doktor Pavlíček vynadal.

„Zavřete přitom přece oči, a hlavu na prsa. Myslel jsem, že vás na sesterně naučí taky tlačit, když jste tam chodila vyhulovat…“ 

...

„Maminko, máte to za sebou, je to holka, blahopřeju vám, dolehl k Olze hlas doktora Pavlíčka. Nejdřív měla chuť připomenout mu, že už drahně let ji titulují jinak, ale vzdala to, ještě než domyslela větu. Debat o doktorském kastovnoictví už Pavlíček nejspíš absolvoval dost a dost…

...

„Jauvajs,“ hekla Olga.

„To byl takzvaný pamatovák pro příště,“ ušklíbl se doktor Pavlíček. „Ještě jednou blahopřeju. Byla jste báječná, takových víc.“

„To říkáte každé?“ usmála se Olga.

„Každé to neříkáme, jenom si poslechněte,“ kývl doktor Pavlíček ke dveřím hekárny. „Paní asistentko, trošku ji zkroťte, ať nedělá takový cirkus... Leží tam ještě jedna prvorodička, ať ji úplně nevyděsí.“

„Kdo to je?“ zeptala se Olga.

„Taky inženýrka.“

Málokdo ovšem ví, jakou roli sehrál MUDr. Šmeral st. v roce 1997, kdy se Ministerstvo zdravotnictví ČR rozhodlo zrušit a prodat ÚPMD v Podolí. Argumentovalo tenkrát nadbytečným počtem porodních lůžek i chybějící návazností na další lékařská zařízení. Pražské matky iniciovaly petici za záchranu ÚPMD, kterou podepsalo mnoho známých osobností. Petiční archy byly k podpisu na stanicích metra, v adventu se hrálo se divadlo na podporu oblíbené porodnice. V březnu 1998 pojišťovny obnovily s ústavem smlouvy a nejmenovaný náměstek ministra při předání 70 000 podpisů na arších mně a Ivaně Dianové do očí řekl, že Podolí zachránilo veřejné mínění, protože budova měla být skutečně prodána.

Po celou dobu kampaně za ÚPMD v Podolí mi v uších zněla věta mého lékaře, kterou řekl na samém počátku té pětiměsíční anabáze:

„To veřejné mínění se musí pořád budit, aby to neusnulo.“

MUDr. Pavel Šmeral odešel ze zachráněné porodnice brzy po nástupu budoucího ředitele a těsně po narození mé dcery, v únoru 1999. Po něm odešli i mnozí další lékaři a sestry, s nimiž jsem při svých dlouhých hospitalizacích měla úžasné zkušenosti. A odešly také mnohé jejich pacientky.

Ale abych nekončila smutně, přidám ještě dva úryvky z literatury. Tentokrát raději neuvedu autorku ani název díla, jen kapitoly – Žebřík z kůstek mořského savce a Dámská jízda aneb Nábřežské účtování:

 „Pane doktore?“

 „Ano?“   

Plnil slib a chodil za mnou jednou, dvakrát denně.  Teď byl čtvrtek odpoledne, pátý den mojí hospitalizace. Infuzi už mi vyndali a cvrkot kolem mojí postele se pomalu stabilizoval. Moje břicho taky.

„Já si z vás udělám žebřík do šestatřicátýho týdne.  Ať se vám to líbí nebo nelíbí!“

„Mně se to líbí,“ utlumil měkce a cíleně moji agresi. Potměšilý úškleb vševědoucího fauna nahradilo teplé, do nebe zvoucí pousmání.

Skrz zavřené okno padaly do mého studeného nemocničního pokojíku opožděné paprsky podzimního slunce a kreslily na zdech i na bílém povlečení jemné zlaté ornamenty. Jeden z nich se laškovně usadil Gralovi ve vlasech. Pozorovala jsem ty sluneční hrátky mírně zhypnotizovaná.

 „A je to reálný? Ještě pět tejdnů?“

„Já si myslím, že to reálný je,“ řekl čaroděj pomalu, s rozvahou. „Protože vás znám.“

Podzimní paprsek mu pomalu klouzal přes čelo až k rozepnutému límečku doktorské košile a umazával vrásky i léta v Nábřežní. Zavřela jsem oči, rozhodnutá soustředit se jenom na hlas, tón, barvu a významové posuny...

„Ale hlavu za to nedám, aby bylo jasno!“

„Já vám ji taky neutrhnu!“

Zasmál se, vyskočil z křesla a poklepal mě po rameni.

„Tak se držte. Kdyby se něco dělo, zavolají mě, dneska mám službu. Ale nic se dít nebude!“

Dveře se zavřely a já jsem se zase začala modlit. Jako tenkrát před lety. Modlila jsem se od té doby mnohokrát, ale nikde, ani v té nejdůmyslnější katedrále, jsem necítila tak silnou a obapolnou rezonanci, jako v Nábřežní.

 „Pane Bože, pomoz mi, ať to mimino donosím,“ šeptala jsem do zdi, do polštáře, do ticha. „Ať se narodí zdravý a v pořádku. Protože já si vážně nejsem jistá, jestli všechno, co dělám, je úplně košer. A když to dobře dopadne, tak ty nekošer věci prostě zruším a vymažu a obětuju. Však ty dobře víš, o čem mluvím!“

„Taky jsem u něj ležela, na začátku,“ vzdychla ta krásná blondýnka vedle mě zasněně. „Asi tři týdny. Jeden blbec na ultrazvuku mi tenkrát řek, že určitě potratím, a já jsem pak dva dny jenom brečela…do velký vizity, pamatuju si to přesně! “   

Vůbec se jí to nepodobalo. Vypadala jako elfí královna, vysoká, sebejistá, zvyklá rozkazovat a přijímat dary.

„Čaroval?“

„Byl rozzlobenej. Že prej je to nesmysl. Že už viděl spoustu horších těhotenství, který se udržely. Že se mám o to dítě rvát jako kůň!“

Vzpomněla jsem si na své modlitby i zarputilé sliby.

„V kterym si byla, Marie?“

„V desátým. Teď jsem v šestatřicátým. Ten na tom ultrazvuku byl pěknej idiot, co?“

Marie ztichla, vánoční stromek zářil uprostřed potemnělé Nábřežní a já jsem přemýšlela o náhodách, které nejspíš žádnými náhodami nejsou…

Najednou zmizela ta prvotní opuštěnost a melancholie. Naplnil mě sváteční pocit všeobjímající lásky, smířlivosti a dobré vůle, připadala jsem si jako miminko, které před usnutím kolébá stará hodná chůva v náručí.

„Možná jenom neuměl s tebou správně komunikovat, Marie. Ten na tom ultrazvuku. Podcenil tvého bojovného ducha...“

„A jakej je v tom rozdíl,“ frkla Marie a odhodila do koše zmačkaný kelímek od capuccina. „Jakej je v tom rozdíl, prosímtě? Můžeš mi říct? Můžeš mi to vysvětlit s těma svejma znalostma a zkušenostma? Víš, jak mi bylo? Jak jsem se cítila těch pár dní? Je mi čtyřicet, Terezo, na další dítě už bych nejspíš nikdy odvahu neměla!“

Barevné koule na vánočním stromě zářily jako duhový slib a bílý andělíček nad Mariinou zlatou záplavou se na mě konejšivě pousmál.

A tady končím. Adventně. S nadějí, že pacientky pana doktora Šmerala i jeho rodina na něj budou stále s láskou vzpomínat.

A koho nosíme ve svých hlavách a srdcích, ten je tu s námi napořád.

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pátek 15.12.2023 16:05 | karma článku: 37,74 | přečteno: 3711x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 17,60 | Přečteno: 609x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,34 | Přečteno: 1321x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 894x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,12 | Přečteno: 492x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,85 | Přečteno: 572x
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek. Představil strategii zdravotnictví

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stál, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  12:22

Nehoda v neděli dopoledne téměř dvě hodiny komplikovala provoz na hlavním železničním koridoru mezi...

Benda, Rouček, Dryml a další. Do europarlamentu kandidují známá jména

28. dubna 2024

Premium Nejen politickými proklamacemi a sliby lákají strany voliče. Součástí kampaní jsou i známé tváře....

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,68
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz