Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak mi pan Básník (Jaromír Nohavica) pokřtil v Obecním domě rok a půl staré batole

Odkládali jsme ten křest kvůli různým okolnostem. Ale 23. 1. 2024 mi můj pan Básník v Obecním domě konečně pokřtil poslední výtvor. Lepší pozdě než nikdy. Pořád jsem měla pocit, že něco není dokončené.

Nejhorší bylo rozhodování, kde křest uspořádat. Sál v Obecním domě mi nečekaně zaplatili rodiče Kapitána, mého muže, ale přece nemohu zvát pana Básníka do putyky. Upekla jsem tři várky vanilkových rohlíčků, které si mé dávné lásky pamatují ze studentských mejdanů, nakoupila nealko nápoje a v několika cukrárnách u nás na venkově posbírala chlebíčky, protože na objednávku jsem zapomněla. V den křtu ode mě převzala naši červenou Rozinku dcera Týna. Řídit do Prahy mi s Kapitánem nedovolili.

A dobře udělali. Přestože nás personál v Obecním domě očekával, najít parkovací místo byl boj. Týna objela půlku Prahy, než jsme znovu stáli před Obecňákem. Do začátku křtu zbývala hodina. Jednohubky nenamazané, já v džínách a bez makeupu.   

V secesní Cukrárně v prvním patře naštěstí čekaly dvě kamarádky konferenciérky, Arielka a Kateřina. Bleskově jsme s personálem přetahaly mramorové stoly a židle, dámy namazaly pár jednohubek a já jsem si v Kapitánově stínu navlékla nové modré šaty na křest, abych zjistila, že mají ve švu díru. Syn Chum s Týnou šli koupit nealko šampaňské a brblali něco o skvělé organizaci. V kvaltu jsem si malovala obličej, když se ve dveřích objevil první spolužák z FF UK (vesměs jsme absolventi z roku 1990, několik z nás kvůli revoluci nebo mateřské končilo o rok později) a dožadoval se autogramu. Začínala jsem malinko šílet.

Ve 13:15 jsem si domalovala pusu a nad šminky houkla na Týnu, ať jde na schody čekat na našeho slavného kmotra.  Ale ozvala se sladkým hláskem Ariela:

„Terezo, máš tu pana Básníka!“

Stál ve dveřích a nechápal, že nechápu, že on je dochvilný. Málem jsem omdlela, začala cosi nesmyslně blábolit, no neviděl mě poprvé a je odolný. Naštěstí už byl na místě i pan Malíř, bez něhož by můj život i obálky knih byly mnohem šedivější, a celá společnost se evidentně dobře bavila, včetně Básníka. Ujala se ho Týna. A všichni se rozsvítili a vnitřně si oddechli. Křest mohl začít.

 

Křest s panem Básníkem v Obecním domě

Ve 13:35 nás tam bylo přes padesát. Kamarádi z divadla, z vodáckého oddílu, ze škol, kde jsem učila, spolužáci z FF UK i moji bývalí studenti. Tolik učitelů a češtinářů najednou Cukrárna Obecního domu asi ještě neviděla. Personál stál za dveřmi a nenápadně nakukoval dovnitř.

Křest uváděla Arielka. Obě jsme češtinářky, spolužačky z vysoké, ona ovšem mnohem lépe mluví a také si založila vlastní školu. Podotkla, že přátelství se mnou není jednoduché. Jednou ji pozvu na plachetnici, ač nikdy neplachtila, podruhé na zahradu na Sardinii, kde není vůbec nic, ale od rána do večera tam zpívá Jarek Nohavica. Kateřina, původně také češtinářka, která postupně zcela propadla divadlu, zavzpomínala na pohádku, kterou jsem kdysi režírovala a v níž hrála lstivou Zelenou paní. Že jako umím rozdělovat role. A se skvělým přednesem přečetla úryvek, který nás přes mou dávnou lásku Karla Havlíčka Borovského přenesl k panu Básníkovi, na něhož se všichni těšili.

A pan Básník to věděl. Obratem mě zpacifikoval, abych nestřečkovala, a všechny přítomné rozesmál. Nealkoholickým šampusem pokřtil knihu, přednesl monolog Hamleta v ostravštině jako dárek, a když jsme ho pořád nechtěli pustit na koncert, předvedl malou improvizaci, společnou debatu o psaní. I zatvrzelí cynici roztáli, protože pan Básník má už takový dar. Je tady pro nás, a kdo ho léta poslouchá, dobře to ví.

Pak už Ariela vyhlásila volnou zábavu. Každý druhý host chtěl mít samozřejmě fotku s panem Básníkem. Lovily se autogramy, potkávali se staří přátelé, kteří se léta neviděli a chtěli vidět, a já jsem pochopila, že se nezhroutím.

Když odešel pan Básník, chvíli jsme ještě hovořili v Cukrárně, potom se vytrvalci odsunuli do galerie nad kavárnou v přízemí. Tam jsme debatovali a debatovali, dokud se nám nezačaly klížit oči. Tedy mně.

Snad se ten křest trochu povedl. Musíme se totiž potkávat. Kolikrát si říkáte: „Toho a toho jsem dlouho neviděl, měl bych mu zavolat a jít s ním na kafe!“

Udělejte to! Život je krátký a dobrých lidí jste v životě určitě potkali mnoho. A mít je skoro všechny najednou pohromadě v krásném sále Obecního domu, to je úžasná zkušenost. A úžasná energie.

Děkuji panu Básníkovi, že vzal roli kmotra.

A děkuji vám všem, kteří jste přijali mé pozvání a do Obecního domu přišli. A všem, kteří jste mi s přípravou křtu pomáhali.

Věřím, že na to budeme rádi vzpomínat.

Autor: Veronika Valíková Šubová | čtvrtek 25.1.2024 14:31 | karma článku: 34,27 | přečteno: 2996x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 17,56 | Přečteno: 569x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,34 | Přečteno: 1310x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 894x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,11 | Přečteno: 482x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 566x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,68
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz