Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čas návratů

V sobotu proběhl koncert, který se odkazoval ke Koncertu pro všechny slušný lidi z 3. 12. 1989. A mně došlo, čím se naše generace lišila od té dnešní. Naši hrdinové byli básníci a spisovatelé, nikoli politici a generálové.

Mám období návratů. Odešel můj Čaroděj a rozesmál mě až Básník, kterého poslouchám od šestnácti. A začala jsem se vracet do mládí. Místo vína piji čaj, místo zpráv poslouchám písničkáře. Některé z těch písní jsem neslyšela hodně dlouho. A došlo mi, že je načase psát o minulosti. 

Od roku 1989, kdy jsem byla v pátém ročníku FF UK, uběhlo třicet čtyři let. Něco z mých přání se splnilo, něco nevyšlo, tak už to v životě bývá. Mám děti, které jsem si moc přála. Učila jsem češtinu a literaturu, dokud to šlo. Napsala jsem několik knih a nějaké snad ještě napíšu. Mohu s mírnou dávkou autocenzury psát články o tom, co mě trápí a žere. Potkala jsem v životě několik mužů, které stálo a stojí za to milovat, ten nejodvážnější z nich mi poskytl i střechu nad hlavou. Nenudím se.

Přesto mi při sledování původního Koncertu pro všechny slušný lidi z roku 1989 (najdete na internetu) zůstal v duši těžko vysvětlitelný smutek. Vystřídali se tam na jednom pódiu téměř všichni: zakladatelé OF Václav Havel a Jiří Černý, Michal Kocáb, bratři Ebenové s Martou Kubišovou, Vladimír Merta, Ondřej Hejma, Vladimír Mišík, Jim Čert, Petr Novák, Jaroslav Hutka, Jaromír Nohavica, Jiří Dědeček, Petr Skoumal, Jan Burian, Ivan Martin Jirous i Karel Kryl.

Na tom koncertu jsem nebyla, ani nevím proč, zřejmě jsem někde trajdala po republice a vyprávěla v nějaké továrně či agitačním středisku, kde zakládalí místní buňku OF, jak nás z Národní nahnali do Mikulandské a přetáhli obuškem. Byla to hektická doba, odpočívala jsem při nočních službách ve spacáku na fakultě a věřila, že přicházejí krásné časy.

Přišly nové časy. Mohli jsme si koupit všechny knihy svých milovaných spisovatelů, cestovat do cizích krajů, mluvit i psát svobodně. A zdálky sledovat naše písničkáře a básníky. Někteří zpívat postupně přestali, někteří pochopili, že přetahovaní s bolševikem není jediné životní téma a chytili druhý dech. Někteří už nežijí.

Ale stále jsou to moji hrdinové. Zpívali nám v těch temných dobách, kdy jsme stáli dlouhou lednovou frontu, abychom se poklonili mrtvému Jaroslavu Seifertovi, kdy jsme poslouchali Josefa Škvoreckého z Hlasu Ameriky a Karla Kryla na Svobodné Evropě.

Nechci už vysvětlovat mladé generaci, že naše střelka kompasu Jacka Sparrowa mířila jiným směrem než ta jejich dnes. Nikdy nebudu adorovat vojáky, generály, válku, pořádek, klid, ideologické doktríny, instantní pravdy na krátké použití a devadesát pohlaví. Věřím lásce a příběhům, spisovatelům a básníkům. Jiná nebudu.

A jeden takový příběh o našich životech, naší minulosti, a hlavně o lásce jsem začala opatrně tkát. Proto se omlouvám, ale kromě glos z MF Dnes, které sem vkládám už sedm let každých čtrnáct dní a doufám, že dál vkládat budu, blog na chvíli omezím.

Krásné, prosluněné jaro všem. 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 26.2.2024 17:41 | karma článku: 27,69 | přečteno: 782x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 17,56 | Přečteno: 568x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,34 | Přečteno: 1308x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 894x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,11 | Přečteno: 482x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,84 | Přečteno: 566x
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně

27. dubna 2024  9:12,  aktualizováno  9:25

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...

Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony

27. dubna 2024  8:55

Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,67
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz