Veronika Valíková Šubová

Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz

 

Veronika Valíková Šubová

Panna Marie a její rizikové těhotenství

S koncem adventu je čas připomenout, co všechno musela statečná Marie vydržet od návštěvy archanděla Gabriela, jemuž dobrovolně kývla na šílený nápad, že se stane matkou Božího syna.

24.12.2023 v 11:01 | Karma: 27,57 | Přečteno: 949x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

Lékař, který zachránil mnoho maličkých a jednu porodnici

14. 12. 2023 brzy ráno zemřel ve věku osmdesáti pěti let MUDr. Pavel Šmeral. Začínal v nemocnici v Teplicích, třicet dva let pracoval v ÚPMD v Podolí a dalších dvacet let ordinoval a operoval v pražském GynCentru.

15.12.2023 v 16:05 | Karma: 37,74 | Přečteno: 3710x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Lékaři si zaslouží naše uznání, úctu, lásku...

...dostatek volného času aby jim nehráblo, a dostatek peněz, aby nám dlouho vydrželi. Protože mít kolem sebe dobré lékaře, to je zázrak a štěstí! Kdo takový zázrak potkal v nejtěžších chvílích života, pamatuje si to nadosmrti.

1.12.2023 v 17:14 | Karma: 21,58 | Přečteno: 527x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

17. listopad - Den předčasně narozených dětí

Moje první dcera se narodila ve 26. týdnu těhotenství a žila dva dny. Moje dvě další děti se narodily ve 41. a 37. týdnu v nejznámější pražské porodnici a za svou donošenost vděčí lékaři, kterého mi poslali z nebeské centrály.

17.11.2023 v 12:30 | Karma: 24,92 | Přečteno: 580x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

Čaroděj ze země R.

Včera mi jeden diskutér vyčinil, že nadpisem článku dehonestuji gynekology. Rozesmál mě. Málokdo si jejich práce váží více než já. Napsala jsem o porodnicích a gynekolozích prvotinu Soukromý nebe a ráda z ní zase kousek odhalím.

8.5.2019 v 10:11 | Karma: 13,54 | Přečteno: 577x | Diskuse| Občanské aktivity

Veronika Valíková Šubová

Málo děkujeme svým lékařům

Počet nedonošených dětí za posledních patnáct let narostl téměř dvojnásobně, předčasně se rodí každé dvanácté dítě v republice. Stále nedosahujeme celosvětového průměru (10 procent), ale už ho pomalu doháníme.

6.3.2019 v 18:28 | Karma: 21,66 | Přečteno: 588x | Diskuse| Občanské aktivity

Veronika Valíková Šubová

Ochraňujme si maminky, mají v rukou budoucnost

Nedávno jsem pověsila na Facebook žertík týkající smyslu ženské existence, respektive faktu, že ženy vlastní mnohé dary, jimiž muži nedisponují. Téměř okamžitě se objevila smršť feministických protestů...

25.11.2018 v 18:25 | Karma: 36,84 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Občanské aktivity

Veronika Valíková Šubová

Nerušte porodnice. Vybavení není vše, důležitá je i láska

O Vánocích se nám každoročně znovu narodí Boží syn. Proto jsou tyto krásné svátky oslavou mateřství a zrození nového života. To mám neodmyslitelně spojené s jednou téměř zrušenou porodnicí a jedním bíle oděným průvodcem...

25.12.2017 v 14:35 | Karma: 20,00 | Přečteno: 757x | Diskuse| Občanské aktivity

Veronika Valíková Šubová

Poděkování Podolské porodnici - ještě jednou po osmnácti letech

Toto není poděkování současnému ÚPMD, jehož ředitel dostal 28. 10. medaili od prezidenta. Toto je poděkování lékařům, kteří už v Podolské porodnici nepracují. Mají jedno společné - před lety mi pomohli donosit dvě zdravé děti.

29.11.2016 v 20:22 | Karma: 17,95 | Přečteno: 522x | Diskuse| Občanské aktivity

Veronika Valíková Šubová

Ludvík Hess si vyznamenání za babyboxy zaslouží - a s ním lékaři, kteří mu vyšli vstříc!

První BabyBox byl otevřen na jaře 2005 v pražském GynCentru. Původně měl být umístěn v porodnici U Apolináře, ale ministerští úředníci nesouhlasili. Hess tedy oslovil soukromé pracoviště. Byla jsem na "své" GynCentrum pyšná.

5.11.2015 v 18:20 | Karma: 27,93 | Přečteno: 677x | Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Vzpomínka na pana primáře MUDr Jana Kovaříka z ÚPMD

Včera jsem se dozvěděla, že v létě zemřel dlouholetý primář porodnického úseku ÚPMD v Podolí, MUDr Jan Kovařík. Byl to skvělý doktor a velmi hodný člověk - i díky němu se mi před jedenadvaceti lety narodil zdravý a donošený syn. Patřil ke staré partě úžasných lékařů, kteří vědí, jak vám pomoci - skutkem i slovem.

8.10.2014 v 8:10 | Karma: 21,35 | Přečteno: 1354x | Ostatní

Veronika Valíková Šubová

O Jonáši Petrovi

„Polez nahoru, Terezo!“ volal Jonáš z velikého, pohodlného posedu. Opatrně jsem na mech položila bandasku plnou sladkých modrých bobulek a rozechvěle šplhala nahoru. Bylo mi šestnáct a všude kolem vonělo léto.

26.9.2014 v 10:28 | Karma: 17,53 | Přečteno: 541x | Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Houpání na vlnách

Hlavně neposlouchej doktory, Terezo. Jsou hrozně omezený!“ Alice mě přišla navštívit někdy uprostřed toho parného léta, v pátém měsíci mého třetího těhotenství, a už ve dveřích kolem sebe šířila auru pevné a neochvějné jistoty.

5.9.2014 v 21:53 | Karma: 12,28 | Přečteno: 496x | Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Naše maminka Blažena!

Kam má paměť sahá, maminka většinou vytírala. Vytírala ráno, v poledne i večer, před obědem i po něm. Vypracovala si dokonce pro všechny obyvatele bytu zvláštní systém odsunů a přesunů, aby měla naprostou jistotu, že nikdo nikdy nepřejde přes čerstvě vytřenou podlahu dříve než půl hodiny po očistném aktu. Z tohoto důvodu od nás návštěvy občas odcházely oknem.

10.5.2014 v 12:22 | Karma: 18,90 | Přečteno: 618x | Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Příznivkyně domácích porodů se někdy chovají jako sekta

Hodně se v poslední době hovoří a píše o právu ženy porodit dítě podle vlastních představ. Padají silná slova: svoboda, přirozený instinkt, schopnost naslouchat vlastnímu tělu. Kampaň za přirozené a domácí porody sleduji patnáct let. A nemohlo mi uniknout, že některé argumenty jejích příznivkyň vykazují známky sektářského a demagogického myšlení.

20.8.2013 v 19:13 | Karma: 30,89 | Přečteno: 2384x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Tři vzpomínky na zápas s andělem

Viděli jste někdy nedonošené, půlkilové, v lepším případě kilové miminko v inkubátoru?  Vypadá  jako stažený králíček, jako pavouček s tenoulinkýma ručičkama a nožičkama, je  napojené na různé hadičky a přístroje a vůbec se nehýbá. Jenom tak odevzdaně leží a čeká. Na život nebo na smrt. Čeká. Bože můj, proč se máme  vyrovnávat s tak strašlivou bezmocí!

21.11.2012 v 21:19 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1313x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Splašená kráva na Můstku aneb GynCentrum a Podolí II.

Žena bojující. Tak mě před patnácti lety v souvislosti s kampaní za Podolí nazval jeden novinář. Od té doby jsem napsala několik knih, desítky článků, ale nálepky praštěné aktivistky se asi nikdy nezbavím. Proč si ji tedy neužít.

4.11.2012 v 20:29 | Karma: 23,26 | Přečteno: 1752x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Před patnácti lety Podolí, teď GynCentrum

Před patnácti lety vybuchla v novinách zpráva, že chce Ministerstvo zdravotnictví rušit ÚPMD v Podolí. Pojišťovny neměly s porodnicí nadále uzavírat smlouvy. Teď se na podobném seznamu objevilo GynCentrum.

1.11.2012 v 22:25 | Karma: 18,83 | Přečteno: 1328x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Panu ministru Hegerovi doporučuji otěhotnět

Že budou těhotné ženy bez potíží navštěvovat místo lékařů porodní asistentky jsem si přečetla v tramvaji. Zařvala jsem: “Do ......“ a před očima mi začala tančit má tři hyperriziková těhotenství. Měla jednoho společného jmenovatele. Všechna začínala naprosto bezproblémově.

24.2.2012 v 23:16 | Karma: 47,26 | Přečteno: 18329x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Proč vadí úředníkům babyboxy?

46 babyboxů po celé republice, 60 zachráněných dětí. Slušná bilance. Projekt, který s sebou už v době svého vzniku přinesl mnoho otázek, stále zachraňuje další novorozence. Má mnoho odpůrců a ještě více příznivců. Zaplaťpánbůh.

17.10.2011 v 18:43 | Karma: 24,19 | Přečteno: 1199x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Bláznovství ve dvou

Před čtrnáct lety proběhla tiskem zpráva, že Ministerstvo zdravotnictví hodlá zrušit jednu oblíbenou porodnici. Byl to pro mě tenkrát šok. Před čtrnácti lety jsem se také seznámila s Danajkou.

16.10.2011 v 17:27 | Karma: 0 | Přečteno: 36x | Diskuse| Ostatní

Veronika Valíková Šubová

Co tady zas blbnete?

Jeden bloger navrhl, abychom ve svých textech chválili dobré lékaře. Bohulibá myšlenka. Měli bychom je chválit. Jsou cenní a často nenahraditelní. A měli by to vědět. Měli bychom to připomínat jim i okolnímu světu. Protože lidé velmi rychle zapomínají...

18.7.2011 v 18:43 | Karma: 14,19 | Přečteno: 1231x | Diskuse| Ostatní