1. Ministr Josef Dobeš podpořil projekt státních maturit, jehož konkrétní realizaci, především pak zkoušku z ČJL, kritizovali v době jeho nástupu do funkce mnozí zasvěcení.
Nová maturita z ČJL je systémově nezvládnutý kolos, který vrací do škol výuku pojmů, ismů, samoúčelných rozborů poezie a oblíbenou povinnou četbu. Vše, co se sečtělí češtináři snažili v posledních dvaceti letech ze svých hodin vymýtit.
2. Ministr Dobeš svým setrvalým opakováním fráze “rozvolnili jsme osnovy, učitelé nevěděli, co učit, a my jim to nyní říkáme“ vyvolává v lidech pocit, že učitelé jsou idioti.
3. Ministr Dobeš v době krize prosadil další finančně náročný projekt – plošné testování v 5. a 9. třídách. Zvažuje zavedení jakéhosi síta pro přijímaní na gymnázia a školy s maturitou. Doposud fungoval systém „já si vyberu školy, školy si vyberou mě“. Nyní pomalu nastupuje tendence přesunout tyto kompetence na stát. To připomíná totalitní praktiky.
4. Ministr Dobeš často klade řečnickou otázku „proč by měly školy platit za přijímací testy soukromým firmám“. Opomíjí fakt, že plošné testování a drahé maturity doplácíme z vlastních daní. O rozdílech mezi testy „soukromých“ firem a „státního“ CERMATU se raději rozepisovat nebudu. Doporučuji porovnat. A zvážit, proč konzervativně a křesťansky orientovaný ministr tak rád drnká na levicovou strunu.
5. Ministr Dobeš se rozhodl srovnat i vysoké školy a jejich učitele. Nechce hlídat problémové školy a odnímat jim akreditaci. Nechce zavést pro učitele ČJL povinně světovou literaturu a kurz tvůrčího psaní. Chce reformovat celou akademickou obec a zavést Národní akreditační agenturu, odnímatelné docentské a profesorské funkce a profily absolvetnů jednotlivých škol. Papíry a méně svobody.
6. Ministr Dobeš podporuje učitele, kteří v médiích pomlouvají své nadřízené.
7. Ministr Dobeš příliš nenaslouchá učitelům, kteří mají věcné a logické připomínky v rámci svých oborů.
8. Ministr Dobeš si vybírá velmi zvláštní poradce a ještě podivnější podřízené.
9. Ministr Dobeš si dvacet dní nevšiml, že na webu MŠMT visí citlivé údaje osmi set romských studentů, kteří od státu pobírají dávky na studium.
10. Čeština pana ministra Dobeše.
Toto je deset důvodů, které mě vedly k podpisu otevřeného dopisu Petru Nečasovi - najdete na adrese www.odvolejtedobese.cz