Zdůvodnění:
Dříve se u maturity zkoušelo podle chronologických otázek, které pamatovaly ještě Rakousko - Uhersko. Některé osvícené školy si prosadily otázky tematické. Na naší škole se to nepodařilo, proto jsem otázky tematické vklínila do otázek chronologických. Stačilo k tomu 25 – 30 pracovních listů. Nebylo to ideální, ale když student vylosoval středověk, mohl se plynule přesunout k Tolkienovi, pokud líznul klasicismus, přes Fausta přešel k Bulgakovovi, starověké texty většinou končily u Steinbecka, Potoka či Kazantzakise.
Teď nám Cermat vymyslel systém nový. Studenti analyzují díla jednotlivých autorů. Mohou si, podle úrovně obtížnosti, vybrat svých 20 či 30 titulů, ovšem ze seznamu, který jim škola, respektive jejich češtinář nabídne. Aby češtinář mohl určité dílo zkoušet, musí k němu mít pracovní list, který obsahuje „výňatek z uměleckého textu“, „výňatek z neuměleckého textu“ a Cermatem předepsané minimum otázek.
Existuje samozřejmě banka pracovních listů, jejíž velká část unikla a putuje po internetu. Z ní mohou češtináři texty přejímat (a přejímají). Ani v ní ovšem nejsou listy ke všem titulům, nehledě na to, že některé „výňatky“ v listech jsou nepoužitelné. Potom nezbývá, než části textů převést do elektronické podoby a vyrobit karty nové (e- knihovnu nevlastním a krást neumím).
Dopřála jsem maturantům velký seznam četby – povinných 105 titulů jsem navýšila o 30. K tomu ještě listy základní úrovně, 40. Dohromady tedy 175 listů. Z toho 50 titulů z mého seznamu Cermat vůbec nenabízí (autoři katoličtí, židovští, moderní próza). Dalších zhruba 20 má zcela nevyhovující „výňatky“. Dalších 10 – 20 je zpola použitelných. Od Vánoc robím listy a sprostě nadávám.
Mám přítele grafika. Za vydatnou pomoc při výrobě listů ho krmím a masíruji mu záda. Zaplatit z češtinářského platu mu nemohu. Zatím. Až karty vyrobíme, budeme tancovat. Už se moc těším.
Ministru Dobešovi, který tak úžasně zvládl nové maturity, posílám návrh na nový projekt. Tenhle by EU třeba konečně schválila. A MŠMT by dostalo pochvalu za čerpání fondů.
Adresát: Mgr. Josef Dobeš, ministr školství, mládeže a tělovýchovy, MŠMT
Věc: Projekt Mačeta (Maturující češtinářka)
Každé maturitní češtinářce jeden nový kvalitní notebook (cca 30 tisíc) a na dobu tří měsíců jednoho profesionálního grafika k celodennímu (i celonočnímu) použití (cca 150 tisíc).
PS: Předpokládám, že můj návrh radostně podpoří všechny maturující češtinářky. Některé by možná grafika vyměnily za dovolenou v Karibiku. Při pružnosti a manažerských schopnostech našeho hlavního nadřízeného to jistě nebude problém.