Chtěla jsem, aby toto nové a nezvyklé třídění pomohlo studentům pochopit archetypální literární témata a zaujmout k nim osobní postoj. Aby jim i staré příběhy připadaly aktuální a aby si je dokázali propojit s moderní literaturou, která samozřejmě tvoří základ celé koncepce.
Protože příběhy se stále opakují. A je v nich skryta zásadní zkušenost lidstva. Můžeme začít u Krista, který nevytvářel složité filosofické konstrukce. Mluvil v podobenstvích.
Příběh Medey či Klytaimnestry bude aktuální, když ho srovnáme s dnešními porozvodovými spory rodičů. Můžeme přemýšlet, proč se nás stále dotýká osud Viktorky, Markétky či Fantiny a zda jsou literární bratři Dona Quijota šílenci či hrdinové. Antické či biblické rodinné spory budou pochopitelnější, když po nich najdeme podobné hrůzy v Shakespearovi, Dostojevském, Steinbeckovi, Potokovi, Balabánovi či Irvingovi...
Autoři na sebe většinou navazují, přejímají určité obrazy, citují se (zjevně i skrytě) a rozvíjejí dále určitou dějovou linii. Píšou, protože jsou zaujati nějakým tématem, problémem, vizí – ne proto, aby se trefili do určitého literárního směru či „ismu“.
Proto nazýváme literaturu ZRCADLEM života. A smyslem mého tematického třídění je pomoci studentům ZPŘÍTOMNIT příběhy, POROZUMĚT jim a POCHOPIT je v SOUVISLOSTECH.
Tematické celky 2014
1. Rodiče a děti (od Abrahama, Dia, Tantala a Krále Leara k Potokovi, Irvingovi, Balabánovi a Magnólii) - (zobr)
2. Maminka (mariánská tematika, obrazy mateřství a těhotenství - od Bible až k Almodóvarovi, V. Renčovi a Reynkovým pietám) (zobr)
3. Sourozenecké vztahy (od Kaina a Abela k pohádkám, Shakespearovým sourozeneckým půtkám, Bratrům Karamazovým, Steinbeckovi a P. Soukupové)
4. Zlo a jeho podoby + smlouva s ďáblem (obrazy ďábla a pekla a jiné obrazy zla – včetně totality a touhy po moci - Dante, Milton, Goethe, Mannové, Bulgakov, Havel) - (zobr); (zobr)
5. Osudová láska (Existuje osudová láska? Orfeus a Eurydika; Romeo a Julie; Oněgin a Taťjana?; Mistr a Markétka; O. Pamuk: Muzeum nevinnosti...) - (zobr); (zobr)
6. Přátelství v proměnách času (od Gilgameše přes Tři mušketýry až ke Třem kamarádům, Vyvoleným a doktoru Houseovi)
7. Manželské krize v literatuře ( Klytaimnestra, Guinevra, Othello, Paní B., Anna K., Maryša a Nora ... najdeme někde řešení?) - (zobr)
8. Pygmalion a jeho Galathey (od řeckého sochaře přes Petruccia, krále Míroslava a profesora, Higginse až k Pretty Woman a muzikálu Chicago) - (zobr)
9. Válka a holokaust (válečná literatura obecně – až ke 2. sv. válce + literatura a filmy o pronásledování Židů) -(zobr); (zobr); (zobr)
10. Kristovské paralely a hledání nesmrtelnosti (od Bible až k Myškinovi, Kazantzakisovi, Bulgakovovi, Keseymu, Irvingovi; Hvězdným válkám a Zelené míli) - (zobr);(zobr);(zobr); (zobr)
11. Jedinec a moc (od Antigony, Sokrata a Krista až k boji jedince se soukolím totalitního režimu – aneb „Smlčí-li spisovatel pravdu, lže“ - Orwell, Bulgakov, Pasternak, Tolkien, Seifert, Škvorecký.....) - (zobr); (zobr); (zobr); (zobr); (zobr) (zobr)
12. Moudrost nebo bláznovství – o životě ve vlastním světě (od Quijota přes barokní vidění světa, Cyrana z Bergeracu, Jaye Gatsbyho až Řehoři Samsovi, Pamukovi, Trevorovi a Jacku Sparrowovi) - (zobr)
13. Fantazie nebo realita – cesty do neznámých světů (cesty do vesmíru i do hlubin fantazie – od Odyssea a Sindibáda přes Gullivera až ke Star Ttrek, Alence, Narnii a dr. Who aneb proměny fantasy a sci-fi) - (zobr)
14. Vina a trest (od Atreovců (Orestés) a Labdakovců (Oidipus) přes Hamleta, Kytici, Dostojevského až k Pasternakovi, Bulgakovovi, Skácelovi i Nohavicovi) - (zobr); (zobr)
15. Statečnost a její podoby (Achilles, Heráklés, Roland a Sedm statečných i sv. Kateřina, spisovatelé v nacistických a komunistických lágrech a farář Doufal-Toufar v Miráklu)
16. Sirotci a dětští hrdinové; dospívání a hledání místa v životě (Dickens, sestry Brontëovy, Irving a Rowlingová; Potok, Škvorecký, King... Nabokov)
17. Cesta za poznáním a proměnou (Theseus, Perseus, Perceval, Hloupý Honza a Frodo Pytlík – hledání Grálu, zachraňování světa i zakletých princezen a jiná záslužná putování)... a role moudrých starců (kdo jsou, odkud přišli a jaký mají úkol) – (od Gilgameše, Hérákla a Psyché až Rabínu Lövovi, Merlinovi, Gandalfovi, Aslanovi, a... Dr. Who) (zobr)
18. Vězni a odsouzenci před popravou + Fenomén uprchlého trestance (od Dantese, Valjeana, Juliana Sorrela a Máchova Máje až k Solženicynovi, Peckovi, Nabokovovi a Camusovi)
19. Velký detektiv (obměny Sherlocka Holmese a jiní oblíbení detektivové až k Ecovi a Pamukovi) - (zobr)
20. Učitel a žák (od Krista a jeho učedníků přes Davida Copperfielda a Janu Eyrovou až k universitnímu románu a Obecné škole) - (zobr); (zobr); (zobr)
21. Lékař a pacient (Od Hippokratovy přísahy k Čapkovu Galénovi, Fitzgeraldovi, Irvingovi, Yalomovi, V. Stýblové a J. Balabánovi...) - (zobr)
Poznámky:
Témata je možné obměnit, spojit, rozdělit či nahradit jinými tématy. Slouží jako orientační body.
V šuplíku Literární seminář pro oktávy jsou články přímo k jednotlivým tematickým okruhům - za některými tématy stačí kliknout na (zobr)