Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do třetice Sametová – stávka, výjezdy a tři setkání s temnotou

Třetí článek o listopadových událostech 1989 věnuji studentské stávce a výjezdům mimo hlavní město. V době internetu si nikdo neumí představit, jaké to bylo žít bez informací. Praha v prvním týdnu po 17. 11. bouřila - ale zbytek republky nevěděl téměř nic.

,Okupační stávka

20. 11. jsem dorazila na fakultu se spacákem. V plné aule jsme debatovali s našimi učiteli, kteří většinou skepticky tvrdili, že tohle revoluce nebude a že bychom měli být opatrní. Přesto byla vyhlášena okupační stávka (studentští vůdcové ji víceméně dojednali už o víkendu).

Učitelé z fakulty zmizeli, ovládli ji studenti. Střídali jsme se v nočních hlídkách, občerstvovali se v hromadné občerstvovně, ve dne jezdili na výjezdy a chodili na demonstrace.

A v noci... no, já už jsem byla vdaná!

Výjezdy

Praha byla ostrůvek v moři neinformovanosti – noviny nepsaly, televize a radio pouštěly kusé informace o potlačení malých protistátních demonstrací. Proto jsme považovali za nejdůležitější jezdit mimo Prahu a vyprávět o tom, co se stalo 17. 11 a co se v hlavním městě děje teď. Nikoho jsme se neptali, kam jet a co tam říkat – prostě jsme ráno nasedli k někomu do auta, doběhli na vlak nebo šli stopovat.

Z měst, která jsem v prvním týdnu navštívila, si vybavuji Kladno, Kolín a Dobříš. Obíhali jsme školy, továrny, velké podniky. Odpoledne jsme doráželi na demonstrace na Václaváku, kde už se vesele zvonilo klíči. Revoluční euforie je zajímavá věc – rychle stoupá do hlavy. Proto jsem si jako protiváhu ukládala úkoly – občas jsem umyla záchody na fakultě. Aby mi to příliš nestouplo do hlavy.

První setkání s temnotou – Zatčení v Kolíně 21. 11.

Do Kolína jsem jela hned v úterý, vlakem. Potkala jsem se ráno se třemi známými studentkami psychologie, bez dlouhého dohadování jsme do batohů naložily informační letáky a vyrazily „bourat režim“. Obešly jsme několik škol, rozdaly všechny papíry, na dně batohu mi zbyl jen jeden výtisk Několika vět. Kolegyně se na chvíli odpojily a vedle mě na ulici zastavilo auto Veřejné bezepečnosti.

21. listopad byl v určitém smyslu přelomový den. Dodnes se neví, co všechno bylo ve hře, ale jisté je, že armáda nějaké povely měla, hovoří se o tancích u Prahy a Lidových milicích v pohotovosti. Nikdo ještě toho dne nevěděl, jak to dopadne. Samozřejmě jsem se bála a spustila pořádný povyk - abych nezmizela anonymně. Celý Kolín věděl, že VB odchytilo na ulici nějakou studentku z Prahy. Pustili o mně fámu, že jsem byla zfetovaná. Tímto zdravím pamětníky z Kolína - byla jsem zcela střízlivá.

Drželi mě na služebně čtyři hodiny, stejně dlouho mě vyslýchali. Dva uniformovaní, dva v civilu. Vždycky jeden hodný, jeden zlý. Ten jeden zlý na mě řval, že jsem čarodějnice a budu viset v komíně, ten hodný se zajímal o mé koníčky a původ mého „luxusního“ oblečení. Práskla jsem mu, že si šiju, abych nějak vyplnila čas. Vykopli mě po sedmé, kolegyně už mezitím informovaly mou rodinu i hlídku na fakultě. 

Druhé setkání s temnotou...

...si raději nechám pro sebe.

Třetí setkání s temnotou – Noční děs

Stalo se to až v prosinci. To už Sametová revoluce pomalu končila, pozvali mě do nějakého podniku daleko od Prahy. Cestou se na mě nalepil podivný, ukecaný chlápek, vlezl se mnou i do auta. Vraceli jsme se v noci – ve dvě mě vysadili kousek od mé adresy. Vesele jsem si to štrádovala hlavní ulicí (nechápu, kam se poděla moje opatrnost), když jsem si těsně u našeho domu všimla, že se za mnou plouží auto.

Vyrazila jsem s řevem sprintem k našemu domu. Aauto zabočilo do boční uličky. V rychlosti jsem postřehla, že z něj vylezli dva chlápci v černém, ale já jsem byla rychlejší. Odemykání starého domu na prázdné noční ulici zřejmě proběhlo v kómatu. Téměř v mdlobách jsem dodusala do třetího patra, kde už stál zelený David v otevřených dveřích...

Dodnes nevím, kdo ti chlápci byli. A vědět to nechci. Čtyři roky jsem nechodila sama po noční Praze - když jsem neměla doprovod, brala jsem si s sebou preventivně našeho velkého černého knírače.

To bylo mé třetí setkání s temnotou.

Pak přišly Vánoce a nový rok 1990… a normální život.

 

PS: Za symbol studentských výjezdů je považován hrec Jan Potměšil, který spolu s Janem Kačerem boural na dálnici nedleko Říčan - vraceli, se myslím, z Ostravy.

Dnes mi ovšem kamarád říkal, že zahynuly i dvě studentky, jejichž jména neznám - jim věnuji tento článek.

 

Související články: (zobr) (zobr) (zobr)

 

 

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 17.11.2014 20:35 | karma článku: 12,96 | přečteno: 383x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 17,61 | Přečteno: 615x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1328x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 895x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,12 | Přečteno: 493x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,85 | Přečteno: 573x
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,68
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz