Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33e37t41r 75K31a19r42a26f13i33á33t 3590217946780

Já su z toho volajaký zmetený, súdruh generál!!

Ale teď vážně. Maturoval jsem v roce 1977 na elektrotechnické SŠ. Maturita z ČJ a RJ byla tehdy tzv. státní (tj . témata pro slohové práce byly zadávány z MŠ rozhlasem) a ústní část byla z literatury a "gramatiky " (rozbory atd.). V literatuře jsme museli znát přehled spisovatelů, jednotlivá období, literární formy atd. (my elektrotechnici). Pravdou je, že verše jsme podrobně nepitvali a různé "vychytávky" taky nehledali. Nicméně základ pro život to byl výborný (jen lituji, že jsme třeba v literatuře minuli tzv. "libri prohibiti" zakázané komunistickým režimem a místo toho se učili od těch děsivých "socrelách" zejména původem z CCCP). I když jsem nematuroval z matematiky, tak jsem ovládali základy diferenciálního a integrálního počtu, limity, matice atd. To se mi pak samozřejmě sakra hodilo na technické univerzitě.

Moje dcera chodí na gymnázium, přírodovědný obor, tedy základ pro studia přírodních věd včetně matematiky, fyziky na univerzitách. A jí jen zírám. Sice je asi budou buzerovat s nějakými podivnými "figurami" z ČJ, na straně druhé rok před absolutoriem neví že nějaká vyšší matematika existuje (základ pro studium přírodních věd). Nechápu, kdo vlastně tvoří osnovy a co se očekává od vzdělávacího procesu - zda jen kusy a plnění kolonek pro Brusel, nebo absolventi, co něco umí.

A co se ČJ týče, stačí si někdy přečíst projevy našich žurnalistů (kdysi "brusičů" jazyka) nebo poslouchat různé tzv. moderátory (moderátor = zpomalovač neutronů v jaderném reaktoru), dříve nazývané hlasateli či konferenciéry v rozhlase či TV. To je taky materiál.:-P

+1/0
20.5.2016 11:47
Foto

D78a98l72i47b26o18r 97B14a98r40t32o69š 5974860227269

u našeho školství se již dlouhá léta a jedná o import amerického školství, které má jednu zásadu....co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi...a tak lidé, kteří žijí v podzámčí jsou vychováváni jako ti z podzámčí....a to, kdo žijí na zámku mají prostředky na to , aby svým potomkům platili soukromé speciální školy s vysokou kvalitou.....této asymetrie se nejlépe dosáhne tím, že stát dá učitelům ve státních veřejných školách velmi nízké platy, čím jasně zajistí, že lidé kvalitnější půjdou jinam než do školství...za vyšším výdělkem....a je hotovo.........

a takto se pak udržuje národ v PŘIMĚŘENÉ TUPOSTI...a ještě i v PŘIMĚŘENÉ CHUDOBĚ...ale to je zase z jiné kapsy.... z kapsy ekonomie, přerozdělování ,

a to celé je jen součástí systému vládnutí...tedy...jak vládnoucí elita mává se svými poddanými.........

0/0
20.5.2016 17:18

V13l75a75d98i52m95í37r 33T96e13m29l63í68k 1775447951767

...platilo a platí stále : "....dej blbci funkci a vymyslí lejstro...", pardon, tady náplň pro maturitu....[>-] Zlaté mé gymnázium, kde nás naši profesoři opravdu učili, měli radost z našich úspěchů a udělené známky na vysvědčení brali tak trochu a jako své. A u maturity jsme byli zkoušeni z toho, co nás ONI učili ...V

0/0
20.5.2016 11:37

R29o70s26t42i63s83l95a34v 32C42a45h98a 6483447387891

Nerozumim posledni vete. U maturity se zkousi jen to, co je v pozadavcich. To, ze na to nekde dlabou a neuci to, co by meli, je pak vinou tech ucitelu, nikoliv 'blbce s lejstrem'.

0/0
20.5.2016 12:51
Foto

V17e30r83o44n95i35k82a 71V49a50l22í88k43o45v30á 5953357915783

Ach, ano. Učitel nemá přemýšlet. Pouze papouškovat, co je v požadavcích. Děkuji.

0/0
21.5.2016 16:37

R25o94s82t48i91s79l73a29v 62C90a33h57a 6683897727601

Proboha, v pozadavcich prece neni receno jak, ale co ma ucit.

0/0
21.5.2016 16:39
Foto

V57e60r61o80n92i87k54a 92V23a70l17í90k86o22v49á 5733557655233

Jistě. A já mohu považovat jistou část učiva za nesmyslnou - třeba epizeuxis. Buď budu učit zbytečnosti a nezbude mi čas na podstatné věci (jinak řečeno, budu učit, co po mně chce vrchnost, jako za totáče), nebo budu učit dle svého svědomí a selského rozumu, pak děti nebudou znát epizeuxis.

A jinak, CO učit? V Seznamu žánrů a autorů je Bible (vyjmenujte mi deset starozákonních postav), ruchovci a lumírovci (vyjmenujte deset jejich děl), S. K. Neumann (jmenovat nemusíte). Není tam ovšem Shaw, Rostand, Tolkien, Irving, Nabokov, Fitzgerald.... V Katalogu je jmenována anafora, epifora a epizeuxis, to je pravda. Katalogy se každý rok mění, Seznam je novinka. Máme každý rok osm nových lejster - připomíná mi to opět scénu z Douglase Adamse - vy jste si v Galaktickém plánovacím úřadu na planetě XY nepřečetli, že Země bude zlikvidována? To je vaše chyba, pozemšťané. Začíná demolice. Pěkný den.

0/0
22.5.2016 14:25

R93o33s80t90i64s31l15a30v 79C25a91h52a 6983697837721

No jo, ale pak lze parafrazovat - vse skutecne nutne pro zivot se clovek nauci v ZS. Z tohoto pohledu by byla vyuka cestiny na SS zbytecna. Problem je, ze maturanti neznaji ani tu zakladni gramatiku.

0/0
22.5.2016 14:43

E45v73a 21S84v37o50b89o35d30o71v82á 2423492511595

Epizeuxis, symploké a další "obludy" z oblasti tropiky a figur jsou naprosto v pořádku pro gymnazisty. Ale vyvstává otázka, zda mají končit středoškolské studium maturitou kadeřnice, zda nemají mít absolventi průmyslovky maturitu výrazně odbornou, eo ipso zda na univerzitu nemají mít přístup jen absolventi gymnázia.

0/0
20.5.2016 7:01

R11o13s75t78i37s75l68a95v 58C86a66h73a 6763307287181

Jenze u nas nejsou pouze univerzity, ale i vysoke skoly. Je prece nelogicke, aby napriklad na vysokou skolu hotelovou sli pouze gymnaziste, kdyz ta skola je z logiky veci urcena pro uplne jiny okruh studentu.

Ale kadernice s maturitou je opravdu asi zbytecna.

0/0
20.5.2016 11:18

E30v12a 48S14v98o44b79o85d52o42v54á 2703912481725

Ano. Absolvent elektroprůmyslovky ať jde na VUT nebo ČVUT, ne na filozofii. Gymnazista kamkoli.

0/0
20.5.2016 11:31

Z79d38e64n90ě49k 32S90t56r95n75a76d 1615960696769

Smysluplné by bylo oddělit český jazyk a literaturu. Maturitní zkouška z českého jazyka by pak měla prověřit, že student jazyku rozumí (větný rozbor) a dokáže ho používat (sloh, pravopis). Maturitní zkouška z literatury by se pak mohla plně soustředit na autory a jejich díla. Mezi námi, nechápu, proč je součástí maturity z ČESKÉHO JAZYKA znalost PŘEKLADU románu od Balzaca nebo Huga, o překladech básnických děl ani nemluvě.

0/0
20.5.2016 6:33
Foto

K22l15á12r63a 61T40ů11m47o59v66á 2323894357938

Uf, ještě že mám dávno po maturitě.8-o:-) P.S. Já jsem taky vada systému. Všech systémů, kam jsem se kdy dostala.;-D

+1/0
19.5.2016 21:44

M30a96r13t20i24n86a 45T22r39o77j84a38n55o51v37á 5323818825

Souhlasím s vámi.

Nicméně si, paní češtinářko, neodpustím drobnou poznámku - na závěr jste si měla nechat slavnOU (a nikoli slavnÝ) epizeuxis - slovo epizeuxis je rodu ženského, trochu bych čekala, že takovou věc budete vědět.:-)

+1/0
19.5.2016 21:14
Foto

V25e75r29o49n68i38k86a 41V78a90l14í33k27o41v65á 5613747785733

Děkuji - nevím. Figury se doučuji vždy za pochodu - když mám oktávu. Ani češtinář je nepotřebuje :-)

+1/0
19.5.2016 21:56

J51a82r82o40s10l74a33v 77K32o84t58l19a37b83a 3490737

Co se epizeuxisu týče, není to jak to psal Žák ve Študácích a kantorech: Básník si jen tak prozpěvuje, smysl to nedává, ale krutí profáci šikanují vymyšlenými slovy nebohé študáky, z nichž kvůli tomu vyrostou hipsteři a pozéři, kteří těmi samými slovy budou dělat dojem na jiné hipstery a pozéry?

Cožpak si nemůžu náležitě užít knížku, když nevím, že urážka: "Naše hospodářství je chudé, ale jednoho výstavního volá přesto máme." je kontrapunkt k surrealismu základní metafory?

0/0
19.5.2016 21:05
Foto

V58e74r80o38n74i33k81a 18V54a18l15í60k52o72v92á 5753587585403

To už je D.Adams. Jo, Vogoni, ti to váleli ještě lépe než Cermat ;-D

0/0
19.5.2016 21:15

J10a42r45o29s73l44a59v 63K56o29t80l75a49b77a 3670167

Básník si neřekne, že napíše báseň se třemi epizexusy, tak proč se v tom pitvat. A ani to není zajímavé jako třeba toto: V animacích od Warner brothers se několikrát vyskytuje tento gag: Zaporák nastraží na hrdinu piáno, nebo xylofon a noty, kde poslední tón spustí dynamit. Hrdina píseň zahraje dvakrát špatně, zaporák hrdinu od nástroje vyžene, píseň zahraje dobře a odpálí se. Ta píseň je pořád stejná -

Believe Me, if All Those Endearing Young Charms

0/0
19.5.2016 22:03

E86v93a 50S97v28o10b73o85d91o69v72á 2343582901815

TA epizeuxis (gen. epizeuxe).

0/0
20.5.2016 9:05

J60a78r53o48s40l23a54v 17K92o24t68l35a87b72a 3410647

https://images.encyclopediadramatica.se/6/6a/Grammar_Nazi_Flag.png

0/0
20.5.2016 9:28
Foto

L81u84d66m16i81l18a 59S21v10o67z58i37l14o71v34á 9144645473301

Mám doma maturanta. Přiznávám, že když na mě vybalil "epizeuxis", jen tak jsem polkla. Slyšela jsem to poprvé v životě, a to přesto, že nějakou dobu píšu a z češtiny jsem před 36 lety bez problému odmaturovala (navzdory faktu, že slohová práce na gymnáziu tenkrát a dnes - to je sakra rozdíl). Celý Cermat vidím trochu jako trafiku pro "odborníky" neupotřebitelné v běžném pracovním procesu.

+3/0
19.5.2016 20:32

M96a95r38t37i92n41a 86M56o82u58d73r85á 7220603146909

Karma. Musím se přiznat, že "epizeuxis" vůbec neznám, neboť tento termín jsme před pěknou řádkou let v ČJ na gymplu vůbec neprobírali. Ani se tomu nedivím, protože opravdu k ničemu není, tedy pokud se touto problematikou člověk nezabývá v rámci své úzké specializace (patrně špatně placené).

Čeština je krásný jazyk, nicméně neřekla bych, že studium vedené zrovna tímto směrem přispívá k jejímu lepšímu pochopení a osvojení. Raději bych procvičovala slohy a pravopis.

+6/0
19.5.2016 20:14
Foto

R49a91d84k10a 52K28i41e48l71b63e27r12g31e89r64o69v50á 6523437680534

R^

Nezvykla jsem si, nezvyknu si a nechci. Na maturantech si honí triko každý, komu se nechce učit. Vím zcela spolehlivě, že většina odborníků z Ústavu ČJ s Cermatem nechce spolupracovat. Těmhle odborníkům vadí přílišná zaťatá napasovanost testu na čtenářskou gramotnost - tady dlouhatánských textů, a pravopisné věci se z testu vytrácejí. Tedy to, co člověk nejvíce v životě používá. Pak se to dopicne navoněným odborným termínem epizeuxis... až tohle celé někdo zruší, Já se těšit budu já se těšit budu s mládencema v hospóděě.= epizeuxis - opakování něčeho ve verši:;-D

+4/−1
19.5.2016 20:04
Foto

V57e72r73o94n60i75k61a 35V81a46l75í98k80o84v21á 5793467775773

;-D

0/0
19.5.2016 20:06

R63o88s64t39i24s83l35a92v 93C13a45h69a 6263457467911

No nevim, spise mi prijde, ze clovek potrebuje vice k zivotu ctenarskou gramotnost. Kdyz napise text s chybami v gramatice, tak bude pouze za trubku, ale nepochopi-li text, pak je v haji.

+2/0
19.5.2016 20:19
Foto

R29a20d15k90a 52K79i22e89l27b50e13r50g14e52r88o13v74á 6643157630914

Pravdu díte, ale čeho je moc, toho je příliš, A zcela upřímně - jsou věci jazyka, pravopisu a syntaxe, které neobejdete bez použití logiky. A doopravdy vidíte, že maturita za starých časů, která byla v rovnováze, přirozeně zkontrolovala, zda žák chápe text, cítí v něm interpunkci a vidí na první pohled chybu, která v logice výpovědi může být i bít zavádějící.;-)

+1/0
19.5.2016 21:35

J43i59ř20í 35N81o66s31e45k 1768597631436

Já se radši nevyjádřím, aby mě nesmázli.

Kostečku jsem znával a obávám se, že dílem je suchar a dílem je škodolibý. Každopádně není typ, který by měl hodnotit výuku, znalosti a mantinely literatury.

Tak.

+3/0
19.5.2016 20:02

J92o91s69e41f 85M35i83k75o74v22e72c 5807833878506

Čeština, coby pravopis mi nikdy nedělala problém. Ale nechápu, proč maturita z češtiny obsahuje otázky typu "co tím chtěl básník říci". Zamyslel se již někdy nějaký češtinář nad tím, že básník chtěl říci přesně to, co napsal? ;-)

+1/0
19.5.2016 20:00

J24o42s93e60f 39M82i98k84o60v93e64c 5697223908536

A již to také vidím, zapomněl jsem jednu čárku ve složené větě. :-P

0/0
19.5.2016 20:03
Foto

V50e90r48o17n21i60k29a 70V87a39l30í86k27o31v85á 5393517925263

Já nad tím přemýšlím často ;-):-)

0/0
19.5.2016 20:05

M17a13r81t97i33n59a 92M16o19u47d31r64á 7700843306719

Někdy mám dojem, že "co tím chtěl básník říci" nezáleží ani tak na básníkovi samotném, jako na fantazii jedince, který se rozboru básně, často mnoho let po smrti autora (a bez osobní zkušenosti s tehdejší dobou, prostředím, jakož i osobními schopnostmi básníka). Je to podobné jako s IQ testy. Ty bývají limitovány IQ autora....

+1/−1
19.5.2016 20:20

M81a41r76t76i89n93a 70M16o31u19d95r80á 7630733646239

Omlouvám se, vypadlo mi sloveso "věnuje" (rozboru básně). Mám zlozvyk dělat více věcí najednou....

0/0
19.5.2016 20:22
Foto

V76e95r82o49n67i92k24a 57V27a53l19í33k65o74v59á 5113957595133

:-)

0/0
19.5.2016 20:32



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.