Diskuse
Maturitní ušiska a epizeuxis
Děkujeme za pochopení.
P15e19t22r 74K90a57r86a27f56i20á84t
Já su z toho volajaký zmetený, súdruh generál
Ale teď vážně. Maturoval jsem v roce 1977 na elektrotechnické SŠ. Maturita z ČJ a RJ byla tehdy tzv. státní (tj . témata pro slohové práce byly zadávány z MŠ rozhlasem) a ústní část byla z literatury a "gramatiky " (rozbory atd.). V literatuře jsme museli znát přehled spisovatelů, jednotlivá období, literární formy atd. (my elektrotechnici). Pravdou je, že verše jsme podrobně nepitvali a různé "vychytávky" taky nehledali. Nicméně základ pro život to byl výborný (jen lituji, že jsme třeba v literatuře minuli tzv. "libri prohibiti" zakázané komunistickým režimem a místo toho se učili od těch děsivých "socrelách" zejména původem z CCCP). I když jsem nematuroval z matematiky, tak jsem ovládali základy diferenciálního a integrálního počtu, limity, matice atd. To se mi pak samozřejmě sakra hodilo na technické univerzitě.
Moje dcera chodí na gymnázium, přírodovědný obor, tedy základ pro studia přírodních věd včetně matematiky, fyziky na univerzitách. A jí jen zírám. Sice je asi budou buzerovat s nějakými podivnými "figurami" z ČJ, na straně druhé rok před absolutoriem neví že nějaká vyšší matematika existuje (základ pro studium přírodních věd). Nechápu, kdo vlastně tvoří osnovy a co se očekává od vzdělávacího procesu - zda jen kusy a plnění kolonek pro Brusel, nebo absolventi, co něco umí.
A co se ČJ týče, stačí si někdy přečíst projevy našich žurnalistů (kdysi "brusičů" jazyka) nebo poslouchat různé tzv. moderátory (moderátor = zpomalovač neutronů v jaderném reaktoru), dříve nazývané hlasateli či konferenciéry v rozhlase či TV. To je taky materiál.
D61a20l67i52b60o63r 87B36a61r55t51o69š
u našeho školství se již dlouhá léta a jedná o import amerického školství, které má jednu zásadu....co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi...a tak lidé, kteří žijí v podzámčí jsou vychováváni jako ti z podzámčí....a to, kdo žijí na zámku mají prostředky na to , aby svým potomkům platili soukromé speciální školy s vysokou kvalitou.....této asymetrie se nejlépe dosáhne tím, že stát dá učitelům ve státních veřejných školách velmi nízké platy, čím jasně zajistí, že lidé kvalitnější půjdou jinam než do školství...za vyšším výdělkem....a je hotovo.........
a takto se pak udržuje národ v PŘIMĚŘENÉ TUPOSTI...a ještě i v PŘIMĚŘENÉ CHUDOBĚ...ale to je zase z jiné kapsy.... z kapsy ekonomie, přerozdělování ,
a to celé je jen součástí systému vládnutí...tedy...jak vládnoucí elita mává se svými poddanými.........
V14l88a11d45i62m77í37r 51T25e60m61l31í96k
...platilo a platí stále : "....dej blbci funkci a vymyslí lejstro...", pardon, tady náplň pro maturitu.... Zlaté mé gymnázium, kde nás naši profesoři opravdu učili, měli radost z našich úspěchů a udělené známky na vysvědčení brali tak trochu a jako své. A u maturity jsme byli zkoušeni z toho, co nás ONI učili ...
R48o57s13t33i97s62l62a49v 17C84a89h21a
Nerozumim posledni vete. U maturity se zkousi jen to, co je v pozadavcich. To, ze na to nekde dlabou a neuci to, co by meli, je pak vinou tech ucitelu, nikoliv 'blbce s lejstrem'.
E56v86a 74S56v28o98b64o50d98o74v90á
Epizeuxis, symploké a další "obludy" z oblasti tropiky a figur jsou naprosto v pořádku pro gymnazisty. Ale vyvstává otázka, zda mají končit středoškolské studium maturitou kadeřnice, zda nemají mít absolventi průmyslovky maturitu výrazně odbornou, eo ipso zda na univerzitu nemají mít přístup jen absolventi gymnázia.
R39o78s48t90i61s97l67a56v 70C24a49h36a
Jenze u nas nejsou pouze univerzity, ale i vysoke skoly. Je prece nelogicke, aby napriklad na vysokou skolu hotelovou sli pouze gymnaziste, kdyz ta skola je z logiky veci urcena pro uplne jiny okruh studentu.
Ale kadernice s maturitou je opravdu asi zbytecna.
Z18d49e28n77ě47k 59S78t97r20n48a17d
Smysluplné by bylo oddělit český jazyk a literaturu. Maturitní zkouška z českého jazyka by pak měla prověřit, že student jazyku rozumí (větný rozbor) a dokáže ho používat (sloh, pravopis). Maturitní zkouška z literatury by se pak mohla plně soustředit na autory a jejich díla. Mezi námi, nechápu, proč je součástí maturity z ČESKÉHO JAZYKA znalost PŘEKLADU románu od Balzaca nebo Huga, o překladech básnických děl ani nemluvě.
K59l21á96r24a 95T83ů12m56o50v74á
Uf, ještě že mám dávno po maturitě. P.S. Já jsem taky vada systému. Všech systémů, kam jsem se kdy dostala.
M89a29r50t63i83n12a 98T92r54o27j54a54n47o85v22á
Souhlasím s vámi.
Nicméně si, paní češtinářko, neodpustím drobnou poznámku - na závěr jste si měla nechat slavnOU (a nikoli slavnÝ) epizeuxis - slovo epizeuxis je rodu ženského, trochu bych čekala, že takovou věc budete vědět.
V32e19r66o54n90i91k68a 58V69a90l56í60k22o81v12á 63Š94u57b28o40v55á
Děkuji - nevím. Figury se doučuji vždy za pochodu - když mám oktávu. Ani češtinář je nepotřebuje
J98a58r78o89s35l10a36v 62K85o88t26l30a61b67a
Co se epizeuxisu týče, není to jak to psal Žák ve Študácích a kantorech: Básník si jen tak prozpěvuje, smysl to nedává, ale krutí profáci šikanují vymyšlenými slovy nebohé študáky, z nichž kvůli tomu vyrostou hipsteři a pozéři, kteří těmi samými slovy budou dělat dojem na jiné hipstery a pozéry?
Cožpak si nemůžu náležitě užít knížku, když nevím, že urážka: "Naše hospodářství je chudé, ale jednoho výstavního volá přesto máme." je kontrapunkt k surrealismu základní metafory?
V40e31r43o75n39i50k60a 63V13a22l38í94k30o65v53á 65Š50u94b32o46v31á
To už je D.Adams. Jo, Vogoni, ti to váleli ještě lépe než Cermat
L51u60d96m32i63l55a 50S90v20o16z75i80l27o50v14á
Mám doma maturanta. Přiznávám, že když na mě vybalil "epizeuxis", jen tak jsem polkla. Slyšela jsem to poprvé v životě, a to přesto, že nějakou dobu píšu a z češtiny jsem před 36 lety bez problému odmaturovala (navzdory faktu, že slohová práce na gymnáziu tenkrát a dnes - to je sakra rozdíl). Celý Cermat vidím trochu jako trafiku pro "odborníky" neupotřebitelné v běžném pracovním procesu.
M82a85r61t84i84n88a 25M85o44u33d43r89á
Karma. Musím se přiznat, že "epizeuxis" vůbec neznám, neboť tento termín jsme před pěknou řádkou let v ČJ na gymplu vůbec neprobírali. Ani se tomu nedivím, protože opravdu k ničemu není, tedy pokud se touto problematikou člověk nezabývá v rámci své úzké specializace (patrně špatně placené).
Čeština je krásný jazyk, nicméně neřekla bych, že studium vedené zrovna tímto směrem přispívá k jejímu lepšímu pochopení a osvojení. Raději bych procvičovala slohy a pravopis.
R20a10d14k21a 39K54i94e88l92b87e63r38g95e65r10o98v89á
Nezvykla jsem si, nezvyknu si a nechci. Na maturantech si honí triko každý, komu se nechce učit. Vím zcela spolehlivě, že většina odborníků z Ústavu ČJ s Cermatem nechce spolupracovat. Těmhle odborníkům vadí přílišná zaťatá napasovanost testu na čtenářskou gramotnost - tady dlouhatánských textů, a pravopisné věci se z testu vytrácejí. Tedy to, co člověk nejvíce v životě používá. Pak se to dopicne navoněným odborným termínem epizeuxis... až tohle celé někdo zruší, Já se těšit budu já se těšit budu s mládencema v hospóděě.= epizeuxis - opakování něčeho ve verši:
V48e71r60o68n34i14k93a 32V32a87l28í88k25o95v84á 41Š74u49b62o41v10á
- Počet článků 461
- Celková karma 25,58
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky