Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Já su z toho volajaký zmetený, súdruh generál!!

Ale teď vážně. Maturoval jsem v roce 1977 na elektrotechnické SŠ. Maturita z ČJ a RJ byla tehdy tzv. státní (tj . témata pro slohové práce byly zadávány z MŠ rozhlasem) a ústní část byla z literatury a "gramatiky " (rozbory atd.). V literatuře jsme museli znát přehled spisovatelů, jednotlivá období, literární formy atd. (my elektrotechnici). Pravdou je, že verše jsme podrobně nepitvali a různé "vychytávky" taky nehledali. Nicméně základ pro život to byl výborný (jen lituji, že jsme třeba v literatuře minuli tzv. "libri prohibiti" zakázané komunistickým režimem a místo toho se učili od těch děsivých "socrelách" zejména původem z CCCP). I když jsem nematuroval z matematiky, tak jsem ovládali základy diferenciálního a integrálního počtu, limity, matice atd. To se mi pak samozřejmě sakra hodilo na technické univerzitě.

Moje dcera chodí na gymnázium, přírodovědný obor, tedy základ pro studia přírodních věd včetně matematiky, fyziky na univerzitách. A jí jen zírám. Sice je asi budou buzerovat s nějakými podivnými "figurami" z ČJ, na straně druhé rok před absolutoriem neví že nějaká vyšší matematika existuje (základ pro studium přírodních věd). Nechápu, kdo vlastně tvoří osnovy a co se očekává od vzdělávacího procesu - zda jen kusy a plnění kolonek pro Brusel, nebo absolventi, co něco umí.

A co se ČJ týče, stačí si někdy přečíst projevy našich žurnalistů (kdysi "brusičů" jazyka) nebo poslouchat různé tzv. moderátory (moderátor = zpomalovač neutronů v jaderném reaktoru), dříve nazývané hlasateli či konferenciéry v rozhlase či TV. To je taky materiál.:-P

1 0
možnosti

u našeho školství se již dlouhá léta a jedná o import amerického školství, které má jednu zásadu....co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi...a tak lidé, kteří žijí v podzámčí jsou vychováváni jako ti z podzámčí....a to, kdo žijí na zámku mají prostředky na to , aby svým potomkům platili soukromé speciální školy s vysokou kvalitou.....této asymetrie se nejlépe dosáhne tím, že stát dá učitelům ve státních veřejných školách velmi nízké platy, čím jasně zajistí, že lidé kvalitnější půjdou jinam než do školství...za vyšším výdělkem....a je hotovo.........

a takto se pak udržuje národ v PŘIMĚŘENÉ TUPOSTI...a ještě i v PŘIMĚŘENÉ CHUDOBĚ...ale to je zase z jiné kapsy.... z kapsy ekonomie, přerozdělování ,

a to celé je jen součástí systému vládnutí...tedy...jak vládnoucí elita mává se svými poddanými.........

0 0
možnosti

...platilo a platí stále : "....dej blbci funkci a vymyslí lejstro...", pardon, tady náplň pro maturitu....[>-] Zlaté mé gymnázium, kde nás naši profesoři opravdu učili, měli radost z našich úspěchů a udělené známky na vysvědčení brali tak trochu a jako své. A u maturity jsme byli zkoušeni z toho, co nás ONI učili ...V

0 0
možnosti

Nerozumim posledni vete. U maturity se zkousi jen to, co je v pozadavcich. To, ze na to nekde dlabou a neuci to, co by meli, je pak vinou tech ucitelu, nikoliv 'blbce s lejstrem'.

0 0
možnosti

Epizeuxis, symploké a další "obludy" z oblasti tropiky a figur jsou naprosto v pořádku pro gymnazisty. Ale vyvstává otázka, zda mají končit středoškolské studium maturitou kadeřnice, zda nemají mít absolventi průmyslovky maturitu výrazně odbornou, eo ipso zda na univerzitu nemají mít přístup jen absolventi gymnázia.

0 0
možnosti

Jenze u nas nejsou pouze univerzity, ale i vysoke skoly. Je prece nelogicke, aby napriklad na vysokou skolu hotelovou sli pouze gymnaziste, kdyz ta skola je z logiky veci urcena pro uplne jiny okruh studentu.

Ale kadernice s maturitou je opravdu asi zbytecna.

0 0
možnosti

Smysluplné by bylo oddělit český jazyk a literaturu. Maturitní zkouška z českého jazyka by pak měla prověřit, že student jazyku rozumí (větný rozbor) a dokáže ho používat (sloh, pravopis). Maturitní zkouška z literatury by se pak mohla plně soustředit na autory a jejich díla. Mezi námi, nechápu, proč je součástí maturity z ČESKÉHO JAZYKA znalost PŘEKLADU románu od Balzaca nebo Huga, o překladech básnických děl ani nemluvě.

0 0
možnosti
Foto

Uf, ještě že mám dávno po maturitě.8-o:-) P.S. Já jsem taky vada systému. Všech systémů, kam jsem se kdy dostala.;-D

1 0
možnosti

Souhlasím s vámi.

Nicméně si, paní češtinářko, neodpustím drobnou poznámku - na závěr jste si měla nechat slavnOU (a nikoli slavnÝ) epizeuxis - slovo epizeuxis je rodu ženského, trochu bych čekala, že takovou věc budete vědět.:-)

1 0
možnosti
Foto

Děkuji - nevím. Figury se doučuji vždy za pochodu - když mám oktávu. Ani češtinář je nepotřebuje :-)

1 0
možnosti

Co se epizeuxisu týče, není to jak to psal Žák ve Študácích a kantorech: Básník si jen tak prozpěvuje, smysl to nedává, ale krutí profáci šikanují vymyšlenými slovy nebohé študáky, z nichž kvůli tomu vyrostou hipsteři a pozéři, kteří těmi samými slovy budou dělat dojem na jiné hipstery a pozéry?

Cožpak si nemůžu náležitě užít knížku, když nevím, že urážka: "Naše hospodářství je chudé, ale jednoho výstavního volá přesto máme." je kontrapunkt k surrealismu základní metafory?

0 0
možnosti
Foto

To už je D.Adams. Jo, Vogoni, ti to váleli ještě lépe než Cermat ;-D

0 0
možnosti
Foto

Mám doma maturanta. Přiznávám, že když na mě vybalil "epizeuxis", jen tak jsem polkla. Slyšela jsem to poprvé v životě, a to přesto, že nějakou dobu píšu a z češtiny jsem před 36 lety bez problému odmaturovala (navzdory faktu, že slohová práce na gymnáziu tenkrát a dnes - to je sakra rozdíl). Celý Cermat vidím trochu jako trafiku pro "odborníky" neupotřebitelné v běžném pracovním procesu.

3 0
možnosti
Foto

Karma. Musím se přiznat, že "epizeuxis" vůbec neznám, neboť tento termín jsme před pěknou řádkou let v ČJ na gymplu vůbec neprobírali. Ani se tomu nedivím, protože opravdu k ničemu není, tedy pokud se touto problematikou člověk nezabývá v rámci své úzké specializace (patrně špatně placené).

Čeština je krásný jazyk, nicméně neřekla bych, že studium vedené zrovna tímto směrem přispívá k jejímu lepšímu pochopení a osvojení. Raději bych procvičovala slohy a pravopis.

6 0
možnosti
Foto

R^

Nezvykla jsem si, nezvyknu si a nechci. Na maturantech si honí triko každý, komu se nechce učit. Vím zcela spolehlivě, že většina odborníků z Ústavu ČJ s Cermatem nechce spolupracovat. Těmhle odborníkům vadí přílišná zaťatá napasovanost testu na čtenářskou gramotnost - tady dlouhatánských textů, a pravopisné věci se z testu vytrácejí. Tedy to, co člověk nejvíce v životě používá. Pak se to dopicne navoněným odborným termínem epizeuxis... až tohle celé někdo zruší, Já se těšit budu já se těšit budu s mládencema v hospóděě.= epizeuxis - opakování něčeho ve verši:;-D

4 1
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 27,05
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz