Diskuse
Maturitní ušiska a epizeuxis
Děkujeme za pochopení.
P78e22t43r 85K48a94r61a16f46i73á59t
Já su z toho volajaký zmetený, súdruh generál
Ale teď vážně. Maturoval jsem v roce 1977 na elektrotechnické SŠ. Maturita z ČJ a RJ byla tehdy tzv. státní (tj . témata pro slohové práce byly zadávány z MŠ rozhlasem) a ústní část byla z literatury a "gramatiky " (rozbory atd.). V literatuře jsme museli znát přehled spisovatelů, jednotlivá období, literární formy atd. (my elektrotechnici). Pravdou je, že verše jsme podrobně nepitvali a různé "vychytávky" taky nehledali. Nicméně základ pro život to byl výborný (jen lituji, že jsme třeba v literatuře minuli tzv. "libri prohibiti" zakázané komunistickým režimem a místo toho se učili od těch děsivých "socrelách" zejména původem z CCCP). I když jsem nematuroval z matematiky, tak jsem ovládali základy diferenciálního a integrálního počtu, limity, matice atd. To se mi pak samozřejmě sakra hodilo na technické univerzitě.
Moje dcera chodí na gymnázium, přírodovědný obor, tedy základ pro studia přírodních věd včetně matematiky, fyziky na univerzitách. A jí jen zírám. Sice je asi budou buzerovat s nějakými podivnými "figurami" z ČJ, na straně druhé rok před absolutoriem neví že nějaká vyšší matematika existuje (základ pro studium přírodních věd). Nechápu, kdo vlastně tvoří osnovy a co se očekává od vzdělávacího procesu - zda jen kusy a plnění kolonek pro Brusel, nebo absolventi, co něco umí.
A co se ČJ týče, stačí si někdy přečíst projevy našich žurnalistů (kdysi "brusičů" jazyka) nebo poslouchat různé tzv. moderátory (moderátor = zpomalovač neutronů v jaderném reaktoru), dříve nazývané hlasateli či konferenciéry v rozhlase či TV. To je taky materiál.
D79a27l18i62b87o69r 15B27a85r66t32o81š
u našeho školství se již dlouhá léta a jedná o import amerického školství, které má jednu zásadu....co je dovoleno bohovi, není dovoleno volovi...a tak lidé, kteří žijí v podzámčí jsou vychováváni jako ti z podzámčí....a to, kdo žijí na zámku mají prostředky na to , aby svým potomkům platili soukromé speciální školy s vysokou kvalitou.....této asymetrie se nejlépe dosáhne tím, že stát dá učitelům ve státních veřejných školách velmi nízké platy, čím jasně zajistí, že lidé kvalitnější půjdou jinam než do školství...za vyšším výdělkem....a je hotovo.........
a takto se pak udržuje národ v PŘIMĚŘENÉ TUPOSTI...a ještě i v PŘIMĚŘENÉ CHUDOBĚ...ale to je zase z jiné kapsy.... z kapsy ekonomie, přerozdělování ,
a to celé je jen součástí systému vládnutí...tedy...jak vládnoucí elita mává se svými poddanými.........
V53l85a26d96i83m52í49r 40T46e74m69l68í80k
...platilo a platí stále : "....dej blbci funkci a vymyslí lejstro...", pardon, tady náplň pro maturitu.... Zlaté mé gymnázium, kde nás naši profesoři opravdu učili, měli radost z našich úspěchů a udělené známky na vysvědčení brali tak trochu a jako své. A u maturity jsme byli zkoušeni z toho, co nás ONI učili ...
R27o55s92t94i45s83l27a59v 98C50a88h81a
Nerozumim posledni vete. U maturity se zkousi jen to, co je v pozadavcich. To, ze na to nekde dlabou a neuci to, co by meli, je pak vinou tech ucitelu, nikoliv 'blbce s lejstrem'.
E77v26a 35S72v55o40b34o42d61o78v63á
Epizeuxis, symploké a další "obludy" z oblasti tropiky a figur jsou naprosto v pořádku pro gymnazisty. Ale vyvstává otázka, zda mají končit středoškolské studium maturitou kadeřnice, zda nemají mít absolventi průmyslovky maturitu výrazně odbornou, eo ipso zda na univerzitu nemají mít přístup jen absolventi gymnázia.
R31o92s33t29i43s52l47a92v 16C11a61h10a
Jenze u nas nejsou pouze univerzity, ale i vysoke skoly. Je prece nelogicke, aby napriklad na vysokou skolu hotelovou sli pouze gymnaziste, kdyz ta skola je z logiky veci urcena pro uplne jiny okruh studentu.
Ale kadernice s maturitou je opravdu asi zbytecna.
Z40d73e37n45ě34k 36S36t26r56n93a70d
Smysluplné by bylo oddělit český jazyk a literaturu. Maturitní zkouška z českého jazyka by pak měla prověřit, že student jazyku rozumí (větný rozbor) a dokáže ho používat (sloh, pravopis). Maturitní zkouška z literatury by se pak mohla plně soustředit na autory a jejich díla. Mezi námi, nechápu, proč je součástí maturity z ČESKÉHO JAZYKA znalost PŘEKLADU románu od Balzaca nebo Huga, o překladech básnických děl ani nemluvě.
K71l23á20r11a 24T38ů56m35o90v48á
Uf, ještě že mám dávno po maturitě. P.S. Já jsem taky vada systému. Všech systémů, kam jsem se kdy dostala.
M90a70r11t22i64n82a 17T60r56o82j79a25n26o93v97á
Souhlasím s vámi.
Nicméně si, paní češtinářko, neodpustím drobnou poznámku - na závěr jste si měla nechat slavnOU (a nikoli slavnÝ) epizeuxis - slovo epizeuxis je rodu ženského, trochu bych čekala, že takovou věc budete vědět.
V28e93r10o15n35i61k17a 36V32a61l16í33k50o33v64á 59Š75u70b61o49v12á
Děkuji - nevím. Figury se doučuji vždy za pochodu - když mám oktávu. Ani češtinář je nepotřebuje
J35a33r68o52s28l65a98v 21K89o55t95l25a13b94a
Co se epizeuxisu týče, není to jak to psal Žák ve Študácích a kantorech: Básník si jen tak prozpěvuje, smysl to nedává, ale krutí profáci šikanují vymyšlenými slovy nebohé študáky, z nichž kvůli tomu vyrostou hipsteři a pozéři, kteří těmi samými slovy budou dělat dojem na jiné hipstery a pozéry?
Cožpak si nemůžu náležitě užít knížku, když nevím, že urážka: "Naše hospodářství je chudé, ale jednoho výstavního volá přesto máme." je kontrapunkt k surrealismu základní metafory?
V43e55r29o65n85i82k43a 77V59a58l59í66k36o91v33á 14Š54u63b54o94v91á
To už je D.Adams. Jo, Vogoni, ti to váleli ještě lépe než Cermat
L40u62d16m95i17l25a 42S16v19o17z47i38l30o13v55á
Mám doma maturanta. Přiznávám, že když na mě vybalil "epizeuxis", jen tak jsem polkla. Slyšela jsem to poprvé v životě, a to přesto, že nějakou dobu píšu a z češtiny jsem před 36 lety bez problému odmaturovala (navzdory faktu, že slohová práce na gymnáziu tenkrát a dnes - to je sakra rozdíl). Celý Cermat vidím trochu jako trafiku pro "odborníky" neupotřebitelné v běžném pracovním procesu.
M15a74r65t68i57n72a 20M91o61u38d17r87á
Karma. Musím se přiznat, že "epizeuxis" vůbec neznám, neboť tento termín jsme před pěknou řádkou let v ČJ na gymplu vůbec neprobírali. Ani se tomu nedivím, protože opravdu k ničemu není, tedy pokud se touto problematikou člověk nezabývá v rámci své úzké specializace (patrně špatně placené).
Čeština je krásný jazyk, nicméně neřekla bych, že studium vedené zrovna tímto směrem přispívá k jejímu lepšímu pochopení a osvojení. Raději bych procvičovala slohy a pravopis.
R17a12d71k25a 65K58i89e75l28b45e53r49g52e29r97o71v29á
Nezvykla jsem si, nezvyknu si a nechci. Na maturantech si honí triko každý, komu se nechce učit. Vím zcela spolehlivě, že většina odborníků z Ústavu ČJ s Cermatem nechce spolupracovat. Těmhle odborníkům vadí přílišná zaťatá napasovanost testu na čtenářskou gramotnost - tady dlouhatánských textů, a pravopisné věci se z testu vytrácejí. Tedy to, co člověk nejvíce v životě používá. Pak se to dopicne navoněným odborným termínem epizeuxis... až tohle celé někdo zruší, Já se těšit budu já se těšit budu s mládencema v hospóděě.= epizeuxis - opakování něčeho ve verši:
- Počet článků 459
- Celková karma 27,04
- Průměrná čtenost 1715x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky