Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L84e14o43n68a 93B37l28a42h91o64v28á 5790139759343

Vážená paní Valíková,

vzpomněla jsem si na Vás při sledování posledního pořadu 168 hodin na ČT1. Jedna reportáž referovala o studentovi, mimořádně talentovaném matematikovi, který kvůli svému handicapu není schopen udělat maturitu z češtiny. Škola se mu snaží pomoci, ale přes Cermat zřejmě nejede vlak. A tak společnost bude přicházet o o nadané jedince a vítězit bude opět průměr.

0/0
29.11.2016 6:39

L70e70o65n13a 27B84l55a93h94o96v31á 5560789779983

Trochu škodolibě mě napadlo, jestli Cermat nemá obavy, že bez S.K. Neumanna by lidé nevěděli, kdo byl hrdý Budžes, nebo ještě hůř, třeba se v Cermaru domnívají, že verše někdejšího anarchisty SKN "Budeme pokorným hnojem, /a pak nechť vzkvétá z něho/ rod podle učení tvého, ó Moskvo!", se budou zase hodit :-)))).

Ale vážně. Máme doma studenta 2. ročníku technického lycea; matematika bez problémů, jazyk český pohroma; a tak se naše úvahy ubírají podobným směrem, jako ty Vaše, paní Valíková. (A to jsme rodina čtenářů s bohatou knihovnou.)

Nesouhlasím s názorem, že státní maturita by měla být stejná pro všechny typy škol. Proč by budoucí zdravotní sestra měla mít stejný rozsah znalostí z matematiky jako student mat-fyz? Proč by stavební projektant měl mít stejné znalosti jazyka českého, jako student filozofické fakulty? Před zavedením jednotné školy, která se neprávem hází na Z. Nejedlého, tu přece existovala celá škála gymnázií - klasických, reálných a k tomu další odborné školy, typu průmyslovek, zdravotnických či uměleckých škol.

V USA už od základky mohou žáci zvolit školu, která je připraví na akademickou dráhu nebo na reálný život.

Mimochodem, v řadě vyspělých zemích, jako např. ve Švédsku, maturitu neznají, k přijetí na vysokou školu stačí konečné vysvědčení ze střední. A přesto mladí Švédové úspěšně studují na prestižní univerzitách v Anglii nebo USA.

+1/0
24.11.2016 9:12
Foto

H40a57n77a 60V93l41k18o64v62á 9525204212464

Maturita je zkouška s určitým kreditem a dokládá jistou míru obecné vzdělanosti.

Vaše příspěvky jsou demagogické. Úroveň znalostí studenta FF se od úrovně studenta stavební fakulty liší na vysokoškolské, nikoli středoškolské úrovni.;-)

A technické lyceum - již jsem zde psala (nějak to zmizelo), že sama mám maturitu z roku 1990 na strojní průmyslovce (dnes technické lyceum) a znalosti z ČJ mám bohatší než dnešní gymnazisté.

Státní zkoušku z angličtiny také skládáte pod nějakými kritérii, nechápu proč by se toto nemělo týkat rodného jazyka.

0/0
24.11.2016 13:49
Foto

V20e72r21o77n71i59k91a 15V86a79l84í89k88o16v22á 5223247585293

Děkuji, snad takových sečtělých rodičů bude více.:-)

0/0
24.11.2016 14:32
Foto

V12e43r86o66n85i70k67a 69V17a27l54í91k80o73v81á 5823277355703

Příspěvek byl samozřejmě určen paní Blahové. Současně prosím diskutující pod svými články, aby se neobviňovali z demagogie, ale argumentovali a pokoušeli se porozumět argumentům druhé strany. Používám své blogy často jako učební materiál-včetně diskusí:-) Pěkný den.

0/0
24.11.2016 14:59
Foto

H64a73n90a 28V54l67k87o54v80á 9295934162434

Jistě, chápu...proto jste asi smazala svůj včerejší příspěvek a s ním celé vlákno....Tak nějak tuším, že tohle je mezi námi a smažete to též...

To o co mi šlo je, že paní Blahová (jak jsem si všimla i v jiných diskusích) se tak trošku pohybuje v teorii ( i co se týká jejího příspěvku o vzdělávání v 70. letech minulého století) zatímco já v praxi. A zřejmě jsem i náročnější na míru vzdělání svých dětí. Co se týká obsahu - ne "papíru".

0/0
24.11.2016 15:08
Foto

V49e76r34o78n34i11k52a 18V63a41l46í22k16o16v13á 5163717805503

Právě pro náročné rodiče jsem psala tento článek. Všimněte si, kolik nositelů Nobelovy ceny v seznamu Cermatu chybí - a studenti na lyceích se o nich tak třeba ve škole nic nedozvědí ;-D. Pěkný den.

0/0
24.11.2016 15:15
Foto

H56a50n67a 11V57l74k97o22v14á 9515734622734

Zřejmě proto, že ve starověku nebo třeba v národním obrození se Nobelova cena neudělovala...;-) Víte, já Cermat nestuduji detailně každé čtvrtletí a pokud se kritéria mění i během školního roku (jak říkáte), není to dobře. Nicméně maturitu považuji za určitý druh státní zkoušky a v tom případě by měla být kritéria daná státem nikoli ústavem.

Technická lycea mohou mít maturitu z obecně vzdělávacích předmětů v jedné části a z odborných předmětů v druhé části tak, jak jsme to měli my.

A když už jsme u toho (v tom příspěvku, který zmizel) jsem psala i o tom, že mí spolužáci z tehdejší SPŠS jsou v současnosti na vedoucích místech v nadnárodních firmách - a vyjadřují pochybnost i na vzděláním v odborných předmětech. To, co my jsme uměli k maturitě neumí dnešní bakaláři....inženýři občas ano.

+1/0
24.11.2016 15:24
Foto

V76e77r67o11n48i79k39a 18V70a38l27í60k83o22v51á 5613267735403

Každá generace se domnívá, že ta po ní už není tak zdatná ... to známe už ze starověku.

Maturita z ČJL tak lehká není - loni ruplo zase o 1, 6 % dětí více. Každý rok se to tak procento, procento a půl navýší (asi 1 600 studentů) - letos to může být třeba díky Satanově slávě mezi námi nebo Rudým zpěvům (S. K. Neumann;-))

+1/0
24.11.2016 15:37
Foto

H71a52n48a 42V91l11k35o66v29á 9595784542894

Víte, o Rudých zpěvech se přít nebudu (i když jistou informační hodnotu to asi má;-)), zato o diagramu Fe - Fe3C, který by technolog měl znát vím (z vyprávění) své. Já se živím (též ve smazaném příspěvku) provozováním sportovní školy, nicméně své středoškolské vzdělání si pamatuji. A s názorem, že maturita devalvovala nejsem osamocená.

+1/0
24.11.2016 15:46
Foto

V63e68r54o15n66i32k76a 62V19a22l39í88k82o87v15á 5233817475733

Tak ještě jednou: Loni ruplo z DT ČJL asi 8,4 % maturantů. Letos se to možná vyšplhá na 10%. Centrálně opravená písemná práce hodí tak 5-9%. On tam bude průnik, ale na takových 12 % se dostaneme. A to je jen jedna zkouška. Ročně neodmaturuje tak pětina maturantů - letos tipuji 25 -27%. Devalvovaná maturita?

0/0
25.11.2016 11:25
Foto

H78a30n24a 41V84l76k42o44v29á 9305594622794

To je tak trošku vy o koze já o voze...Já mluvím o obsahu té zkoušky, vy o těch, kteří ten obsah nezvládli.

0/0
25.11.2016 13:04
Foto

V73e57r16o78n54i29k83a 62V63a27l42í62k64o53v85á 5863527285543

Mám z vašich příspěvků obdobný pocit. Pěkný den.

+1/0
25.11.2016 14:42
Foto

H79a58n39a 58V78l91k22o70v47á 9115264102384

Tak nějak selským rozumem chápu (nejsem středoškolský učitel), že pokud nebudou maturity státní, bude si je každá škola dělat po svém, lesy na papír se budou kácet nadále, jen dodavatelské firmy nebudou závislé na rozhodnutí státního úředníka nýbrž ředitele té které školy..... A taktéž náročnost a z toho vycházející úroveň té zkoušky bude naprosto v dikci té které školy. Pro svou mladší dceru (starší již maturitu má) bych chtěla maturitu s nějakým kreditem. Ne tu, co si můžu téměř bez námahy opatřit na nějaké škole, která si vytvoří svá vlastní (a protože placená od kusu) nízká kritéria. Tímto způsobem se již úroveň maturit snížila od roku 1990 na úroveň tehdejších učňovských zkoušek. Zato teď máme spoustu bakalářů, kteří nemají znalosti ani jako maturanti z roku 1990.

+1/0
23.11.2016 16:04

Smazaný příspěvek

Příspěvek byl odstraněn autorem blogu. Opakované vložení může být smazáno redakcí.

Foto

J47i80ř82í 14T43u85r38n29e83r 8558461665593

Přečetl jsem si článek i zajímavou diskusi a nerad bych se pokoušel nějak vám i vašim "kolegům" odborně sekundovat (jsem pedagog amatér:-); právě se chystám na středoškolská studia se čtvrtým děťátkem), ale nad aspekty středoškolské literatury jsem se zamýšlel z pochopitelných důvodů mnohokrát. Kdybych měl dělat nějaké výběry autorů a děl pro dnešní gymnazisty, byl bych bezradný. V literatuře starověku a středověku bych asi našel nějakou shodu, ale co dál? Koho ano, koho ne a podle jakých kritérii? Jsem poznamenaný dobou, ve které jsem sám studoval a jistě bych měl obavu, abych podvědomě nepreferoval ty tehdy nežádoucí autory. Chápu z tohoto principu, že někdo nechce z Nezvala a SKN udělat naopak zakázané autory a módní čtené autory upřednostnit před klasiky. Je to asi fakt těžké. Se svými dcerami jsem to měl a mám naopak snadné, jsou náruživé čtenářky a schroustaly, byť někdy s komentáři, skoro vše, co jsem jim předhodil, ale jak udělat výběr pro ty děti, které prakticky nečtou?

Myslím, že nelze udělat výběr ke všeobecné spokojenosti, protože nelze udělat výběr ani ke spokojenosti vlastní. Ale lze se o to pokoušet tím, že se o tom bude neustále diskutovat.:-)

+2/−1
22.11.2016 22:26
Foto

V86e97r88o88n25i73k50a 11V33a31l94í65k93o18v17á 5273677625353

Možná nedělat výběry... ale máte pravdu, je to těžké.

+1/0
22.11.2016 22:28

A79l61e79x 60G20r10e57g33o44r 9974432902799

Také jsem schroustal vše, co jen bylo k mání. Jenže dnešní děti nečtou a je problém najít alespoň něco, co by je natolik zaujalo aby to přečetly celé.

Navíc zjišťuji, že i mé desetileté dítko není schopno číst věci, které by odpovídaly jeho věku , protože ho nijak neoslovují. není v nich totiž žádný příměr k dnešní přetechnizované a digitalizované době. A je škoda, že se tím zabíjí i jejich dětská fantazie a obrazotvornost.

0/0
23.11.2016 9:43
Foto

V70e80r13o32n54i72k60a 25V75a17l52í24k88o95v35á 5683707665583

Já jsem své děti rozečítala neustálou konfrontací s literárními postavami. ;-D

0/0
23.11.2016 11:36
Foto

M75a83r86t97i76n 97F40a65l80t74ý16n 9191526594248

Ano a ještě jste pominula Bhagavadhítu, Chajamovy Rubajaty a Tribúnovou sútru šestého patriarchy, aby teda ten výčet literatury byl aspoň trochu světový a vybalancovaný i z ekumenického hlediska.;-)

+1/0
22.11.2016 21:20
Foto

V62e70r62o44n65i52k85a 28V37a46l90í64k83o41v86á 5653857325583

Hm. A Korán.

0/0
22.11.2016 21:25
Foto

M14a80r92t82i71n 66F73a96l54t15ý33n 9561376614288

Jistě... a bible, co? Já měl na mysli umělecká díla. Nikoli náboženské doktriny.

Bavíte se přeci o literatuře.

Moc vám ta argumentace nejde.

+1/0
22.11.2016 21:29
Foto

V42e90r12o28n80i40k47a 47V95a43l92í66k53o98v94á 5513577145713

Bible ta, zaplaťpánbůh, je.

0/0
22.11.2016 21:33

A66l41e90x 13G88r46e21g46o61r 9714982832729

Ale ano, měli by mít vědomosti i o Koránu, pokud je v povinné četbě Starý a nový zákon..Potom by si měli srovnat Starý zákon, Nový zákon a Korán a vyvodit si z toho svůj osobní závěr.

Zrovna Bible si myslím do povinné četby vůbec nepatří a stejně tak ostatní náboženská díla.

+2/0
23.11.2016 9:52
Foto

V31e91r38o68n84i55k84a 20V18a46l10í26k28o67v78á 5543957115613

V Bibli je mnoho nádherných literárních útvarů. I řecké báje byly vlastně náboženské texty ;-)

0/0
23.11.2016 11:38
Foto

H89a95n70a 24V53l54k90o81v28á 9685474622334

Pokud má maturita mít nějaký status, nechápu proč by studenti průmyslovek a učňovských škol neměli mít stejné znalosti jako žáci gymnázií. Sama jsem maturovala na strojní průmyslovce, učila mne ovšem paní profesorka, která z politických důvodů byla odejita z filozofické fakulty. Dávala důraz na národní obrození a po 25 letech mi svěřila, že pokud jsem u ní měla jedničku, musela jsem skutečně něco umět. Nechápu proč by to dnešní maturanti umět neměli. Maturita je už tak dost devalvovaná.

+3/0
22.11.2016 20:45
Foto

V22e11r37o83n24i49k66a 46V95a34l65í25k71o44v19á 5903247445103

Nic proti obrození (v dějepise), ale když nepočítám Tomana a lesní pannu, první čtenářský zážitek mi tu přichází s Erbenem. Maturita z ČJL není devalvovaná - má špatný systém. A to se nám časem vymstí.

0/0
22.11.2016 21:24
Foto

H81a12n23a 57V77l47k47o86v65á 9865464572844

Víte, četli jsme i Rimbauda, taky Remarqua, Dostojevského i Betty Mac Donaldovou.

Myslím, že národní obrození bylo pro paní profesorku něčím osobním. Možná v souvislosti s dobou. Taky byla hluboce věřící a zmínila (v té době!) Sienkiewiczovo Quo vadis... a já si ho přečetla.

Tolkien přišel až po revoluci a Havla a Jirouse nás v rámci tehdejších osnov skutečně učit nemohla. Nicméně jsem jí dodnes vděčná.

Moje dcera maturovala letos a myslím, že zná skutečně jen Pána prstenů.

0/0
22.11.2016 21:47
Foto

V34e98r87o43n53i39k86a 58V14a37l33í80k97o78v43á 5623757465283

Protože je to špatný systém. Každý rok tři inovace. A češtináři jsou z něj jurodiví. Já proti informaci o obrození nic nemám. Ale moderní literatura je důležitá.

0/0
22.11.2016 21:54

J85o45s49e74f 43N62o89ž96i57č61k30a 5885201989666

Paní kolegyně, jak jistě víte, nejsem češtinář a mohu se samozřejmě mýlit, ale mně tento Váš dnešní blog přijde tak trochu jako mnoho povyku pro nic. Když si totiž člověk na internetu najde zadání některého z dřívějších didaktických testů (např. ten letošní je možno nalézt zde: http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-1404038149.html), tak zjistí, že převážná většina otázek je v ČJL zaměřena na porozumění psanému textu, případně pak hledání pravopisných či syntaktických chyb v textu. Na znalost konkrétních autorů a jejich děl jsou v testu obvykle 2-3 otázky z celkového počtu přibližně 30. Takže ta realita není tak zlá, jak to čtenářům ve svém blogu líčíte. :-)

P. S. Cermat tímto nehájím (za řadu jiných věcí určitě kritiku zaslouží) a ani nemám s touto organizací vůbec nic společného (tak jak jsem byl kdysi některými podezírán ;-)).

0/0
22.11.2016 18:52
Foto

V36e38r90o79n13i65k39a 72V57a30l24í77k43o83v70á 5493477105103

Pane kolego, chtěl jste, abych vysvětlila, proč je seznam špatný. To jsem udělala. Platí pouze rok. Ale uvědomte si, že podobných dokumentů vyplodí tým pro ČJL několik do roka. V kontextu změn, kterými maturita z ČJL prošla od roku 2012, je to dosti zásadní dokument - už proto, že ovlivní i skladbu celoškolních četeb. Další problémy jsem naznačila ve zmíněném blogu, podrobnosti najdete v ostatních článcích. Chápu, že nejste češtinář. Ale moje osmnáctiletá dcera, septimánka, přišla nedávno ze školy a křičela: "Tak příběh prý není u knih důležitý - máme hledat jazykové prostředky." Moji loňští sextáni, které už bohužel neučím, hlásí podobnou zkušenost. Navíc mají potíže s četbou, protože je tendence seznamy zužovat a přizpůsobovat průměru, který všichni četli. Učitelé si zvyknou na vše. Ale rodiče by měli být informováni.

0/0
22.11.2016 19:18
Foto

V18e19r89o45n96i45k95a 76V66a69l93í37k66o54v69á 5873637585203

PS: Didaktické testy znám všechny, troufám si tvrdit. Zlepšily se. Ale už jsem v nich také našla mnoho proletářské poezie a podobných radostí. A pokud vznikne takovýto seznam, ptám se PROČ!

0/0
22.11.2016 20:48
Foto

R16a55d38k24a 34K95i10e78l28b57e20r61g29e80r10o18v30á 6383927940134

Milý pane Nožičko... víte jaký je rozdíl mezi matematikou a literaturou? Zcela příkře odpovím. Zatímco literatura po celá léta trpí... jak se co hodí, tohle už teď ne, to vypíchneme a tohle už ne...navíc je to obor ... slovy mé známé geniální matematičky - mnohem náročnější v šíři dat a pochopení ponoru dovnitř a výkladu...matematika... ne že by nebyla náročná, ale aplikaci jednoho použijete a platí na modelech jiných,,, Má své věci dané, jedna a jedna jsou dvě... a nikdy nemůže podlehnout tlaku politiky a vůle ...takové to hodí se nehodí.

A tedy... zatímco s literaturou se cloumá, až se Cermatu podaří ji- už tak nebohou - umlátit ještě víc ... matematiku, která je mnohem jasnější, umlátilo ze sedmdesáti procent to, že se jednoduše slovy příkrými u nás prostě neumí učit. Potvrzuje to široké spektrum ředitelů škol a i odborníci. Otrávili ji dětem sami učitelé. Jak je možné, že děti řeknou, čeština mi nebaví... ale mnohem častěji řeknou - matematika!!!! nesnášim, bojim. A každé druhé dítě leze někde nešťastné po doučování.

Až se matematici naučí nepokládat velmi často děti za hloupé, až bude poměrně velké části matykářů stát za to být obecně a povšechně vzdělanějšími, matematiku propojovat se životem, nedokazovat si na dětech...a naučí mít děti matematiku rády... můžeme z ní zpátky maturovat... to k vašemu dnešnímu blogu, který vám nechci kazit... taky povykujete pro nic.

A to, co jste popsal paní Veronice jako znalec a hvězda nad věcí v těch procentech, ukazuje jen na to, že tu cerma ́táckou zhůvěřilost nechápete právě vůbec... systém pro systém... nic víc... Na takových, jako jste Vy, bylo bohužel dáno vyrůst Cermatu.

Všem dobrým matykářům, co to umějí s dětmi, se omlouvám.

+2/−2
22.11.2016 21:25
Foto

V46e94r45o44n90i75k54a 89V79a35l60í43k90o70v85á 5823237895663

Mnoho češtinářů se učilo literaturu za pochodu (protože za totáče jsme měli takovéhle seznamy - bez několika jmen). A naši studenti četli. Teď jsme svázáni seznamy, strukturami, funkčními styly... a já už nesmím učit ve vyšších ročnících moderní literaturu. :-( ;-( Jako za totáče.

+2/0
22.11.2016 21:32

J78o87s84e24f 46N88o92ž29i45č25k76a 5915591219246

Jistě paní Kielbergerová, matikáři jsou neschopní, neumí učit a žáky permanentně považují za hloupé, kdežto češtináři jsou úžasní a jenom zlý Cermat je omezuje v jejich genialitě, ;-)

Že jsem tak smělý, mohl bych se Vás zeptat, kde jste potkala to široké spektrum ředitelů a odborníků, kteří tvrdí, že se u nás matematika neumí učit? Já jsem se tedy s takovými řediteli dosud nesetkal a ty názory, které zde prezentujete, jsem četl nanejvýš v novinách od mediálních "odborníků" typu pánů Botlíka, Kartouse či Feřtka (z nichž někteří nikdy v životě neučili, ale média je označují za vzdělávací odborníky a někteří čtenáři jim to asi "žerou":-P).

Jenom aby nedošlo k omylu - já matematiku neučím, takže pokud Váš příspěvek snad měl být jakousi dodatečnou mstou za některé dřívější diskuse pod mými blogy, tak jste střílela vedla. ;-)

+3/−1
22.11.2016 23:12
Foto

R69a20d47k48a 78K16i30e52l67b24e28r90g43e96r86o28v62á 6593147190884

velmi stručně jen tolik - možná málo čtete tisk, komentáře, možná se vás nedotkly odborné diskuze před dvěma lety, kdy se naráželo na nový systém výuky podle profesora Hejného. V těch diskuzích zazněly právě tyhle věci, že matematika je strašák, učí se často ne zcela dobře a jen málokdo z učitelů by chtěl překopat systém, najet na jiné metody. Tam, kde se ale od základu najelo, se děti matematiky mávnutím kouzelného prutu přestaly bát. Občas ředitelé škol vskutku vyjeví, co se pocituje jako neoddiskutovatelný problém a o čem se i na konferencích baví. Netvrdím, že za vše může Cermat, ale chytřejší za ním vidí především podivný výhodný byznys na entou s neomezenou mocí...

a to je vše. jen :

co se týká některých břitkých slovních ,,sekyr,, pana Fořtka , často bych je i podepsala.

+1/0
23.11.2016 8:41

J98o16s52e25f 54N60o77ž96i29č23k45a 5725801339476

I v tomhle se mýlíte - já čtu diskuse a komentáře ke školství v tisku hodně (především v MF DNES a LN, občas i na EDUin) - problém je však dle mého názoru v tom, že zde v míře vrchovaté dostávají prostor ti "odborníci", které jsem jmenoval výše, zatímco jejich oponenti a lidé z praxe jen minimálně.

Ještě k té mediálně propagované metodě profesora Hejného: netvrdím, že je špatná, ale on sám pan Hejný řekl, že ta jeho metoda se určitě nehodí pro veškeré učivo, pro všechny typy škol, atd. To, zda žáci, kteří se ji učí, opravdu dosahují lepších výsledků, zatím spolehlivě prokázáno nebylo a navíc mnozí matematikáři říkají, že řadu věcí, které profesor Hejný propaguje, oni už dávno používají sami od sebe.

0/0
23.11.2016 9:15
Foto

R13a16d68k23a 20K73i66e32l13b91e15r10g82e64r71o82v70á 6213187270944

já říkám, že je to vše... a hlavně že zrušením Cermatu, s nímž odborníci nechtějí mít nic společného , by se zhroutilo mnoho pracovních a výdělečných míst.

+2/0
23.11.2016 12:13
Foto

V92e86r11o18n10i39k31a 50V47a67l94í92k79o58v49á 5483407515653

Ale učitelům by se výrazně ulevilo...

+2/0
23.11.2016 12:32

J95o24s47e24f 71N94o15ž24i57č11k37a 5555841399596

Ohledně Cermatu - to je sice pravda, ale je otázkou, zda nevyjde daňového pokladníka ještě dráž, když bude resort školství místo od Cermatu nakupovat testy od Scia nebo od jiné soukromé společnosti. :-/

+1/0
23.11.2016 14:37
Foto

R12a97d67k83a 88K32i29e64l17b97e34r51g42e25r40o40v15á 6253937780794

nebudu tu donekonečna rozebírat nemravný nárůst školení na etapy, financování z rozpočtu škol a výdělečnou činnost pro lektory, kteří jsou začasto ti, co už nechtějí učit... říkám často, ne vždy. Budu jen apelovat na zdravý rozum... jestliže se vydá nařízení, systém, daný model a jeho schválení je dokončeno, dostane se do náhle vyloupnutých mnoha publikací...Vzápětí vyjde mnoho publikací ve stylu : jak odmaturovat... čili selsky Jak na nás...Do toho se zapojí firmy, co na maturitě konkrétně v maturitní dobu žijí z hlediska tiskovin, logistiky ... a jako správný hospodář lze vidět šílenost testových sešitů s mnoha listy... pro každého... Ty tuny papíru, ty náklady, ty lesy pryč.. vše se záhy ničí.....snad tu dávám i prostor panu Nožičkovi, aby to jako obhájce matematiky viděl. Státní maturita žádnou vzdělanost národa nezvedá. Udržuje při životě mnoho firem, je pro stát neuvěřitelně nehospodárná a nákladná... A nemluvím o tom, že je utajeno široké veřejnosti vidět a znát tváře a profily těch, co testy připravují. Cermat chce, Cermat vydal, Cermat se omlouvá, Cermat ...Strana ...

+2/0
23.11.2016 14:59

J31o91s94e92f 52N37o93ž93i61č37k45a 5905811899646

Myslím, že v této "plodné" debatě s Vámi opravdu smysl pokračovat nemá, navíc mi za chvilku začíná rodičák, tak hezký zbytek dne a mějte se fajn. :-)

0/0
23.11.2016 15:56

O59t17o 32G10ü87r25t22l72e38r 6786747836

Jste sice moc hezká, ale svobodné a demokratické školství, prosím, raději nezmiňujte. Potřebujeme školství kvalitní! Občas si přečtu nějakou diplomovou, nebo bakalářskou práci, občas esej, trochu častěji narazím na "novinářský" výplod. Co je všem autorům vlastní? Neznalost elementární gramatiky. Vaši žáci třeba jednou diplomky napíší bez hrubek, ale většina těch, co vylezli z popřevratového školství trpí naprostým nedostatkem znalostí české gramatiky (já vím, u přijímacího pohovoru v zahraniční firmě to nepotřebují), totální neznalostí historických faktů i absencí všeobecného rozhledu. Překypují zato sebevědomím. Ještě jsem ale nenarazil na jedinou diplomovou, ročníkovou, či bakalářskou práci, kde by nebyly závažné gramatické a stylistické chyby. U inženýrů bych to zkousl, ale u humanitních oborů mne to šokuje. To samé v psaných médiích. Všichni spoléhají na automatické opravy textu, budiž. Ale už na prvním stupni ZDŠ nás učili, že si po sobě máme napsané přečíst a případné chyby opravit. O tom dnešní pisálci asi neslyšeli. Jinak by nebyly články plné překlepů, hrubek, vynechaných, nebo naopak opakovaných slov. Ve světle toho je diskutabilní "seznam" jen taková legrácka. Chápu, že se Vám líbí někdo jiný, než CERMATU, ale tak to holt chodí. Mně taky chybí třeba Majerová, Pujmanová, Řezáč - vysoce cenění za první republiky. A naopak bych se obešel bez některých disidentských a emigrantských "hvězd". Chápu ale, že doba si to prostě žádá a nyní jsou zase na indexu jiní autoři, než před třiceti lety. Jen ta zmínka o Magorovi mne trochu nadzvedla. Měl by tam být třeba Mikulášek - a plným právem, ale Jirous? To jste si po sobě asi text nepřečetla, co? ;-)

P.S. Omluvte případné gramatické a stylistické nedokonalosti - to víte, studoval jsem za totality, maturoval z ruštiny a matematiky (tenkrát to nikomu nebylo divné) a s vysokou školou jsem se v polovině studia rozžehnal.

+1/−1
22.11.2016 18:42
Foto

V52e85r42o75n14i18k66a 16V15a25l56í94k37o67v37á 5713177525603

Jirous je skvělý básník. Potvrzeno i kritiky. Howgh.

+1/0
22.11.2016 21:01
Foto

M77a65r33t18i15n 37F78a66l17t92ý23n 9301196104518

Kterými kritiky? Indiánskými? Undergroundem? 8-o

A budou naši prvňácči recitovat: "My jsme hráli na cymbáli, všechny myši tancovaly?"

Proč tam tedy není třeba Václav Hrabě?

;-)

+1/0
22.11.2016 21:27
Foto

V61e28r56o28n77i83k75a 73V17a64l78í63k71o25v18á 5693217595223

Klikněte si na jeho jméno - ceny j. Seiferta a T. Stopparda. Proč všem vadí právě Jirous? S komunisty se pral statečněji než mnozí disidenti a verše psal nádherné...

+1/0
22.11.2016 21:42

J51o74s46e57f 63N19o96ž25i53č85k95a 5255151439196

Paní Valíková, já myslím, že celý problém je v tom, že ohledně toho, kteří autoři by do toho seznamu měli patřit a kteří ne, by se neshodli ani dva češtináři ze dvou různých škol, dost možná ani dva češtináři z jedné školy...

Jsou samozřejmě jména, která jsou nezpochybnitelná - asi nikdo nebude polemizovat o Shakespearovi, Hemingwayovi, Čapkovi, atd. Ale když třeba píšete, že Vám v literatuře 20. století chybí Tolkien, tak se ptám: shodnou se všichni na tom, že je Tolkien významnější autor než třeba Umberto Eco? 8-o

+3/0
22.11.2016 23:28
Foto

V20e19r93o33n75i85k70a 11V53a53l42í22k70o95v94á 5423107785433

Trefil jste hřebík. Neshodnou se ani dva češtináři... a při tvorbě celoškolních seznamů se jich musí shodnout třeba pět.

Chybný je systém, který takové seznamy potřebuje a plodí...

+3/0
22.11.2016 23:43

J62i92ř96í 18Z58á12ř34e96c79k58ý 5124318684525

Vtipný příspěvek, jen co je pravda.

0/0
23.11.2016 1:14

A62l31e83x 92G35r88e21g96o31r 9134452912239

I Havel byl skvělý divadelní autor. také to potvrdili kritici a také má mnoho cen. Za dalších 50 let ale po něm neštěkne ani pes.

Tedy ano Jirous je pro někoho skvělý básník a pro jiného ne. Tak už to na světě chodí.

A právě proto aby byla zachována jakási úroveň je třeba vytvářet seznamy povinné četby právě proto aby byli žáci v srovnávací rovině připraveni stejně.

0/0
23.11.2016 10:03



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.