Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e98t89r 25S92k58á66c70e11l 6734129209

Po roce 1990 jsem se domníval, že se naše školství, tedy výuka ve školách orientuje na odkazy našich velikánů. Především na J.A.Komenského. Měl skvělé závěry:

"Kdonedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u nějneprobudíš vřelý zájem o učení"

0/0
12.12.2016 19:22

J13o81s86e86f 64Š92o54l68t45e94s 8464588500283

Na tu otázku tam byly špatné odpovědi. Mělo tam být: Připadají vám podobné tradice nesmyslné? Připadají vám účastníci tohoto příběhu duševně nemocní? Koho byste poslali do vězení?

0/0
11.12.2016 17:12

O28l97g38a 18P28a81v59l89í59k59o73v78á 6724468327562

Já nevím, mě pobuřuje ledacos, ale tato maturitní otázka vůbec ne. Student si při ní uvědomí, jak odporný je islám, který ubije v člověku touhu po životě

+2/0
10.12.2016 10:17

P13e19t48r 83S48k54á89c95e32l 6314269709

Při odpovědích nemá student moc času přemýšlet o hloubce myšlenky. Když se o zabíjení stále mluví jako "o chlebě", ubíjí se v mládeži cit. Rozum a vůli mají, ale v tomto světě plném techniky je absence citu. Slovy smrt, zabíjení, krev apod. určitě v nich neprobudíme touhu po lásce a porozumění.

+1/0
11.12.2016 15:39

M20i14c61h41a74l 73G40e67c42i92k 6545299607234

Celkom mi nie je jasne, ci kritizujete pritomnost nabozenstva vo vyuke, alebo naopak myslienku, ze by tam pritomne byt nemalo. Alebo ze by tam byt nemalo len ak sa jedna o nabozenstvo islamske, lebo u nas je "krestanska kultura".

Kazdopadne jedna vec je vyuka k nabozenstvu a ina vec je vyuka o nabozenstve.

Ta prva podla mna nema co na skolach hladat, a to ani volitelne, ci uz je to islam, krestanstvo, alebo pre mna za mna samanizmus. Videl som otazky na testoch z katechizmu na Slovensku: "popis, akym sposobom ta Jezis miluje". Dakujem, za moje dane toto deckam nikto do hlavy pchat nebude. Odhliadnuc od toho, ze ja by som na danu otazku asi napisal "oralne prostrednictvom svojich sluzobnikov" ;-D

Vyuka o nabozenstvach ako fenomene pozorovanom zvonka (religionistika) je naopak jasnou sucastou dejepisu alebo literatury.

A co sa tyka Khaleda Hosseiniho, tak clovek co si precita jeho diela o zverstvach radikalov v Afganistane, vratane tohto, rozhodne k islamu konvertovat nebude. Zaroven krasne opisuje ine stranky miestnej kultury, ktora si presla vselicim a nestoji odjakziva cela na islamskom fundamentalizme, ako si zvyknu ludia mysliet u nas. Dielo Vam srdecne odporucam, to docitate a budete to mat chut citat cele odznova...len nesmiete mat slaby zaludok. Ten pan si v mojich ociach zasluzi nobelovku za literaturu!

+4/0
9.12.2016 16:55
Foto

V31e36r23o84n29i17k45a 87V90a37l19í65k79o72v18á 5413857965653

Dobrý den, chystám se na to.

Nemám nic proti textu a jeho rozboru v hodinách. Domnívám se však, že tento druh otázek (interpretace textu spojená s emocemi) nepatří do maturitního testu. Pěkný večer.

0/0
9.12.2016 17:11

P87e79t55r 96S42k14á97c16e63l 6234199639

Za popis zvěrstev Nobelovu cenu míru? Více si tuto cenu zaslouží náš občan (ČR), který za 30 let výzkumu sestrojil přístroj na přeměnu kejdy v nezávadnou vodu. Přeměnou života-dárné vody to může začínat a pokračovat přeměnami v hlavách vzdělání-chtivých lidí. Potom můžeme jít světu příkladem a nastolit lepší společenský řád. Návodů máme několik, od J.A.Komenského až po současné moudré lidi, na jejichž seminářích praskají sály ve švech. V mládeži je naděje, že bude líp...

0/0
11.12.2016 15:47

M29i33c34h33a62l 82P46u11p19c35s31i22k 8343313184937

Souhlas s článkem. To by byl jiný povyk, kdyby byla ukázka třeba z nějakého nacistického dílka, optikou nacistické ideologie.

0/−2
9.12.2016 10:18
Foto

H67o59n11z17a 57P63r71o42v75a39z79n80í30k 8118801747817

Jedná se literární dílo, které prostě je v nějakém prostředí. To přece není žádná propagace. Stejně jako Bídníci nejsou propagací Francie devatenáctého století.

+3/−5
8.12.2016 22:11

J72a89r42o54m49í55r 57K48r94á56l 4620579434719

Podle otázky z literatury soudíte, že škola není sekulární ? 8-o

+2/−4
8.12.2016 19:56
Foto

V20e94r14o48n14i22k12a 15V64a60l91í56k32o12v65á 5793177535563

Nesoudím. Ptám se. Pěkný večer.

+1/0
8.12.2016 20:20

J40a60r41o74m49í27r 13K52r67á61l 4170199844429

OK. Jenomže tato otázka by byla na místě, pokud by se povinně vyučovalo náboženství. To, že se o něm učí v rámci výuky dějepisu, nebo literatury nepokládám za nic špatného. Spíše naopak - student získá přehled.

+3/0
9.12.2016 7:53

M66i69l84e26n62a 76K61l78o67u34č81k62o91v32á 1554823251480

Zajimalo by mě, kdo z vás nebo z vašich dětí se u maturity setkali s podobnou otázkou tak cca před 10,20,30,40 lety? Já ne, moje děti také ne, tak proč se podobné otázky vyskytuji až v poslední době? Kdo se chce komu zalíbit? nebo proč jsou někteří učitelé tak uvedomeli, že nacvicuji v hodinách modleni na kobercich?

+12/−3
8.12.2016 19:36

M19i11l12e21n78a 30K64l30o10u69č43k52o57v50á 1174243641420

Pan Policky minusuje, aniž by sdělil, s čím nesouhlasí?

+2/−2
8.12.2016 19:43

P79a62v54e75l 94H60o92r16á91k 8861353805952

V roce 83 jsme měli zase jiné otázky, prostě každý režim chce své. Škola je politikum od Marie Terezie.

+1/−1
8.12.2016 20:16

P84e46t67r 98S82k39á55c89e64l 6614419769

A proto je potřeba se o politiku zajímat, pomáhat na dobrém díle. Až z nás politici udělají otroky a poslušné stádo, bude pozdě.

0/0
11.12.2016 15:50

F90r44a24n75t40i55š76e66k 22N12o61v92á43č15e51k 1274713370761

To není o zalíbení, ale o získání všeobecného přehledu. Ať už někdo chce nebo nechce, děti se s viditelnými projevy náboženství setkávají stále častěji. A když ne u nás, tak třeba v jiných zemích (i v takových, kam se před 30, 40 lety nedostaly), na výletech nebo o dovolených. Samozřejmě že také hledají odpovědi na to, co vidí.

+4/0
9.12.2016 8:06

Z94u29z72a58n16a 89B51a33l84o19g51h24o11v22a 3989134257779

Myslím, že je trochu omezené dělit literaturu způsobem jak to děláte vy autorko. Doufám, že snad neučíte. Osobně si myslím, že maturitné otázky by měli obsahovat úryvky textů z knih, které tvoří doporučenou četbu, protože jinak může text vytržený z kontextu působit právě takto, jak to popisujete i když se otázka netýkala specificky náboženské normy, ale pouze pochopení psaného slova. Je text z knížky, která je doporučenou četbou? Já o tomhle již nemám přehled. Pokud ano, tak se bavíme o ničem a vy paní autorko zneužíváte svou pozici k vyvolávání vášní mezi méně informovanými.

+2/−4
8.12.2016 19:08

V40i60l41é57m 23B82a81r83á73k 4656777869376

Kdyby to bylo z doporučené četby, tak to by bylo skandální.

+8/−2
8.12.2016 19:09

P27a37v83e46l 56V28ě85t17r85o88v31e91c 6576698862601

Maturitné?

0/−2
9.12.2016 7:32

F80r43a12n36t48i41š75e45k 46N15o88v75á32č25e84k 1554963800341

Opravdu náboženství do škol nepatří?

Ne, nepatří. Myšleno ve smyslu povinné či nepovinné náboženské výuky. Tu mohou věřící pro své děti provozovat mimoškolně ve svých církevních prostorech.

Jak potom máme vysvětlovat velká literární díla evropské kultury?

Právě jako součást historie a kultury. Typicky Vánoce - slaví je všichni (s vyjímkou např. Jehovistů), křesťané je berou jako náboženské svátky, jako vzpomínku na narození spasitele. Ateisté jako svátek klidu a rodinné pohody spojené s obdarováním nejbližších.

Nevidím nic špatného na tom, když učitel v hodině vysvětlí co znamenají Velikonoce pro křesťany, ramadán pro muslimy či šabat pro židy. Ale výuka upravené historie, podle toho o jaké náboženství jde a jak se to kterému náboženství hodí, ta nemá na státní škole co dělat.

+12/0
8.12.2016 19:07

V86i26l75é51m 84B38a70r53á71k 4196647649226

Proč by se mělo učit o ramadánu? Kultů na světě je bezpočet a právě tento zde nemá co dělat.

+5/−3
8.12.2016 19:13

J93a33r92o32m74í60r 87K85r60á47l 4980519384199

Protože se učí i o jiných náboženstvích.

+3/0
8.12.2016 19:58

V84i70l14é75m 93B75a45r10á43k 4156917279966

Tohle je ale multi-kulti pohled. když se učí o jednom, nemusí se učit o druhém. Proč by měla být nějaká vyváženost.

+3/−1
9.12.2016 10:03

H77a86n14a 36P81r49o75k81o98p31o62v79á 8469910483361

A proč se učí třeba o vyhynulých dinosaurech? K čemu to je? Vždyť s těmi se dokonce ani nemáte šanci potkat - na rozdíl od jiných náboženství nebo kultur - ať chcete nebo ne...

Škola je instituce vzdělávací, dítěti zprostředkovává informace o světě a učí ho s nimi nakládat, rozšiřuje mu obecný rozhled... i když, zdá se, leckdo si vystačí i se značně omezeným - ale to snad nemůže být cílem...?

+5/−1
8.12.2016 20:00

V77i75l10é55m 29B84a82r66á42k 4706877769936

Protože znalosti o dinosaurech jsou eticky neutrální na rozdíl od uvedeného textu, u kterého chybí (v rámci toho k čemu byl použit, tak i nemohlo být) jakékoliv etické hodnocení. To by bylo to učení.

+1/−1
9.12.2016 10:59

M88i87r39e57k 63P20i97n56k20a27s 7112611377856

Nejedná se o tuto knihu ? :

" A ten Khaled Hosseini, tak se jmenuje, Khaled Hosseini, strašně špatně se to vyslovuje, napsal druhou knížku, takový ženský příběh, která se jmenuje Tisíc planoucích sluncí a je to skutečně něco. Anglické Timesy napsaly, že to je kniha, která vzniká jednou za sto let a já myslím, že mají pravdu, proč bych neměl říct. "

To říká velký evropský konzervativec Alexander Tomský, který také knihu v češtině vydal. Takže ta kniha humanistické poselství obsahuje. Nepláčeme na špatném hrobě ?

+3/0
8.12.2016 18:51
Foto

V48e50r95o57n83i96k72a 64V38a90l70í76k92o14v46á 5933207605983

Ne. Věřím, že je to kniha skvělá a chci si ji přečíst. Jako čtu ráda Pamuka. Ale kombinace textu a otázek (ty jsou právě děsivé) působí na emoce. A v případě věřících i na náboženské cítění - jsou to velmi jemné nuance, ale mě to vyvedlo z míry v padesáti.. Takovéto interpretace uměleckého textu do maturitních testů, dle mého soudu, nepatří. Pěkný den.

+7/−3
8.12.2016 19:09

M86i19r42e32k 32P81i81n50k78a67s 7572971937906

V tom případě se shodujeme.

+1/0
8.12.2016 19:26

H97a43n26a 45P22r14o78k30o33p58o48v86á 8859260923201

No, víte, ale na textu typu Ema má mísu, my máme maso, ó my se máme toho zase moc o myšlenkových pochodech maturanta nezjistíte... :-)

+1/−2
8.12.2016 20:14
Foto

V25e16r49o61n49i75k15a 28V73a74l11í56k93o96v79á 5923757845933

Nejde jen o myšlenkové pochody. Když jsem to četla poprvé,spolu s otázkami, chtěla jsem v první chvíli otce poslat na Džalíla (protože u mě pracovaly emoce, spojené s vírou). Umělecký text působí na emoce, to je jeho specifikum.

+2/−1
8.12.2016 20:49

H69a30n58a 97P56r29o66k85o83p83o44v94á 8649560683511

V životě prostě jsou situace, kdy je potřeba myslet hlavou, emoce neemoce. Maturita je zrovna ten případ. Jinak počítám, že i v dějepisných otázkách byste našla dost prostoru - kdyby vám tedy nešlo o tu zkoušku...

+1/0
9.12.2016 9:51
Foto

V51e57r41o51n31i38k96a 71V46a12l32í36k35o78v54á 5203107315333

Proto se domníváme, že interpretace uměleckých děl do maturity nepatří, paní Prokopová. Jsou vždy sporné - a právě nejlepší studenti s nimi mají problém. Tady odpověď vyplývá - ale otázka útočí na emoce lidí, neb je i o etice. A to není v maturitním testu vhodné. Děkuji.

+1/−1
9.12.2016 10:15

H89a66n18a 92P41r82o89k31o44p38o79v45á 8989340553381

Jasně... Takže Ema má mísu... :-)

+1/0
9.12.2016 10:38
Foto

V44e44r43o72n41i32k86a 60V53a96l39í60k14o38v34á 5943437335783

Pokud neznáte jiné vhodné texty držte se slabikáře. Já myšlenkové pochody maturantů v testech zkoumat nepotřebuji - chci, aby uměli psát, aby porozuměli informacím v textu a aby rádi a hodně četli. Interpretovat mohou v hodinách. Pěkný den.

0/−1
9.12.2016 10:57

J83o42s64e98f 67N41o16ž62i42č66k65a 5325111789496

Dnes jednoznačně nesouhlas s Vaším blogem. V první řadě jsem přesvědčen, že Vámi ocitovanou otázku by měla bez problémů správně odpovědět většina maturantů bez ohledu na to, zda jsou ateisté nebo věřící a kolik toho o různých náboženstvích ví. Otázka je čistě o schopnosti chápat psaný text a vyvodit z něho logické důsledky, nikoliv o znalostech toho či onoho náboženství.

Jinak k blogu paní ministryně - před chvílí jsem si ho pozorně přečetl a je v něm např. uvedeno: "Pokračujeme ve směřování, které vychází do značné míry z masarykovských tradic, tedy v tradici sekulárního školství. Podle našeho názoru nepatří náboženství do školy vůbec – alespoň nikoliv v tom smyslu slova, že by mělo být součástí systému."

Zdroj: http://katerinavalachova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=572472

Což bych chápal tak, že by z jakéhokoliv náboženství rozhodně neměly vycházet školní osnovy či ŠVP, ale rozhodně to neznamená, že by se nemělo učit např. o historické úloze náboženství, jeho vlivu na literaturu či kulturu, atd.

+10/−2
8.12.2016 17:39

L20i75b65o58r 90P66o79p57o49v44s52k38ý 9269157148847

A Vy jí to věříte, pane Nožičko?

+1/0
8.12.2016 18:47
Foto

V12e75r55o70n94i79k44a 75V40a35l69í53k92o86v74á 5383807645283

Dobrý den, pane kolego. Souhlasit se mnou nemusíte. Poznámky:

1. V článku říkám, že odpověď z textu vyplývá. Nebyla to těžká úloha.

2. Náboženské vnímaní světa v textu naznačeno je. A spojení textu s otázkami Cermatu budí silné emoce - alespoň já to tak při prvním čtení cítila. Do testu bych úlohu nezařazovala.

3. Sekulární školství je bohulibá záležitost:-) - pokud se ovšem školství "bez náboženství" nestane rovněž bičem - na učitele, kteří křesťanské kořeny evropské kultury vnímají a kteří v jejich duchu umělecká díla vykládají.

+4/−1
8.12.2016 19:21

V58i38l84é42m 21B13a84r24á64k 4246137889576

Proč se učit o islámu, poslouchat i nepřímo jejich názory, proč něco vykládat, snažit se chápat, omlouvat, snažit se porozumět, pochopit, diskutovat s nimi nebo o nich? Jakákoliv diskuse o nic a s nimi je znakem slabosti a ustupování.

Na území Evropy žije člověk evropský (euroamerický). Ten je v současnosti vystaven invazi nepůvodních lidí z Afriky a Asie, ochotných osidlovat nová území, kteří jsou ve své chudobě více přizpůsobiví a odolnější, mají jinou řeč, vzdělání, náboženství, rodinné zvyky, pracovní a hygienické návyky, chování k ženám, a postoj k svobodě jednotlivce i slova, představy o fungování společnosti, pohled na dodržování smluv. V souvislosti s tímto textem považuji nadbytečné hodnotit jaký druh lidí je lepší či horší, ale určitě můžeme říci, že tyto druhy jsou jiné a hlavně každý patří prostě jinam. Kdyby se jakýkoliv přírodní druh ocitl ve stejném ohrožení, pod stejným tlakem jako dnešní člověk evropský (euroamerický), ekologové by křičeli a bili na poplach.

Zdroj: http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=499112

+7/−6
8.12.2016 16:53

H38a81n63a 55P55r18o53k40o41p89o27v65á 8969360633611

A jak se chcete chránit před něčím, před čím si dáte klapky na oči a špunty do uší? To může vymyslet jenom pštrosí mozeček - hlavu do písku a vystrčit pozadí...! :-/

+4/−1
8.12.2016 17:37

V68i24l57é61m 86B54a55r27á43k 4436677209646

Určitě to takhle není myšleno. Důrazná ochrana Schengenského prostoru, to není strkání hlavy do písku.

Salonní meditování nad islámem vede k rozkladu hodnot, jejich zpochybnění. Kromě toho vymítání křesťansko-židovských kořenů ze škol a obecně ze společnosti je nebezpečné. Na uvolněné místo vstupuje hned islám. Takže tyto symboly ano, ale jakékoliv znaky islámu - zákaz.

V souvislosti s nebezpečím plynoucím z militantního islámu je absurdní a nepochopitelné nepřátelství Čechů vůči církvi i nenávistné výlevy spojené s vracením jejího majetku. Vždyť si tím sami pod sebou podřezáváme větev.

http://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=523651

+4/−2
8.12.2016 17:57

J78a60n 37Z45á21t24u20r32e28c81k72ý 9203873277472

Druh člověka lze posuzovat podle získaných a volených vlastností, jako třeba v co věří, jaké má pracovní návyky či představy o politice?

Pak musím konstatovat, že na této planetě žije přes sedm miliard druhů lidí.

+3/−1
8.12.2016 17:49

V66i75l24é76m 30B61a94r98á54k 4366707829356

Nevím proč to relativizujete. Nebo nechcete pochopit psaný text?

+1/−2
8.12.2016 17:59

J45a22n 21Z49á42t75u61r38e89c29k84ý 9213523397502

Naopak - myslím, že jsem ho pochopil velmi dobře a odvodil z něj správný závěr, nebo snad ne?;-)

+3/−1
8.12.2016 18:07

V41i83l50é98m 37B18a60r66á29k 4896887129826

Protože ta odlišnost .....jsou ve své chudobě více přizpůsobiví a odolnější, mají jinou řeč, vzdělání, náboženství, rodinné zvyky, pracovní a hygienické návyky, chování k ženám, a postoj k svobodě jednotlivce i slova, představy o fungování společnosti, pohled na dodržování smluv...je popsána. 2,3,4...lidé se většinou přizpůsobí, ale je určitá kritická mez, kdy začínají naopak měnit své okolí. .

Říkáte, že podle chemického složení možná i vnějších znaků jsem jako lidé vlastně všichni stejní. I invazivní druhy rostlin jsou chemicky stejné a přesto jsou ty, které sem nepatří, mají jiné vlastnosti, nevítány. Teď se zde šíří jelínek sika, který vytlačuje jelena evropského. Vaším pohledem by se dalo říci "a co je na tom špatného?".

+1/−1
8.12.2016 19:04

J61a81r18o50m41í84r 86K15r70á32l 4760229644199

Proč se učit o islámu ? Inu - protože existuje. Stejně, jako se učí i o jiných náboženstvích. Pokud o něm nebudete nic vědět, pak ho těžko můžete posuzovat.

+2/0
8.12.2016 20:01

M76a56r38t65i77n 32B54u66s70i85d71e54a 4273840

No, i sekulární školství se přece nemůže náboženství vyhnout ...jen nesmí sloužit některému z náboženství.

Uvedenou maturitní otázku vcelku oceňuji, neboť kombinuje logiku (schopnost pochopit psaný text) a znalost náboženských a kulturních odlišností a tradic.

Nejedná se přece o žádnou propagandu nebo představování vzorů hodných následování..

+10/0
8.12.2016 16:48

V54i91l59é53m 72B77a76r17á20k 4436787679516

Proč by je měl (ty muslimské) někdo chápat?

+1/−4
8.12.2016 17:58

H44a70n61a 72P86r72o98k82o20p89o34v21á 8789380933211

Mám dojem, že ta "schopnost pochopit psaný text" se zrovna vám obloukem vyhnula...

+5/−1
8.12.2016 18:10

V32i78l85é66m 11B60a77r71á33k 4486867419686

Kromě urážek, jaký máte pohled na věc? Když tak jděte na Novinky.

0/0
8.12.2016 19:06



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.