Děkujeme za pochopení.
P88e25t92r 16S62k65á72c21e72l
Po roce 1990 jsem se domníval, že se naše školství, tedy výuka ve školách orientuje na odkazy našich velikánů. Především na J.A.Komenského. Měl skvělé závěry:
"Kdonedbá být vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u nějneprobudíš vřelý zájem o učení"
J58o28s91e94f 38Š71o45l40t15e60s
Na tu otázku tam byly špatné odpovědi. Mělo tam být: Připadají vám podobné tradice nesmyslné? Připadají vám účastníci tohoto příběhu duševně nemocní? Koho byste poslali do vězení?
O39l55g20a 28P64a98v90l40í83k95o47v13á
Já nevím, mě pobuřuje ledacos, ale tato maturitní otázka vůbec ne. Student si při ní uvědomí, jak odporný je islám, který ubije v člověku touhu po životě
P42e89t79r 94S29k40á21c44e97l
Při odpovědích nemá student moc času přemýšlet o hloubce myšlenky. Když se o zabíjení stále mluví jako "o chlebě", ubíjí se v mládeži cit. Rozum a vůli mají, ale v tomto světě plném techniky je absence citu. Slovy smrt, zabíjení, krev apod. určitě v nich neprobudíme touhu po lásce a porozumění.
M23i25c78h13a15l 48G15e79c76i92k
Celkom mi nie je jasne, ci kritizujete pritomnost nabozenstva vo vyuke, alebo naopak myslienku, ze by tam pritomne byt nemalo. Alebo ze by tam byt nemalo len ak sa jedna o nabozenstvo islamske, lebo u nas je "krestanska kultura".
Kazdopadne jedna vec je vyuka k nabozenstvu a ina vec je vyuka o nabozenstve.
Ta prva podla mna nema co na skolach hladat, a to ani volitelne, ci uz je to islam, krestanstvo, alebo pre mna za mna samanizmus. Videl som otazky na testoch z katechizmu na Slovensku: "popis, akym sposobom ta Jezis miluje". Dakujem, za moje dane toto deckam nikto do hlavy pchat nebude. Odhliadnuc od toho, ze ja by som na danu otazku asi napisal "oralne prostrednictvom svojich sluzobnikov"
Vyuka o nabozenstvach ako fenomene pozorovanom zvonka (religionistika) je naopak jasnou sucastou dejepisu alebo literatury.
A co sa tyka Khaleda Hosseiniho, tak clovek co si precita jeho diela o zverstvach radikalov v Afganistane, vratane tohto, rozhodne k islamu konvertovat nebude. Zaroven krasne opisuje ine stranky miestnej kultury, ktora si presla vselicim a nestoji odjakziva cela na islamskom fundamentalizme, ako si zvyknu ludia mysliet u nas. Dielo Vam srdecne odporucam, to docitate a budete to mat chut citat cele odznova...len nesmiete mat slaby zaludok. Ten pan si v mojich ociach zasluzi nobelovku za literaturu!
V78e55r78o11n77i96k38a 16V70a34l87í25k34o54v85á 11Š24u42b52o15v28á
Dobrý den, chystám se na to.
Nemám nic proti textu a jeho rozboru v hodinách. Domnívám se však, že tento druh otázek (interpretace textu spojená s emocemi) nepatří do maturitního testu. Pěkný večer.
M70i62c25h39a41l 24P58u60p85c59s17i12k
Souhlas s článkem. To by byl jiný povyk, kdyby byla ukázka třeba z nějakého nacistického dílka, optikou nacistické ideologie.
H88o34n86z20a 78P27r31o12v14a72z72n35í10k
Jedná se literární dílo, které prostě je v nějakém prostředí. To přece není žádná propagace. Stejně jako Bídníci nejsou propagací Francie devatenáctého století.
J53a58r29o47m89í47r 34K87r39á18l
Podle otázky z literatury soudíte, že škola není sekulární ?
V91e63r71o46n81i78k55a 84V74a80l22í44k30o97v89á 45Š25u30b12o23v96á
Nesoudím. Ptám se. Pěkný večer.
M88i89l39e86n65a 39K22l94o22u81č24k59o25v93á
Zajimalo by mě, kdo z vás nebo z vašich dětí se u maturity setkali s podobnou otázkou tak cca před 10,20,30,40 lety? Já ne, moje děti také ne, tak proč se podobné otázky vyskytuji až v poslední době? Kdo se chce komu zalíbit? nebo proč jsou někteří učitelé tak uvedomeli, že nacvicuji v hodinách modleni na kobercich?
M56i16l79e48n32a 58K87l97o53u86č19k37o30v56á
Pan Policky minusuje, aniž by sdělil, s čím nesouhlasí?
Z53u31z14a84n25a 21B13a72l42o59g26h49o42v88a
Myslím, že je trochu omezené dělit literaturu způsobem jak to děláte vy autorko. Doufám, že snad neučíte. Osobně si myslím, že maturitné otázky by měli obsahovat úryvky textů z knih, které tvoří doporučenou četbu, protože jinak může text vytržený z kontextu působit právě takto, jak to popisujete i když se otázka netýkala specificky náboženské normy, ale pouze pochopení psaného slova. Je text z knížky, která je doporučenou četbou? Já o tomhle již nemám přehled. Pokud ano, tak se bavíme o ničem a vy paní autorko zneužíváte svou pozici k vyvolávání vášní mezi méně informovanými.
V62i97l97é83m 14B14a42r38á44k
Kdyby to bylo z doporučené četby, tak to by bylo skandální.
F80r78a64n18t89i45š51e77k 37N18o65v50á89č77e38k
Opravdu náboženství do škol nepatří?
Ne, nepatří. Myšleno ve smyslu povinné či nepovinné náboženské výuky. Tu mohou věřící pro své děti provozovat mimoškolně ve svých církevních prostorech.
Jak potom máme vysvětlovat velká literární díla evropské kultury?
Právě jako součást historie a kultury. Typicky Vánoce - slaví je všichni (s vyjímkou např. Jehovistů), křesťané je berou jako náboženské svátky, jako vzpomínku na narození spasitele. Ateisté jako svátek klidu a rodinné pohody spojené s obdarováním nejbližších.
Nevidím nic špatného na tom, když učitel v hodině vysvětlí co znamenají Velikonoce pro křesťany, ramadán pro muslimy či šabat pro židy. Ale výuka upravené historie, podle toho o jaké náboženství jde a jak se to kterému náboženství hodí, ta nemá na státní škole co dělat.
V44i14l89é83m 73B30a32r82á25k
Proč by se mělo učit o ramadánu? Kultů na světě je bezpočet a právě tento zde nemá co dělat.
- Počet článků 459
- Celková karma 26,22
- Průměrná čtenost 1715x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky