Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

E30v92a 40S94v15o53b77o53d43o19v22á 2353632461145

"Jen si vzpomeň, jak to dokazoval Wolf Meynert: že lidé musejí udělat místo Mlokům; a teprve Salamandři že stvoří šťastný, jednotný a stejnorodý svět."

+1/0
24.5.2017 20:23
Foto

L20i45b76u25s59e 76P70a30l72k36o95v65a 6260144558167

máte pravdu ale zamyslela jste se kolik malých usmrkaných dětí umřelo v Syrii, Afganistánu, Iráku a jiných muslimských zemích při bombardování a vojenských zásazích USA a NATO?

Viděla jste záběry dětí spálených napalmem během vietnamského konfliktu?

víte kolik malých usmrkaných vyděšených a hladových imigrantských dětí zneužívají dnes a denně evropští pedofilové? Zlo není jen na jedné straně...

+3/0
24.5.2017 19:52

J97a30n 53K41a28š25p58a84r 7945614621260

Stohy mrtvých malých usmrkaných dětí. Ale to bylo daleko, to se nás netýkalo. Teď se to zabíjení (nejen) dětí začalo přibližovat...

PS: Docela symbolické je, že naše aktivní bojové zapojení do války v Iráku požadovala KDU-ČSL, předseda C. Svoboda, předseda poslaneckého klubu M. Kalousek. Ten nás teď verbuje do války s Ruskem...

+2/0
25.5.2017 17:50

M35a10r48t88i75n 90B45u83s80i78d33e40a 4573650

Bohužel reálný svět nelze zjednodušit na boj dobra ze zlem. To jsou čistě subjektivní kategorie.

Pronikání "zlých mloků" není jednosměrný problém. Všechno má své příčiny a následky. Momentálně vyspělejší západní civilizace je nositelem a šiřitelem globalizace, která nespočívá pouze v odstraňování obchodních překážek, ale také v šíření vlastních hodnot, náboženství, politického vlivu atd. Je s tím spojena řada konfliktů (v důsledku rozvratu tradičních hodnot) a válek... a tedy i obětí.

Překotné "mazání" hranic vede ke kulturnímu střetu, kdy obousměrně pronikající prvky jsou těmi zlými mloky. Je to jenom o úhlu pohledu, ve které kultuře se člověk nachází.

Nechci v žádném případě hledat pochopení pro terorismus, jen říkám, že je logickou reakcí lidí, kteří jsou v určité defenzivě. Teroristé budou vždy útočit na slabá místa.

Čím více dáme najevo, co nás děsí, co nás zasáhlo...kde je naše slabina, tím spíše se na tuto oblast zaměří. Toto je, bohužel, neúprosná logika.

+2/−1
24.5.2017 10:45
Foto

H44a38n88a 49V31l47k45o88v67á 9935444312554

To jsou ale kecy... čím více dáme najevo, tím více se odhalíme....Takže zalezeme do děr?

A co takhle začít používat skutečnou logiku a začít se relevantně bránit?

Posílat nelegály rovnou z pobřeží nazpět, pětadvacetileté "děti" považovat za dospělé a nenechat se zneužívat.....

A v tom šíření náboženských hodnot jste si trošku naběhnul na vidle - ony totiž ty islámské náboženské hodnoty (a zejména džihád) s aktuální situací velmi souvisí.

+2/0
24.5.2017 13:47

M34a50r62t43i51n 70B80u82s60i15d30e41a 4323760

Prostý fakt, že teroristé budou vždy útočit na slabiny přece ještě není nabádání k nějakému zalézání do děr.

I když možná to k tomu povede. To vaše "vracení nelegálů" atd (a proti tomu já nic nemám) je přece "zalézání do díry". Je to to ucpávání děr v hranici kultur, kterou nabořila globalizace. Zkrátka globalizace narazila na odpor a kyvadlo dějin se bude zase vracet k určitému izolacionismu.

Sice se to v dnešní emotivní situaci těžko chápe, ale je to přirozené hledání rovnováhy.

0/0
24.5.2017 14:21

J81a67n 71J87e96n89i35c 1194634567264

Závidím Vám Váš klidný cynismus. Pokud máte děti, tak dvojnásob.

Souhlasím s paní Vlkovou. Ono totiž to, čemu říkáte globalizace a odstraňování obchodních překážek, je prachspostý pokus na lidech. Sociální inženýrství chorých mozků, kteří jsou loutkami pár bohatých jedinců, kteří mají potřebu ovládat svět a tahat za nitky.

Rovnováha systému je zcela uměle vychylována na jednu stanu a v tom jediném souhlasím, že systém bude hledat rovnováhu. Jenže přitom překmitne na druhou stranu a bude to docela velký průšvih pro obyčejné lidí, protože ve snaze o nastolení pořádku a hodnot, kterým lidé ještě pořád věří (tedy evropané) to nebude bez obětí.

Postavení vedení EU před soud za vlastizradu by bylo velmi jednoduché. Tihle lidé si zaslouží mnohem krutější trest. Jejich vinou šlapeme a pliveme na památku našich předků, kteří tu žvěř, co sem nyní bez problémů proniká, vyháněli za velkých obětí z Evropy pryč.

+2/−1
24.5.2017 14:51

M72a57r40t64i26n 43B51u49s29i31d47e37a 4623580

Myslím, že důvod vašeho nesouhlasu je spíše v tom, že já se snažím oprostit od emocí, zatímco vy se jimi necháte zcela ovládat.

V podstatě totiž neříkáte nic jiného nežli já.

+2/0
24.5.2017 15:24

P73e15t38r 17M56a27r54t65í76š26e79k 3965535952468

JEDINÁ PRODUKTIVNÍ obrana proti takovému terorismu je - nepouštět si do EU imigranty, zakázat mešity a islám na území EU. Pokud vím, všichni "imigranti" mají možnost jít do SAE ke svým bratrům ve víře, ale tam by je nečekaly finanční apanáže, jenom pracovní tábory. Proto se ženou k Evropě.

+3/0
24.5.2017 9:51

J69a92n 98B88u84r20i15a64n 2493189644100

Myslíte, že vláda, armáda či policie nejedná?

Jinak nevím, jestli jste zaznamenala - ale pachatelem je Brit (libyjského původu) narozený v Manchesteru.

0/−10
24.5.2017 7:13

J20a83n 48Č29e19k97a82l 7679815784904

Nevím, jestli jste zaznamenal, ale právě o tom píše...

+3/0
24.5.2017 8:45
Foto

T19o90m48á56š 77S43m20o30l96í81k 3561302416613

Vláda vytváří nepřítele,to je ekonomika ...

+2/0
24.5.2017 6:57

O56t93a 34B95l73a16ž45e42k 3153454669277

Uvědomme si, že i my (Evropané) zabíjíme děti. Pravda - v rámci boje proti zlu - Islámskému státu. Ovšem hodně využíváme "technologii" leteckého bombardování - tedy těžko se takovýmto obětem vyhnout.

Dětské mrtvoly na území IS nám naši politici neukazují. Šetří náš útlocit a svoje politické preference. Ovšem tyto mrtvol(k)y umně využívá IS ve své propagandě - díky internetu jí mohou ovlivňovat i souvěrce v Paříži, Manchesteru - a vyvolat v nich pocit povinnosti nás Evropany trestat.

IS je nutno porazit - jako jednoznačné zlo. Snad by bylo z naší strany "férovější" více bojovat jako pěšáci - muž proti muži. Počet dětských obětí by se snížil. Pravda - asi ne o moc - bojovníci IS jsou ochotni vystavovat civilní obyvatelstvo jako živé štíty.

ALE TEDY ZÁVĚREM: Naši (nebo spíše západoevropští) politikové chrání svoje občany před povědomím, že vedou válku. Skutečnou a nutnou válku. Obyvatelstvo by mělo přivyknout nepohodlné myšlence, že oni jsou také součástí té války - když ničím jiným, tak tím, že platí daně a část z nich jde na armádu - tedy i na ty bomby. Atentáty v Evropě s tím souvisí - a jejich oběti jsou mrtvými na naší straně barikády - fronty - jak to prostě nazveme...

Nikdo nechce slyšet to Churchillovo pověstné sousloví: "Krev, pot a slzy." To raději - s blábolivým odůvodněním, že "něco se přece musí podniknout" - se evropští úředníci snaží odstranit jakékoliv připomínky byť jen jakési ozbrojené hotovosti - tedy i legální zbraně civilních držitelů.

Takže snad tak...

+5/0
23.5.2017 23:45

J95a38n 71Č26e54k59a11l 7599415174754

Nějak jsem si nevšiml, že by ten koncert byl na provozované letecké základně...

+1/0
24.5.2017 8:46

J94o43s52e36f 17P79a77v31e31l71k25a 5721857927752

Pane Blažek, omyl. Evropané zabíjejí rukama tzv. IS děti. Evropští politici vybudovali, podpořili a podporují opozici proti syrskému prezidentovi Assadovi, celá ta válka je na naší odpovědnosti.

0/0
24.5.2017 10:01
Foto

F42r58a14n54t80i38š80e15k 48K14š52í31r 2559696105

Jsou to vlády a jejich zahraniční politika která ve skutečnosti přispěla k pravděpodobnosti takových útoků. Skrze svou intervencionistickou zahraniční politiku (ve formě ekonomických sankcí, vojáků umístěných ve více než 100 zemích světa, bezhlavému bombardování, podporou despotických režimů, podporou jedné strany v neřešitelných etnických a územních sporech a dalšími politickými a vojenskými pokusy o řízení mnoha míst na světě) vytváří vlády skutečnou motivaci pro zahraniční teroristy a dělají ze svých zemí jejich hlavní cíl.

Odpovědí je svoboda. S rostoucí svobodou se snižuje pravděpodobnost podobných útoků, protože klesají výnosy teroristů z těchto útoků.

0/−1
23.5.2017 23:44
Foto

J54a50r61o59s81l68a66v 36K66o20n83á72š 4516536206453

Entit bez vlády a bez státu ještě pár zbývá v deštných pralesích Brazílie. Přiznávám, že to není cesta, která by mi imponovala. Jakkoliv jsem názoru, že stát je nejnebezpečnější predátor, se kterým se v životě můžeme setkat, je nutné s ním žít a bez ustání ho krotit.

+2/0
24.5.2017 0:15
Foto

F94r82a94n55t55i77š12e35k 70K55š38í98r 2159606195

To je sice pravda, že státy jsou všude až na těch pár entit, to ale není argument k tomu, že bez nich by to nešlo. Jak je vidno ani sebesilnější stát nás nemůže ochránit před náhodnými teroristickými útoky. Naopak, je to právě vláda, která motivuje teroristy ať již přímo, nebo skrytě. Nejlépe se vládne lidem, kteří mají strach, protože jsou ochotnější vzdát se části svobod ve prospěch bezpečnosti. Terorizmus je tedy našim vládám spíše prospěšný a přichází takříkajíc na zavolanou.

0/0
24.5.2017 7:05

J77a75n 79Č20e64k90a26l 7359485744474

Tak hlavně, že máte důvod k sebebičování...

0/0
24.5.2017 8:47
Foto

F30r81a39n84t70i68š52e30k 56K74š10í91r 2969296795

Vaši připomínku jsem nepochopil, protože to co mě přisuzujete nedělám. Jen ukazuji na problém z jiného úhlu pohledu a rád bych aby se nad tím, co tvrdím, zamysleli.

0/0
24.5.2017 16:33

P15a31v81e63l 15V26ě88t43r13o62v85e62c 6926198552181

Kazím vědomě žánr tohoto blogu tím, že na řečnickou otázku střízlivě odpovím. Ano, zabíjí - a čím dál víc. Klasická válka, kdy znesvářená vojska vylezla někam na kopec či do údolí, chlapi - vojáci si to vyřídili mezi sebou konvenčními zbraněmi, ať už to byly klacky, meče nebo kopí, poškozovalo či dokonce daleko méně "malé usmrkané děti", než promyšlenější taktiky. Modernější válka má stále větší procento civilních obětí, i když jejich zneužívání nechybělo ani taktikám před třemi tisíci let. Zabíjí se čím dál více malých usmrkaných dětí, bezbranných žen a nemohoucích starců. Je to ostuda, že s tím ani neumíme a snad ani nechceme nic dělat.

0/0
23.5.2017 23:26
Foto

J56a35r73o48s27l63a11v 12K18o52n39á60š 4276806566103

Musím nesouhlasit s tím, že Čapkova Matka je schematická a tezovitá. Někdy v roce 1967 jsme navštivili představení ve Vinohradském divadle, matku hrála Olga Scheinpflugová, nejmladšího syna Tonyho Jaromír Hanzlík. A z divadla jsme odcházeli omráčení a dojatí / jen si to představte: banda dojatých puberťáků !/. Záleží na mnoha okolnostech - na hercích, dramaturgii, režisérovi a jistě i na dobové situaci.

+4/0
23.5.2017 23:15
Foto

R14a43d19k62a 30K32i85e13l26b28e52r31g77e59r95o22v98á 6483357520794

Ćapek tuhle hru píše na námět své ženy Olgy... zpracovává vlastně její námět. Jakkoliv se tahle hra zdá přitažená za vlasy, je to asi velice úctyhodný tah muže . podívat se na věci ženskýma očima..Hrabal to udělal ve Vita Nuově také.. A ženy jsou prostě takové- emotivní a vnímavé, zvláště a přirozeně vůči dětem... Vislava Szimborská má trefnou báseń Vietnam... takže chceme-li se opírat do tézovitosti a schematu... nejsou to věci zcela typické Čapkovi,ale ženám a recenze fundovaných to vidí hlavně jako jehopoctivý pokus podívat se na válku skutečně očima ženy....a konecknců- omlouvám se, Veronika je v tuto chvíli velmi stejná...emotivní... a na mne bohužel až maličko moc.

+1/0
24.5.2017 1:08

D64á77š12a 22S39t33á54r98k17o86v12á 5571520528

Veroniko, velikánská karma. Přesně to mi dnes, když jsem si to přečetla, proběhlo hlavou, ale tak krásně, jako Vy, bych to nenapsala. Děkuji R^

0/0
23.5.2017 21:59
Foto

F39r88a33n31t53i18š54e95k 94K85š50í16r 2959526905

Ale vždyť už je tam US armáda likviduje, včetně těch malých usmrkaných dětí.

0/−1
23.5.2017 19:42
Foto

J35a74r11o90s31l11a30v 79K38o75n33á77š 4266236696103

To je velmi nepřiměřená poznámka. Málokterá armáda tak dbá na minimalizaci civilních ztrát jako US Army.

+3/0
23.5.2017 21:29

M77i47c70h72a89l 55Z39á79k56o83u78c37k95ý 2264854421281

Ale že tam nemají co dělat, to nemají...

0/0
23.5.2017 21:30

J34a16r94o80s55l31a72v 10B23r10ü52m36m94e83r 4947260472790

V Iráku ano Tam jsou momentálně pozváni.

0/0
24.5.2017 0:28

M42i15c96h60a54l 27Z26á22k93o15u13c92k95ý 2564974701301

V roce 2003 také byli pozvání? Měli mandát OSN? Našly se ty ZHN? Nebo šlo o ropu a jiné zájmy (SA) ohledně této lokality?

0/0
24.5.2017 2:34
Foto

F42r24a77n15t47i57š71e46k 28K44š94í60r 2679416565

Dovolil byste si tohle říct rodičům těch zabitých dětí? Proto si myslím, že je to velmi přiměřená poznámka.

0/0
23.5.2017 22:17
Foto

J62a21r88o81s73l16a89v 82K86o50n27á79š 4146666116813

Hrůzy války odjakživa spočívají v tom, že umírají nevinní. Rozum i slušnost nám ale brání klást rovnítko mezi německé bombardování Coventry a britské bombardování Hamburku. A právě tak mezi oběti US Army a oběti islámských teroristů.

+3/0
23.5.2017 22:53

M61i69c27h21a10l 32Z70á67k77o25u58c66k58ý 2794464511911

Souhlasím jen částečně, vždy je dle mého hlavní příčina, Vy řešíte už jen důsledek. V tomto pohledu, kdy příčinou bylo počínání Hitlera, poté i počínání Husajna v roce 1990, jsou jakékoliv oběti US Army potažmo RAF (Hamburk) ospravadlnitelné a nesnesou jekékoliv měřítko s terorismem. V případě Libie, v případě Iráku roku 2003 již ospravedlnitelné tak nejsou. Tím nedávám rovnítko, ale ta linie je velmi tenká...

0/0
23.5.2017 23:11
Foto

J14a24r81o91s80l46a54v 72K59o34n42á90š 4696646216823

Půjdeme -li důsledně k příčinám současného konfliktu muslimů s námi, dojdeme nakonec vždy na počátek 7. století - ke vzniku islámu a k následující explozi jeho agresivity , jež od té doby neustala. Jen občas byla utlumena tak, jak to vidíme dnes - silou, které jediné muslimové tak dobře rozumějí. Budhisté, hinduisté, Peršané, Židé, křesťané, pro muslima není rozdílu a obstál jen ten, kdo jim uměl odpovědět zbraní. Není to naše volba, jen osvědčený způsob našich předků, který pořád platí.

+1/0
24.5.2017 0:00

M35i42c55h41a34l 91Z52á20k66o25u49c41k13ý 2494984351741

Ano, s tím souhlasím. Ale v roce 2003 byl Irák celkem neradikální zemí, tedy terorismus neprodukoval. Budu li respektovat hranice mezi civilizovaným světem a světem, kde vládne Islám, neměl by nikdo bez patřičné záminky zaútočit na svrchovaný stát i za hranicí toho civilizovaného světa. Ať je jakýkoliv. A též by se ta hranice měla sakra dobře chránit, ne jak dnes...Být připraven ano, v případě výroby balistických raket, ZHN atd se dá i preventivní (letecký, raketový) úder chápat, ale nikoliv takováto ofenzíva pozemní.

0/0
24.5.2017 2:42

P89a83v19e11l 69V17ě95t66r85o66v41e10c 6136668422331

Poznámka by byla mnohem přiměřenější k armádám, které na minimalizaci lidských civilních obětí nehledí nebo dokonce civilní oběti vyhledávají a záměrně ničí. A likvidace vlastního obyvatelstva v době míru tak, jak je třeba ještě dnes vidět v Severní Koreji (třeba za to, že dost netruchlili či nejásali) je zcela zvrácená.

+4/0
23.5.2017 23:08
Foto

V33á12c48l22a59v 48C92h56u66c52h48m42a 6145731348596

R^

+1/0
23.5.2017 18:24

M52a16r60i63e 51Š75í38p75k69o73v91á 5902492534347

Souhlas - Howgh!R^

+1/0
23.5.2017 17:40
Foto

H90a25n39a 63V37l48k85o80v42á 9275654612364

Inu, tak jsme se dohodly, že k vám nebudu chodit. Dnes jsem zašla výjimečně (po titulku) a dávám karmu. Snad vás to příliš nerozčílí. Je to upřímné.

+2/0
23.5.2017 17:33
Foto

V12e32r42o36n23i34k49a 49V25a66l93í57k42o73v29á 5673987495323

Děkuji.:-)

+2/0
23.5.2017 17:40

J74o36s19e78f 76N34o47ž77i20č88k93a 5115241729166

Dnes karma i ode mne. R^

+4/0
23.5.2017 16:49

Z42d42e60n67ě50k 10B38á67r95t67a 6959882187790

ZLO?Vy jste ho ovšem nepojmenovala.Zlo je fanatismus v jakékoliv podobě.Zdaleka ne všicni Španělé byli fanatičtí fašisté,ne všichni Němci fanatičtí nacisté,ne všichni Češi fanatičtí komunisté,zdaleka ne všichni muslimové fanatičtí islamisté...Položila jste si někdy otázku jaké postoje by zastával humanista a skutečný vlastenec Karel Čapek dnes,kde by stál,co by říkal...?Asi podobné postoje a názory jako profesor Halík,dnes byl Čapek nenáviděný "sluníčkář a vlastizrádce".Proč zrovna profesor Halík?Jistě znáte jeho práce o našem slavném spisovateli a víte čím a kým se celý život zaobíral otec pana Halíka...

0/−9
23.5.2017 16:23
Foto

V86e41r19o51n39i51k57a 34V96a93l58í13k45o54v47á 5103927875243

Jistě. Čapek byl uprostřed, asi by tam byl i dnes. A pak by napsal to, co napsal ... zoufalý, uštvaný, vyčerpaný ... na kříži. Profesor Halík není uprostřed. Bije na buben, polarizuje společnost i katolickou církev. VELMI s jeho názory nesouhlasím. Pěkný den.

+15/0
23.5.2017 16:59

Z98d23e61n27ě97k 21B64á77r67t22a 6889672547600

Čapek nebyl nikdy uprostřed i on v plné síle bil na buben.Pokud by si Války s mloky přečetl Hitler,koho by si za to ZLO dosadil on?Napovídat Vám jistě nemusím.Hezký den.

0/−4
23.5.2017 17:51
Foto

V45e11r46o64n59i65k48a 19V48a83l57í31k94o62v37á 5733187535963

Ale pane Bárto, Maršál má do Hitlera daleko... Čapek byl v určitém smyslu naivní, Mločí kolektivní svědomí si představit uměl, komunismus a nacismus pojmenoval, dav neměl rád... ale některým věcem se zdráhal uvěřit.

+3/0
23.5.2017 18:08

M75i56c62h87a30l 53Z73á70k39o67u66c51k43ý 2224114981891

A tady se dopouštíte dle mého logického přehmatu. Ne všichni Němci byli nacisté, ale všichni nacisté byli ZLO. I přesto, že mezi nimi byli doktoři, průmyslníci. A to proto, že nacistická ideologie byla ZLO a ten kdo ji neprokoukl byl vinen samozřejmě také. Stejně tak všichni komunisté z let padesátých mají na rukou krev Píky, Horákové a dalších. Nebo měli odevzdat legitimaci. Islám, ten lze bohužel směle s nacismes srovnat a tím pádem, budu li vycházet z předchozí logiky.. Doplňte si sám, co jsou jeho vyznavači. Problém v rámci ostatních náboženství je, že to ZLO mezi sebou dokáže pojmenovat, soudit a potrestat. Já nedávám návod, že se mají muslimové střílet bo tak (to už mi tu někdo vpálil) ale zastávám názor, že je nutná deislamizace, podobně jako denacifikace. Ona by ale bohatě stačila naprostá sekulárnost. Ale, nelze v tomto stavu přijímat žádného muslima, bohužel. Dokud se sekulárnost neprojeví ve státech, kde žijí, dokud v těch státech neuvidíme toleranci, svobodu, zaděláváme si na problém, že toto stejné potká nás. A teror je jen nahnání strachu a první krok k tomu, aby to zde tak bylo.

S pozdravem

MZ

+5/−1
23.5.2017 19:14
Foto

V87e43r54o78n74i25k65a 39V31a45l82í89k69o23v25á 5223217905713

Rozlišujme mezi islámem a islamismem. Náboženství ctím (v tom slově je přítomný Bůh), ismy nikoli. Všeobecně. Pěkný den.

0/0
23.5.2017 20:14

M25i56c72h92a29l 96Z81á66k14o70u55c32k15ý 2744924291381

A jak to prosím rozlišíte?

+1/0
23.5.2017 20:15
Foto

V77e81r20o26n40i51k46a 62V14a56l24í55k54o60v70á 5953537365953

Těžko :-).

0/0
23.5.2017 21:17

M67i45c72h22a69l 53Z19á17k26o70u88c70k40ý 2454424121931

Takže sekularita nutná, že?:-)

0/0
23.5.2017 21:23
Foto

V59e30r78o93n67i46k15a 51V36a16l43í73k11o95v18á 5163567565263

Ne. Opřela bych se o křesťanství, zatím Evropu vždy chránilo. Pěkný den.

+3/0
23.5.2017 21:45



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.