Děkujeme za pochopení.
M38i21l37o15š 47F35. 47P47e53c39h85a17r
V každém případě karma! A tři komentáře:
..
1) „Dnes se mnozí studenti na všech typech škol neučí moderní historii, protože se k ní přes množství starověkých a středověkých dat nedostanou.“
Nejsem o mnoho mladší (*1968) a pokud vzpomínám, tak jsme se tenkrát k 20. století taky nedostali; pro tehdejší dobu naštěstí, protože jsme už tak byli masírováni ideologickou historií ze všech světových stran. Možná by bylo dobré na úkor běžného dějepisu zařadit do osnov starších ročníků jednu hodinu týdně dějepisu posledního století.
..
2) „Ve vyšších ročnících je dějepis vystřídán základy společenských věd.“
Nevím, jak jsou vedeny (osnovy...), ale to může (nemusí) suplovat poslední větu mého předchozího odstavce.
..
3) „Navíc současná podoba maturity z češtiny (rozbor 20 knih) dává studentům možnost vyhnout se moderní literatuře. Je to orwellovské spiknutí proti učitelce lidstva, nebo pouhý šlendrián?“
Učitelkou lidstva (historie, protože pokud se z ní nepoučíme...) je historie, tedy dějepis. Jestli spiknutí, pak nikoli v literatuře, nýbrž v dějepise, jenže to je (podle mě) dosud přežívající šlendrián.
M46i69r88o64s74l40a91v 83K38u23l40h57a43v61ý
Sečtělost Vás ctí, paní Valíková. Souhlas s názorem, že bychom měli umět odpovídat z novodobé historie na Vaše níže uvedená "proč" a samozřejmě se také umět poučit.. Problém je, že na tu nedávnou dobu mají historici rozdílné pohledy. Je to jako to obligátní u dvou právníků se třemi názory.
Muškou bych chtěl být za 50 let u historického výkladu naší "sametové". Nebo se pravda zjeví dříve?
J79i87ř37í 18M57a10c25h13á80l72e83k
Jistě se shodneme na potřebě znalosti moderní historie a její efektivní výuky. Po přečtení textu V.Valíkové nelze nereagovat na několik diskutabilních tvrzení, která se v něm objevila. 1. problematické tvrzení - "studenti na všech typech škol se neučí moderní historii, protože se k ní přes starověk a středověk nedostanou": výuka dějepisu vychází ze Školního vzdělávacího programu (ŠVP) školy a je stále zhruba v této podobě - 6.roč. (prima) - pravěk a starověk, 7. ročník (sekunda) - středověk, 8. ročník (tercie) - novověk, 9. ročník (kvarta) - 20. století, tzn. podobně jako v dávných dobách, kdy naše generace chodila do školy. 2. tvrzení - "delší dobu historie není v módě" - to je pouze subjektivní dojem - dějiny jsou spíše in - pokud si člověk zapne televizi nebo rádio, zaručeně nějaký pořad o moderní historii najde, nebo vezme v trafice časopis - najde jich tam takových spoustu, 3. tvrzení - "školy se více politizují i díky aktivitám mnohdy posvěceným z vyšších míst; učitelé se stávají vykonavateli něčí vůle, hlasateli cizího názoru" - kdo z vyšších míst (ministerstvo, zřizovatel, inspekce, krajský úřad, ředitel školy?) toto posvěcuje? Kdo o to usiluje? Někdo z učitelů se opravdu stává hlasatelem cizího názoru? To přece nemůžete myslet vážně. 4. tvrzení - " učitelé s jasným názorem a odvahou ho vyslovit se opět ocitají v ohrožení" - kdo nebo co učitele ohrožuje? Někdo jim brání vyslovit svůj názor? V jakých školách - státních, soukromých, církevních se toto děje? 5. tvrzení - máme " stále centralizovanější a unifikovanější vzdělávací systém" - máme přece přesný opak - v minulých letech došlo k rozvolnění vzdělávacího systému - nejsou jednotné osnovy a záleží na každé škole, jak a co bude učit, každá škola má svůj ŠVP, který pouze rámcově vychází z ministerského rámcového plánu. Dobrý večer.
V60e87r12o68n97i60k33a 96V14a88l29í78k75o78v92á 12Š28u88b24o79v78á
Pane Machálku,
1. Týká se hlavně čtyřletých cyklů.
2. Týká se hlavně školství a struktury maturit - co se důležitosti týče, je dějepis za jazyky, matematikou a ZSV.
3. Vážně to myslím. Konkretizovat nebudu.
4. Jistě nečekáte, že budu ve virtuálním prostoru riskovat a jmenovat.
5. Státní maturity rozvolňují systém? Ty z čjl ho centralizují a unifikují velice. Dnes o tom mluví i první Zlatý Ámos na idnes. A já o tom píšu blogy osm let - klikněte si u mě na více, šuplík škola a maturita. Pěkný večer.
J71o85s54e58f 20H44e81j85n91a
Veroniko, rád tě za ten text chválím a možné drobné spory možná někdy probereme doma.
J24a65n 91Ř14e87h12á56č20e86k
Souhlas. Právě skrz historii by se studenti mohli naučit dívat na společnost kritickým okem, mohli by se naučit něco o komplexitě dnešního světa a různých úhlech pohledu (což by mohla být taková první linie obrany proti propagandě).
A o těch minulých válkách - to je taky smutná pravda.
J25i51ř21i22n55a 40H62o94l65o49t22o12v58á
Ano, ano, hezky napsáno, díky
M61i72r28o43s22l93a48v 58C15e26s87t94r
Karma Pokud náš národ bude stále volit levičáky bude bohužel školství také podle toho vypadat.
P28a32v32e74l 35V50r42b15a
Paní Veroniko, děkuji Vám za článek. A i já zastávám názor, že se historie opakuje, zejména, když jsme se z ní nepoučili.
G52e46o64r48g26e 27H29o56l65y
Zacal jsem chodit do skoly v 1949 v Praze 1 a mel jsem stesti, ze moji ucitele (vetsina jich), jeste meli k uceni lasku a neco nas naucili. Dodnes vzpominam na naseho ucitele dejepisu v 6. tride, pana ucitele Ladislava Skalickeho (meli jsme ho tez na zpev) a v jedne lekci nam vypravel o tom jak Anglicane honili po ruznych morich nemecky Bismarck (tzv kapesni bitevni lod, Nemci jich meli asi 4); asi to ani nebylo v osnovach, ale on o tom vypravel tak nadsene, my jsme ani nedutali a ve mne to vyvolalo zajem o historii...dodnes si pamatuji jmena vsech mych ucitelu z te doby.
M72i24l84a93n 65B13í29l85e54k
Jen maličkost - Bismarck byla bitevní loď (kapesní bitevní lodě byly menší).
M62i70l38a19n 35B33í26l36e18k
"Historie byla sice tenkrát trochu očesaná a třídně podbarvená..."
Myslím, že to je hodně velký eufemismus pro normalizační výuku dějepisu. A nejednalo se jen o novodobé dějiny, naprostému zkreslení neunikla ani starší historie. I přes současné problémy je dnešní situace lepší.
V79e96r16o25n17i78k27a 94V74a91l91í41k11o12v11á 62Š28u13b88o80v60á
Středověk byl hrozný, bez křesťanství. Ale moderní historie, kupodivu, i na FF UK občas něco nakousla. To už byl konec osmdesátých let... psala jsem seminárky o Gándhím a Churchillovi A v rámci literatury 20. století četla všechno, co mi přišlo pod ruku. Něco se sehnat dalo.
- Počet článků 459
- Celková karma 26,22
- Průměrná čtenost 1715x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky