Děkujeme za pochopení.
J12a42n 98N22o56v44á28k
Jen je otazka jestli jich musi byt tolik. Pocet deti prudce klesale, ale pocet gymnazii zustava coz ma za vysledek nevyhnutelny pokles kvality.
J51a45n31a 51K74o46z36á92k25o22v45á 13V63o15l89r65á79b87o68v87á
A co soukromé vysoké školství? I tam se divím proč jich je tolik, když počet dětí klesá a co hůř, s větším počtem škol nutně nestoupá IQ jejich absolventů.
M28i82l68a71n 79K89u25č14e35r15a
Vytváření (skutečných) elit je naopak potřeba co nejvíce podporovat
P92a66v66e83l 25C78h95m13e85l79í95k
Ano, SKUTEČNÝCH elit, ne pseudoelit, jak to dnes vidíme.
G43e42r67t74r39u44d25a 85P32a61s18t27e53k34o52v42a
Absolvovala jsem osmiletý gympl, není to tak dávno, v roce 2009.
Pro mě byl na jednu stranu vykoupením ze základky (tenkrát jsem přestupovala ze čtvrté třídy), takže jsme měli studium o celý rok kratší. Tehdy jsem to vnímala jako výhodu, pak jsem sice byla na výšce nejmladší, což byla výhoda snad v tom, že jsem se o rok dřív zapojila do pracovního procesu. Celkově jako kolektiv jsme byli rádi, že studium na výšce končí, neumím si představit že bych studovala o rok déle, takže za mě fajn.
Zpátky k tomu gymplu: měli jsme mít zaměření na jazyky, dotace hodin byla slušná, akorát to pokulhávalo na učitelích. Z angličtiny supr, tam nemám co vytknout, ale z němčiny čistý děs běs, po šesti! letech výuky jsme nebyli schopni slepit souvislou větu.
Tím že jsme se dělili hned po prvém stupni, tak se dostali různi lidé - slabší články ale v průběhu let odešli sami.
Za mě by byl ideál asi šestiletý. 8 let je hodně a potkáváte se od 10 do 18/19 let. Jsou z toho přátelství asi na celý život, což je fajn, na druhé straně hodně lidí mělo tak po 6-7 letech pocit že už jsme tady moc dlouho. Jako dospělí potkáváte na chodbách desetileté děti, přístup učitelů, kteří učí napříč gymplem, někdo má rád ty mladší/starší atd...výuky bylo celkem hodně (někdy až příliš do detailů), nebyl čas se večer někde poflakovat.
Pozitivum vidím v té výuce jazyků/matematiky, když funguje dobře, nemusí se několikrát začínat a srovnávat skupiny (při změně školy), v tom jsme určitě měli navrch nad čtyřletým gymplem, který byl u nás také (teď myslím jenom tu angličtinu).
Všichni co se hlásili na vysokou tak se dostali.
Na mojí stavební fakultě byl gympl výhoda co se týče matematiky, ale z technických předmětů jsem neuměla zhola nic.
Závěrem - napodruhé bych volila šestiletou variantu nebo technickou střední (kvůli zaměření), nebo obchodní akademii (taky slušná výuka jazyků a ještě praktické předměty k tomu).
Teď se hlásila neteř, tak jsem zvědava jestli a co se za těch pár let změnilo.
P54a86v58e78l 84J10a86n31e12č13e93k
To je fakt překvápko, že lidi jdoucí na ČVUT z gymplu zaostávají oproti průmyslovákům v technických předmětech. :) Mám pocit, že zrovna Vy jste případ, pro který je osmiletý gympl nevhodný, i když jste ho udělala v pohodě. Podle mě není problém v existenci, ale v počtu (což se v zásadě týká i jiných gymplů). Dostávají se tam lidi, co na to nemají, a často by tam ani sami nechtěli, ale pro rodiče by to byla strašná ostuda.
V56á62c94l13a85v 31V40y34s39u21š24i84l
Nic takového jako rovnost ve vzdělání neexistuje. Je to nedosažitelný mýtus. Rovnost znamená, že každému má být umožněno získat nejlepší vzdělání odpovídající jeho schopnostem. Pro někoho je to Harvard, pro někoho pomocná škola. Stejně jako na osmiletá gymnázia odcházejí děti, jejichž studijní výsledky pokulhávají, jiné studijně úspěšné zůstávají na ZŠ. Pro obojí rozhodnutí existují racionální důvody, záleží na prioritách a budoucích záměrech. Osmiletá gymnázia nepředstavují žádný problém. Tím je žalostný stav učňovského školství a nesmyslné vyžadování maturity po každém. Měla by být navrácena vážnost výučnímu listu a maturita by měla být pouze vstupenkou na vysokou školu nebo završením specializovaného odborného středního vzdělání jako dřív. Alternativou k maturitě by byla mistrovská zkouška z řemesla. Právě tito absolventi tvoří páteř ekonomiky a vůbec to neznamená, že instalatér, elektrikář nebo truhlář nemusejí umět používat nejmodernější měřící přístroje, počítače a chytré stroje. Úroveň škol od základních po vysoké se kvůli tomu celkově hroutí. Osmiletá gymnázia jsou nespravedlivě otloukánkem, přitom za tento stav nemohou. Zároveň rodiče by si měli uvědomit, že vystudovat gymnázium samo o sobě žádné terno není, pokud na něj nenaváže specializační studium. Pro některé je to pouze otázka prestiže, že dítě nechodí do ZŠ a dál nepřemýšlejí. Hlavní je to, aby si děti mohly školu svobodně vybrat.
M69a20r28t42i41n 58K48u40ř90í35t62k58a
Kamarádku dali rodiče na osmiletý gympl, protože měla dobrý prospěch. Potom zjistila, že to není škola pro ni, ale pro děcka, které baví ležet v knihách a šprtat se. Vydržela tam 4 roky a v 15 letech, po skončení povinné školní docházky přestoupila na jinou střední školu.
Co se týče učňáků, tak mnohá učiliště dnes začínají nabízet roční učební obory pro maturanty. Učí se pouze odborné předměty a praxe, na konci získá výuční list. Cílí to na absolventy gymnázií, kteří se nedostali na VŠ. Tihle sice mají maturitu, ale žádnou kvalifikaci.
Dalším problémem jsou tzv. učňovští recykláti. Aby nemuseli pracovat, tak po skončení jednoho učnáku jdou na další a další, protože do věku 26 let je to nic nestojí. Pochopím to v situaci, kdy si vyučený automechanik chce rozšířit kvalifikaci o karosařinu, ale u člověka, který udělá po sobě čtyři úplně různorodé obory je to trochu na zvážení.
P97e31t26r 66A43g54u46l72á36r
Když dítě na prvním stupni nemá ve třídě kamarády, protože je duševně někde jinde, tak je pro něj osmileté gymnásium vysvobozením.
P50a68v32e36l 57C31h95m22e98l22í30k
Pane Aguláre,
tohle je ovšem spíše problém 2. stupně, kdy po odchodu dětí na víceletá gymnátia zbyli ve třídách převážně jen ti průměrní a podprůměrní.
Z39d11e88n68ě65k 66S54t72r63n71a12d
Osmiletá (šestiletá) gymnázia smysl mají. Problém je spíš v tom, že někde nejsou ani tak výběrovou školou pro nadané, jako únikovou alternativou před neuspořádanými poměry na spádové ZŠ. To však není problém těch gymnázií, ale té ZŠ potažmo systému, který něco takového toleruje.
Maturita je takový evergreen. Někdo by ji chtěl více jednotnou, jiný by raději ponechal větší vliv škole. Pokud však má sloužit jako srovnání jednotlivých žáků a škol, centrálnímu řízení se nelze vyhnout, jinak někomu bude k jedničce stačit poznat sloveso, zatímco jiný bude muset pitvat jejich vidy, třídy a vzory.
V15á64c14l72a90v 84V74y51s58u28š50i94l
Pokud má být maturita jednotná, rozhodně nemůže být pro všechny. Nebo může, ale pak bude bezcenná a zbytečná. Z jakého důvodu vlastně chceme, aby budoucí zdravotní sestra, hoteliér, stavební technik a kadeřnice skládali stejnou zkoušku? Vždyť to jsou zcela různé a nesouvisející obory. Navíc kupříkladu jen jeden z nich bude pokračovat na vysokou školu a tři se začlení přímo do praxe. Otázka zní: Je nám takový jednotný papír k něčemu užitečný? Má smysl srovnávat, který z 1) zdravotní sestra 2) kadeřnice 3) elektrikář 4) gymnazista (vzdělání všeobecné, odbornost žádná) umí lépe anglicky, vyzná se v literatuře, vypočítá rovnici, apod.? Je to jádro jejich oboru? Přitom po všech chceme maturitu.
V82l36a52s28t91i23m41i29l 95D41o57r10o75t10í72k
Víceletá gymnázia OK. Jen ti ředitelé ve školství, včetně ministra jsou hrůza, dekadence.
Kdyby nebyly počítače a internet, tak naše školství by neprodukovali vzdělance, ale totální nevzdělance.
I63g47o47r 32P88a52u66l90e48n18k37a
Za výchovu a vzdělání jsou v prvé řadě odpovědní rodiče, přenášet celou odpovědnost na školu je alibismus, moje matka je vyučená švadlena, otec byl horník, školu jsem absolvoval i díky sbírce úloh z matematiky a diktátům a pravopisným cvičením, které s námi dělali. Dobrá škola je obrovský bonus, ale není všemocná. Zkušenost s nejmladším synem na základní škole byla hrozná, třída složená z hendikepovaných žáků , takže pro ilustraci, slabozrací, tělesně hendikepovaní, děti cizinců jejichž rodiče neuměli pořádně česky, propadlý a agresivní žák, každý samostatně by určitě nebyl problém, ale koncentrovaně to byla katastrofa, navíc šikana ve třídě, každý rok jiná paní učitelka a nakonec rozpuštění třídy a rozdělení žáků do zbylých tříd. Syn sám vyvinul obrovské úsilí, aby z toho prostředí unikl a dnes je šťastný na osmiletém gymnáziu, protože se mu nikdo za znalosti nesměje.
P55a86v52e70l 27C70h60m71e45l21í53k
Nejsem příznivcem víceletých gymnázií. Podle mého názoru není ze sociologického hlediska vhodné, aby se začalo kastovat již od 11 let věku dítěte.
Za nás jsme byli v 9. třídě rozdělení na třídu studijní a praktickou, takže jsme byli důkladně připraveováni k přijímacím zkouškám na SŠ a učivo měli rozšířené, zatímco žáci v praktické třídě se více zamèřovali na praktické předměty a upevňovali si učivo z předchozích ročníků.
Mí synové zase chodili do škol s různým zaměřením (sport, matematika, hudební výchova atd), což se mi zdálo též dobré řešení pro rozvoj schopnostií v daném zaměření.
U dětí v 5. třídě se v 80% ještě nedá říct, zda budou studijním typy. Koneckonců řada z těch, které se hlásí na víceleté gymnázium, musí být doučována, aby zkoušky vůbec zvládla, což je naprosto absurdní.
I20r17e67n27a 18K32r56o71u24p83o11v43á
Děti na přijímačky na víceletá gymnázia musí být doučovány, protože v ZŠ nezískají potřebné vědomosti. Od té doby, co byly zrušeny osnovy, je na některých školách úrověň vyuky katastrofální.
A s tím "kastováním" se jděte vycpat. Kdo se snaží, ten má výsledky. Nevím, proč by se měly děti brzdit, aby zůstaly na úrovni méně schopných nebo líných vrstevníků.
K94a79r12e71l 26V39a69š61í78č82e85k
Co si o sobě vlastně myslíte, jste nějaká pedagogická odbornice? Proč by děti ze sociálně slabších rodin neměly na poprvé dostat nový počítač? Chcete tím říct, že když jue někdo chudší, že je zloděj? Vy a další si myslíte, že nikdy nebudete nezaměstnaná. Dnes studuje každý, kdo se udrží na nohou, současní absolventi i univerzit mají problémy na úrovni sedmé třídy, nejen v připadě matematiky.Absolventi gymnázií a univerzit nezvládají procenta, zlomky atd. A ještě chce někdo "provzdušnit" učební plán\y
P85e41t53r 70D39r39a24p37a37l
ano, učební plány by potřebovaly provětrat a to dost rázně. Pořád je to biflování encyklopedických znalostí
- Počet článků 461
- Celková karma 24,75
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky