Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Celý článek (dle odkazu) jsem nečetl, nejsa Premiérový (premiérův?) čtenář.

Tak nevím, je-li tam zmínka o anarchistovi Bakuninovi a o chystaném atentátu na Havlíčka a Palackého. Unikli, varoval je Havlíčkův tiskař.

Nepodařilo se mi najít, do jaké míry byla revoluce 1848 podnícena z ruské strany, nicméně záměr byl, že Slované v mocnářství povstanou a ruský car jim přijde na pomoc, aby je vyrval Habsburkovi ze spárů a sám je přivinul na svou medvědí hruď.

Následovala oktrojírka nově připravené ústavy (připravené Palackým a Thunem atd.), která měla umožnit českým zemí větší samostatnost. A tady se Havlíček dopustil omylu - ač dobře věděl, co je Rusko zač (Obrazy z Rus), nedošlo mu, že císařství se musí proti možnému ruskému zásahu bránit.

Údajně se jej pokoušel mírnit Bach, ale nepochodil a tak nezbylo než Havlíčka uklidit do Brixenu - hrozilo, že kvůli jeho podlomenému zdraví může zemřít a tak by se stal národním mučedníkem - se všemi následky.

Za minulého režimu byl Havlíček vyzdvihován kvůli brixenskému období, které ale patří k vrcholům jeho tvorby, neboť mělo protirakouský nádech. Naopak jeho činnost před r. 48 byla poněkud kritizována pro jeho "prorakouskost".

Ve škole jsem měl od prvního seznámení rád, protože mi jeho břitká ironie a prostořekost byla vlastní. A je doteď, o čemž svědčí nejeden smazaný komentář a silně nesouhlasné výkřiky jisté partičky oblíbenců smaženého pečiva nebo konzervativně pravicových katolíků, viďte, paní autorko.

Ale celý Váš počin Havlíčka připomenout je skvělý! R^R^R^

0 0
možnosti
Foto

Tak v roce 1848 tady blbnul Bakunin, o rok později radikálové z Německa. To si nevyberete. Rusko nás chtělo spolknout, Německo nás chtělo přidružit... A Havlíček měřil oběma šelmám stejným metrem. Tahal je za ocas.

1 0
možnosti
Foto

Paní Veroniko, výborně. Břitký novinář Karel Havlíček Borovský. Škoda, přeškoda, že nežije v dnešní době... Ten viděl dál než ne špičku vlastního nosu - nebál se, a byl za to "po zásluze odměněn". Tehdejšími mocnými vyhnanstvím, českým národem nesmrtelností.. "Není nad původnost, každý po ní touží, lidé chodí přes most - a já půjdu louží". (Jeden z jeho aforismů - i dnes by se hodil). R^Karma.

1 0
možnosti
Foto

Rád bych viděl, jak by reagoval na Vás! ;-D

2 1
možnosti

Šuselka a travestie je má genderova trnova koruna z tak aktualniho a moderniho 19.stoleti, ikdyz knihtisk byl ještě v plenkach!!;-D Havlíčkova zas ta svazově koaliční protiústavní tzv. demokraticka ze století vycinkaneho pavdolaskoveho snad opravdu už jen virtuálního !! ;-D Svět stále stejný, pluh zemí ryje, my za nim jak psanci, vyhnanci z raje, otroci vlastniho rypaku. ;-)

1 1
možnosti

R^ Výborný! Jak silně aktuální sdělení K.H. Borovského....;-)

P.S. Mám na Vás prosbu. Nemohla byste, prosím, přiložit zaktivovaný odkaz na Váš článek na idnes?

0 0
možnosti
  • Počet článků 459
  • Celková karma 26,22
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz