Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JM

Vyžadovalo by to asi delší vysvětlení, ale jednou z hlavních příčin problému je v tom, že neexistuje všeobecně přijímaná definice kvality školství. Není proto jasné, jaké změny by se měly provádět, ani jak poznat, zda tyto změny vedou ke kýženému cíli.

Pro příklad, navrhl jsem, aby mzda učitelů byla z jedné třetiny závislá na hodnocení rodičů a žáků-studentů (zbylé dvě třetiny by byly dané "tabulkově", resp. závislé na hodnocení ředitelem). Toto sice není exaktní definice kvality, ale přináší to prvek hodnocení závislém na dosahovaných výsledcích a zpětné vazbě. Dokonce i tehdy, kdy by zbylé dvě třetiny dosahovaly současné výše, je tento návrh nepřijatelný pro zastánce "tradičního" přístupu (vycházející z herbartismu), tak pro "egalitáře", po každé z jiných příčin.

Obdobný princip dělení zodpovědnosti mezi "stát", školy a rodiče/studenty by se dal použít i při revizi RVP (která prý bude se skoro dvouletým zpožděním předložena začátkem roku 2024).

Možná ještě lepší by bylo, pokud by se společnost ztotožňovala s názorem, že kvalitní školství je jednou z klíčových podmínek zajištění kvalitní budoucnosti - ať už kvalitu budeme měřit tvrdými fiskálními metrikami (vzdělanější lidé, zejm. v některých oborech, odvádějí vyšší daně), či jinak. Myslím, že toto je, v čem se hlavně lišíme od Finska 70. - 80. let, kdy se připravovaly reformy jejich školství, které se tím na dlouhé roky dostalo na špičku.

Ve školství sice neustále probíhají nějaké změny. Ve skutečnosti jsou však tyto změny často zástěrkou sloužící k tomu, aby k žádné zásadní změně statutu quo nedošlo. Výjimkou byla inkluze, která je sama o sobě progresivní myšlenkou (z dílny "egalitářů"), avšak jejíž provedení napáchalo nenapravitelné škody, zejm. na speciálním školství, mj. i díky tomu, jak se u nás reformy provádějí. Ke změně přesto patrně do 15 let dojde, a to díky demografickému vývoji.

1 0
možnosti
VB

V19i18l25é89m 47B78a32r82á20k

14. 11. 2023 17:16

Lží, která má omluvit, že moje děcko poslouží 27. listopadu jako rukojmí kantorům, je tlak, ministerstva školství, aby se výdaje ve školství přizpůsobili možnostem státního rozpočtu. Systém se začal drolit po změně platby za žáka na platbu za odučenou hodinu. Moje dcera odcházela před 8 lety (ještě byla platba za žáka) ze třídy o 32 dětech.

Když jsem chtěl v roce 2021 umístit na školu (rejstříková kapacita 800 žáků) 3 děti z Ukrajiny, byl to skoro nepřekonatelný problém. Při počtu 25 žáků ve třídě (ve 3 třídách stejného ročníku, kam 2 měly nastoupit) mi ředitel mezi čtyřma očima řekl, že se nechce vracet do minulosti. To už bylo po zavedení platby za odučenou hodinu. Ano, na lepší a jednodušší se lehko zvyká, jen to někdo musí zaplatit, že. Moje další dcera loni vycházela ze třídy o 22 dětech. Ještě chvilku a bude poměr kantoři/děti jedna ku jedné.

Strašení, že nebudou moci dělit angličtinu, dílny nebo laboratoře jsou účelová blbost. J

1 0
možnosti
Foto

Opravdu? Středním školám chce Bek snížit PH max o 15 %. Někde ředitelé uberou.

0 0
možnosti
Foto

Mne sa na Vás páči ten revolučný duch, možno preto, že ja taká nie som.

0 0
možnosti
MS

... z toho se už dá skromě žít, vy byste mě rozesmála...

vím, kolik berou moje vrstevnice učitelky na středně velkém městě a na to se já v soukromém sektoru nedostanu ani náhodou. Myslím, že byste si učitelé měli přestat neustále stěžovat, jak jste podhodnocení. Nezlehčuju náročnost této profese, ale ono je to jaksi celé nějak blbě že

9 0
možnosti
Foto

A znovu - stávka není kvůli učitelským platům. Pěkný den.

1 1
možnosti

Pokud jsem dobře sledoval dění, měla se stávka týkat nepedagogických pracovníků, kteří za prvé nejsou, za druhé mají tragické platy. Jako vždy je to však zástupný problém, protože jde hlavně o ty platy a podmínky učitelské. I v pořadu "máte slovo" se prvních 10 minut mluvilo o kuchařkách, školnících a pod....pak to skončilo jako vždy. Již léta tvrdím, že žádného fotbalistu nenaučí vyšší plat dávat více gólů a toto platí i ve školství. Ač nerad, musím souhlasit s tím, že se stále nejen do školství dolévají finance a vzdělanost klesá a klesá. Kdyby školským odborů šlo o zlepšení jejich situace, nejdříve by měly tlačit na vládu, ať prosadí podporu průmyslu(emisní povolenky, clo apod) a těch, co finance pro učitele vytvářejí.

1 0
možnosti
PC

Měl jsem možnost poznat dost učitelů. Ač si této profese obecně vážím a považuji ji za náročnou, poznal jsem bohužel jen málo kantorů, kteří byli skutečnými osobnostmi, a tudíž pro děti i vzory. Většina z nich totiž "jela" na vlně nejmenšího odporu, ochotně plníc jakékoli příkazy shora - hlavně že byly peníze (hlavně v podobě odměn), a to nikoli za kvalitu odvedené práce, ale za lokajství, poslušnost a poddajnost, neboli za "držení huby a kroku".

Naopak ti, kteří skutečnými osobnostmi byli (t.j. disponovali přirozenou autoritou a nezpochybnitelnými odbornými kvalitami, samozřejmě včetně pedagogických a psychologických), a tudíž byli u žáků a studentů velmi oblíbeni, se setkávali v kolektivu (nebo alespoň stran vedení školy) nejen s nepochopením, ale snahou je i ostrakizovat, neboť "si dovolili" na kardinální chyby, brzdící kvalitu výuky, nejen upozorňovat, ale snažili se je i řešit.

A to nemluvím o velmi častých případech, kdy učitelé nepříliš velkých kvalit (jemně řečeno) žáky trestuhodně šikanovali.

2 0
možnosti
PC

... jak lokajsky se většina učitelů chovala v době covidu, snad není třeba ani komentovat.

2 1
možnosti
Foto

J41i43r56i 33C58i71z

14. 11. 2023 13:27

Pani Valikova, se zajmem jsem si precetl vas blog o problemech ve skolstvi, ktere smeruje ke stavce ucitelu. Jako absolvent socialistickeho skolstvi, kde na kazdem stupni byly predmety o krasach komunismu a nejvetsiho dilu tohoto pruplachu mozku se vam dostalo na vysokych skolach, tak by me docela zajimal vase hodnoceni naplne vyuky na soucasnych skolach z vasich zkusenosti. Zmenilo se neco na postupech vyuky nebo se jede postaru? Byla jste nekdy na stazi mimo CR? Mam na mysli napr. Rakousko, Nemecko, Svycarsko ap., abyste mohla srovnavat skolstvi? Dcera absolvovala diky stipendiu za sport 2 university v USA a vim na co se tam kladl nejvetsi duraz. Co se tyka prumernych platu ve skolstvi tak je celkem zrejme, ze ucitel v pohranici ma zcela jiny plat nez ten v Praze. To je tady dolozeno i beznymi statistikami, ze v Praze jsou cca o 1/3 vyssi platy nez na venkove. Proste klasicky prumer. Dekuji.

0 1
možnosti
Foto

Asi nelze odpovědět stručně. Proto vás odkazuji na svůj blog, rubrika Škola a maturita, případně Literární seminář pro oktávu.

A opakuji znovu - důvodem stávky nejsou primárně učitelské platy. Pěkný den.

0 0
možnosti
AP

Z toho už se skromně žít dá, mnohem hůř jsou...

Tak tohlle je akorát na naštvání. Učitel bere skoro 50.000,- ale na skromné uživení to je. Řekněte tohle bagristovi v lomu že dostane 50.000,- tak vám bude děkovat ještě i druhý den. Onehdá jsem byl pracovně u zubaře a paní doktorka mi řekla, že na skromné živobytí to co vydělá je, ale bohatí nikdy nebudem. Chtěl jsem jí dát tehdy dvacku, aby si přilepšila , ale nechtěl jsem ji před sestrou ztrapnit.

2 0
možnosti

Tak zrovna bagrista nebude mít malé peníze. Dobrý bagrista.

Ale jo, každý si bude stěžovat na peníze. Podle průzkumů by člověk musel vydělávat asi 250 000 měsíčně, aby si nestěžoval.

4 0
možnosti
Foto

J54a64n 89Š63i16k

14. 11. 2023 10:46

V první řadě jde o špatně postavenou strukturu. Učitelé by měli být placení státem, ale kuchařky, školniky, atd. by měl platit zřizovatel školy a školky a to je obec. Stát má obcím pro tohle poskytnout prostor, tedy má jim nechávat víc než jim dává, aby provoz mohla dotyčná obec platit. Potom by bylo více peněz i má učitele. Jenže v tomhle státě se přerozděluje socialistickým způsobem a potom i všichni socialistický brečí. A sorry. 113% průměrné mzdy, to znamená nadprůměrnou mzdu a ne skomíráni.Jsem zásadně proti tomu, aby stát garantovat jakékoliv profesi tímto způsobem mzdy. To bych byl spíše pro obdobu výsluhy, kterou má třeba armáda. Jinak učitele nepreceňujte. Jde jim hlavně o jejich peníze. Tak jako každému. Hezký den

13 1
možnosti
Foto

V článku vysvětluji, že učitele nepohnuly ke stávce tahanice kolem platů, ale snižování hodin (PH max). Odnesou to dělené hodiny, praktická výuka, projekty... Středním školám to jde dolů snad o 15%. Nový zásah ministra Beka...

3 1
možnosti
  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,68
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz