Diskuse
Učitelům nejde jen o platy
Děkujeme za pochopení.
J83i32r42i 39M64a83c38h27o21t20k83a
Vyžadovalo by to asi delší vysvětlení, ale jednou z hlavních příčin problému je v tom, že neexistuje všeobecně přijímaná definice kvality školství. Není proto jasné, jaké změny by se měly provádět, ani jak poznat, zda tyto změny vedou ke kýženému cíli.
Pro příklad, navrhl jsem, aby mzda učitelů byla z jedné třetiny závislá na hodnocení rodičů a žáků-studentů (zbylé dvě třetiny by byly dané "tabulkově", resp. závislé na hodnocení ředitelem). Toto sice není exaktní definice kvality, ale přináší to prvek hodnocení závislém na dosahovaných výsledcích a zpětné vazbě. Dokonce i tehdy, kdy by zbylé dvě třetiny dosahovaly současné výše, je tento návrh nepřijatelný pro zastánce "tradičního" přístupu (vycházející z herbartismu), tak pro "egalitáře", po každé z jiných příčin.
Obdobný princip dělení zodpovědnosti mezi "stát", školy a rodiče/studenty by se dal použít i při revizi RVP (která prý bude se skoro dvouletým zpožděním předložena začátkem roku 2024).
Možná ještě lepší by bylo, pokud by se společnost ztotožňovala s názorem, že kvalitní školství je jednou z klíčových podmínek zajištění kvalitní budoucnosti - ať už kvalitu budeme měřit tvrdými fiskálními metrikami (vzdělanější lidé, zejm. v některých oborech, odvádějí vyšší daně), či jinak. Myslím, že toto je, v čem se hlavně lišíme od Finska 70. - 80. let, kdy se připravovaly reformy jejich školství, které se tím na dlouhé roky dostalo na špičku.
Ve školství sice neustále probíhají nějaké změny. Ve skutečnosti jsou však tyto změny často zástěrkou sloužící k tomu, aby k žádné zásadní změně statutu quo nedošlo. Výjimkou byla inkluze, která je sama o sobě progresivní myšlenkou (z dílny "egalitářů"), avšak jejíž provedení napáchalo nenapravitelné škody, zejm. na speciálním školství, mj. i díky tomu, jak se u nás reformy provádějí. Ke změně přesto patrně do 15 let dojde, a to díky demografickému vývoji.
V19i18l25é89m 47B78a32r82á20k
Lží, která má omluvit, že moje děcko poslouží 27. listopadu jako rukojmí kantorům, je tlak, ministerstva školství, aby se výdaje ve školství přizpůsobili možnostem státního rozpočtu. Systém se začal drolit po změně platby za žáka na platbu za odučenou hodinu. Moje dcera odcházela před 8 lety (ještě byla platba za žáka) ze třídy o 32 dětech.
Když jsem chtěl v roce 2021 umístit na školu (rejstříková kapacita 800 žáků) 3 děti z Ukrajiny, byl to skoro nepřekonatelný problém. Při počtu 25 žáků ve třídě (ve 3 třídách stejného ročníku, kam 2 měly nastoupit) mi ředitel mezi čtyřma očima řekl, že se nechce vracet do minulosti. To už bylo po zavedení platby za odučenou hodinu. Ano, na lepší a jednodušší se lehko zvyká, jen to někdo musí zaplatit, že. Moje další dcera loni vycházela ze třídy o 22 dětech. Ještě chvilku a bude poměr kantoři/děti jedna ku jedné.
Strašení, že nebudou moci dělit angličtinu, dílny nebo laboratoře jsou účelová blbost. J
V68e46r41o15n93i37k49a 66V58a24l87í20k28o76v50á 26Š81u65b23o68v21á
Opravdu? Středním školám chce Bek snížit PH max o 15 %. Někde ředitelé uberou.
J69a36n29a 24M17e48l98i10š44o31v13á
Mne sa na Vás páči ten revolučný duch, možno preto, že ja taká nie som.
V25e16r87o46n89i36k44a 36V43a71l67í96k32o72v90á 40Š74u72b64o22v19á
My jsme ta revoluční generace. 😉
M19a22r90k85é88t50a 65S24v91o83b94o21d87o13v35á
... z toho se už dá skromě žít, vy byste mě rozesmála...
vím, kolik berou moje vrstevnice učitelky na středně velkém městě a na to se já v soukromém sektoru nedostanu ani náhodou. Myslím, že byste si učitelé měli přestat neustále stěžovat, jak jste podhodnocení. Nezlehčuju náročnost této profese, ale ono je to jaksi celé nějak blbě že
V86e35r49o11n39i96k50a 26V17a34l36í79k19o93v11á 17Š88u37b77o45v58á
A znovu - stávka není kvůli učitelským platům. Pěkný den.
V46l92a15d53i15s47l77a79v 52Š70i47m19í90k
Pokud jsem dobře sledoval dění, měla se stávka týkat nepedagogických pracovníků, kteří za prvé nejsou, za druhé mají tragické platy. Jako vždy je to však zástupný problém, protože jde hlavně o ty platy a podmínky učitelské. I v pořadu "máte slovo" se prvních 10 minut mluvilo o kuchařkách, školnících a pod....pak to skončilo jako vždy. Již léta tvrdím, že žádného fotbalistu nenaučí vyšší plat dávat více gólů a toto platí i ve školství. Ač nerad, musím souhlasit s tím, že se stále nejen do školství dolévají finance a vzdělanost klesá a klesá. Kdyby školským odborů šlo o zlepšení jejich situace, nejdříve by měly tlačit na vládu, ať prosadí podporu průmyslu(emisní povolenky, clo apod) a těch, co finance pro učitele vytvářejí.
P32a87v58e96l 79C24h50m69e81l25í38k
Měl jsem možnost poznat dost učitelů. Ač si této profese obecně vážím a považuji ji za náročnou, poznal jsem bohužel jen málo kantorů, kteří byli skutečnými osobnostmi, a tudíž pro děti i vzory. Většina z nich totiž "jela" na vlně nejmenšího odporu, ochotně plníc jakékoli příkazy shora - hlavně že byly peníze (hlavně v podobě odměn), a to nikoli za kvalitu odvedené práce, ale za lokajství, poslušnost a poddajnost, neboli za "držení huby a kroku".
Naopak ti, kteří skutečnými osobnostmi byli (t.j. disponovali přirozenou autoritou a nezpochybnitelnými odbornými kvalitami, samozřejmě včetně pedagogických a psychologických), a tudíž byli u žáků a studentů velmi oblíbeni, se setkávali v kolektivu (nebo alespoň stran vedení školy) nejen s nepochopením, ale snahou je i ostrakizovat, neboť "si dovolili" na kardinální chyby, brzdící kvalitu výuky, nejen upozorňovat, ale snažili se je i řešit.
A to nemluvím o velmi častých případech, kdy učitelé nepříliš velkých kvalit (jemně řečeno) žáky trestuhodně šikanovali.
P43a82v89e92l 13C97h75m56e19l71í49k
... jak lokajsky se většina učitelů chovala v době covidu, snad není třeba ani komentovat.
J41i43r56i 33C58i71z
Pani Valikova, se zajmem jsem si precetl vas blog o problemech ve skolstvi, ktere smeruje ke stavce ucitelu. Jako absolvent socialistickeho skolstvi, kde na kazdem stupni byly predmety o krasach komunismu a nejvetsiho dilu tohoto pruplachu mozku se vam dostalo na vysokych skolach, tak by me docela zajimal vase hodnoceni naplne vyuky na soucasnych skolach z vasich zkusenosti. Zmenilo se neco na postupech vyuky nebo se jede postaru? Byla jste nekdy na stazi mimo CR? Mam na mysli napr. Rakousko, Nemecko, Svycarsko ap., abyste mohla srovnavat skolstvi? Dcera absolvovala diky stipendiu za sport 2 university v USA a vim na co se tam kladl nejvetsi duraz. Co se tyka prumernych platu ve skolstvi tak je celkem zrejme, ze ucitel v pohranici ma zcela jiny plat nez ten v Praze. To je tady dolozeno i beznymi statistikami, ze v Praze jsou cca o 1/3 vyssi platy nez na venkove. Proste klasicky prumer. Dekuji.
V64e62r88o70n27i71k23a 58V91a56l63í93k88o63v76á 75Š20u32b57o83v76á
Asi nelze odpovědět stručně. Proto vás odkazuji na svůj blog, rubrika Škola a maturita, případně Literární seminář pro oktávu.
A opakuji znovu - důvodem stávky nejsou primárně učitelské platy. Pěkný den.
V53e93r89o98n28i81k56a 24V49a55l65í77k33o27v62á 49Š72u64b28o79v54á
Omluva za případné překlepy. Cestuji.
V16e28r92o24n82i85k63a 67V46a11l10í87k68o20v67á 97Š70u98b88o65v43á
PS: K lékařům. 😃
A52l10e96š 26P64e46r24o36u46t67k39a
Z toho už se skromně žít dá, mnohem hůř jsou...
Tak tohlle je akorát na naštvání. Učitel bere skoro 50.000,- ale na skromné uživení to je. Řekněte tohle bagristovi v lomu že dostane 50.000,- tak vám bude děkovat ještě i druhý den. Onehdá jsem byl pracovně u zubaře a paní doktorka mi řekla, že na skromné živobytí to co vydělá je, ale bohatí nikdy nebudem. Chtěl jsem jí dát tehdy dvacku, aby si přilepšila , ale nechtěl jsem ji před sestrou ztrapnit.
J13i31ř46í 74Č96u83m44p95e91l56í12k
Tak zrovna bagrista nebude mít malé peníze. Dobrý bagrista.
Ale jo, každý si bude stěžovat na peníze. Podle průzkumů by člověk musel vydělávat asi 250 000 měsíčně, aby si nestěžoval.
J54a64n 89Š63i16k
V první řadě jde o špatně postavenou strukturu. Učitelé by měli být placení státem, ale kuchařky, školniky, atd. by měl platit zřizovatel školy a školky a to je obec. Stát má obcím pro tohle poskytnout prostor, tedy má jim nechávat víc než jim dává, aby provoz mohla dotyčná obec platit. Potom by bylo více peněz i má učitele. Jenže v tomhle státě se přerozděluje socialistickým způsobem a potom i všichni socialistický brečí. A sorry. 113% průměrné mzdy, to znamená nadprůměrnou mzdu a ne skomíráni.Jsem zásadně proti tomu, aby stát garantovat jakékoliv profesi tímto způsobem mzdy. To bych byl spíše pro obdobu výsluhy, kterou má třeba armáda. Jinak učitele nepreceňujte. Jde jim hlavně o jejich peníze. Tak jako každému. Hezký den
V93e50r12o65n38i24k21a 63V28a94l97í27k48o48v40á 10Š42u70b83o47v73á
V článku vysvětluji, že učitele nepohnuly ke stávce tahanice kolem platů, ale snižování hodin (PH max). Odnesou to dělené hodiny, praktická výuka, projekty... Středním školám to jde dolů snad o 15%. Nový zásah ministra Beka...
- Počet článků 461
- Celková karma 25,68
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky