Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čerti v mobilech aneb dobrý sluha a špatný pán

3. 03. 2017 11:30:30
Českým školstvím obchází nové strašidlo, přenosná elektronika. Mobily, tablety, přehrávače, notebooky mají devastující vliv na mládež. Děti nečtou! Jsou roztěkané! Nekomunikují! Neposilují sociální vazby! A ďábla je třeba vymítat!

Když jsem vyrůstala, byly zahraniční knihy a filmy, které nám bolševik dovolil oficiálně, i ty, k nimž jsme se dostali neoficiálně, jediné rozptýlení a spojení se světem venku, za ostnatým drátem. K tomu přidejme desky a kazety, protože kazeťáky začínali dostávat k Vánocům moji movitější spolužáci někdy na gymnáziu. Četli jsme hodně - ale ne všichni. I na oboru čeština - dějepis FF UK se mnou studovali spolužáci, kteří otevřeli dvě beletristické knihy do roka.

Dělali jsme, stejně jako dnešní mladí, to, co nás bavilo, k čemu jsme tíhli. Někdo sportoval, někdo tančil, jiný hrál divadlo a někdo odešel za hranice. A někteří se jen tak poflakovali světem a čekali, odkud přiletí štěstíčko. Nebo pár facek.

Dnešní mladí nejsou lepší ani horší než jsme byli my. Mají jen trochu více svobody - ale je to svoboda zdánlivá a ošidná. Mohou cestovat, dostanou se k libovolným knihám, filmům, hudebním nahrávkám. Ale platí jiné daně. Například mají méně času Ten jim ukrajuje i množství nových vjemů, podnětů a možností, které s sebou přináší právě moderní elektronika.

Je to s ní stejné jako s každým novým vynálezem. Nejdříve mu lidé zcela propadnou, nadužívají ho, trochu na to doplatí. Potom si zvyknou a začnou ho používat s rozumem. Zákazy a regulace ještě nikdy nic nevyřešily. Nefungují ani u prohibice alkoholu, natož u přístrojů, které byly vynalezeny proto, aby lidskou komunikaci usnadnily, nikoli ztížily.

Že nám to v tuto chvíli tak nepřijde, je jiná věc.

Podívejme s na to z pohledu obyčejné češtinářky, která s elektronikou manipuluje velmi opatrně, většinou pod dozorem vlastních dětí. Je neuvěřitelné, jak mi moderní technologie v posledních letech usnadnily práci.

Běžná hodina gramatiky v primě či sekundě. Probíráme zájmena (já, mě/mně; naši/naší; týž/tentýž; jenž, jež, již) a všechny ty ostatní brouky. Dříve jsem si půjčovala závěsné plachty zájmen (máme jednu sadu na školu), někdy používala promítací projektor (dva na školu, hrozná obluda). Dnes mám v počítači soubor ČJL v kostce, kde jsou všechny tabulky krásně barevně vyvedeny. A studenti mají tuto učebnici také - buď v papírové podobě, nebo v tabletu, notebooku, mobilu. Nevidí-li na světelnou tabuli v čele třídy, mohou příslušnou tabulku otevřít ve svém osobním zařízení.

Nevíme, jak se píše nějaká instituce či městečko na Moravě s pěti předložkami v názvu. Klikneme na internet a dopídíme se správného pravopisu. Podobné je to s psaním s/z či i/y ve slovech vymýtIt les a vymítat ďábla. Informace může hledat učitel nebo studenti na svých přenosných čertících.

Že je pro nás velkou pomocí možnost doprovodit výklad o Hamletovi či Kupci benátském ukázkami z filmů, že můžeme rozebírat libovolné balady z Kytice či texty moderní literatury, aniž bychom byli závislí na výběrech čítanek, o tom asi netřeba psát. Veřejnost by ovšem měla vědět, že mladí mají ve svých mobilech a tabletech často také studijní materiály ze školních webů či mailů od učitelů.

Student pak o přestávce (nebo vy jste se snad o přestávkách nedrtili na testy z dějepisu a angličtiny) rozklikne příslušný text a nacpe do mozku vše, co se tam ještě vejde. Ne vždy a ne všechno si stihne vytisknout na domácí tiskárně. A volných počítačů bývá ve všech školách pořád zoufale málo...

Vím, ti lumpové na mobilech a ostatních přístrojích také hrají hry, surfují na nesmyslných webech, esemeskují či chatují s přáteli po celém světě, projíždí zprávy, novinky ze světa hudby a sportu, hledají inzeráty, brigády, možnosti ubytování u moře či na horách... No a co? To všechno patří ke všeobecnému vzdělání.

Školy by se neměly snižovat k tomu, že vytvoří prostředí "elektronické prohibice". Není to zdravé pro ně ani pro studenty. Protože prohibice vždy povede k porušování pravidel, tajnému užívání zakázaného, práskání a ještě většímu narušování mezilidských vztahů, než jaké přisuzujeme používání přenosné elektroniky.

A učitelé by neměli být hlídači a drábi v prohibičním prostředí. Jejich úkolem je především vzbuzovat zájem o vlastní předmět, přesvědčit studenty, že rozhovor o Faustově vině a vykoupení (a že se ten Mefistoteles opravdu snažil, ba dokonce sázku vyhrál) či o roli Wolanda v Bulgakovově komunistické Moskvě (velmi zvláštní ďábel, ale stejně poslušný jako ten Goethův) je mnohem zajímavější než celohodinové klikání na fb.

Jen potom může vztah učitele a studenta fungovat tak, jak má. Může být otevřeným dialogem, z něhož se učí obě strany. Potom se škola a učitel nemusí bát ani čertíků, ukrytých v přenosné elektronice, protože motivace, zájem a láska jsou slova, kterých se čerti bojí ... jako kříže.

Záleží jen na nás - a na šéfech našich škol - jaký přístup k ďáblíkům v těch malých přístrojích zvolíme.

Můžeme se jich bát a vyhnat je ze tříd a škol dveřmi. Buďme si jisti, že se vrátí oknem.

Nebo můžeme naše děti naučit s čertíky pracovat. Vysvětlit jim, že všechno dobré může být zároveň špatné. Že elektronika může být skvělý sluha a nebezpečný pán.

Tuto cestu považuji za mnohem rozumnější a důstojnou školy 21. století.

Autor: Veronika Valíková | pátek 3.3.2017 11:30 | karma článku: 26.95 | přečteno: 2274x

Další články blogera

Veronika Valíková

Problémy českého školství jsou důležitější než bludy jedné komunistky

14. 9. se v Knihovně Václava Havla konala debata o budoucnosti českého školství. Média akcentují především účast paní Semelové – k ostatním účastníkům diskuse ani k problémům, na něž nebylo dostatečně odpovězeno, se nevyjadřují.

16.9.2017 v 13:48 | Karma článku: 24.45 | Přečteno: 1126 | Diskuse

Veronika Valíková

Jak jsme kupovali kotvu

"Miláčku, přijeď do Holešovic. Musíme zajít do přístavu a koupit kotvu," oznámil mi včera Kapitán. "Víš, že jsme jednu utopili na Tavoláře." A tak jsem nastoupila do tramvaje ve slavnostním, neb právě skončil další školní rok...

1.7.2017 v 9:51 | Karma článku: 23.22 | Přečteno: 1001 | Diskuse

Veronika Valíková

Maturitní testy z ČJL 2013 a 2017 - malé srovnání (konec maturitního seriálu)

Jsou ty letošní náročnější než ty z roku 2013? Stoupá postupně od roku 2013 jejich obtížnost? Dostaly se nyní testy někam mezi původní základní a vyšší úroveň z roku 2012, kdy ministr Fiala dvouúrovňovou maturitu zrušil?

30.6.2017 v 20:51 | Karma článku: 23.00 | Přečteno: 876 | Diskuse

Veronika Valíková

Ještě jednou maturitní slohy - jedničkáři, kteří se odvolávají kvůli své cti

Juanito napsal knihu fantasy, která se docela dobře čte. S jazykem rozhodně zacházet umí, DT měl asi na 92%, ústní na 100%,ze všech předmětů kromě ČJL dostal za jedna. Jen z češtiny za dvě - u maturity si vybral úvahu - dostal 3-.

26.6.2017 v 19:32 | Karma článku: 26.69 | Přečteno: 989 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Adam Mikulášek

Bravo, Polsko zvažuje zrušit zimní čas

Jako příznivce více světla odpoledne, na rozdíl od většiny odpůrců střídání zimního a letního času, jsem s Poláky zajedno, aby byl po celý rok letní, nikoli zimní čas.

19.10.2017 v 11:32 | Karma článku: 26.38 | Přečteno: 659 | Diskuse

Lukáš Pokorný

Jak nám paní Šichtařová věší BIO bulíky na nos.

Přiznám se. Poslední vydání přílohy Rodina Dnes jsem si koupil jen kvůli rozhovoru s paní Šichtařovou. Skoro bych její nekompromisní názory začal mít rád. Skoro.

19.10.2017 v 6:42 | Karma článku: 17.28 | Přečteno: 1333 | Diskuse

Karel Trčálek

Humanitární neziskovky jsou tlusté pijavice

Neříkejte, že jste to už dávno nevěděli. A neříkejte, že vás to pořádně nehněte, že byste ze všeho nejraději dělali tu humanitární pomoc sami. Třeba v Kosovu

18.10.2017 v 17:09 | Karma článku: 11.60 | Přečteno: 462 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Předseda Sdružení praktických lékařů: Zavřeme na den, abychom nezavřeli navždy

Chudáci lékaři. Již to nejsou jen chudí zubaři,ale i chudí "obvoďáci". Jejich organizace odmítá používání elektronických receptů i když to je jediná možnost,jak dosáhnout úspor a informací.

17.10.2017 v 4:29 | Karma článku: 13.92 | Přečteno: 447 | Diskuse

Adam Mikulášek

Tak už umazává kříže i Nestlé, vyhlašuji této firmě osobní bojkot!

Jak jsem se dnes dočetl, Lidl už v tomto politováníhodném multikulti falšování reality není sám. Zjevně občané nedělají dost proto, aby firmy ztratily ekonomickou motivaci k tomuto odpornému jednání.

16.10.2017 v 18:26 | Karma článku: 38.40 | Přečteno: 1821 | Diskuse
Počet článků 231 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1599

Blogy "jsou nádobky, do kterých vztek svůj nalívám, aby mi srdce nežral." (Karel Havlíček Borovský + VV :)) Prvotina Soukromý nebe, dokončené povídky, pohádky pro starší holčičky, hra o KHB a různé dramatizace textů ...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.