Zprvu jsem té zprávě nemohla uvěřit. Až když jsem si přečetla dopis s hlavičkovým papírem z MŠMT, pochopila jsem, že centrální opravování slohů bude letos, už podruhé (poprvé v roce 2012), obohaceno o nový stupeň utajení – studenti se před ústním zkoušením sice dozvědí, jak byli oznámkováni, nebudou ovšem vědět, za co své známky dostali.
Slohové práce se ve škole skenují a posílají do CERMATu. Ten distribuuje jednotlivým centrálním hodnotitelům vždy určitý počet prací, zřejmě podle dohody. Zatímco učitelé dávají slohovou práci s bodovým, případně slovním ohodnocením školám (v pracích tak jsou jasně vidět poznámky, podtržení, vlnovky, vidlice a jiná znamínka, která učitelé při opravách používají), letos tomu bude jinak. Pokud nedošlo k nějakému informačnímu šumu, budou si hodnotitelé naskenované slohové práce se svými „interními“ poznámkami nechávat u sebe a po uplynutí „odvolační“ lhůty (tedy po přezkumech, které případně studenti iniciují) je skartují – nikdo jiný k nim nebude mít přístup. Na školy pošlou bodové ohodnocení slohů, které vypracují podle svých „interních“ poznámek.
Maturant tak před ústním zkoušením dostane tabulku s bodovým ohodnocením + výsledný počet bodů, z něhož se odvozuje známka ze slohu (1/3 známky z ČJL). Dozví se pouze (pozor, kritéria letošního opravování na oficiálních stránkách SM nevisí u předmětu, ale v samostatném oddíle!), že kupříkladu z naplnění zadání dostal 3 body, z útvaru 2, z pravopisu 2, lexika 3, výstavby vět 3 a celkové soudržnosti textu 2 - celkem 15, tedy za 4.
Bude-li student se známkou nespokojen, může se odvolat – protože však nebude mít v ruce opravený sloh, nebude ani přesně vědět, kde a jakých konkrétních chyb se dopustil. Ředitel mu může dát k ofocení pouze neopoznámkovaný originál jeho písemné práce. Student k odvolání přiloží čistou kopii slohu a bodové ohodnocení centrálního hodnotitele – a nikdo, krom speciálně proškolených hodnotitelů, nebude záležitosti rozumět!
Zřejmě aby se předešlo kritice a soudním procesům, jimž Cermat čelil v roce 2012, byl vytvořen ještě nepřístupnější a neprůhlednější systém, kterému budou rozumět pouze vyvolení. Student se může odvolat – ale kdo oprávněnost jeho odvolání posoudí.
Pokud se mýlím či pokud došlo k nějaké informačnímu šumu, vyvěsí jistě CERMAT kritéria opravování slohů veřejně v médiích, povolí debatu o jejich relevanci a objektivitě a ukáže studentům jejich opravené slohy.
V opačném případě tu pomalu vzniká neprůhledná struktura, která se rozrůstá a začíná diktovat priority ve školství podle nejasných pravidel.
Psáno pro Českou školu (drobné úpravy vyplynuly z diskuse na ČŠ)
Kvůli diskusi přidávám kritéria Cermatu:
1. Vytvoření textu podle zadaných kritérií - 1A téma, obsah; 1B komunikační situace, slohový útvar
2. Funkční užití jazykových prostředků - 2A pravopis, tvarosloví a slovotvorba; 2B lexikum
3. Syntaktická a kompoziční výstavba textu - 3A větná syntax, textová koheze; 3B nadvětná syntax, koherence textu
http://www.novamaturita.cz/kriteria-hodnoceni-1404035057.html
http://www.ceskaskola.cz/2017/04/obavy-ze-hodnoceni-jednotnych.html
http://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=460277