Tajné opravování slohů aneb za co mám tu kuli, milý Cermate?

Studenti po oznámení známek ze slohových prací nebudou vědět, jaké chyby napáchali – centrální hodnotitelé si ponechají jejich oskenované písemné práce s poznámkami u sebe a do systému pošlou pouze tabulky s bodovým ohodnocením.

Zprvu jsem té zprávě nemohla uvěřit. Až když jsem si přečetla dopis s hlavičkovým papírem z MŠMT, pochopila jsem, že centrální opravování slohů bude letos, už podruhé (poprvé v roce 2012), obohaceno o nový stupeň utajení – studenti se před ústním zkoušením sice dozvědí, jak byli oznámkováni, nebudou ovšem vědět, za co své známky dostali.
Slohové práce se ve škole skenují a posílají do CERMATu. Ten distribuuje jednotlivým centrálním hodnotitelům vždy určitý počet prací, zřejmě podle dohody. Zatímco učitelé dávají slohovou práci s bodovým, případně slovním ohodnocením školám (v pracích tak jsou jasně vidět poznámky, podtržení, vlnovky, vidlice a jiná znamínka, která učitelé při opravách používají), letos tomu bude jinak. Pokud nedošlo k nějakému informačnímu šumu, budou si hodnotitelé naskenované slohové práce se svými „interními“ poznámkami nechávat u sebe a po uplynutí „odvolační“ lhůty (tedy po přezkumech, které případně studenti iniciují) je skartují – nikdo jiný k nim nebude mít přístup. Na školy pošlou bodové ohodnocení slohů, které vypracují podle svých „interních“ poznámek. 
Maturant tak před ústním zkoušením dostane tabulku s bodovým ohodnocením + výsledný počet bodů, z něhož se odvozuje známka ze slohu (1/3 známky z ČJL). Dozví se pouze (pozor, kritéria letošního opravování na oficiálních stránkách SM nevisí u předmětu, ale v samostatném oddíle!), že kupříkladu z naplnění zadání dostal 3 body, z útvaru 2, z pravopisu 2, lexika 3, výstavby vět 3 a celkové soudržnosti textu 2 - celkem 15, tedy za 4. 
Bude-li student se známkou nespokojen, může se odvolat – protože však nebude mít v ruce opravený sloh, nebude ani přesně vědět, kde a jakých konkrétních chyb se dopustil. Ředitel mu může dát k ofocení pouze neopoznámkovaný originál jeho písemné práce. Student k odvolání přiloží čistou kopii slohu a bodové ohodnocení centrálního hodnotitele – a nikdo, krom speciálně proškolených hodnotitelů, nebude záležitosti rozumět! 
Zřejmě aby se předešlo kritice a soudním procesům, jimž Cermat čelil v roce 2012, byl vytvořen ještě nepřístupnější a neprůhlednější systém, kterému budou rozumět pouze vyvolení. Student se může odvolat – ale kdo oprávněnost jeho odvolání posoudí. 
Pokud se mýlím či pokud došlo k nějaké informačnímu šumu, vyvěsí jistě CERMAT kritéria opravování slohů veřejně v médiích, povolí debatu o jejich relevanci a objektivitě a ukáže studentům jejich opravené slohy. 
V opačném případě tu pomalu vzniká neprůhledná struktura, která se rozrůstá a začíná diktovat priority ve školství podle nejasných pravidel.

Psáno pro Českou školu (drobné úpravy vyplynuly z diskuse na ČŠ)

 

Kvůli diskusi přidávám kritéria Cermatu:

1. Vytvoření textu podle zadaných kritérií -  1A téma, obsah; 1B komunikační situace, slohový útvar

2. Funkční užití jazykových prostředků - 2A pravopis, tvarosloví a slovotvorba; 2B lexikum

3. Syntaktická a kompoziční výstavba textu - 3A větná syntax, textová koheze; 3B nadvětná syntax, koherence textu

http://www.novamaturita.cz/kriteria-hodnoceni-1404035057.html

http://www.ceskaskola.cz/2017/04/obavy-ze-hodnoceni-jednotnych.html

http://valikova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=460277

Autor: Veronika Valíková Šubová | pátek 21.4.2017 19:09 | karma článku: 36,52 | přečteno: 2915x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 17,87

Veronika Valíková Šubová

Markétka letí

2.4.2024 v 13:17 | Karma: 29,76

Veronika Valíková Šubová

Divoká noc

16.3.2024 v 12:38 | Karma: 0

Veronika Valíková Šubová

Čas návratů

26.2.2024 v 17:41 | Karma: 27,69
  • Počet článků 459
  • Celková karma 26,22
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz