Maturita z ČJL 2017 – zatím jsou informace mírně matoucí

19. 05. 2017 6:49:15
Dnes se dozvíme souhrnné výsledky písemných maturitních zkoušek. Informace, které dostávají školy, jsou zatím neúplné. Chybí často hodnocení slohů - vrátilo se centrální hodnocení, které v roce 2012 zrušil ministr Fiala.

Dnes se snad během tiskové konference MŠMT dozvíme souhrnné výsledky letošních písemných maturitních zkoušek. – DT z ČJL, CJ a matematiky a písemných prací z ČJL a CJ. Individuální výsledky se studenti dozvěděli většinou v pondělí 15. 2. – s výjimkou slohových prací z ČJL. Informace, které dostávají školy a studenti, jsou zatím poněkud neúplné.

Podle maturitní vyhlášky mají maturanti znát výsledky svých písemných zkoušek do začátku zkoušky ústní a Cermat se rozhodl „literu vyhlášky“ napínat k prasknutí – školám, které maturují až v příštích týdnech, bodové hodnocení slohů z ČJL zatím většinou neposlal. Bude je prý odesílat postupně, předtím, než ta která škola (či ten který student?) započne ústní zkoušení.

Tato situace nevyhovuje studentům, učitelům ani ředitelům. Nepřispívá ke klidu a zvyšuje neprůhlednost celého už tak dost složitého systému, kterým maturitní zkouška z ČJL bezpochyby je.

O výsledcích didaktických testů z ČJL zatím víme tolik, že se mírně zhoršily (procento propadlíků narostlo). Loni se pohybovalo kolem 8,5%, letos jsem tipovala 11%, ale klidně bych ještě přihodila – test byl korektní, neobsahoval žádné vážnější zrady, ale když jsem posléze přemýšlela o čase, který jsem nad ním strávila, pochopila jsem, že pro některé maturanty mohl být tvrdým oříškem – obsahoval dlouhé texty a vyžadoval poměrně náročnou práci s pojmy a jejich aplikací.

Nicméně mnozí maturanti ho napsali skvěle. O to více pak zkušeného češtináře zarazí, když má jedničkář 97% z DT a poměrně špatnou známku ze slohu. Pak je samozřejmě na místě podívat se, v jakých kritériích student chyboval.

O kritériích slohových prací už jsem psala mnohokrát. Pouze 2A (pravopis, tvarosloví a interpunkce) a 3A (větná koheze) jsou záležitosti podléhající přísným jazykovým pravidlům. 1A (téma) bylo vždy problematické, jak dokážete, že jste se neodchýlili od tématu, 1B (útvar a komunikační situace) je úlitba zastaralé a kritizované teorii funkčních stylů. 2B (lexikum) i 3B (koherence, nadvětná syntax) pak určitě spadají do kategorie „mírně subjektivní „kritéria“. Čtyři „měkká“ kritéria (respektive body) tak mohou snadno z poměrně slušné úvahy (bez gramatických chyb) s dějovými či poetickými prvky vyrobit práci, která tak tak projde přes minimální hranici. Už teď kolegové hlásí, že se u některých studentů objevuje bodové hodnocení, které nechápou oni ani maturanti.

A tady jsme u dalšího problému. Studenti dostávají tabulku s body a krátkým slovním hodnocení. Nevidí své chyby (hodnotitelé si dělají interní poznámky, neopravují zřejmě do textů), maturanti netuší, za co jim které body byly strženy. Už teď se na způsob hodnocení objevují stížnosti.

Co se zdržování výsledků týče, několik ředitelů škol se nechalo slyšet, že je nepovažují za šťastné, protože nejistota studenty zbytečně stresuje. Naskýtá se otázka, proč se tak děje – možná někoho překvapily rozdíly mezi DT a slohy některých studentů a postoupil sporně opravené slohy vyšší instanci. Možná hodnotitelé jen „nestíhali“. Každopádně je to podivné.

„Podivná“ je ostatně i nutnost návratu ke spornému centrálnímu opravování, které po neúspěšné premiéře zrušil ministr Fiala. CERMAT je zdůvodňuje tím, že učitelé opravovali mírně a nenechávali své studenty propadat. Nechal si k tomuto účelu opravit vzorek slohových prací centrálními hodnotiteli, srovnal se školním hodnocením... Jaký vzorek použil, jsme se nedozvěděli. O kritériích už řeč byla. Výsledek - učitelům se nedůvěřuje a maturity zase budou o poznání dražší.

Zadávání a hodnocení slohových prací z ČJL je v tuto chvíli zřejmě nejproblematičtější částí maturitního modelu z ČJL, který má ovšem nedostatků mnohem více.

Uvidíme, jak budou letos s výsledky spokojeni studenti, jejich učitelé a široká veřejnost.

Psáno pro blog a pro Českou školu

Autor: Veronika Valíková | pátek 19.5.2017 6:49 | karma článku: 18.74 | přečteno: 681x

Další články blogera

Veronika Valíková

Učitelé v pasti centralismu

Velká část veřejnosti je přesvědčená, že největší problém českého školství tkví v penězích. Učitelé jsou skutečně placení podprůměrně. Přesto si myslím, že největším problémem našeho školství je svazující centralizovaný systém.

11.12.2018 v 10:26 | Karma článku: 26.46 | Přečteno: 975 | Diskuse

Veronika Valíková

Ochraňujme si maminky, mají v rukou budoucnost

Nedávno jsem pověsila na Facebook žertík týkající smyslu ženské existence, respektive faktu, že ženy vlastní mnohé dary, jimiž muži nedisponují. Téměř okamžitě se objevila smršť feministických protestů...

25.11.2018 v 18:25 | Karma článku: 35.66 | Přečteno: 1111 | Diskuse

Veronika Valíková

17. listopad, naše nová vládní krize a revoluční džinové

K 17. listopadu si píšu článek téměř každý rok. Ráda na tu dobu vzpomínám, ráda o ní vyprávím studentům. Oba 17. listopady byly střetem svobody a dvou mocných totalit - nacismu a komunismu. Demokracie je systém velmi zranitelný...

17.11.2018 v 10:17 | Karma článku: 21.48 | Přečteno: 570 | Diskuse

Veronika Valíková

Proč i dál milovat hrdý Albion

Tuto glosu z MF DNES jsem v červnu kvůli práci nestihla dát na blog. Možná je právě teď vhodná chvíle vyznat se znovu z lásky ke staré dobré Anglii, respektive Británii. Vždyť nám toho tolik dala...

30.10.2018 v 18:53 | Karma článku: 22.64 | Přečteno: 769 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Magdalena Westman

Obracení uměleckého světa naruby

Návštěva výstavy Ateliéru Radostné Tvorby umění je jen jedno!!! (souřadnice) v Kampusu Hybernská v Praze, pro mne byl mimořádný umělecký zážitek.

12.12.2018 v 12:15 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 57 | Diskuse

Zdenek Horner

Analýza k pochechtání aneb Když vítězí šlendrián

Redakce iDnes se blýskla údajnou analýzou „paktu o migraci“. Redaktor Vodička analyzuje zcela objektivně do češtiny stále ještě nepřeložený text, z něhož si vybírá pohodlné pasáže k argumentaci. Kulturní rasisté hýkají blahem.

12.12.2018 v 3:01 | Karma článku: 11.83 | Přečteno: 709 | Diskuse

Veronika Valíková

Učitelé v pasti centralismu

Velká část veřejnosti je přesvědčená, že největší problém českého školství tkví v penězích. Učitelé jsou skutečně placení podprůměrně. Přesto si myslím, že největším problémem našeho školství je svazující centralizovaný systém.

11.12.2018 v 10:26 | Karma článku: 26.46 | Přečteno: 975 | Diskuse

Karel Ábelovský

Demokracie svobody slova - prosím vás, nevíte někdo, co to přesně je?

... jsem poněkud zmatený, přiznám se; přesto ale, i u mne "provokatérsky uvědomělé rádoby elity, vždy drasticky klesnou" ... a to až na úplné dno té "demokratické žumpy", jak to trefně nazval soudruh "mlátička" Ondráček z KSČM!

10.12.2018 v 14:04 | Karma článku: 17.92 | Přečteno: 504 | Diskuse

Libor Fleischhans

Pokuty za přetočený tachometr u STK nepadají (zatím...)

Už jste zažili šok, když na vás u STK vybafnou, že mu musíte doložit, proč je jiný stav km na tachometru, než je skutečnost? Jinak u STK nevyhovíte? Více než třetina vozidel v ČR je s přetočeným tachometrem. Příští rok přitvrdí!

9.12.2018 v 10:45 | Karma článku: 14.71 | Přečteno: 434 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz