Veronika Valíková Šubová

Maturitní slohy a pohádka O chytré horákyni

20. 05. 2017 17:18:18
Na dotaz, proč CERMAT nemá výsledky slohových prací, odpověděla ministryně Valachová v duchu známé pohádky – nejsem si vědoma, že bychom neměli výsledky, jen některé ještě nejsou úplně hotové. Zajímavý oxymóron...

Oblečená neoblečená, ani pěšky, ani koňmo, ani v noci, ani ve dne, tak měla přijet Manka k soudci. Pohádky a literárněvědné pojmy mají CERMAT i MŠMT evidentně v malíku. Ale zpět k maturitní realitě.

Didaktické testy

Včerejší tisková konference MŠMT A CERMATU nepřinesla nic nepředpokládaného. Maturanti se mírně zlepšili v matematice, o 1,3% se zhoršili v ČJL, dostali se tedy těsně pod 10% neúspěšnosti, což se očekávalo. Ředitel CERMATU Zíka zdůvodnil zhoršení v ČJL tvrzením, že studenti „nacvičovali na testy a nestudovali látku v celém rozsahu RVP“ a tomu že chce jeho centrum předcházet produkováním rozličných testů. V pořádku, před veřejností těch 1,3 % obhájil, češtináři ovšem vědí, že letošní test byl zase trochu náročnější než ten předchozí (velmi dlouhé texty, obtížná práce s pojmy) a že současné DT se pohybují někde uprostřed mezi původní základní a vyšší úrovní (objevují se v nich literárněvědné a jazykovědné pojmy, abstrakce, těžší úkoly atd).

Nic proti, pokud obtížnost nebude narůstat a zastaví se u této hranice.

Pokud ovšem příští rok propadne z ČJL 11,2% maturantů, měli by češtináři vyvolat debatu o obsahu testů. Už nyní je v nich příliš mnoho pojmů, což logicky vede k jejich „nacvičování“, jakkoli nás před tím CERMAT varuje. Ostatně, i paní ministryně zmínila, že by učitelé a studenti měli znát výsledky a data MZ a využít je ke zlepšení, protože cílem celého tohoto kolotoče je přece „úspěch našich studentů“. Jakkoli si myslím, že cílem vzdělávání není jen „úspěch“, ale moudrost, pevnost, jistota a mravnost našich svěřenců, žádný příčetný češtinář neopomene upozornit studenty na soubor literárněvědných a jazykovědných příšer, které na ně mohou v DT vybafnout.

Má to v popisu práce.

Maturitní slohy

Psaly se 11. 4. Školy, v nichž začaly ústní maturity tento týden, dostaly výsledky slohů většinou v pondělí 15. 5. odpoledne. Školy, v nichž budou probíhat v týdnech následujících, dostanou výsledky slohů podle ředitele Zíky „v době, kdy žák nastupuje na ústní zkoušení“. Na některé ústavy tedy možná dorazí v pondělí ráno ve 4.00. Studentům, učitelům i ředitelům se to nelíbí, CERMAT se hájí tím, že postupuje podle maturitní vyhlášky (žák má dostat výsledky do počátku ústního zkoušení). Veřejnost je poněkud zmatená. Leč studenti, kteří už výsledky slohů dostali, zatím neprotestují.

Neočekávám, že by letos nechal CERMAT propadnout tolik dobrých studentů na základě nenaplnění zadání (1A) či útvaru a komunikační situace (1B), jako tomu bylo v roce 2012. Zajímá mě ovšem, jak opravování probíhá technicky. Asociace ředitelů gymnázií se MŚMT dotázala, zda by studenti kromě tabulky s bodovým hodnocením nemohli dostat zpět své opravené texty. MŠMT odpovědělo, že nikoli – hodnotitelé si dělají ke každé práci interní poznámky, které skartují po lhůtách stanovených pro odvolávání.

Při znovuzavádění centrálního hodnocení argumentovaly MŠMT i CERMAT tím, že učitelé nebyli při opravování objektivní a nechali málo studentů propadnout. Slohy opravené na školách červenou tužkou se archivují asi pět let, kdokoli do nich může nahlédnout (ředitel, CERMAT, ČŠI).

Proč tedy nelze nahlédnout do oprav centrálních hodnotitelů a zjistit, za co byly té které práci strženy 4 body v kritériu 1A či B (jinými slovy, z jakých důvodů bylo naplněno zadání či útvar pouze na 1 bod) nebo proč je lexikum či koherence jiné práce hodnocena pouze 2 body? Studenti i učitelé by si takovou zpětnou vazbu rozhodně zasloužili.

Spolupracovníci CERMATU tvrdí, že by to bylo technicky velmi náročné a drahé. Já se ovšem domnívám, že je za tím jiný, čistě technický problém. Souvisí se způsobem, jakým centrální hodnotitelé slohové práce opravují.

Oblečená neoblečená...

Po tiskové konferenci MŠMT, v Událostech 19. 5. 2017, odpověděla paní ministryně na dotaz, proč ještě MŠMT nemá výsledky slohových prací z ČJL, takto: „Nejsem si vědoma, že bychom neměli výsledky slohových prací z češtiny... samozřejmě tam, kde budou podávat studenti odvolání, protože třeba nejsou spokojeni, tak toto není hotovo... a já mohu maturanty ubezpečit, že všechna jejich odvolání budou vyřizována s přihlédnutím k obsahu věci...“

A já se ptám – co není hotovo?

Centrální hodnotitelé opravili slohy podle šesti kritérií (jejichž zřetelnost a „objektivitu“ zpochybňují od začátku fungování SM mnozí češtináři a nyní už snad i jiní odborníci), poslali je zpátky CERMATU – a ten otálí s jejich plošným rozesíláním? Proč? Přezkoumává snad opravené slohy jeden po druhém? Bez interních poznámek hodnotitelů je to práce pro vraha.

Odpověď nám částečně a snad nevědomky poskytla paní ministryně. Dovolím si hypotézu.

Nejvyšší centrální hodnotitelé CERMATU možná opravdu přezkoumávají hodnocení některých slohů. Zaměřují se na ty práce, které neprošly, protože ty budou předmětem odvolacích řízení. Některé z nich uvidí novináři, na některé budou psát posudky k soudům jiní češtináři. Možná se zaměřují i na slohy, jejichž bodový zisk je výrazně nižší než výsledek DT konkrétního studenta (má-li někdo 97% z DT a známku 4 ze slohu, poněkud vás to zarazí).

CERMAT tedy možná jen předem hasí možné požáry. Vzhledem k „jasným a objektivním“ kritériím je to práce velmi náročná.

Přejme jim klid, pozitivně naladěnou veřejnost a co nejmenší počet odvolání.

O studenty a jejich učitele přece zase tolik nejde.

Psáno pro Českou školu a blog

Autor: Veronika Valíková Šubová | karma: 27.35 | přečteno: 1331 ×
Poslední články autora