Ještě jednou maturitní slohy - jedničkáři, kteří se odvolávají kvůli své cti

Juanito napsal knihu fantasy, která se docela dobře čte. S jazykem rozhodně zacházet umí, DT měl asi na 92%, ústní na 100%,ze všech předmětů kromě ČJL dostal za jedna. Jen z češtiny za dvě - u maturity si vybral úvahu - dostal 3-.

 Netvrdím, že je jeho práce zcela bez chyb, nějaké čárky a stylistické nečistoty tu jsou, ale text zabírá téměř tři strany a od tématu se zásadně neodchyluje. Pouze na něj pohlíží i z jiné strany – spolu s trestní odpovědností dětí řeší i trestní odpovědnost rodičů. Pokud právě za toto rozšíření tématu bylo autorovi strženo po dvou bodech v kritériích 1A (téma, obsah), 1B (útvar, komunikační situace) a 3B (soudržnost textu) a známka se tak překulila z lepší dvojky, již by navrhla většina češtinářů, kteří práci viděli (24 - 26 bodů), je se systémem hodnocení něco v nepořádku.

Pak tu mám práci další jedničkářky, říkejme jí Madaléna. Beletrizovaná úvaha, otevřená příběhem z autorčina dětství, volně přechází k osobním zkušenostem, přemýšlení o výchově, příčinách dětské kriminality a v závěru se vrací k otázce snížení věkové hranice trestní odpovědnosti. Pravopis a interpunkce za 5 bodů, lexikum za 4, drobné chyby v syntaxi (3A). V kritériích 1A, 1B a 3B shodně 2 body, dohromady 18 bodů. Tedy opět horší trojka, přestože se asi pět češtinářů shodlo na dvojce. Podobně je na tom i Naty (20 bodů).

Už to skoro vypadalo, že se letos centrální hodnotitelé zaměřili na úvahy, které si často vybírali právě přemýšliví studenti, pro něž byly vypravování o konci světa, zpráva o vodácké akci či popis obrázku nezajímavé. A potom se mi dostala do ruky práce Very

Vypravování. Krásný, čistý text, rozvíjející úvodní pasáž (Děsivá monstra atd…). Vera vypráví příběh přeživší rodiny, která se vydá na průzkum. Text má otevření (rodina v podzemí), gradaci (jdeme ven), krizi (jedna příšera se sápe po holčičce) i smutně úsměvnou pointu (naštěstí je tu mladší bratr, který se příšer nebojí – má pocit, že je v nějaké hře). Pravopisné ani stylistické chyby tu nenajdete, jen hovorové slůvko „pár“ místo mnoho. S dvěma kolegyněmi jsem se shodla na plném počtu bodů (30), jedna dala jen 29. V tabulce hodnocení Veřiny práce najdete 20 bodů. Kde a za co strhli hodnotitelé 10 bodů - to vědí jen oni.

Zprávy o podivném hodnocení slohů přicházejí od studentů, učitelů i rodičů. Juanito, Madaléna, Naty i Vera se proti němu odvolali. Nerozumí mu, nechápou, za co jim byly body strženy. Ačkoli jim známka ze slohu většinou jen „vyrobila“ dvojku z ČJL mezi samými jedničkami (netýká se Very, ta má jedniček pět), chtějí vysvětlení, případně nápravu. Z principu. Kvůli své cti.

A kvůli maturantům, kteří přijdou po nich.

Vraťme se k systému centrálního hodnocení, k němuž mají mnozí češtináři nedůvěru od roku 2012.

Problémem je především jeho neprůhlednost. Centrální hodnotitelé jsou anonymní, slohové práce jim přeposílá Cermat, jemuž je oskenované posílají ze škol. Na pracích jsou jména studentů, ta se prý v systému certis hodnotitelům nezobrazují.

Slohové práce, které po desetiletí opravovali učitelé, před SM i za její existence, se archivovaly několik let, kdokoli do nich mohl nahlédnout, učitel za ně ručil svým jménem. Opravy centrálních hodnotitelů neuvidí nikdo – hodnotitelé si píšou interní poznámky, které skartují po přezkumech.. Jaké chyby ve slozích nalezli, se nedozvědí ani studenti, ani jejich učitelé.

Do systému vrací hodnotitelé pouze tabulky s hodnocením jednotlivých prací podle šesti kritérií, přidávají k jednotlivým kritériím slovní hodnocení – vesměs se jedná o formulace zkopírované z tabulek pro hodnocení (text se od zadaného tématu v některých pasážích odklání a/nebo jsou některé textové pasáže povrchní; text vykazuje nedostatky vzhledem k zadané komunikační situaci a zadanému útvaru; text je spíše nesoudržný, nedostatky v jeho výstavbě mají občas vliv na čtenářský komfort adresáta).

Nevím, jak se dá obodovat povrchnost. Odchýlení od tématu v některých pasážích úvahy považuji za zcela logické, úvaha sbírá argumenty. Odchýlení od útvaru či situace je opět mírně záležitost subjektivního vnímání, stejně jako hodnocení soudržnosti textu či slovní zásoby. Chci říct, že hodnotitelé v kritériích 1A, 1B, 2B a 3B částečně bodují i podle svých pocitů a dojmů, nemohou se zcela opřít o pevná pravidla jako v kritériích 2A (pravopis) a 3A (syntax). A že subjektivní kritéria převládají nad těmi objektivně měřitelnými.

Podle šesti stejných kritérií se opravuje velké množství útvarů (letos jich v zadáních bylo devět). Každý, kdo trochu zná principy psaní, ví, že racionální útvary, jakým je například úřední dopis či zpráva, vznikají jiným způsobem a na jiných základech než fikce a fabulace při vypravování nebo poetické, beletrizované úvahy. Přesto je na všechny útvary přiložená stejná hodnotící šablona.

Cermat letos předal školám hodnocení slohů po třech dávkách, vždy na počátku maturitních týdnů. Pravděpodobně i proto, aby se informace rozmělnily a nedopadly plnou silou na všechny školy najednou. Maturanti z posledního týdne tak měli na odvolání pouze sedm dní, protože Cermat stanovil (na základě ne zcela jednoznačné formulace v maturitní vyhlášce) datum 5. června jako poslední den pro podání žádostí o přezkum – testů i slohů.

Když se kácí les, létají třísky - a co znamená několik podivně opravených slohů... Jenomže když se mladému, schopnému člověku na počátku života stane takováto těžko definovatelná křivda, on se neozve a nikdo se ho nezastane, zanechá to v jeho duši podivnou vrásku nedůvěry.

A připraví to půdu dalším drobným nespravedlnostem, které vyryjí mnohem hlubší vrásky.

Je to jako s těmi holiči, kterých se nikdo nezastal, a holiči se ozvat nemohli, neb jich bylo málo na rebelii, a tak vždycky na Letnice vylosovali jednoho, který viděl ty uši, a hned ho popravili a zase se nikdo nedivil, protože jeden popravený do roka, co to je, že, pane Havlíčku.

Milí češtináři, pokud ty uši vidíte také, projděte sporně opravené slohy svých studentů a ozvěte se. Vdova Kukulínová nás z toho nevytáhne.

Tohle není pohádka. To je školství pod vládou Cermatu. Pěkné léto.

Psáno pro Českou školu - tam také najdete přepis Veřiny a Madaléniny slohové práce, jejich centrální hodnocení a hodnocení SUČJL.

Ukázky maturitních slohů a jejich hodnocení ZDE a ZDE

 

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 26.6.2017 19:32 | karma článku: 27,01 | přečteno: 1387x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 17,87

Veronika Valíková Šubová

Markétka letí

2.4.2024 v 13:17 | Karma: 29,76

Veronika Valíková Šubová

Divoká noc

16.3.2024 v 12:38 | Karma: 0

Veronika Valíková Šubová

Čas návratů

26.2.2024 v 17:41 | Karma: 27,69
  • Počet článků 459
  • Celková karma 26,22
  • Průměrná čtenost 1715x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz