Asi bych měla vysvětlit, proč byla moje volba letos jasná dlouho dopředu.
Ministerstvo školství spravovali čtyři roky ministři z ČSSD a natropili tolik škod, že už dlouho uvažuji o odchodu do učitelského disentu. V bodech:
1. naprosté zbyrokratizování a centralizace státní maturity z ČJL (centrální opravování slohů podle formálních kritérií CERMATU; nadirigované ústní zkoušení a sjednocování školní maturitní četby, díky němuž se opět vytváří četba "povinná"; seznam autorů a směrů k didaktickým testům, v němž chybí moderní světová literatura, nikoli ovšem S. K. Neumann).
2. necitlivá inkluze (sama jsem s jedním okem vystudovala běžné školy, nemám nic proti začleňování handicapovaných - ale vše má své hranice).
3. zavedení povinné "školkové" docházky.
4. pamlsková vyhláška
5. byrokracie; příkazy, zákazy a orwellizace českého vzdělávání od školek až k maturitám. Pravda, do reformy VŠ se zatím ČSSD nepustila, ačkoli právě VŠ by to potřebovaly nejvíce. Například budoucí češtináři se stále téměř neučí světovou literaturu a nikdo s tím od roku 1989 nic neudělal.
Za vlády ČSSD byli učitelé méně než hadr na podlahu. Nebyla důležitá jejich práce, důležité byly projekty MŠMT, CERMAT, testování a image ministrů... Pravda, zvyšovali nám plat...
Petr Fiala byl jediný ministr školství, který omezil maturitního molocha - v roce 2012 zrušil vyšší úroveň testů (kvůli matematice, ale ČJL byla také obludná) i centrální hodnocení slohů, které se letos opět vrátilo. Václav Klaus jr. v té době řediteloval gymnázium, jehož studenti jediní předstihli ty mé - později byl "odejit" a o školství začal psát a hovořit - obojí dělá velmi dobře.
Vážím si i mnoha dalších osobností z Tvých řad, třeba J. Kubery, ale na tyto dvě spoléhám, co se školství týče. Pokud budeš, milá ODS, další čtyři roky v opozici spolu s "nespokojenými strážci demokratických principů" kritizovat vládní politiku, budou koráb českého školství nadále kormidlovat lidé, kteří nevyznávají pravicové, konzervativní hodnoty a nectí práci jednotlivce, naopak, vyznávají kolektivismus a chtějí aplikovat sociálně-inženýrské metody na žáky i učitele.
A toho se bojím.
Milá ODS, volila Tě především proto, abys s tím něco udělala.
Nevolila jsem Tě proto, abys seděla v opozici, ale abys jednala. Abys ty nesmysly uvedla na pravou míru a vrátila mnoha učitelům motivaci i chuť něco dělat a něco měnit.
Abys jim vrátila prostor, v němž mohou volně dýchat.
Budeš-li čekat další čtyři roky, může být opravdu pozdě...
Děkuji Ti za pochopení.
Veronika Valíková, gymnaziální češtinářka, která nesmí maturovat.