Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chyba je v lidech, nikoli v systému, tvrdí Cermat. A co když je to naopak?

2. 05. 2018 17:23:39
Nechci Cermatu vyčítat jednu chybu v přijímacích testech. Ta se může stát komukoli. Zajímat by nás měla konkrétní úloha – a celý systém maturity a přijímaček, jímž Cermat částečně diktuje všem ZŠ a SŠ v republice, co mají učit.

Začnu zeširoka. Jaký je rozdíl mezi pravicovým a levicovým způsobem myšlení? Pravicovou a levicovou politikou? Pomalu na to zapomínáme, ale s tématem to výrazně souvisí...

PRAVICOVÉ A LEVICOVÉ MYŠLENÍ

Pravicově orientovaný člověk preferuje rozdílnost, individualitu, osobní nasazení, nižší daně a štíhlý státní aparát. Nemá rád centralizované systémy, riskuje chybovost různých cest a metod, z jejichž vzájemného tření může vyrůst rozumná, nikoli definitivní cesta. Ví, spolu s Churchillem, že demokracie není dokonalá a že jedinec může výrazně ovlivnit přítomnost i budoucnost. A že je nutné podporovat kontrolní aparáty, nikoli centralizaci veškerého dění.

Levicově orientovaný člověk naopak preferuje systém, který mu dává nějaké záruky: Že zmizí nezaměstnaní a miliardáři. Že národu nebude škodit ta či ona rasa či skupina obyvatel. Že pole budou pod jednotnou správou JZD a státních statků. Že stát vyplodí plošný sociální systém, který bude dotovat nejen ty nejpotřebnější, ale všechny státem označené. Že zařídí rovné podmínky pro vzdělávání, hrazené státem, a že i výstupy ze vzdělání budou plošné, standardizované, státem garantované. Rovnost, stejnost, direktiva silného centra, které dohlíží na nepravosti a předem eliminuje nejvýraznější rozdíly. To je levicový ideál.

A jako se politika států a národů pohybuje mezi těmito dvěma principy, podléhá jim i pohled na reformy našeho školství. V devadesátých letech šlo o individualitu, poznávání, nové cesty. Učení byla radostná a kreativní činnost, vnímali to učitelé i studenti. Zhruba od roku 2005 začal do školství opět pronikat červík centralismu. Teď, zhruba třicet let po listopadu 89, diktuje výstupy, a tedy částečně i složení některých předmětů, jedna organizace – Cermat.

CERMAT A JEHO SYSTÉM

Cermat se se samozřejmě odvolává na závazné školské zákony, vyhlášky a RVP. My nic – všechno nám nařizuje stát. My jen plníme, co politici odhlasovali. A politici málokdy tuší, jak to jednotlivé plnění zákonů vypadá. Zkuste se jich zeptat, z čeho a jak konkrétně naše děti maturují a co je obsahem testů na SŠ. To většinou vědí jen proškolení učitelé jednotlivých předmětů.

A jsme u systému, který Cermat diktuje - nejvýrazněji češtinářům (protože pouze z češtiny se maturuje plošně, už osm let). Vykazuje velké známky chybovosti, málokdo si to ovšem uvědomuje.

Psala jsem a budu psát o centrálním opravování slohů, kde jsou dva hlavní problémy – mírně neobjektivní kritéria, tvořená na základě zastaralé funkční stylistiky, a anonymní systém hodnotitelů. Hodnotitele, kteří loni hodně chybovali, prý Cermat odvolal.

Chyba lidského faktoru, nikoli systému.

Chystám sérii článků o ústním zkoušení. Učitelé mají předepsaný zkušební pořádek, školy seškrtávají autory a tituly a vyvěšují centralizované školní seznamy četby, které se začínají podobat jeden druhému, vzniká nová povinná četba. Studenti si posílají a memorují unifikované rozbory.

Chyba je ve špatné komunikaci na školách, kdepak v systému.

Velká část maturity z češtiny je založena na analýze textu - od maturantů bychom však měli chtít především syntézu. V rámci slohu a literatury minimálně. Místo toho je necháváme hledat lyrické subjekty, tropy a figury v básních a psát smyšlené zprávy o festivalech jídla.

Chyba není v systému. Pokud studenti hromadně volí jednoduché zprávy, je to proto, že si na nic těžšího netroufnou. Říká Cermat.

Zítra se píšou didaktické testy z češtiny. Dnes jsem pověsila článek z MF DNES s jejich rozborem. Od maturity se mírně zlepšily, co se týče nejednoznačnosti odpovědí, jejich obtížnost však mírně vzrostla. Jsou více zaměřeny na teorii, práci s pojmy, abstraktní uvažování. Přitom odpovídají závazným školským dokumentům. Jak je to možné?

Školské dokumenty (RVP, katalog požadavků k maturitě z ČJL) vymezují jednotlivé oblasti, nezabývají se však užitností konkrétních vědomostí. Proto může v úloze prověřující znalost tvarosloví student opravovat chybné tvary slov i nesmyslně počítat zájmena a přídavná jména měkká; v oblasti skladby zvládnout čárky v souvětí, nebo hledat přísudky se sponou, přístavky a přívlastky neshodné. Samostatnou kapitolou jsou potom otázky zkoumající funkční styl či slohový postup a úlohy týkající se literární teorie, respektive epizeuxí, anafor a epifor.

Při tvorbě přijímacích testů (které jsou mimochodem jen o něco lehčí než testy maturitní, jak mě dnes upozornila jedna kolegyně) se Cermat zamotal do vlastních pastiček – do her se slůvky a pojmy - a unikl mu triviální rozdíl mezi písmenem a hláskou. Kolik podobných úloh předložil studentům. A kolik studentů na jeho jazykových hrátkách pohořelo.

Chyba není v systému. To jen naši pracovníci a tři validační komise podlehli únavě (tady je to měkké i správně). Na vině je lidský faktor, řekl ředitel Cermatu.

Nic vám to nepřipomíná? I za totáče se neustále říkalo, že systém je správný, chyba je v lidech. Tak dlouho se to říkalo, až se ucho utrhlo...

Tak se budeme modlit, aby byl ten džbán už opravdu zaplněný.

Protože chybný je systém. A CERMAT by už konečně měl nést odpovědnost za to, co s českým školstvím za osm let provedl.

Poznámka na závěr:

I systémy individuální a individualistické jsou občas vadné a je třeba jasné a zřetelné kontroly (co brání ČŠI, aby místo plánu a ŠVP řešila maturitní slohy - každý rok kontrola na desetině škol a mohl být klid). Centrální systém na sebe většinou nabalí množství mravenců, kteří ho brání, natáhne do sebe dotace, fondy i eurofondy a kupu parazitů, které živí - dokázat jeho chybovost pak stojí hodně sil. Pěkný den všem.

Autor: Veronika Valíková | středa 2.5.2018 17:23 | karma článku: 28.87 | přečteno: 932x


Další články blogera

Veronika Valíková

Několik poznámek k tanečkům kolem maturitních testů… a nezapomeňme na slohy!

Do matematiky a melounu nevidím. Náročnost testu z češtiny od roku 2013, respektive 2015, vzrostla – konkrétně přibylo dlouhých textů, s nimiž maturanti pracují, teoretických a abstrakci vyžadujících úkolů, pojmů a otevřených úloh

24.5.2018 v 7:50 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 493 | Diskuse

Veronika Valíková

Úlohy zábavné i na hranici chytáku. Jaký byl maturitní test z češtiny?

Letošní didaktický test z češtiny nezvládlo 10,4% maturantů, asi o 0,7 % více než loni. Předešlé tři roky stoupala neúspěšnost o 1,5% ročně. Rozbor jsem psala pro idnes 4. 5., zeleně jsou zabarveny pasáže, které Cermat rozporoval.

23.5.2018 v 9:09 | Karma článku: 15.74 | Přečteno: 1063 | Diskuse

Veronika Valíková

Quo vadis, státní maturito?

Státní maturita funguje osmým rokem a leckdo si myslí, že už si na ni studenti a učitelé zvykli. Opak je pravda, zejména kolem češtiny se vede vášnivá debata, která neustává.

16.5.2018 v 9:13 | Karma článku: 22.28 | Přečteno: 1027 | Diskuse

Veronika Valíková

Urážet křesťanství je opět v módě II.

Máme tu na blogu jednu křesťanobijku. Neustále, ráda a zapáleně srovnává křesťanství a komunismus. Hledá spojitosti, paralely. Používá ve svých článcích kousky jiných článků a diskusní příspěvky. Marně si hlavu lámu, proč...

12.5.2018 v 21:28 | Karma článku: 29.49 | Přečteno: 870 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Martin Kavka

Představitel EU nepřímo vyhrožuje Izraeli. Veřejnost EU je prý proti Izraeli. Jak která

Že představitelé Evropské unie a mnozí představitelé evropských států, nejsou moc nadšeni z toho, že Izrael brání svoji suverenitu a celistvost i za cenu zbraní, je celkem známá věc. Ovšem varování a výhružky jsou nové

25.5.2018 v 16:18 | Karma článku: 37.66 | Přečteno: 846 | Diskuse

Veronika Valíková

Několik poznámek k tanečkům kolem maturitních testů… a nezapomeňme na slohy!

Do matematiky a melounu nevidím. Náročnost testu z češtiny od roku 2013, respektive 2015, vzrostla – konkrétně přibylo dlouhých textů, s nimiž maturanti pracují, teoretických a abstrakci vyžadujících úkolů, pojmů a otevřených úloh

24.5.2018 v 7:50 | Karma článku: 17.47 | Přečteno: 493 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Nejste z Brna? Smůla, autem už se do centra nedostanete.

Nejsem automobilový závislák,ale vidím věci reálně. Začala to možná Praha ale je to jedno.Orgány měst neřeší výstavbu porkovišť,ale řeší postihy ze výběr peněz za něco,co neexistuje. Jistě se to časem vyřeší robotizací automobilů.

23.5.2018 v 9:49 | Karma článku: 20.11 | Přečteno: 936 | Diskuse

Veronika Valíková

Úlohy zábavné i na hranici chytáku. Jaký byl maturitní test z češtiny?

Letošní didaktický test z češtiny nezvládlo 10,4% maturantů, asi o 0,7 % více než loni. Předešlé tři roky stoupala neúspěšnost o 1,5% ročně. Rozbor jsem psala pro idnes 4. 5., zeleně jsou zabarveny pasáže, které Cermat rozporoval.

23.5.2018 v 9:09 | Karma článku: 15.74 | Přečteno: 1063 | Diskuse

Martin Kavka

Není povinnosti starat se o arabské a africké uprchlíky, ať se starají Arabové a Afričané

Evropa je bohatá, ta se postará. Asi tak by se daly přeložit různé apely z OSN na solidaritu evropských zemí s uprchlíky z Afrického kontinentu, případně z asijských zemí.

22.5.2018 v 14:06 | Karma článku: 46.73 | Přečteno: 4276 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.