Proč ve 21. století učit literaturu

4. 02. 2019 17:11:25
Kolik škod už natropila povinná četba a jednostranné výklady dogmatických učitelů. Věřím, že mnozí autoři by se vzbouřili, kdyby tušili, co se s jejich texty děje ve „vyučovacím procesu“.

„Odkud že přilétlo jaro, Hubáčku?“ „Prosím, z daleka.“ „Odpovídejte celou větou?“ „Jaro přilétlo z daleka.“ „Co tím chtěl básník říci?“ „Básník chtěl říci, že jaro bylo pryč a teď najednou přilítlo.“ „Kdopak by mi to vyložil lépe?“

Slavný dialog ze Študáků a kantorů jste snad poznali a možná v jisté obměně i zažili. Zoufalý češtinář se snaží vylomit ze studentů smysl básně, který sám nechápe. Když jsem po pádu totality začínala učit, slibovala jsem si, že nic podobného dělat nebudu. Že omezím životopisy autorů, seznamy děl, rozbory poezie i literární teorii a budu se studenty „džemovat“ o smyslu příběhů, souvislostech a obměnách v čase, postavách, vztazích a pocitech, jež v nás vyvolávají těžko uchopitelné obrazy básní.

Státní maturita byla spuštěna v roce 2011 a od počátku vyvolávala bouřlivé diskuse především čeština. O slozích a testech se mluví a píše často, ústní zkouška, respektive její vliv na hodiny literatury, medializaci uniká. Zatímco většina z nás si pamatuje chronologické otázky snad ještě z dob mocnářství (starší českou literaturu, obrození či ruchovce dávali se zaťatými zuby i mnozí učitelé), dnes se u maturity rozebírá jedna kniha, respektive rozumuje se nad vybranou ukázkou.

A jako dříve někteří češtináři ujížděli na Vrchlického sbírkách či trojjmenných autorech českého humanismu, dnes si libují ve vyhledávání synekdoch, synestezií a epizeuxí v překladech Shakespeara, ptají se na řeči polopřímé v Bulgakovovi a někdy i na to létající jaro či lyrický subjekt v básni. Jeden extrém byl nahrazen druhým, místo jmen a dat zamořují hodiny literatury formální rozbory a pojmy. Především kvůli nové maturitě.

Ministr školství Robert Plaga slíbil, že otevře debatu o maturitě z češtiny. Předminulou neděli v Otázkách V. Moravce naznačil, že uvažuje o variantě státem garantovaných didaktických testů, zatímco sloh a ústní zkoušení literatury by se vrátily zpět do škol. To by mnozí češtináři i studenti uvítali. Věřme, že pan ministr, tedy nebude-li odvolán, přizve k diskusi nejen politiky a školské mediální experty, ale také učitele, kteří se s chybovostí maturitního systému setkávají v praxi.

Literatura není exaktní věda

Jak tedy učit literaturu, abychom ji nezošklivili? A má smysl ji zkoušet? Vždyť každý čtenář vnímá text individuálně, s jinými zkušenostmi a pod vládou jiných emocí. Kolik škod už natropila povinná četba a jednostranné výklady dogmatických učitelů. Věřím, že mnozí autoři by se vzbouřili, kdyby tušili, co se s jejich texty děje ve „vyučovacím procesu“.

Přesto má literatura obrovský význam. Je první učebnicí etiky, psychologie, sociologie. Díky ní mladý člověk prožije mnoho osudů „nanečisto“, naučí se rozlišovat dobro a zlo, pravdu a lež, prožívá s hrdiny zkoušky i dilemata, vidí, jaká cena se platí za chybné rozhodnutí, a pochopí, že přátelství i láska nejsou na prodej.

Mnoho let češtináři na všech stupních škol koumají, jak literaturu přiblížit, dělí se o své nápady v médiích, píšou články i neotřelé učebnice, zakládají weby, čtenářské kluby, píšou blogy a vytváří prezentace. Gymnázium Jana Keplera má propracovaný systém, který boří chronologické vyučování a opírá se o žánrově/ časové bloky (groteska a absurdno; mýtus; román). Karel Lippmann z Biskupského gymnázia v Českých Budějovicích vytvořil promyšlený systém zásadních literárních témat. Hledání individuálních cest je nezbytné, dobrých učebnic je málo a světovou literaturu se budoucí učitelé češtiny na vysokých školách stále téměř neučí.

A co se osvědčilo mně? Orientace na díla výrazných osobností, široký výběr knih, společná četba i dramatizace, aktualizace textů, promyšlené otázky a diskuse se čtenáři, která mnohdy donutí ty ostatní otevřít Orwella, Austenovou či Dostojevského ze zvědavosti, nikoli z donucení. A také archetypální témata, která procházejí literaturou od antiky přes Bibli, Shakespeara až k moderním románům.

Propojme příběhy se životem

Mnozí středoškoláci se s velikým příběhem literatury setkávají naposledy v životě. Více než formální rozbory je zajímají problémy, s nimiž se hrdinové potýkají - proč Taťjana neutekla s Oněginem, jak se Valjean a Dantes vyrovnali s vězením, čím se podobají manželské krize Medey, Maryši, Nory či Kareninů a proč musí Tolkienův Frodo i Bulgakovův Mistr opustit starý svět. Při hledání souvislostí pomáhají právě stále se opakující témata (Rodiče a děti; Sourozenci; Faustovské variace; Osudová láska; Přátelství; Manželské krize; Kristovské paralely; Jedinec a moc; Učitel a žák; Lékař a pacient...). Pokud si učitel a studenti s tématem pohrají, příběhy ukážou, jak na sebe navazují, proč mají Kain i Shakespearova Kateřina obdobný důvod k řevnivosti a proč si při střetu s bezohlednou mocí podobně počínají Antigona, Kristus, Irvingův Owen Meany i McMurphy Kena Keseyho.

Literatura je zrcadlem života. Říká se, že učitel má vzbudit zájem, zažehnout jiskru. Dobrý češtinář by měl své žáky naučit literaturu nikoli znát, ale milovat. Všechno ostatní je naučí sama literatura.

Psáno pro MF DNES, 2. 2. 2019

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Veronika Valíková | pondělí 4.2.2019 17:11 | karma článku: 26.56 | přečteno: 737x

Další články blogera

Veronika Valíková

Jak by měl vypadat maturitní sloh

Začínají maturity, ve středu se psaly slohové práce. Budu vás opět stručně informovat o jednotlivých etapách zkoušky z češtiny - zvlášť mě zajímá, zda nestoupne míra obtížnosti didaktického testu. Nejdříve tedy ty slohy...

13.4.2019 v 17:40 | Karma článku: 21.99 | Přečteno: 783 | Diskuse

Veronika Valíková

Jak se zbavit předsedy školského výboru

Glosa ze včerejší MF DNES. Už víme, že Václav Klaus junior prozatím zůstává v čele školského výboru, přesto sem toto malé zamyšlení vložím. Akce nekončí, pokračování se chystá. Příště bude zřejmě problém řešit celá sněmovna.

4.4.2019 v 9:29 | Karma článku: 41.56 | Přečteno: 4590 | Diskuse

Veronika Valíková

Ať je to ten, nebo ten, vyhoďme ho z kola ven

Tuto glosu z úterní MF Dnes chci věnovat jedné známé porodnici, kde jsem sedm měsíců ležela na oddělení rizikových těhotenství, elitnímu pražskému gymnáziu, kde jsem čtrnáct let učila, a nejmenované politické straně.

21.3.2019 v 11:58 | Karma článku: 22.36 | Přečteno: 1252 | Diskuse

Veronika Valíková

Anketa o vyloučení Václava Klause mladšího z ODS

Také se zapojím. Když dnes zasedá výkonná rada strany, aby rozhodla, jak potrestat neposlušného poslance, který setrvale hřeší svou pravdomluvnosti. Pevně věřím, že ODS Klause juniora nevyžene. V opačném případě ji nebudu volit.

16.3.2019 v 11:06 | Karma článku: 47.24 | Přečteno: 9649 | Diskuse

Další články z rubriky Občanské aktivity

Zdenek Horner

První ranní kojofobie

Původně jsem si myslel, že jsem moderní, ale ukazuje se, že jsem stejná konzerva jako zpátečníci na pravici, vůči kterým neustále spílám. Nicméně moje sebereflexe je tady, kochejte se zlomyslníkové moji.

18.4.2019 v 7:54 | Karma článku: 6.48 | Přečteno: 244 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Jsme opravdu banda užitečných idiotů ?

Pohádky i historie jsou presentovány jako bitva dobra se zlem.Mnozí si myslíme,že jsme zařazeni v tom správném lidském proudu, kde pravda vítězí.Politický systém i pravidla jakékoliv církve nás učí žít ve strachu z vybočení.

14.4.2019 v 19:35 | Karma článku: 15.78 | Přečteno: 681 | Diskuse

Veronika Valíková

Jak by měl vypadat maturitní sloh

Začínají maturity, ve středu se psaly slohové práce. Budu vás opět stručně informovat o jednotlivých etapách zkoušky z češtiny - zvlášť mě zajímá, zda nestoupne míra obtížnosti didaktického testu. Nejdříve tedy ty slohy...

13.4.2019 v 17:40 | Karma článku: 21.99 | Přečteno: 783 | Diskuse

Zdenek Horner

Vrchnímu inkvizitorovi s láskou

Místní vrchní inkvizitor, posuzovač správnosti myšlení, Martin Kavka, mne poctil pod mým posledním blogem svým názorem na AfD a neliberální demokracii. Kéž by se i ostatní přestali skrývat a srdnatě si stáli za svými názory.

13.4.2019 v 6:58 | Karma článku: 13.72 | Přečteno: 787 | Diskuse

Zdenek Horner

Útok AfD na Walfdorskou školku

Podstatou walfdorského školství je neautoritativní komunita rodičů, dětí a vyučujících. Přirozenost a samostatnost je prvotním impulsem jejího pojetí. Do toho vpadne neliberální „demokrat“, který použije své dítě jako zbraň.

12.4.2019 v 13:00 | Karma článku: 13.85 | Přečteno: 1034 | Diskuse

Najdete na iDNES.cz