Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bič na dr. House

Ministerstvo zdravotnictví předkládá reformní zákony a lidé protestují. Především kvůli financím. Popravdě, je mi ukradené, jestli budu za vyšetření či pobyt v nemocnici platit o něco více. Ale záleží mi na tom, aby mě můj lékař dobře léčil. Bude-li doktorům viset nad hlavou Damoklův meč sankcí a pokut, poskytnou nám jistě standardní tabulkové služby, nikoli ovšem péči na hranici možného. A právě ta často zachraňuje život.

Kvůli čemu se nejčastěji kočkují doktor House a ředitelka nemocnice Cuddyová? Kvůli nestandardním metodám a neustálému obcházení pravidel, díky nimž svérázný diagnostik tahá z lopaty beznadějné případy všech věkových kategorií. House riskuje a většinou vyhrává. Cuddyová zuří a kryje Houseovi záda. My, diváci, napjatě sledujeme sveřepé bitvy s chorobami. Pokud do děje vstoupí nějaký zmocněnec pojišťovny či státní úředník a Houseovy metody kritizuje, většinou nespokojeně syčíme a přejeme mu ostudnou porážku.

Protože House můžeme nesnášet. Můžeme mu vyčítat příšerné chování a nesnesitelnou přímočarost. Ale když jde do tuhého, raději by většina z nás měla u nemocničního lůžka jeho než korektního a alibistického lékaře, který vždy a ve všem poslouchá své nadřízené a za všech okolností respektuje dané meze. Chceme někoho, kdo se za nás s chorobou popere. Kdo se nebojí riskovat. Kdo do nás vlije energii, víru a naději.

Mými nejdelšími chorobami byla tři těhotenství. Ležela jsem s nimi postupně ve třech různých porodnicích devět měsíců. O první dítě jsem přišla, mimo jiné i proto, že moje lékařka se styděla za mě poprat. Byla mladá, hloupá a příčilo se jí nestandardní chování. Další dvě děti jsem donosila. Lékař, kterému jsem spadla do péče, se prát uměl. Poznal, že si nevěřím. A pomalu, postupnými kroky i velmi razantními zásahy dokázal, že jsem začala věřit jemu.

Mnohokrát za tu dobu, co ho znám, jsem o jeho léčbě pochybovala. Ale nikdy jsem mu nepřestala důvěřovat. „Vztah lékaře a pacienta musí být založen na důvěře,“ řekl mi při jednom z mnoha našich rozhovorů. „Bez důvěry mohu psát léky a dělat zákroky, ale skutečně léčit je možné jen když pacienta přesvědčím, že se mu snažím pomáhat.“

Žijeme ve zvláštní době. Na všechno chceme mít zákony a paragrafy. Vztahy, které fungovaly tisíce let podle určitých vnitřních pravidel, přetváříme na obchodní partnerství a vyztužujeme pravidly vnějšími. Děti patří k matkám. Ty byly většinou geneticky způsobilejší se o své potomky starat. Uzákoňme střídavou péči. Vztah učitele a žáka (ideální vztah samozřejmě) byl vždy založen na vzájemné úctě a respektu. Zaveďme státem řízené maturity, které z tvořivých učitelů udělají poslušné úředníky a ze školy cvičiště k testům. Vztah léčitele a léčeného, to těžce postižitelné mystérium, které má kořeny někde v dávných dobách šamanů a velkých matek, byl vždycky křehký a potřebný vzájemnosti. Zaveďme sankce a pokuty, které vzájemnou důvěru předem nahlodají nebo rovnou zničí.

Ministr zdravotnictví v pořadu V. Moravce ujistil diváky, že sankce a pokuty pro lékaře budou posuzovány individuálně. Že jsou pouze preventivním opatřením. Když odmyslím fakt, že individuálním posouzením mohu zlikvidovat neposlušného lékaře či celé zdravotnické zařízení, zůstává stále otázka, k čemu ty represe. Lékaři jsou přece už tak vystaveni mnoha žalobám, ostatně proto máme v porodnicích málo porodníků, kteří jsou u soudu nejčastěji. (Dokonce i šéf ÚPMD v Podolí si na jejich nedostatek nedávno stěžoval, kam mu zmizeli?) K čemu tedy další bič na doktora House.

Žijeme v demokratickém zřízení. Máme (podle názvu stran) pravicovou vládu, kterou jsem radostně volila. Pravice se od levice liší tím, že posiluje kompetence jednotlivců a oslabuje vliv státu. Zdá se mi to, nebo někteří ministři v poslední době ve jménu pravicových ideálů výrazně posilují právě kompetence státu?

Možná jim nikdo nevysvětlil rozdíly mezi pravicí a levicí. Doporučuji Karla Havlíčka Borovského.

A pár dílů mého oblíbeného seriálu.

 

 

 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Veronika Valíková Šubová | pondělí 11.7.2011 1:35 | karma článku: 12,72 | přečteno: 1175x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Kde se vzalo tolik nenávisti?

Odpověď se dnes snaží najít mnozí politici, novináři, mdiální mágové. Proč je společnost rozdělená? Kdo štve lidi proti sobě?

17.5.2024 v 21:10 | Karma: 38,47 | Přečteno: 1694x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

Pravidla randění podle babiček

Nějak mi ty sexuální kauzy a skandály celebrit posledních let nejdou na rozum. Zdá se to jenom mně, že se některé slečny chovají značně rizikově?

7.5.2024 v 21:13 | Karma: 32,21 | Přečteno: 1096x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 18,54 | Přečteno: 689x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,61 | Přečteno: 1362x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,26 | Přečteno: 907x | Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Rusko si objednalo sabotáže v Polsku, devět lidí skončilo za mřížemi

20. května 2024  22:51

Polské bezpečnostní složky nedávno zadržely devět lidí, které podezírají ze zapojení do sabotáží v...

Absurdní! Nehorázné! Izrael, USA i Česko odmítají zatykač z Haagu na Netanjahua

20. května 2024  20:32,  aktualizováno  21:50

Izrael má jasno: zatykač z Haagu je absurdní, ostudný a útok proti celé zemi. Tak se vyjádřil...

Po zásahu blesku museli v Drážďanech dva lidi oživovat, zraněných je deset

20. května 2024  20:57

Zásah blesku si v pondělí večer v Drážďanech vyžádal deset zraněných, z nichž dva záchranáři museli...

Za jeden krok vpřed dva vzad. Západní rozhodnutí jsou pomalá, říká Zelenskyj

20. května 2024  20:46,  aktualizováno  20:53

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj si v interview s agenturou Reuters postěžoval na pomalá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 462
  • Celková karma 28,10
  • Průměrná čtenost 1669x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz