Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pátek třináctého

Jsem pověrčivá jen trošičku.  Černé kočky ráda nemám, to raději obejdu blok. Ale pátek třináctého mě z míry nevyváděl.  Den jako každý jiný, nebo ne?

Můj vodácký vedoucí, kterého jsem ve čtrnácti milovala, tvrdil, že průšvihy se lidem stávají až v sobotu čtrnáctého. S touto vírou jsem prožila šestatřicet let a přiměřeně cinknutých pátků.

Včera jsem šla spát kolem půl dvanácté, po důkladných přípravách na primu, sekundu, kvartu a sextu. V duchu jsem si spočetla, že do prázdnin zbývá prakticky jeden měsíc (posledních červnových deset dní se nepočítá), představila si Mořskou pannu, která zatím odpočívá na Tibeře, a usnula, než jsem se stihla pomodlit Otčenáš.

Ráno mě telefonicky probudil manžel, který pracuje a často i bydlí asi šedesát kilometrů od mého domova (nařizovat budík na novém mobilu se asi nikdy nenaučím). Protože syn odjel včera jako vychovatel na školu v přírodě a dcera se dnes vracela z Itálie, zbylo na mě ranní venčení. Navlékla jsem páteční outfit, probudila naši stoletou fenu, do jedné kapsy strčila mobil (hodinky se také pokazily), do druhé klíče a vyrazila před dům.

„Dělej,“ houkala jsem tradičně na vycvičenou Peggy (naštěstí je křížená s labradorem a odolná proti neurózám všeho druhu) „dneska stihnu předposlední vlak a dám si ve škole ještě kafe, to bude nááádhera…“

Chtěla jsem zasunout klíč do zámku – nešlo to. Druhý pokus také nevyšel. Podívala jsem se na svazek – filalová čepička? Klíč od domu ji má přece bílou. Druhý klíč byl červený, ten od bytu je modrý. Jistě. Vzala jsem si místo domácích klíčů ty školní…

Zachránil mě mobil v kapse a sousedka na patře. Když jsem nechávala Peggy v naší panelákové předsíňce pro tři byty, podívala se na mě opravdu udiveně. Už tedy zažila leccos, ale takhle blbou paničku ještě ne. O dvě hodiny později ji manžel pouštěl do bytu a prý stále tiše nadávala.

Co dodat. Dojela jsem do školy bez peněz, dokladů i příprav. Přežila další pátek třináctého. Skoro. Zbývá hodina a deset minut.

Dobrou noc.

Autor: Veronika Valíková Šubová | pátek 13.5.2016 22:52 | karma článku: 22,77 | přečteno: 1692x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 18,30 | Přečteno: 650x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1337x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 896x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,34 | Přečteno: 499x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,86 | Přečteno: 579x
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Musíme to řešit rychle, říká Válek. TOP 09 má po konci Tuleji čtyři možnosti

3. května 2024  15:46

Hledá se nový ministr. Zn.: Rychle. Takový inzerát by si teď mohla dát vládní TOP 09 poté, co...

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,74
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz