Nobelova cena pro Dylana je cenou pro všechny skvělé písničkáře. I pro Cohena...

Když dostal Dylan Nobelovu cenu za literaturu, přepadl mě záchvat radosti. Zpívala jsem na ulici Míle a řvala na lidi: "Dylan má Nobelovku!" Mnozí nevěděli, kdo to je. Doma pak dcera spustila Blowin' in the wind v originále.

"Dobře jsem tě vychovala," pochválila jsem Týnu spokojeně.

"To je vliv Chuma, maminko," pravila moje krásná skoroosmnácka. "Ty posloucháš jenom Nohavicu. A anglicky mluvíš fakt legračně."

"Dobře jsem vás oba vychovala, " pravila jsem neoblomně a ponořila se na několik večerů do Dylanových písní. Ten ušatý mladíček s kytarou na amerických folkových festivalech představuje nejen moje mládí.

Teď zemřel Leonard Cohen, kterého jsem si celý podzim pouštěla spolu s Dylanem a Nohavicou. Smutná zpráva, konec jednoho krásného života. Škoda, že Cohen nemohl dostat Nobelovku spolu s Dylanem. Jsem přesvědčená, že si na něj jeho kolega při přebírání slavné ceny vzpomene... 

A také jsem přesvědčená, že Nobelova cena pro Dylana byla tak trochu cenou pro všechny velké písničkáře na celém světě. I pro ty naše. Vzpomeňme na statečného Hašlera, který se postavil nacistům, smutného Kryla, který pro nás symbolizuje rok 1968 a odpor proti normalizaci a který byl po roce 1989 poněkud opomenut slavnými disidenty... i na mého milovaného Nohavicu, který mě provází celý život.  

Když mi před lety prosvětloval bezesné noci v Podolské porodnici, kde jsem s Chumem a Týnou strávila dohromady sedm měsíců, byl spolu s mým lékařem tím nejlepším průvodcem rizikovým těhotenstvím - proto jsem si je oba vzala na porodní sál :) Když mi o pár let později zazpíval: "Už otvírá vrátný brány, už pofoukal vítr rány..." , cítila jsem, jak se v mém životě lámou ledy. A když teď s poťouchlým úsměvem a harmonikou notuje: "U vchodu na Hrad, stojí Pat a Mat/ na prezidenta chtěj kandidovat.. ", tečou nám doma slzy smíchu.

Písničkáři. Fenomén, který mnozí nedoceňují. Vkrádají se do literatury jakoby zadními vrátky, nepíšou složité básně, které je třeba dešifrovat a v nichž učitelé češtiny tak rádi hledají metafory, metonymie, synekdochy, a oxymórony (a hledají je povinně, neboť nová maturita to striktně vyžaduje). Neomylně a citlivě kloubí své texty s hudbou, krášlí naše životy a protkávají je gobelíny svých vonících, sladkých i hořkých písní. A my si jejich texty zpíváme v dobách dobrých i zlých a známe je mnohem lépe než verše mnohých jiných básníků. 

A to nám připomíná pravou podstatu literatury.

Básně a písně nevznikly proto, abychom je složitě luštili a hledali v nich všelijaké brouky. Básně a písně jsou tu proto, abychom si je spolu se Cyranem, Villonem, Shakespearem, Goethem, Puškinem, Havlíčkem, Gelllnerem, Hašlerem, Seifertem, Renčem, Jirousem, Krylem, Nohavicou, Vysockým, Dylanem, Okudžavou, Cohenem... a dalšími Nebešťany ("Já, Luigi, Leonard a Bob/ nejlepší andělé všech dob" zpívá Nohavica v písni Do ráje chodí holky peklem) recitovali, broukali, pohvizdovali, pískali, zpívali, řvali... prostě abychom je milovali.

Abychom se z nich učili, jak je svět složitý, mnohovrstevnatý, bohatý a krásný.

To je moje přesvědčení. Díky Nobelově ceně pro Dylana byly konečně setřeny rozdíly mezi "vysokou a nízkou" poezií. Písničkáři byli rehabilitováni a přijati do "básnického nebe"

Končím verši z Nohavici:

"...a dříve než mě přijme svatý Petr u komise/ básníkům české země chtěl bych uklonit se..."

Já se klaním i všem svým milovaným písničkářům. 

Hallelujah!

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Veronika Valíková Šubová | neděle 13.11.2016 20:09 | karma článku: 18,35 | přečteno: 301x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 18,31 | Přečteno: 658x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,40 | Přečteno: 1340x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,13 | Přečteno: 897x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,34 | Přečteno: 500x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Markéta děkuje za péči, ale je abstinentka

Pro pana Chechtu, který mi věnoval už čtvrtý blog v řadě (zřejmě posedlost nebo tajná vášeň, třeba se s Chrčálkem poperou): Od křtu své knihy 23. 1. 2024 nepiju alkohol a mám na to svědky. Markétka je na tom stejně.

4.4.2024 v 11:37 | Karma: 18,86 | Přečteno: 581x
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Hamás souhlasil s návrhem na příměří. Může jít o lest, píší v Izraeli

6. května 2024  18:56,  aktualizováno  20:27

Palestinské hnutí Hamás v pondělí přijalo návrh dohody o příměří s Izraelem předložený Egyptem a...

Za další případ pohrdání vás můžu poslat do vězení, varoval soudce Trumpa

6. května 2024  20:17

Soudce v probíhajícím procesu s Donaldem Trumpem v pondělí rozhodl, že americký exprezident...

Ve hře o post ministra je nyní i Ženíšek. TOP 09 chce vybrat tento týden

6. května 2024  16:43,  aktualizováno  20:10

Při hledání kandidáta do vlády na post ministra pro vědu, výzkum a inovace začala TOP 09 skloňovat...

Zbraň jménem Duda. Pomoc Ukrajině vyjednal u Trumpa on, chlubí se Poláci

6. května 2024

Premium Polský prezident Andrzej Duda byl podle svých někdejších stranických kolegů z Práva a spravedlnosti...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 461
  • Celková karma 25,74
  • Průměrná čtenost 1708x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz