Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čas zkoušek a hledání, ne nevratných změn

Bylo nám dvanáct a půl a čtrnáct, když jsme s mou nejlepší kamarádkou našly na zdi v naší prázdninové vesnici nápis: "Veronika a Žofie jsou teplý." 

Zatímco já jsem význam textu nechápala, přeložila si větu doslovně a přemýšlela, kdo a jak mohl měřit mou tělesnou teplotu, starší Žofie zrudla, odtáhla mě pryč a někde v koutku mi překotně vysvětlila, co chtěl neznámý autor světu sdělit.

Šokovalo mě to. V té době jsme prožívaly první prázdninová vzplanutí, šeptaly si o Jonášovi, Ondřejovi i Metodějovi, a když jsem večer na seníku Žofiiny babičky vyprávěla naší partě horory, vůbec mě nenapadlo, že existuje i jiná touha než ta, kterou cítím, když se ke mně Jonáš trochu víc přitulí.

Nevím, jak bych ten přelomový čas vnímala, kdybych byla poučenější o odlišnostech v sexuálních preferencích. Četla jsem samozřejmě Foglarovky a prožívala všechny zrady chlapeckých přátelství, které jsem znala i z dívčího světa. Brečela jsem, když Janě Eyrové zemřela v Loowodském sirotčinci přítelkyně Helena, zlobila se na Steerforda, který ublížil Davidu Copperfieldovi. A byla jsem vděčná Old Shatterhandovi, že nikdy nezradil Vinnetoua, stejně jako Žofie nikdy nezradila mě.

V určitém čase mezi dětstvím a dospíváním jsou vztahy mezi přáteli téhož pohlaví důležitější než vše ostatní. Odehrávají se vesměs v platonické rovině a jejich intenzita se u většiny populace postupně přelije do prvních heterosexuálních lásek. Otázkou je, co mohou v tomto citlivém období udělat s dozrávajícím mozkem informace o genderové neukotvenosti a možnosti výběru pohlaví.

Mnozí odborníci tvrdí, že sexuální identita je daná, že se s ní člověk rodí, a pokud si z klobouku náhodou vytáhne jinou barvu losu, má právo ho za jejich asistence vyměnit. Nechci se přít, ale vyňala bych z těchto transakcí nedospělé jedince. Vždyť kolik teenagerů, kteří ještě neměli čas nasbírat zkušenosti z heterosexuálních vztahů, podlehne právě v hodině mezi dětstvím a dospíváním klamné iluzi, že nepatří k hlavnímu proudu. Kolik jich ovlivní vztah k vrstevníkovi či staršímu příteli stejného pohlaví. A jakou roli v tom hraje výchova, chyby rodičů i učitelů a nové ideologie, které se tlačí do škol i volnočasových aktivit.

V době internetu nelze informace zamlčovat, můžeme však jistý druh sdělení neupřednostňovat. Učme děti chápat odlišnost jedinců, a nejen tu, na kterou upozorňují módní témata a aktivisté v médiích, ale nikoli za cenu jejich vývoje. Ten by měl mít za všech okolností přednost.

Kdybych neviděla, jak se hezká mladá dívka během posledních let gymnázia mění v chlapce, zřejmě by tato glosa nevznikla. Nevěřím, že ta drastická možnost volby pohlaví, která se dnes dětem od útlého věku nabízí, nezmění poměr těch, kteří mají skutečný problém, a těch, kteří podlehnou vnějšímu vlivu a později budou své volby těžce litovat.

Dětství by mělo být časem zkoušek a hledání, nikoli nevratných změn.

 

Psáno pro MF DNES, 7. 7. 2021

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Veronika Valíková Šubová | čtvrtek 8.7.2021 17:59 | karma článku: 28,80 | přečteno: 843x
  • Další články autora

Veronika Valíková Šubová

Pravidla randění podle babiček

Nějak mi ty sexuální kauzy a skandály celebrit posledních let nejdou na rozum. Zdá se to jenom mně, že se některé slečny chovají značně rizikově?

7.5.2024 v 21:13 | Karma: 29,04 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Veronika Valíková Šubová

Ještě slůvko o Markétce, Laře a Taťjaně...

Malý dodatek k velké aféře. Literatura je můj domov, literární postavy moji bratři a mé sestry. Píšu o tom mnoho let.

25.4.2024 v 12:50 | Karma: 18,31 | Přečteno: 670x | Poezie a próza

Veronika Valíková Šubová

Kdo se bojí faktů o 21. prosinci 2023

Uběhly čtyři měsíce od hrůzného masakru na pražské filosofické fakultě. Událost se vyšetřuje, prosakují informace, bují dohady...

21.4.2024 v 13:40 | Karma: 34,50 | Přečteno: 1351x | Politika

Veronika Valíková Šubová

Jak se papež stal z církevního reformátora „chcimírem“

Kde jsou ty časy, kdy papež František rozděloval katolíky svým liberalismem a vstřícností k migrantům. To byl ještě odvážný chlapík vyznávající správné evropské hodnoty a jeho slovy se zaštiťovali všichni církevní reformátoři.

6.4.2024 v 20:11 | Karma: 33,20 | Přečteno: 901x | Společnost

Veronika Valíková Šubová

Markétčin sen

Druhý díl Markétčina letu. Pro neznalé připomínám kapitolu Letím z Bulgakovova Mistra a Markétky, která se mojí hrdince stala inspirací. Markétka se potře Azazelovým krémem a sedá na koště...

5.4.2024 v 13:10 | Karma: 18,35 | Přečteno: 506x | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává

8. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:28

Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...

USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu

8. května 2024  10:51,  aktualizováno  20:49

Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...

Plat 200 tisíc čistého, k tomu tučné náhrady. Co čeká na nové europoslance

8. května 2024

Premium Poslední měsíc zbývá do voleb do Evropského parlamentu. A českých 675 kandidátů, kteří usilují o...

Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon

8. května 2024

Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 462
  • Celková karma 25,93
  • Průměrná čtenost 1704x
Češtinářka a spisovatelka, tisková mluvčí Společnosti učitelů ČJL

Knihy:

Soukromý nebe (2004)  - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.

Češtinářky 1. 9. 2022

Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.

Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. 

Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...

Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/

mail: ver.valikova@seznam.cz